Paard met een sarcoid/gezwel: ten einde raad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Paard met een sarcoid/gezwel: ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-19 14:49

Beste bokkers,

Ik zie door de bomen het bos niet meer!!
Wie kan mij helpen of heeft ervaring met een sarcoid/gezwel.

Ik heb een paard, die een gezwel heeft in haar lies (sarcoid) zij is behandelt met zalf en bevriezen door de dierenarts om verspreiding te voorkomen. Nu is het zo dat me paard 4x sarcoïden op de huid heeft zitten waarvan er 1 'gezwel' naar buiten toe gegroeid is, gebarste/geknapt is. Ik heb er meteen foto's van gemaakt, maar het ziet er zeer onsmakelijk uit om de foto's openbaar te posten. Ze krijgt dagelijks een supplement door de slobber als ondersteuning voor het immuunsysteem.

Nu zit ik dus echt met mijn handen in het haar.
Ik weet niet meer wat ik moet doen. Bevriezen kan momenteel niet omdat de huid open is en het is nog maar de vraag of het dan weggaat.


Paard is recent op de kliniek onderzocht:

- de bloedwaarders waren goed door het lab bevonden

- geen ontstekingswaarde gevonden in het bloed

- geen vitamine, mineralen te kort

-organen zijn in orde

- endoscopie gedaan

- foto's laten maken van de organen

- Geen ataxie of wobbler-syndroom

-neus/keel swabs en spoelingen afgenomen door de da

- meerdere huids swabs afgenomen

- niet kreupel

- wegsnijden is geen optie ivm te weining huid en verspreiding

Ik zal wel de de helft vergeten te zijn om op te noemen, maar dit schets in ieder geval 'een duidelijk beeld'.


Sorry, voor het lange verhaal... maar hoop dat deze info duidelijkheid schept zodat er opbouwend advies gegeven kan worden. Ik zit niet te wachten op verwijten (wil het beste voor mijn paard) heb het hier al moeilijk genoeg mee.

Wie oh wie kan mij helpen!! En heeft ervaringen met sarcoïden!!

Alvast bedankt!


Poekkie

Berichten: 7289
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 14:57

Sterkte! Altijd lastig die dingen!

Een vriendin van mij had ook een jonge pony met een sarcoid, op de singelplek. Ook een lastige plaats om te snijden dus omdat daar veel beweging zit. Dat is toch operatief weggenomen in de kliniek met daar nog intensieve nabehandeling en boxrust.

Ik weet niet hoe oud jou paard is en hoe groot / waar de plekken juist zijn, maar eventieel kan je aan een kliniek wel nog een second opinion vragen ipv de dierenarts.

Verder was er hier ooit op bokt een topic over een fjord met sarcoiden, hepsie. Die werd behandeld met een heel aggressieve zalf en is toen helemaal goed gekomen dacht ik. Even googlen, misschien kan je de ts daarvan een berichtje sturen.

Edit: [MD] [VOLG] Hepsie versus de sarcoid.

Paardengek in hart en nieren!

tyleysmiley

Berichten: 1894
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Paard met een sarcoid/gezwel: ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 15:00

Hoe staat je kliniek tegenover huidtransplantatie.. Ruimschoots alles wegsnijden en dus wond afdichten met eigen huid?

Pandora2
Berichten: 19842
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 15:11

Heeft dat paard er nu 1 of 4 ?
Zijn het sarcoïden of melanomen ?
Waarom is het paard recentelijk in de kliniek onderzocht ?

tiwi1969

Berichten: 7594
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Paard met een sarcoid/gezwel: ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 15:16

Misschien kan je de foto’s in een spoiler zetten? Dan kunnen mensen die dat willen wel openen en makkelijker meedenken.

De laatste jaren zijn hier op bokt verschillende paarden behandeld met de knottenbelt-zalf maar ook met alternatieven.

Zag er altijd heftig uit maar die wonden genezen over het algemeen best mooi. Ook op ongelukkige plaatsen.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-19 16:05

De da zegt; dat het niet mogelijk is om in de lies het gezwel weg te snijden ivm te weinig huid en dat het gaat trekken bij het bewegen en er is een "grotere kans" op verspreiding. Via het bloedonderzoek kan het lab niet aantonen of er al" verspreiding is naar andere organen omdat er geen ontstekingswaarde in het bloed te vinden is. (Dat wil niet zeggen dat er niets zit) maar het komt niet uit één bloedtest naar voren. Ik heb voorgesteld of zalf smeren een optie was maar dat zal het proces alleen maar versnellen met verspreiding (paard is niet de allerjongste meer). Ze heeft van zichzelf een brutaal karakter en werd op de een of andere dag opeens poeslief en meegaand en dan gaan bij mij de alarmbellen meteen rinkelen omdat dat haar ware aard niet is.

Ik heb me paard meerdere keren laten onderzoeken op de kliniek omdat ze al een langere tijd niet fit is plus opeens raar begon te zwalken met de benen en toen kwam de Da erachter dat ze meerdere gezwelen heeft op de huid. Het zwalken op de benen is vermoedelijk ontstaan door de bult bij de lies. Er stond druk op de wond waardoor het wondvocht, push dat in de wond zat niet naar buiten toe kon vanwege dat met het wegbranden, de huid te snel dichtgegroeid is. Het zwalken op de benen doet ze niet meer. Ik wil ten allen tijde eerlijk tegenover haar blijven want ik weet dus niet of ze pijn heeft of niet want ze laat het niet snel merken als haar iets dwars zit overigens eet en drinkt ze goed. Het zijn in totaal 4 sarcoïden, die op de huid verspreid zitten. Ik ga het allemaal rustig doorlezen. Bedankt voor jullie hulp.

Pandora2
Berichten: 19842
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:12

Sarcoïden verspreiden niet naar organen... :+
Een paard gaat ook niet zwalken van sarcoïden…

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Paard met een sarcoid/gezwel: ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:25

Een stalgenoot heeft het weg gekregen door middel van CBD zalf (wietzalf). Heb je dat al eens geprobeerd?

xDenies

Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Paard met een sarcoid/gezwel: ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:27


S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

Mloui

Berichten: 1639
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:27

Is er weefsel onderzoek gedaan? Is het daarmee vastgesteld dat het sarcoiden zijn? Zo ja; bcg injecties in Utrecht...

Chester (Special D x Houston) Z2+11, B+3

Niqui

Berichten: 2109
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:52

Mloui schreef:
Is er weefsel onderzoek gedaan? Is het daarmee vastgesteld dat het sarcoiden zijn? Zo ja; bcg injecties in Utrecht...
Hier hebben wij ook ervaring mee bij een vorige pony. Prima verlopen. Sarcoid is niet meer terug gekomen.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Paard met een sarcoid/gezwel: ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:06

Zonder de foto's gezien te hebben, zou ik ook naar Utrecht gaan voor BCG injecties. Je kan ook Tracy Keegan van het sarcoid center op FB om advies vragen. Zij werkt met kruiden die het immuunsysteem ondersteunen. Ze heeft vaak resultaat, maar duurt vaak wel maanden. Ook kan je nog informeren naar ESC 16 cream op FB. Van 2 bokkers heb ik ooit gehoord dat zij resultaat hadden met acupunctuur.

Eveltjeh
Berichten: 26
Geregistreerd: 11-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:58

Ik zat een jaar geleden ook in dezelfde situatie..
Bij mijn paard zat de sarcoide ook in de lies en deze was dus opengesprongen, bloederig en snel beginnen groeien (Fibroblastische vorm).

Dierenarts gebeld toen.. de eerste had een foute diagnose gemaakt en dacht dat het gewoon wildvlees was, dus 2 maanden verkeerd behandeld geweest..

Toen naar een andere dierenarts en deze stelde voor om eerst met een zalf te behandelen (aldara creme), maar na een maand was er jammer genoeg nog niets verbeterd en werd het alleen maar erger.

De volgende optie was wegsnijden (maar de kans dat het dan terug komt is groot), dus dit wou ik al zeker niet.

Ik ben toen zelf beginnen opzoeken naar andere behandelmethodes en kwam terecht bij de liverpoolcreme.
Mijn dierenarts had hier nog nooit van gehoord maar wou na mijn aandringen hier toch mee verder gaan. We hebben in totaal een 4 keer gesmeerd en de sarcoid werd zwart en viel eraf na enkele weken. En na een jaar is het nog steeds niet terug gekomen, ik ben dus zeer tevreden van deze crème.

denice

Berichten: 9644
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:15

Niqui schreef:
Mloui schreef:
Is er weefsel onderzoek gedaan? Is het daarmee vastgesteld dat het sarcoiden zijn? Zo ja; bcg injecties in Utrecht...
Hier hebben wij ook ervaring mee bij een vorige pony. Prima verlopen. Sarcoid is niet meer terug gekomen.


Wij ook, paard had er 2, een op het ooglid en een op de lip. Helemaal weggegaan!

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:21

Als het sarcoiden zijn dan heb je verschillende behandel opties. Sarcoiden onstaan vooral door horzels in de buurt van koeien trouwens.
Als je DA het heeft over uitzaaien naar organen dan heeft hij/zij niet erg veel ervaring, sarcoiden zijn vervelend en lastig maar niet gevaarlijk.
Weet je zeker dat het geen melanomen zijn?

Muronia

Berichten: 19408
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Paard met een sarcoid/gezwel: ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:29

Ik heb een pony gehad met melanomen onder haar staart. Dit was ook niet te opereren (precies aan haar vulva) en uiteindelijk is er een gesprongen. Bij mijn merrie waren ze ook in haar lichaam aanwezig, aan de darmen en waarschijnlijk meer plekken. We hebben haar moeten laten inslapen. Dit is dus wat melanomen kunnen doen. Dat zijn gezwellen die kwaadaardig kunnen worden en woekeren. Sarcoïden zijn bij mijn weten goedaardig en woekeren niet.

Weet je heel zeker dat het geen melanomen zijn wat jouw paard heeft?

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78415
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Paard met een sarcoid/gezwel: ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:34

VVDD --> MD

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Rizette
Berichten: 4280
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard met een sarcoid/gezwel: ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 20:00

Heb op Bokt meerdere goede ervaringen gelezen met de Knottenbeldzalf

moniek21
Berichten: 4608
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Paard met een sarcoid/gezwel: ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 20:35

Mijn vorige paard had het ook , 1 op z’n heup en 2 op z’n kogels aan z’n voorbenen.. Ik ben bij de watermolen geweest en daar heeft J.Gr.eve hem behandeld met een soort van chemo.. hij moest 5 dagen daar blijven en heb hem daarna opgehaald en zijn de dingen in de loop van de tijd eraf gevallen . Ik weet helaas verder niet hoe het geheeld is omdat hij verkocht is naar Australië.. maar had nog we contact met het tussenpersoon en er niets meer over gehoord , dus neem aan dat het mooi genezen is .

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-19 08:52

Autumnn schreef:
Een stalgenoot heeft het weg gekregen door middel van CBD zalf (wietzalf). Heb je dat al eens geprobeerd?


Dat heb ik nog niet geprobeerd! Mij werd geadviseerd om er niks op te smeren door de Da omdat de kans groot is op uitzaaiingen. Ik ga het sowieso overleggen met de Da


xDenies schreef:
Stuur je verhaal eens naar Equitom :)
[MD] [Volg] Het gevecht tegen een Sarcoïd


Ik hou die optie in gedachten. Bedankt!

Mloui schreef:
Is er weefsel onderzoek gedaan? Is het daarmee vastgesteld dat het sarcoiden zijn? Zo ja; bcg injecties in Utrecht...


Dat is gedaan en de uitslag was “positief” een sarcoid

Niello schreef:
Zonder de foto's gezien te hebben, zou ik ook naar Utrecht gaan voor BCG injecties. Je kan ook Tracy Keegan van het sarcoid center op FB om advies vragen. Zij werkt met kruiden die het immuunsysteem ondersteunen. Ze heeft vaak resultaat, maar duurt vaak wel maanden. Ook kan je nog informeren naar ESC 16 cream op FB. Van 2 bokkers heb ik ooit gehoord dat zij resultaat hadden met acupunctuur.


De kans van slagen met BCG injecties is zeer klein. Bedankt voor je hulp :)




Eveltjeh schreef:
Ik zat een jaar geleden ook in dezelfde situatie..
Bij mijn paard zat de sarcoide ook in de lies en deze was dus opengesprongen, bloederig en snel beginnen groeien (Fibroblastische vorm).

Dierenarts gebeld toen.. de eerste had een foute diagnose gemaakt en dacht dat het gewoon wildvlees was, dus 2 maanden verkeerd behandeld geweest..

Toen naar een andere dierenarts en deze stelde voor om eerst met een zalf te behandelen (aldara creme), maar na een maand was er jammer genoeg nog niets verbeterd en werd het alleen maar erger.

De volgende optie was wegsnijden (maar de kans dat het dan terug komt is groot), dus dit wou ik al zeker niet.

Ik ben toen zelf beginnen opzoeken naar andere behandelmethodes en kwam terecht bij de liverpoolcreme.
Mijn dierenarts had hier nog nooit van gehoord maar wou na mijn aandringen hier toch mee verder gaan. We hebben in totaal een 4 keer gesmeerd en de sarcoid werd zwart en viel eraf na enkele weken. En na een jaar is het nog steeds niet terug gekomen, ik ben dus zeer tevreden van deze crème.
Ik ga dat eerst overleggen met de Da maar wat zijn de kosten van de liverpoolcreme per tube? Mag ook via PB!
denice schreef:
Niqui schreef:
Is er weefsel onderzoek gedaan? Is het daarmee vastgesteld dat het sarcoiden zijn? Zo ja; bcg injecties in Utrecht...
Hier hebben wij ook ervaring mee bij een vorige pony. Prima verlopen. Sarcoid is niet meer terug gekomen.


Wij ook, paard had er 2, een op het ooglid en een op de lip. Helemaal weggegaan![/quote]

Bij de ogen werkt het idd heel goed en snel maar niet bij de lies

Muronia schreef:
Ik heb een pony gehad met melanomen onder haar staart. Dit was ook niet te opereren (precies aan haar vulva) en uiteindelijk is er een gesprongen. Bij mijn merrie waren ze ook in haar lichaam aanwezig, aan de darmen en waarschijnlijk meer plekken. We hebben haar moeten laten inslapen. Dit is dus wat melanomen kunnen doen. Dat zijn gezwellen die kwaadaardig kunnen worden en woekeren. Sarcoïden zijn bij mijn weten goedaardig en woekeren niet.

Weet je heel zeker dat het geen melanomen zijn wat jouw paard heeft?


Ik weet zeker dat het een sarcoid/gezwel is omdat het uitgebreid is onderzocht in het laboratorium. Mij is verteld dat de kans op uitzaaingen groot is, en dat risico wil ik niet lopen. Ik las idd dat de meningen daarover nogal oververdeeld zijn of het kan uitzaaien of niet. Sterkte met het verlies van je merrie :(:)

Rizette schreef:
Heb op Bokt meerdere goede ervaringen gelezen met de Knottenbeldzalf


Heb idd vernomen dat de zalf goed werkt maar erg pijnlijk is voor t paard om er elke dag op te smeren. Ik ga het eerst effe overleggen met de Da. Bedankt voor het meedenken.



moniek21 schreef:
Mijn vorige paard had het ook , 1 op z’n heup en 2 op z’n kogels aan z’n voorbenen.. Ik ben bij de watermolen geweest en daar heeft J.Gr.eve hem behandeld met een soort van chemo.. hij moest 5 dagen daar blijven en heb hem daarna opgehaald en zijn de dingen in de loop van de tijd eraf gevallen . Ik weet helaas verder niet hoe het geheeld is omdat hij verkocht is naar Australië.. maar had nog we contact met het tussenpersoon en er niets meer over gehoord , dus neem aan dat het mooi genezen is .


Bedoel je met chemo de BCG injecties?

xDenies

Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Paard met een sarcoid/gezwel: ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 08:55

Als ik het zo lees ben je een beetje uit je opties hier in Nederland. Aangezien ik het bewijs heb dat een sarcoïd op een nóg vervelender plek zonder schade kan behandeld worden, vind ik het wel bijzonder dat je het als optie open houd. Haha. Een mail sturen kost niets en dan heb je gelijk een duidelijk, eerlijk antwoord van artsen die meer techniek en kunde hebben dan hier in Nederland.

Maar het is je eigen keus natuurlijk. Maar voor mij klonk je vrij wanhopig.... ik ken dat gevoel. Ik stond tussen inslapen & bestaat er wel een behandeling voor deze plek!?

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

SilvanoN
Berichten: 203
Geregistreerd: 18-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 09:01

Ik heb ervaring met bloedende sarcoide. Die van mij had er 1 op de buik en die sprong steeds open met rollen. Niet fijn.
De eerste heb ik weg laten snijden. Toen kwamen er meerderen terug. Toen wilde de da ze weg laseren onder narcose. Dat wilde ik niet omdat ze al vaker onder narcose is geweest en dat toch risicovol kan zijn. Na flink speurwerk heb ik gekozen voor suiker/zetmeel arm voer, kurkuma pasta (golden paste) en de virex crème. Dat heb ik maanden lang 2x per dag volgehouden en opeens vielen ze eraf. Ik vond het een voordeel dat het volkomen pijnloos was. Wat bij Knottenbergzalf of terrazalf niet zo is. Omdat je schrijft dat het om een ouder paardje gaat kan ik me voorstellen dat je hem dat wil besparen ookal heb je eerder resultaat. Bovendien kost een potje virexcreme ( ik heb er 2 gebruikt in maanden tijd) geen vermogen. Bokt bevat meerdere topics met verschillende behandelmethoden om je licht op te doen. De ene sarcoid is de andere niet, dus zekerheid heb je volgens mij nooit.
Veel succes met de genezing van je paardje!

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 09:02

Op Facebook kun je zoeken op Sarcoid Cure daar zijn hele goede resultaten behaald bij paarden met dezelfde sarcoïden. Je kan de beheerder om het recept vragen en kost je niets (ingrediënten zijn goedkoop en makkelijk te verkrijgen). De foto’s spreken voor zich.

Zelf heb ik een kleine sarcoid op de neus van mijn paard behandeld met onverdunde Frankincense olie (wierook olie) en ook over Wiet olie hoor ik goede dingen.

Lastige is dat geen van alle behandelingen 100% werken dus het is altijd zoeken naar wat voor jouw situatie uiteindelijk werkt.

We'll take a running start and we"ll take to the sky

Pandora2
Berichten: 19842
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 09:25

Anoniemk2 schreef:
Ik weet zeker dat het een sarcoid/gezwel is omdat het uitgebreid is onderzocht in het laboratorium. Mij is verteld dat de kans op uitzaaingen groot is, en dat risico wil ik niet lopen. Ik las idd dat de meningen daarover nogal oververdeeld zijn of het kan uitzaaien of niet. Sterkte met het verlies van je merrie :(:)


Sarcoïden zaaien NIET uit, Maria. :+

En daarover zijn de meningen absoluut niet verdeeld. In elk geval niet onder dierenartsen ;)

marygoround

Berichten: 798
Geregistreerd: 24-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 09:28

Mijn paard is twee jaar geleden in Utrecht behandeld voor een sarcoïd in zijn lies en op zijn borst. BCG icm wegsnijden met keramisch mes had de voorkeur maar was toen tijdelijk niet beschikbaar waardoor we ervoor gekozen hebben op zijn borst te bevriezen en in zijn lies enkel (zeer ruim!) weg te snijden. Bij terugkeer zouden we alsnog voor BCG mogen komen maar op dat moment was wachten geen optie ivm ontstekingsgevaar, het sarcoïd in zijn lies was groot en bloederig.
Beide opties zijn goed aangeslagen en paard heeft sindsdien geen last.

Is er contact met Utrecht? Zij hebben mij destijds echt heel fijn door het bos der opties meegenomen, zijn ook bekend met de zalven. Zalf was overigens bij mijn paard ivm grote van het sarcoïd en de plek in de lies geen optie.

I wanna ride on a white horse.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers