[INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
meabe

Berichten: 64
Geregistreerd: 26-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:25

Bedankt voor jullie reacties. Paard is 12.
Er is dus echt niks veranderd of gebeurt wat ik kan bedenken. Op de Osteo na.

Op stal is hij volledig rustig en zichzelf, vanochtend paar passen naar buiten en schudt toch weer lichtjes. Staat nu maar op stal want weet ook niet meer wat ik er mee moet... die onzekerheid nu trek ik erg slecht.

Zijn er nog dingen wat ik echt niet mag vergeten om te laten checken op de kliniek over een paar dagen?


Odysseus

Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:39

Ik kan eigenlijk maar een advies geven. Ga naar een kliniek met headshaking expertise. Tot op heden zijn dat in Nederland Utrecht, Bodegraven en Schoonloo.

De heftigheid van het schudden doet me denken aan trigeminaal (zo kan die van mij het ook doen), maar ik kan niet goed zien of het aanraken van de grond nou soms ineens tot heftig schudden leidt of dat het een lage hoofdpositie in z'n algemeen is (dat zie je nog wel eens bij problematiek achterop de schedel en overgang schedel-atlas-wervelkolom).

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-21 12:17

wat heeft de osteopaat gedaan dan?

c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:28

Focussed schreef:
Ik kan eigenlijk maar een advies geven. Ga naar een kliniek met headshaking expertise. Tot op heden zijn dat in Nederland Utrecht, Bodegraven en Schoonloo.

De heftigheid van het schudden doet me denken aan trigeminaal (zo kan die van mij het ook doen), maar ik kan niet goed zien of het aanraken van de grond nou soms ineens tot heftig schudden leidt of dat het een lage hoofdpositie in z'n algemeen is (dat zie je nog wel eens bij problematiek achterop de schedel en overgang schedel-atlas-wervelkolom).


ja daar dacht ik ook nog aan, maar dan lijkt het mij ook logisch dat hij het op stal ook zou doen met hoofd omlaag brengen?
Schoonloo was ik inderdaad vergeten in mijn post :+ Vergeet die arme mensen altijd :D

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

meabe

Berichten: 64
Geregistreerd: 26-01-08

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:41

Ik ga idd naar Schoonloo toe!

meabe

Berichten: 64
Geregistreerd: 26-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:42

ellepel schreef:
wat heeft de osteopaat gedaan dan?


Eigenlijk over hele lichaam wel wat. Blokkade (boven) linker schouder wat ik wel ook rijmen met rijden. Geen extreme dingen verder. Heb Osteo ook benaderd en filmpjes gestuurd, benieuwd naar zijn reactie.

c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 15:43

Jam is afgelopen vrijdag weer in Utrecht geweest.
Beeld is al veel beter.
Van alleen nog maar in de hoek van de stal willen staan, hoofd tegen de muur, laten vallen als hij uit stal is en moeilijk eten.
Naar normaal met af en toe wat briezen of een schud in de wind buiten.
Hopen dat ook die kleine tikjes weer weg trekken.
N
En nu afwachten of de equiPENS ook genoeg gaat zijn voor deze hooikoorts periode, aangezien hij ook echt allergisch testte voor pollen.
Of dat hij er een lage dosering Cyproheptadine bij moet hebben in het voorjaar.
Dus nog even spannend.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:52

Hai,

Ik heb het topic een beetje doorgelezen. Willen jullie met ons meedenken.
Wij hebben een pony gekocht, vorig jaar oktober. Ik merk sinds deze week dat hij heel erg met zijn hoofd schud en briest. Hij heeft soms een wat natte neus en waterige ogen. Die ogen had hij al eerder. In zijn neus zie je soms een beetje waterig snot, maar dat is minimaal. Hij hoest niet en is niet kortademig. Op stal en op de wei doet hij het niet. Het is echt alleen in de longeerbak en met rijden. Vandaag stopte hij een paar x met lopen rijden het longeren, om met zijn neus langs zijn Been te gaan. We staan wel in een bosrijke omgeving tussen de weilanden. Ik dacht zelf aan hooikoorts ofzo. Toevallig was ik vrijdag op de kliniek om zijn tanden te laten doen. De dierenarts waarmee ik even aan het praten was over mijn eigen paard. Viel het toen ook op. Het was mij nog niet opgevallen. We stonden daar ook tussen de weilanden, struiken, bomen en in de zon. Ik heb nu een neusnetje besteld.
Ik ben hier totaal niet in thuis

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-21 20:26

als hij het op de wei niet doet dan denk ik niet aan hooikoorts?
immers zijn daar de pollen en zou je het daar verwachten.

met rijden en longeren wel denk ik toch aan pijn of ongemak en dan zou je medisch uit moeten gaan sluiten wat het kan zijn.
denk ik,maar overleg met je arts wat de opties zijn.

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:10

Dat dacht ik eerst ook. Maar hij doet het voornamelijk in de longeerbak. Op de momenten dat hij zo proest en schud. Voel ik het ook in mijn neus. Het lijkt wel of er bij de longeerbak iets rondvliegt. In de bak doet hij het bijv. Aan het begin van de bak niet. Achterin weer wel. Heel gek. Ik heb nu een neusnetje gekocht. Hebben jullie nog andere tips?

DuoPenotti

Berichten: 28846
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:45

Is het dan niet dat het stoft in de bak?
Wat gebeurt er als je vooraf eens sproeit?

Want niet op de wei doen vind ik bij pollen allergie ook wel bijzonder.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:12

Kan ook nog huisstofmijt allergie zijn, of voor iets anders in het gebouw/zand/stof.
Of helemaal geen allergie, maar iets anders wat hem irriteert.
(Zon stroken, wind/tocht)
Wind heb je buiten, tocht binnen... sommige reageren zelfs heftiger op tocht dan op wind qua irritatie.

Ik zou inderdaad beginnen met een netje, en samen met je VA verschillende zaken uit gaan sluiten.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:41

Kleine mugjes rondvliegen bij de bak? Daar reageerde Janouk altijd heftig op.
Ik trainde haar heel vroeg in de ochtend, als er weinig vliegend gespuis was, ochtenddauw en dat ging prima.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 19:47

janouk schreef:
Kleine mugjes rondvliegen bij de bak? Daar reageerde Janouk altijd heftig op.
Ik trainde haar heel vroeg in de ochtend, als er weinig vliegend gespuis was, ochtenddauw en dat ging prima.


Dit zou nog wel eens kunnen. Er vliegen veel kleine mugjes rond. Op de wei veel minder, tot niet. Hij gaat soms ook als een stofzuiger door de bak.
Ik ga het van de week met neusnetje proberen

c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 20:11

Hier helaas slecht nieuws -O-
Na de behandeling vrijdag is het 2 dagen weggetrokken, echter bleef hij tijdens die dagen wel wat meer briezen en bleven zijn ogen wat rood.
Vanaf vandaag weer hevig...
Buiten, en zelfs op het gangpad weer heftig schudden en knikken alsof hij stroomschokken krijgt. Elke vorm van wind of tocht is hem te veel. Ook weer paniek en laten vallen.
Zelfs in stal blijft hij in de hoek staan en knikken.
Eten ook weer moeizaam.



Overleg met Utrecht gehad en helaas prikkelt zijn hooikoorts de zenuwen te veel waardoor de PENS nu niks doet. Tijd was ook te kort om een extra behandeling te geven. Voor nu weer op de Cyproheptadine naast de pens.
En hopen dat hij zich snel weer beter voelt.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-21 20:25

wat sneu om te zien, hopelijk helpen die medicijnen!
hier is het binnen gelukkig altijd over, pony vind het ook fijn om in net donker te staan
zag hem ook al een paar keer als hij wel teveel last had met zijn hoofd in de schuilstal gaan staan.

c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 20:36

Wij hebben zelfs een binnenpaddock die helemaal dicht is, maar ook daar gaat het door helaas... echt het minste zuchtje wind of tocht is te veel.
In deze box is hij nog het rustigste, want hier is de minste luchtstroom.
Kappen, netjes, uv brillen e.d. ook al gehad, maar daar wordt hij helemaal gek van.
Normaal verbeterde het na een dag of 3, dus daar hoop ik heel erg op.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

meabe

Berichten: 64
Geregistreerd: 26-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 22:24

c_alsemgeest schreef:
Wij hebben zelfs een binnenpaddock die helemaal dicht is, maar ook daar gaat het door helaas... echt het minste zuchtje wind of tocht is te veel.
In deze box is hij nog het rustigste, want hier is de minste luchtstroom.
Kappen, netjes, uv brillen e.d. ook al gehad, maar daar wordt hij helemaal gek van.
Normaal verbeterde het na een dag of 3, dus daar hoop ik heel erg op.


We hadden al even geappt natuurlijk, maar hoe gaat het nu?



Mijn paard heeft na een gebitsbehandeling (wat geen verschil opleverde) en scopie, gisteren de PENS behandeling gekregen. Helaas heeft het nog niet tot verbetering geleid. Laten jullie paarden wel direct verbetering zien of is dit ook geleidelijk? Ik begin de hoop een beetje te verliezen namelijk.

Wat ik voor de rest nog ga proberen is weer helemaal terug op vlas, ik ben weken geleden begonnen met houtkrullen. Dat is echt het enigste wat ik kan bedenken wat veranderd is, ook al stond hij daar al meer dan een maand op. Er is niet ontzettend veel over te vinden, behalve onderzoek onder cavia's en giftige stoffen in zaagsel/houtkrullen en toch wel de diverse meningen van mensen. Hebben jullie hier vaker van gehoord? Naast allergieën ook blokkades in zenuwgestel en enorme knauw op immuunsysteem wordt genoemd. Heb het ook voorgelegd aan de dierenarts en die zei nergens meer van op te kijken of dit zegmaar het probleem kon veroorzaken.

Mijn paard heeft dus absoluut geen last op stal of binnen, het wordt echt getriggerd door UV licht. Hij kan ook gewoon met zijn hoofd uit de stal hangen in de buitenlucht zonder te schudden maar in de paddock is het gewoon mis (met kap op gaat het iets beter maar ook niet goed).

Odysseus

Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 22:40

Het duurde hier 5 dagen voor de eerste PENS effect liet zien! Het wisselt per behandeling, soms de dag erna al effect. Soms pas na een paar dagen! Ik duim voor je!


c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 06:54

De mijne liet de eerste keer op dag 2 verbetering zien.
2e keer pas op dag 5.
Keren daarna meteen de ochtend erna.
Laatste keer na 2 dagen, maar toen kwam het ook meteen terug. Na 2 dagen goed te zijn geweest (briezen bleef).

De mijne: ging heel goed vanaf dag 5 op de cypro. Echter was er vanaf toen ook winters weer zonder enige vorm van pollen.
Gister wat briezen en soms een knikje.
Ik ben er heel erg zenuwachtig om... terwijl ik wel weet dat hij ook in goede periodes een slechte dag kan hebben.
Maar ik ben zo bang dat het met het betere weer terug komt.

Wat voor jou misschien handig kan zijn, wat voor bijzonders de mijne heeft wanneer de headshaking er is. We dachten in het voor traject oorzaken, maar bleek gevolgen van te zijn.
Maar wat ook direct verdwijnt als het schudden stopt:
Vast tongbeen (echt vàst).
Verhoogde spierspanning atlas gebied.
Wankel, slechte responds en kracht in de benen. (Met rijden voelen alsof hij dronken of net ohz is).

Als de pens niks of niet genoeg doet zou ik idd vragen, naast de overige onderzoeken, of je arts naar Cyproheptadine wil kijken (eventueel na proberen van eerst een lichter antihistamine zoals cetirizine).
Wie weet zit er ook een onderliggende allergie. En cypro werkt op beide, zenuwen en als antihistamine.
Alleen... kosten en niet mogen starten zijn een nadeel.
Sommige paarden worden er duf van. Maar dat trekt vaak weg na een dag of 5, werking komt ook pas na een dag of 5 trouwens.

Ik ga weer even verder met duimen, bidden, vodoopoppetje van mijn paard maken en heel hard hopen dat het weg blijft:')

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-21 16:17




was er vandaag ook wel een heel typische dag voor!
hij heeft een tijd in de schuilstal gestaan,maar daar werd het niet veel beter van.
heb ceterizine gegeven en later stond hij er eigenlijk wat te suffen/slapen.

oh ja,nog een foto gemaakt van zijn hoofd, in verband met dat pain face.
maar ik kan er afgezien van zijn oren die wat zijwaarts staan verder niks aan ontdekken bij hem.

Afbeelding

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:10

Hi iedereen. Ik heb een gedeelte van jullie berichtjes gelezen en er al wat informatie uit geplukt, maar ik voel mij een beetje hulpeloos en ik hoop dat jullie een beetje licht aan de horizon kunnen brengen.

Ik heb een merrie van bijna 21 jaar. Sinds een maandje schud ze met mijn hoofd, verticaal en soms echt schudden en haar hoofd aan haar been afvegen. Duidelijk is te zien dat ze ergens last van heeft. Ze is een bikkel en laat niet gauw zien dat ze pijn heeft, ze heeft immers zomer 2020 een flinke peesblessure opgelopen (2 gaten in haar diepe buigpees) en heeft geen dag kreupel gelopen.

Afijn, haar pees ziet er weer goed uit, althans ik mag alleen maar stappen met haar op een harde ondergrond maar dat maakt niet uit, ik ben dol op rustige omaritjes in het bos. :#

Sinds een maandje schud ze haar hoofd dus. Ik het begin niet zo vaak, en zeker ook niet elke keer als ik er was. Ik merkte een gaatje op in haar voortand en nadat ik met de dierenarts gesproken had dachten we beide dat ze dit gedrag vertoonde omdat ze er last van had. Tand is getrokken, antibiotica gegeven en het schudden hield 2 dagen op. Vervolgens begon ze weer. :( en ik zie echt dat ze ergens last van heeft. Ze doet het plots, snuift dan ook lucht uit haar neus. Naar mijn idee zat er iets in haar oor of neus maar ik kon niets vinden, vandaar dierenarts wederom ingeschakeld.

Ook zij weet niet wat het is maar noemde wel het headshakingsymdrome. Ze gaf aan dat het iets vervelends is en er al 2 paarden om heeft in moeten laten slapen omdat zij geen paardwaardig leven hadden. Bij die gedachte alleen al word ik verdrietig, ik heb mijn paard namelijk al sinds ze 5 jaar is.

Wat we nu uit gaan proberen is behandelen tegen oormijt. De dag na de spuit heeft ze niet geschud, wel zag ik aan haar dat ze niet haarzelf was. De dag erna heeft ze helaas wel geschud. Ze doet het op de wei maar ook op stal.

Puurpollen medicatie geef ik al, hier ben ik ongeveer een maand geleden mee begonnen. Waar ik nieuwsgierig naar ben is wat ik nog meer zou kunnen doen om ervoor te zorgen dat ze er minder/geen last meer van heeft.

Ik las in dit topic onder andere over PENS maar dit is denk ik niets voor mijn merrie. Ze is neurotisch, snel gestrest en ik wil het haar niet aandoen elke keer in een trailer te laden (die ik overigens ook niet heb) om haar die behandeling te laten ondergaan. Daarnaast is ze al bijna 21 en heeft ze een semi pensioen, we rijden maximaal 1 keer per week een stapritje van een uur in het bos. (En nu overigens al meer dan een maand niet).

Ik las ook dingen zoals humane hooikoortspillen en het geven van magnesium. Jullie zijn ervaringsdeskundige, zouden jullie mij hier wat meer over kunnen vertellen?

Toen ik Tessa gisteren weer zag schudden zakte de moed mij in de schoenen. Ik zie aan haar dat ze ergens last van heeft. Maar wat? Specifiek benoemen wanneer kan ik ook niet, ze doet het immers op de wei en op stal en gelukkig niet de hele tijd door. Wel heb ik haar soms aangeraakt op haar hoofd en dacht ik dat het misschien een trigger was, maar ook af en toe deed ik dat en moest ze er niet van schudden. Help!

Nog een kleine toevoeging:
We rijden dus maar maximaal 1 keer per week een uur in het bos, stappend. Van juni 2020 tot februari 2021 is er helemaal niet op haar gereden vanwege de peesblessure. Na het bericht dat we groen licht kregen om weer te rijden heb ik maar 2 keer op haar gezeten omdat daarna die tand eruit moest en het schudden begon. Als we rijden, rijden we in het bos.

Ze staat in een open schuur met veel frisse lucht. Ze staat op stro. Ze heeft altijd wel snel last van vliegen, vandaar dat ze bijna de hele zomer met een vliegenkap op staat. Voorheen ook altijd met een vliegendeken maar op deze stal valt het aantal vliegen gelukkig wel mee.

Life is not like a box of chocolates unless there's a few turds in the box.

Malenka

Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 10:06

Zijn er zaken veranderd in de huisvesting of op andere vlakken van management?

Mijn paard was ook een vreselijke headshaker. Ik heb meerdere keren overwogen hem in te laten slapen. Maar bij hem is het behoorlijk onder controle sinds hij niet meer op de weide komt. Ik heb hem sinds vorig jaar zelfs aan huis staan op een track door de tuin en dat gaat prima.

Proberen uit te zoeken wat de voornaamste trigger is kan ontzettend moeilijk zijn. Maar ik zou het wel vooral in het management zoeken en niet in homeopathische middelen. (Mijns inziens geldklopperij)

Als je paard een pollen allergie heeft werken die dingen niet en zul je echte hooikoorts medicatie moeten geven. Ook bij een trigimenaal schudden werken die dingen niet. Daarbij zul je de voornaamste trigger weg moeten nemen of de zenuw zelf moeten behandelen.

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 10:21

@malenka

Nee, we staan hier nu denk ik alweer bijna 3 jaar met plezier. Ze staat dagelijks op de wei, savonds op stal, op stro.
Voordat we op deze stal kwamen stonden we op een plek waar ze zomers op de wei kwamen en in de winter op de paddock, hier stond ze ook op stro (vaak juist stoffig omdat het een dichte stal was).

En daarvoor hebben we ook zomerperiode op de wei gestaan en winter in paddock, op vlas. En de stal daarvoor weer op stro. Dus niet echt iets waar ik mijn vinger op kan leggen.

Qua voer is er ook niet echt iets veranderd, behalve dat ik veel minder ben gaan geven sinds ze de blessure heeft. Ze was een beetje dik, nu ziet ze er een stuk beter uit.

Allergie test heb ik nog niet gedaan. Hoe werkt dat?

De reden dat ik puurpollen geef is omdat ze twee jaar geleden begon met hoesten. Op advies van de dierenarts begonnen met puur pollen en toen was het voorbij. Vervolgens het jaar daarna het niet nodig gehad omdat ze niet aan het hoesten was gelukkig. Nu ben ik ermee begonnen omdat ze begon met schudden.

Life is not like a box of chocolates unless there's a few turds in the box.

Odysseus

Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 10:26

Eens met Malenka met als aanvulling dat je ook cyproheptadine kan geven. Dit middel is op twee manieren verkrijgbaar (via Utrecht en op recept laten maken bij een farmaceut waardoor het goedkoper is als je meer afneemt) en werkt voor zowel pollenallergie als trigeminaal headshaking.


Op het oog lijken hooikoorts en trigeminaal schudden heel erg op elkaar en is eigenlijk de enige vorm van diagnostiek het uitverdoven van de trigeminus zenuw een optie om tussen de twee te differentiëren.
Een allergieonderzoek alleen geeft ook indicaties echter bleek uit onderzoek dat er een deel van de paarden rondloopt met antistoffen tegen grassen/pollen zonder klachten, dus er bestaat kans op valspositief resultaat en dus je behandeling op de verkeerde oorzaak richten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, For_Que en 20 bezoekers