paard met imuun gemedieerde keratitis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: paard met imuun gemedieerde keratitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 18:01

Tjonge wat een ellende. Beterschap allemaal!

Merel5
Berichten: 5
Geregistreerd: 28-01-20
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 08:58

Tymone schreef:
Vandaag is mijn GVR opgenomen in Utrecht en zal morgen geopereerd worden |(


Jeetje sterkte vandaag. Hopelijk ben je na de operatie er vanaf.
Word hij staand of liggend gedaan?

Hieper was bij laatste controle alleen stabiel helaas geen verbetering.
Krijgt nu 4x per dag prednison oogdruppels en zalf.
Ik moet 20 April terug naar Utrecht.

Nogmaals sterkte en succes vandaag.
Laat je even weten hoe het is gegaan.

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:42

Merel5 schreef:
Tymone schreef:
Vandaag is mijn GVR opgenomen in Utrecht en zal morgen geopereerd worden |(


Jeetje sterkte vandaag. Hopelijk ben je na de operatie er vanaf.
Word hij staand of liggend gedaan?

Hieper was bij laatste controle alleen stabiel helaas geen verbetering.
Krijgt nu 4x per dag prednison oogdruppels en zalf.
Ik moet 20 April terug naar Utrecht.

Nogmaals sterkte en succes vandaag.
Laat je even weten hoe het is gegaan.


Dan hebben ze bij jou paard wel een andere behandeling dan bij mijn paard. Blijkbaar reageert het oog anders denk ik dan.

Operatie is heel goed gegaan. Hij was super braaf en makkelijk waardoor ze de operatie staand hebben kunnen doen (dit is niet altijd mogelijk).

Details? ze hebben vandaag de operatie bij 2 paarden gedaan.

Er is 50% van het hoornvlies weggehaald (meer dan ze verwacht hadden). Ze hebben nu een drain en een spoelsysteem in het onderste ooglid aangebracht en het ooglid is dichtgenaaid.

Wordt morgen gebeld hoe hij de nacht is doorgekomen.

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: paard met imuun gemedieerde keratitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:32

Hoop niet dat ik nu iets gezegd heb wat je zorgen gaat baren. Dat zijn oog dicht genaaid werd wist ik overigens niet.

Mocht je paard in de molen kunnen dan kan/mag die in de molen zodra die zich beter voelt. Die van mij is bijna 9 en heeft er nog nooit ingestaan

xxxphoebe

Berichten: 98
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: regio randstad

Re: paard met imuun gemedieerde keratitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:55

Geen paard met keratitus maar een hond. Komt ook maar zelden voor, Een beetje hetzelfde verhaal. Elke dag zalf, Cyclosporinne. En 1x per 4 dagen druppels dexamethason. Operatie is ook mogelijk, maar wordt bij honden pas aageraden als het "Heel erg"is, omdat die operatie over het algemeen maar 1x goed kan helpen. De ziekte is bij honden ongeneeslijk, en in het beste beval staat die bijna stil. Meestal wordt het langzaam steeds ietsjes erger, ook weer na een operatie.
Alleen wordt het bij honden vaak aanzienlijk erger door UV stralen van de zon. Daarom moet mijn hond in de zomer ook een Uv werende hondenbril op. Hierdoor staat het verloop nu al twee jaar bijna stil. Gaat elke drie mnd op controle. Zou UV ook bij paarden van invloed kunnen zijn?

Merel5
Berichten: 5
Geregistreerd: 28-01-20
Woonplaats: Lochem

Re: paard met imuun gemedieerde keratitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:58

Fijn te horen dat operatie goed gegaan is. Wel veel weggehaald dan zeg
Eng idee dat oog helemaal dicht gemaakt is maar zal wel beter zijn ivm bacteriën misschien.

Hoelang moet je paard daar blijven staan?

Ja molen verhaal ken ik van Utrecht Hieper heeft er vorige keer 1 week gestaan en hij is nog maar 2jaar dus ook geen molen voor hem.

Hieper zijn behandeling wijkt af van wat meestal aanslaat (hij moet weer anders zijn) maar dit lijkt nu gelukkig wel te helpen.
Maar operatie hebben we ook al overgehad maar die van mij moet wel liggend helaas dus ik hoop echt dat we dat nog even kunnen uitstellen.

Beterschap met je paard hopelijk komt die de nacht ook goed door

Merel5
Berichten: 5
Geregistreerd: 28-01-20
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 20:15

xxxphoebe schreef:
Geen paard met keratitus maar een hond. Komt ook maar zelden voor, Een beetje hetzelfde verhaal. Elke dag zalf, Cyclosporinne. En 1x per 4 dagen druppels dexamethason. Operatie is ook mogelijk, maar wordt bij honden pas aageraden als het "Heel erg"is, omdat die operatie over het algemeen maar 1x goed kan helpen. De ziekte is bij honden ongeneeslijk, en in het beste beval staat die bijna stil. Meestal wordt het langzaam steeds ietsjes erger, ook weer na een operatie.
Alleen wordt het bij honden vaak aanzienlijk erger door UV stralen van de zon. Daarom moet mijn hond in de zomer ook een Uv werende hondenbril op. Hierdoor staat het verloop nu al twee jaar bijna stil. Gaat elke drie mnd op controle. Zou UV ook bij paarden van invloed kunnen zijn?


Tegen mij is er nooit iets gezegd dat UV stralen schade aan brengen ook merk ik niets aan hem als de zon schijnt ofzo dat die meer last krijgt.
Merk je dat wel bij je hond dan dat die last heeft van het zon licht

xxxphoebe

Berichten: 98
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: regio randstad

Re: paard met imuun gemedieerde keratitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:56

Mijn hond krijgt dan wat meer geirritreerde ogen, wat roder. Als ik dat niet rustig en onder controle houd worden zijn "vlekken" in zijn ogen groter.

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: paard met imuun gemedieerde keratitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:28

Ze belde net. Hij staat er goed bij. Best wel attent. Ze gaan waarschijnlijk morgen de hechtingen verwijderen.

Zicht moet straks redelijk goed zijn, alleen als die complicaties krijgt zal het in een raptempo achteruit gaan. Op de plek waar dan geen hoornvlies zit zal er littekenweefsel gaan ontstaan.

Drain en spoelsysteem zitten goed.

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:29

xxxphoebe schreef:
Mijn hond krijgt dan wat meer geirritreerde ogen, wat roder. Als ik dat niet rustig en onder controle houd worden zijn "vlekken" in zijn ogen groter.



Nooit geweten. Altijd naar iets met de ogen :( .

1 van onze honden heeft een paar jaar geleden een haartje van de processierups in haar oog gehad. Ben er lang zoet mee geweest en we waren best wel bang om het oog te verliezen.

lisantjuuh
Berichten: 702
Geregistreerd: 05-04-08
Woonplaats: pijnacker

Re: paard met imuun gemedieerde keratitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 23:11

@Tymone, Hoe is het nu met je paard? Alles vervolgens goed met hem gegaan?
Mark zijn oog was niet dicht genaaid naar wat ik me herinner.

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:32

lisantjuuh schreef:
@Tymone, Hoe is het nu met je paard? Alles vervolgens goed met hem gegaan?
Mark zijn oog was niet dicht genaaid naar wat ik me herinner.



Bericht van gisteren;

Hij staat er goed bij. Best wel attent. Ze gaan waarschijnlijk morgen de hechtingen verwijderen.

Zicht moet straks redelijk goed zijn, alleen als die complicaties krijgt zal het in een raptempo achteruit gaan. Op de plek waar dan geen hoornvlies zit zal er littekenweefsel gaan ontstaan.

Drain en spoelsysteem zitten goed.

Verwacht dat ze vandaag bellen zodra de hechtingen verwijderd zijn.

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: paard met imuun gemedieerde keratitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 16:00

Utrecht belde net, hechtingen zijn er uit. Ziet er goed uit voor een gebied dat net geopereerd is.

Hij heeft geen koorts en is vandaag voor het eerst weer uit de box geweest (aan de hand gestapt).

Ze hebben alleen een issue met eten. Ze kunnen niks bijzonders aan hem vinden, ze denken dat hij heimwee heeft en daardoor niet goed eet.

Ze hebben al diverse soorten hooi en kuil aangeboden. Ze gaan nu een slobber proberen en anders is de vraag of ik zijn eigen hooi wil komen brengen.

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: paard met imuun gemedieerde keratitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 16:26

Ze hebben op mijn verzoek Yori senioren slobber gegeven (dat krijgt onze oude pony ook)), dat eet die graag.

De opererende da heeft vandaag gekeken, vooralsnog gaat het herstel zoals gehoopt. Hij heeft zijn oog goed open en geen traanuitvloeing. Ze zien kleine witte vlekjes aan de randen van het hoornvlies wat nieuw hoornvlies is.

Ze gaan hem de komende dagen extra wegen om zijn gewicht in de gaten te houden en hem extra vertroetelen.

Al met al wat beter nieuws dan gisteren.

lisantjuuh
Berichten: 702
Geregistreerd: 05-04-08
Woonplaats: pijnacker

Re: paard met imuun gemedieerde keratitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:11

@Tymone, Fijn zeg dat het voor nu allemaal nog voorspoedig blijkt te gaan! Hopen dat hij snel weer goed gaat eten en snel mee mag naar huis!
Vind het interessant om te horen hoe het voor de rest gaat verlopen.
Mag je op bezoek bij hem?

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:45

lisantjuuh schreef:
@Tymone, Fijn zeg dat het voor nu allemaal nog voorspoedig blijkt te gaan! Hopen dat hij snel weer goed gaat eten en snel mee mag naar huis!
Vind het interessant om te horen hoe het voor de rest gaat verlopen.
Mag je op bezoek bij hem?



Nee ivm met Corona en rhino mag ik helaas niet op bezoek bij mijn paard.

Ze maken wel foto’s (daar heb ik om gevraagd) ik wil ze pas zien als ik hem weer ophaal. Ben anders bang dat ik alleen maar verdrietig wordt. Daarnaast zegt een foto niet alles als je zijn gedrag niet kunt beoordelen.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 00:51

ik heb een paard met immuungemedieerde keratitis. inmiddels is ze aan 1 kant blind, de andere kant ziet ze slecht, met goed management ( geen zon, geen wind, veel druppelen ) is het te doen, ik heb paard aan huis en veel tijd, oog verwijderen was een optie, totdat het ander oog ook slecht werd, als rijpaard onbruikbaar, ze is drachtig nu, maar met veulen erbij is het ook best een ding, de eerste maand een klein afgezet stukje, ik doe een belletje bij het veulen in manen. voor nu is het zo houdbaar |( . waardeloos is het

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:23

sassefras schreef:
ik heb een paard met immuungemedieerde keratitis. inmiddels is ze aan 1 kant blind, de andere kant ziet ze slecht, met goed management ( geen zon, geen wind, veel druppelen ) is het te doen, ik heb paard aan huis en veel tijd, oog verwijderen was een optie, totdat het ander oog ook slecht werd, als rijpaard onbruikbaar, ze is drachtig nu, maar met veulen erbij is het ook best een ding, de eerste maand een klein afgezet stukje, ik doe een belletje bij het veulen in manen. voor nu is het zo houdbaar |( . waardeloos is het


Bij mij zeiden ze dat ze nog niet eerder een paard hebben gezien die het aan 2 ogen had. M die reden heb ik hem laten opereren.

Is die van jou ook onder behandeling (geweest) in Utrecht?

Je hebt wel aardig wat uitdagingen indien het aan 2 ogen is en met een veulen %)

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:27

Vandaag bij hoge uitzondering bij mijn paard mogen kijken. Omdat hij nog erg knijpt houden ze hem een week langer.

Jammer voor mij, maar alles voor een goed resultaat.

Daarnaast eet hij matig, het moment om hooi van thuis te brengen. Dit ging hij gelijk eten.

#hooiwagen _/-\o_
Afbeelding


Afbeelding

De enige stal waar zoveel (überhaupt) voer voor staat. Alleen het hooi komt van mij, de rest heeft Utrecht er neer gezet om hem aan het eten te houden.

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marlyy

Berichten: 253
Geregistreerd: 17-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 21:29

Hier ook een paard met immuungerelateerde keratitis aan twee ogen. Het is jaren (8 jaar) gelukt de aanvallen onder controle te krijgen en houden met cyclosporine en dexamethason. Echter de laatste aanval was erger, dit heeft ervoor gezorgd dat zijn pupil aan elkaar gekleefd is en hij niets meer ziet. Zijn andere oog was ook onrustig dus ook deze zijn we vaker gaan druppelen, echter heeft de dexamethason ervoor gezorgd dat zijn hoornvlies los is gaan laten. Dit betekend dat we deze druppels niet meer mogen geven. Om deze reden is er met spoed een cyclosporineimplantaat ingezet en is zijn slechte hoornvlies weggesneden. We zijn gestart met 6x daags antibioticadruppels, serum en atropine. De afgelopen weken is nog tweemaal zijn losse hoornvlies weggehaald waarvan hij erg veel pijn heeft steeds. Aankomende woensdag komt de dierenarts weer langs voor controle, ik hoop dat hem het wegsnijden dit keer bespaard mag worden. Momenteel rijd ik nog steeds 6x naar stal om hem de verschillende medicijnen te geven. De foto is van hoe het er vandaag uit ziet. Heel veel sterkte allemaal, deze ziekte is ontzettend slopend ☺️

Afbeelding

lisantjuuh
Berichten: 702
Geregistreerd: 05-04-08
Woonplaats: pijnacker

Re: paard met imuun gemedieerde keratitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:51

@Tymone, Hoe gaat het nu met je paard? is hij alweer thuis?

@Marlyy, Jeetje dat ziet er ook heftig uit. Is er wel nog een kans op genezing? En is hij nu zijn zicht dan blijvend kwijt aan dat oog?

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 23:07

Marlyy schreef:
Hier ook een paard met immuungerelateerde keratitis aan twee ogen. Het is jaren (8 jaar) gelukt de aanvallen onder controle te krijgen en houden met cyclosporine en dexamethason. Echter de laatste aanval was erger, dit heeft ervoor gezorgd dat zijn pupil aan elkaar gekleefd is en hij niets meer ziet. Zijn andere oog was ook onrustig dus ook deze zijn we vaker gaan druppelen, echter heeft de dexamethason ervoor gezorgd dat zijn hoornvlies los is gaan laten. Dit betekend dat we deze druppels niet meer mogen geven. Om deze reden is er met spoed een cyclosporineimplantaat ingezet en is zijn slechte hoornvlies weggesneden. We zijn gestart met 6x daags antibioticadruppels, serum en atropine. De afgelopen weken is nog tweemaal zijn losse hoornvlies weggehaald waarvan hij erg veel pijn heeft steeds. Aankomende woensdag komt de dierenarts weer langs voor controle, ik hoop dat hem het wegsnijden dit keer bespaard mag worden. Momenteel rijd ik nog steeds 6x naar stal om hem de verschillende medicijnen te geven. De foto is van hoe het er vandaag uit ziet. Heel veel sterkte allemaal, deze ziekte is ontzettend slopend ☺️

[ [url=m/36i6fC.jpg]Afbeelding[/url] ]


Vind het best wel heftig wat je verteld. Mij hebben ze namelijk een heel ander beeld geschetst :( .

Hoop dat jou paard zich echt nog verbeterd

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 23:11

lisantjuuh schreef:
@Tymone, Hoe gaat het nu met je paard? is hij alweer thuis?

@Marlyy, Jeetje dat ziet er ook heftig uit. Is er wel nog een kans op genezing? En is hij nu zijn zicht dan blijvend kwijt aan dat oog?



Heb die van mij gisteren opgehaald in Utrecht. Hij heeft er in totaal 3 1/2 week bijna gestaan. Vandaag is die voor het eerst weer op de weide geweest.

Moet zeggen dat het er echt veel beter uit ziet dan 1 1/2 week geleden. Het is nog lang niet mooi, maar er is een begin en het spannendste deel voor nu is geweest.

Het hoornvlies is nu voor 50% ongeveer wit. Dit is de eerste laag nieuw hoornvlies. Over 2 weken moet ik terug komen voor controle. Het totale herstel zal 2 tot 4 mnd duren vanaf nu.


Afbeelding

Afbeelding

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 22:02

Bij mij zeiden ze dat ze nog niet eerder een paard hebben gezien die het aan 2 ogen had. M die reden heb ik hem laten opereren.

Is die van jou ook onder behandeling (geweest) in Utrecht?

Je hebt wel aardig wat uitdagingen indien het aan 2 ogen is en met een veulen %)[/quote]

naar mijn idee is IGK er is iets maar niemand weet wat |( ik heb honderden euro,s stukgeslagen in utrecht, maar niks mee gewonnen, Cyclosporine implantaat,Dexamethason oogdruppels uiteindelijk heeft het zo goed als niks geholpen helaas. geen zon, geen wind, geen vliegen, en cavasan maakt het houdbaar, nog een dag of 10 voor veulenen, het lijkt op het end van de dracht toch steeds beter te gaan

Didi2021
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:40

2 Jaar geleden heb ik een Welsh pony van 4 toen der tijd gekocht.
3 Weken nadat hij bij ons was gekomen ontdekte we iets aan zijn oog, na lang zoeken en ook naar Utrecht te zijn geweest kwam er een immuungemedieerde Keratitis uit.
Op Advies toen implantaten oog laten zetten zodat medicijn constant wordt afgegeven. Helaas heeft dit een maand goed gewerkt en zijn we toch weer aan het bijdruppelen met ciclosporine en als het echt opzet dexamethason, ook staat hij altijd met een kap op buiten in de wei.

Bij enten checken we het oog voordat we verder gaan aangezien we vaak zien dat na enten er een opleving komt.

Qua voeding een beetje gaan zoeken om zijn immuunsysteem te helpen en was ik langzaam aan over aan het gaan naar Vitalbix ( dit is ongeveer week of 6 geleden )

2.5 weken geleden voelde ik ineens mok bij hem, dus beetjes geschoren en gaan behandelen.
Helaas werd het steeds erger en rare was de mok zat op zijn kogel binnen en buitenkant. In de ochtend dikke onderbenen.
Dierenarts erbij, van alles geprobeerd en afgelopen maandag heb ik hem opgepakt en naar de kliniek gebracht.

Daar zijn ze nu bezig om alles wat rustig te krijgen en dat lukt ook wel.
Wat er nu uitgekomen is is dat hij Vasculitis heeft, wat ook weer aangerekend wordt aan het zwakkere immuunsysteem.
Bloedonderzoek nieren en lever goed, wel bloedarmoede.

Waarschijnlijk krijg ik hem dit weekend mee naar huis met 6 weken pretnison.

Graag zou ik toch eens een second opinion willen om misschien is te onderzoeken of ik iets aan mijn management kan doen waardoor ik intern hem onder controle kan houden en we niet telkens naar deze zware medicijnen hoef te pakken.