Zomereczemer, help.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4773
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Zomereczemer, help.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 07:09

Hey allemaal, ik schets eerst even de situatie. Ik wou zeggen, ik schets de situatie even kort, maar dan maak ik mezelf en jullie wat wijs haha.

Ik heb mijn 17-jarige merrie nu ruim 8 jaar. Ze staat al bijna net zo lang op pensioen, ze is afgekeurd om nog serieus te rijden wegens artrose en spronggewricht dat niet oké is. Geeft niet, je kan er nog steeds ontzettend van houden!

Sinds een 6-tal jaar staan wij dus ook niet meer op van die luxe-stallen met heel veel faciliteiten, die hebben wij niet meer nodig. Ze heeft een jaar of 3 op een weide met schuilhok gestaan, en deed het daar goed. In de lente van 2016 heb ik haar naar onze huidige stalling verhuisd, omdat ik zélf ook verhuisd was.

We staan hier heel graag. Ik heb een stal voor mijn paard, en een stal voor mijn spullen. Ik heb een eigen weitje. Ik zet haar zelf buiten en binnen, mest zelf de stal uit, hou de wei in orde, ... Natuurlijk hebben wij ook stalgenootjes, die vind mijn paard alleen maar leuk als ze op de wei naast de hare staan, kleine draak hoor haha. Ze heeft 1 grote boom op de wei, maar geen schuilhok.

Ik heb haar met de jaren ouder zien worden. Stijver. Beetje meer tijd nodig wanneer ze van stal komt. Ze wilt ook echt op stal, terwijl ze 5 jaar geleden enkel en alleen in de schuilstal ging wanneer het heel warm was. Als ik haar nu van stal wil halen als het regent, draait ze haar kont naar me. Als ik haar dan meeneem naar de wei, en ik neem haar los, wandelt ze mee tot de wei, kijkt dan naar modder en draait zich vervolgens om om terug naar stal te gaan. Open boek van me..

Ik voer haar al jaren zelf. Hooi, en krachtvoer. Een heel klein beetje maar, niet omdat ze het perse nodig heeft maar omdat ik het haar niet wil afpakken. Ik ben zo'n eigenaar die van elke maaltijd een feest maakt: korrel, luzerne, 3 koekjes, 2 wortels en 1 harde pistolet. Die pistolet wilt ze altijd als eerste. Ik bak ze altijd kei hard in de oven.

En nu heeft ze zomereczeem. Daisy is nogal anti-deken meestal, maar sinds een week of 2 leg ik haar buiten toch een vliegendeken op. Dat brengt wel rust zie ik. Ben alleen niet zo fan van dat deken, ik bedoel het wérkt wel maar het is zo'n glibberig deken, en Daisy doet nogal graag dutjes al liggend en dat vind ik tricky met zo'n glibberig deken. Ik heb dus alvast een eczeemdeken besteld, hopelijk komt dat deze week nog aan. Ook heb ik haar eten veranderd, ze krijgt nu andere korrels die eiwitarm zijn. Brood geef ik ook niet meer. En ik behandel haar dagelijks met Quistel Bio Herstel shampoo, en verzorg haar wondjes met zalf. Want jeetje, ze schuurt echt heel fanatiek, tot bloedens toe echt.. Op stal neem ik het deken weg, ivm het neerliggen, ik wil niet dat ze zichzelf ophangt in haar deken, toen ze gisteren een uur of 6 op de wei stond hing het deken scheef, waren de buikriemen los en stak er 1 oor uit haar masker :+

Ik lees heel veel over ZE, en zie door het bos de bomen niet meer. Ik lees oa dat ze van februari tot november een deken zou op moeten (WAT?!), dat ze geen krachtvoer meer mag krijgen, ...

HELP. Wat moet/kan ik doen?
24/7 buiten is geen optie. Geen schuilstal en ze wil niet, ze wordt heel erg moe als ik haar laat buiten staan.

Wat kan ik nog doen?
Ik zou héél graag hét product vinden waardoor ik dekens kan vermijden. Is dit realistisch?

Elisa2

Berichten: 37101
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zomereczemer, help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 08:39

Nee dat denk ik niet, tenzij je haar verhuisd naar een plek waar ze minder last heeft.

Is de ZE nu pas ontstaan? en wat voor een ras is het?

Op stal rond de schemering is wijsheid ivbm die mugjes die dan het meest actief zijn, een deken op idd van febr tot nov helpt en suikers/ eiwitten in voeding kan een probleem zijn inderdaad.

LWDaisy

Berichten: 4773
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 10:12

Ze is een kruising, Quarter x BWP. Ze had er vorig jaar voor het eerst last van, maar niet zoals nu.

Ik zou haar liever niet verhuizen.. Worst case doe ik dat wel hoor, maar we staan daar vrij goed, en ze is er gelukkig. Maar elk jaar vergaan van de jeuk is het natuurlijk ook niet...

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: Zomereczemer, help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:31

Ik heb er ook eentje met zomerexceem. Deken is eigenlijk altijd op, omdat ze ook altijd buiten staat. Het is een ijslander. Ik doe de deken op van april tot oktober ongeveer, dus dat scheelt al wat. Een goed passende exceemdeken blijft bij mijn paard altijd goed zitten. Soms even rechttrekken maar dat is het.

Als je paard tot bloedens toe krabt, ben je eigenlijk al een beetje te laat met een deken. Dus echt al opdoen bij de eerste tekenen van jeuk.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:35

Deken mijden is niet realistisch en daarnaast ook nog eens zielig. Een paard met zomereczeem zijn deken afpakken vind ik niet oke. En dat zeg ik en ik ben helemaal anti-deken.

Ik wist niet wat mij overkwam toen ik een eczemer kocht. Opeens moest ik aan de dekens. Ik wist niet welke dekens, waarom dekens en hoe dat dan weer moest. Maar inmiddels heb ik mijn route gevonden en gaat die deken mooi niet af. :n Als ik jouw was zou ik proberen haar van het gras af te halen (of alleen uitgebloeid gras te geven) en ook niet meer elke dag wassen. Daar kan je namelijk ook jeuk van krijgen.

Ook is een vliegendeken niet voldoende. Het paard is - helaas - allergisch voor de knut. En die prikken gewoon door de vliegendeken heen. :) Krachtvoer mag wel. Maar je moet ontzettend goed kijken welk krachtvoer dan en of het wel écht nodig is. Het krachtvoer moet namelijk eiwit- en suikerarm zijn. Zo voer ik alleen een beetje metazoa voor de vitaminen, maar probeer ik ook andere lekkere dingen zoals snoepjes en appels zoveel mogelijk te mijden. Daar zitten ook allemaal suikers in.

Het is een hele aanpassing die je moet maken, maar je gaat je paard er heel blij mee maken. Soms ben ik eigenwijs en haal ik even de deken eraf. Bijvoorbeeld met regen en dan weer zon en dan weer regen. Maar als ik dan aankom lopen met die deken komt hij hem echt halen. Eczeemdekens zijn ook gemaakt om dag en nacht op te blijven. Daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Afbeelding

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Re: Zomereczemer, help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:44

Ik heb ook een eczeem paard, PRE, dus sober ras.
Ze krijgt suiker en eiwitarm voer met een vitaminekorrel die vrij is van graan, melasse en luzerne.
Ze is nu bezig met een detox van Phytonics en een kuur Culico van Puur en ze staat weliswaar zonder deken!

Enkel na het "werken" wanneer ze wat bezweet is, heeft ze een beetje jeuk. Maar wanneer ik haar dan afspoel en meteen inspray met mijn brouwsel van etherische oliën gaat het weer helemaal prima.
Ik kan niet zeggen of dit op de lange termijn ook het geval is, gezien we er nu een maand mee bezig zijn. Maar de aangedane plekken van het schuren zijn al behoorlijk ver weg en ze is een stuk blijer zonder jeuk!

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:46

Hier 2 met ZE en al jaren onder controle door ze begin seizoen te gaan behandelen met butox, een middel wat voor schapen en koeien geregistreerd is tegen blauwtong. Eens per twee weken 35 nl over de rug aangebracht en ingewreven, maakt dat ze al jaren bijna niet te herkennen zijn als ZE-er. Het geeft hen rust en is weinig werk.

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:00

Hier ook geen deken-fan maar toen mijn paard een lichte vorm van zomereczeem bleek te hebben toch - weliswaar met enige twijfel - een eczeemdeken gekocht. Deze heeft ze van maart tot oktober in de weide op en liggen, rollen of bokken: de deken blijft perfect op zen plaats.
In 't verleden heb ik - bij andere paarden weliswaar - talrijke wondermiddelen geprobeerd maar met weinig bevredigend resultaat. Van de eczeemdeken daarentegen ben ik wel zeer tevreden. Het is niet alleen uiterst effectief tegen knutten maar ook dazen kunnen het paard niet meer storen. Mijn paard heeft van de deken geen last en is nu ook s' zomers in de weide gelukkig, en ik ben gelukkig.

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zomereczemer, help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 15:55

Een eczemer doe je ook echt niet altijd een plezier met 24/7 buiten. De eczeemdeken in ieder geval zsm opleggen. Ik heb inmiddels bijna 20 jaar ervaring met eczeempaarden, ik doe de deken nooit af 's nachts.

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 18:38


capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Zomereczemer, help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 18:52

Kijk eerst eens kritisch naar je voer. Zo te lezen krijgt ze best wat suiker en zetmeel binnen. Die van mij ontwiklelde ook opeens ZE. Met deken en sprays was het wel te doen. Maar toen ik ze suikerarm ging voeren en niet meer op het gras had staan was het opeens weg. Daarna nooit meer een deken gebruikt

LWDaisy

Berichten: 4773
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 07:32

Alvast bedankt voor de reacties allemaal!

Ze staat dus overdag op de wei, op gras dat niet hoger dan mijn dikke teen komt, is dit kort genoeg zo?

Ook heb ik een ton zemelen staan - zitten hier minder suikers en eiwitten in?
Haar krachtvoer is eiwitarm in ieder geval. Eerlijk, dit heeft ze niet echt nodig, ze staat al jaren op pensioen.. Maar ik wil haar ook niet alles afpakken. Kan ik vooral zemelen geven met een héél klein beetje korrel voor de smaak? En de luzerne, hoe zit het daar mee?

Ik was dit jaar idd te laat met het deken - maar ze heeft de ZE ook nog niet zo lang :(

Ik heb haar een vitaminekuur gegeven.. Halverwege de kuur begon ze te schuren, zo ook met de kuur die ze in september kreeg. Die kuur heb ik dus buiten gegooid.

Haar eczeemdeken zou vandaag bezorgd worden. Ondertussen is ze in die mate open geschuurd dat ik ook wel besef dat ze dit 24/7 moet dragen.. Maar da's moeilijk te aanvaarden voor iemand die anti-deken is :+ Maar, voor haar gezond maak ik natuurlijk de uitzondering.

Ik was haar niet volledig, enkel de plaatsen waar ze geschuurd heeft, en om eerlijk te zijn vooral de staart, van haar hoofd wordt ze zo boos }:0 En ik zie op de staart wel degelijk verschil, daar schuurt ze ondertussen minder en er groeien alweer haartjes! Ik vul een emmertje met water + de shampoo en spons daar de plekken mee in, als ik de tuinslang boven haal verandert ze in een kleine draak, de spons verdraagt ze wel :)

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Zomereczemer, help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 07:40

Ik zou overbodig voer echt weg laten. Ze wennen er wel aan. Probeer eens een vitamine korrel anders. Kijk het even aan of ze dan niet invalt. Oudere paarden hebben juist wel eiwit nodig in voer. Zetmeel en suiker kijk ik zelf vooral naar.

Kort gras is gestresst gras en dat bevat relatief meer fructaan.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Zomereczemer, help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 08:04

Een paard voelt zich niet achtergesteld hoor, als ze geen brokjes meer krijgt. Daar zou ik echt mee stoppen.

Ook is kort gras niet echt geschikt. Vaak is dat heel erg gestresst en dus vol met suiker. ;)

Elisa2

Berichten: 37101
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zomereczemer, help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 08:14

Aangezien de ZE is begonnen door de vitamine kuren en ze het nog niet zo lang heeft, zou je dit eens kunnen proberen: "Ze is nu bezig met een detox van Phytonics en een kuur Culico van Puur"

Een vriendin van mij heeft toendertijd haar ZE'r van de ZE af kunnen helpen door ieder voorjaar bovenstaande kuur te doen.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 08:18

Je zal inderdaad niet onder de deken uitkomen helaas. Hier ook een ZE'er. Meestal van half april tot half oktober in de eczeemdeken. Ze wil m ook graag aan hoor. Af en toe als t hard waait en er niet zoveel mugjes zijn doe ik m overdag wel eens een paar uurtjes af. Verder altijd op. Denk er aan dat je m regelmatig even eraf haalt om te checken hoe ze eronder staat en ook om de vacht enige lucht te geven en het stof haren en zand eruit te halen.
Er zit veel verschil in de dekens onderling. Heb eerder altijd van die bruine pyamas van pagony gehad. Die bevielen qua dikte, gewicht en comfort (en prijs) echt goed. Alleen helaas niet bestand tegen de tanden van haar maatje. Dus nu sinds 2 jaar op de sweet itch over gestapt. Foeilelijke kleur maar doet t goed. Dan maar een mega minty in de wei :')

Verder al het overbodige voer weglaten. Geen wortels koekjes en brood. Gewoon wat korrel en luzerne. Ik zou niet meteen in je basisvoer vanalles gaan veranderen, als ze het er goed op doet is ook wat waard he. Maar dus wel ff overbodige dingen eraf strepen.
Meer ga je denk ik bereiken met het gras. Het lijkt logisch dat kort gras beter is. Maar zoals hierboven gezegd is dat juist erg fructaanrijk, en daar kan je mogelijk dus nog veel winnen. Ik weet niet hoe groot het weitje is en wat je mogelijkheden zijn maar wellicht kan je dit opdelen zodat je gras rustiger kan groeien? Of bv paar uur weide en de rest vd tijd paddock met ruwvoer. Je gaan verdiepen in de werking van gras en kijken wat je evt kan verbeteren in t weidebeheer kan nooit kwaad.

Hou er trouwens ook rekening mee dat als je haar nu een deken oplegt, het leed al wel geschied is voor dit jaar. Ze heeft al jeuk, ook door de ontstane wondjes. Dus een eczeemdeken zal dit jaar nog iets minder resultaat hebben dan wanneer je er vanaf het begin bij bent.

Heel veel succes met je paardje :)

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zomereczemer, help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:29

LWDaisy, als jouw paard nu al erge jeuk heeft, dan gaat die eczeemdeken waarschijnlijk kapot geschuurd worden als je de jeuk niet vermindert. Probeer anders eens een mengsel van Lysterine en water (50/50), de original of de coolmint, bij veel paarden vermindert dit de jeuk. Daarna de eczeemdeken opdoen.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 21:21

Vervelend dat jouw paard eczeem heeft. Heb je ook iets om te smeren? Bij mijn paard hielp wassen met teershampoo en smeren met Derfen goed. En inderdaad een deken op doen.
Je kunt ook proberen om je paard een poosje van het gras af te houden.

LWDaisy

Berichten: 4773
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 10:09

Ootie schreef:
Vervelend dat jouw paard eczeem heeft. Heb je ook iets om te smeren? Bij mijn paard hielp wassen met teershampoo en smeren met Derfen goed. En inderdaad een deken op doen.
Je kunt ook proberen om je paard een poosje van het gras af te houden.


Ik heb een speciale shampoo die de huid zou herstellen en de jeuk zou weg nemen.
Als ik aan haar hoofd kom wordt ze boos, dus heb deze vooral op de staart gebruikt, en dat werkt wel!

En ooooh wat spannend, ze krijgt sinds deze week nieuwe babyhaartjes op haar hoofd, haar froefroe begint weer te groeien!

Het deken heeft ze nu een kleine 2 weken, en ik zie echt al verschil. Ze staat veel rustiger nu, en schuurt nog amper :D

hagelslag
Berichten: 9014
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Zomereczemer, help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 21:13

Ik denk dat een bloedo derzoek niet verkeerd zou zijn.
Te veel of te weinig vitaminen(seleen bijvoorbeeld) geeft ongeveer hetzelfde beeld als ZE.
Tevens zou ik de luzerne weg laten. Dat veroorzaakt bij vele paarden jeuk

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Zomereczemer, help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 21:46

En met het gras verschilt ook enorm per eczemer, die van mij heeft dan wel lichte eczeem maar staat met deken en vliegenmasker het hele jaar rond op gras en hooi. Krijgt ook gewoon krachtvoer en haar slobbertje. In de zomer krijgen ze regelmatig een nieuw stuk wei en in de winter gaan ze een paar maanden op koeiengras een paar uur.

Heb de eczeem goed onder controle met een super fijne deken en dit was echt de sleutel, deze blijft goed zitten bij de oren en nu ook geen schuurplekken meer.

JJ4

Berichten: 643
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 22:05

Hier ook een PRE met ZE. Is begonnen na zijn castratie (op 9 jarige leeftijd). Hij staat 10 van de 12 maanden in de dekens, ook al heeft ie relatief lichte eczeem. Voor ons was het vooral de zoektocht naar de juiste deken, we hebben er echt vele geprobeerd met wisselend succes. Nu we de juiste hebben gevonden, is ie blij als een aap, zelfs mèt de deken. Ik heb nu twee dezelfde dekens en die wissel ik steeds.
Terwijl andere paardjes af en toe de wei rondrennen om te ontsnappen aan al dat gesteek, staat hij rustig zijn grasjes te eten. Daarom denk ik ook dat al zou mijn knappie geen eczeem meer hebben, dan zou ik waarschijnlijk alsnog een deken opleggen zodat ie rust heeft.
Maar dan alleen de deken op als die rotzakjes er zijn.

Maar goed je vraag was, kan het zonder deken, ik heb denk ik alles geprobeerd wat er verkrijgbaar is, tot een 1 of ander stinkspulletje uit Amerika aan toe, niets hielp afdoende, sorry....