Pssm en nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SaphiraR
Berichten: 266
Geregistreerd: 14-04-13

Pssm en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 12:46

Afbeelding

Hoi,

Na 1,5 jaar dokteren en allemaal vage symptomen zijn we erachter dat mijn tinker van nu 3,5 jaar pssm heeft. De klachten zijn begonnen met 2 jaar. Toen was die wat stijf en oogde kreupel,uiteindelijk is hij ook een paar keer door zijn achterhand gezakt en is hij in zijn gedrag erg veranderd.

Maar nu zit ik met de wat nu? Hij is relatief jong en heeft al duidelijk symptomen. Het voer is nu al aangepast naar speciaal dieet. Hoelang duurde het bij jullie voordat jullie verschil merkte?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Pssm en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:47

Hoe wordt hij gehouden? Qua beweging maakt dat ook enorm veel verschil.

SaphiraR
Berichten: 266
Geregistreerd: 14-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 12:50

Caily schreef:
Hoe wordt hij gehouden? Qua beweging maakt dat ook enorm veel verschil.


In de zomer staat hij buiten van 7 tot 4 en in de winter helaas binnen. Ik ben ook al opzoek naar een andere stalling waarbij hij meer buiten komt. Maar dat is best nog wel lastig.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Pssm en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:55

Welke vorm heeft die?

SaphiraR
Berichten: 266
Geregistreerd: 14-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 13:12

alice0cullen schreef:
Welke vorm heeft die?


Pssm1 heeft hij sowieso. De andere varianten heb ik niet laten testen.

Popstra
Berichten: 13729
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Pssm en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:23


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:25

Kijk eens op http://www.pssm.eu en op het Nederlandse PSSM forum op Facebook. Veel info te vinden over het management.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Pssm en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:26

Op Facebook heb je ook een aantal groepen met tips en informatie.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Re: Pssm en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:41

Om de spieren te ondersteunen kun je Vitamine E + Selenium gebruiken of magnesium. Zijn beide ouders bekend? Sterkte ermee.

SaphiraR
Berichten: 266
Geregistreerd: 14-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 14:00

maria1990 schreef:
Om de spieren te ondersteunen kun je Vitamine E + Selenium gebruiken of magnesium. Zijn beide ouders bekend? Sterkte ermee.


Ja klopt, deze ben ik nu ook al aan het bijvoeren. Helaas merk ik tot nu toe nog weinig verschil en heeft hij voornamelijk slechte dagen.

Ik ben van de fb groep al lid, maar vroeg me af of men hier nog ervaringen heeft. Alle teksten heb ik allemaal al na gelezen. Alleen ik vind het gewoon heel lastig om welke weg ik nu moet gaan bewandelen omdat mijn paardje ook nog relatief jong is en al heel erg lang symptomen heeft

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Pssm en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:51

Even advocaat van de duivel spelen...

Als dit paard al zoveel last heeft op jonge leeftijd, wil je je paard en jezelf daar dan nog 20+ jaar mee opzadelen? Is inslapen / slacht dan geen betere optie?

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:54

Seltje schreef:
Even advocaat van de duivel spelen...

Als dit paard al zoveel last heeft op jonge leeftijd, wil je je paard en jezelf daar dan nog 20+ jaar mee opzadelen? Is inslapen / slacht dan geen betere optie?



Ben ik met je eens, echter in dit geval zou TS eerst kunnen kijken hoe hij is bij een andere stalmanagment.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:09

Wat jezelf kunt doen is het voerbeleid zo aan te passen zodat de symptomen onder controle blijven. Het allerbelangrijkste is om zo min mogelijk producten te voeren waar suikers in verwerkt zitten. Ik zou je willen adviseren om hem in het zomerseizoen niet op gras te zetten, door het hoge fructaangehalte wat erin alle grassoorten zit verwerkt kunnen de pssm1 klachten ernstig toenemen. Vaak blijven er teveel afvalstoffen achter waardoor de klachten toenemen.

Het beste zou zijn als je aan oud hooi kan komen zodat de afvalstoffen beter verwerkt kunnen worden. Voor het verwijderen van de afvalstoffen in het lichaam zou ik je kleefkruid aanraden.

Krachtvoer zou ik je ten alle tijden willen afraden om bij te voeren in plaats daarvan een liksteen op de hangen in de stal zodat de mineralen naar behoefde zelf worden aangevuld.

Vaak hebben dit soort paarden meer slechte dagen als goede dagen is mijn ervaring. Uiteindelijk zul je hier zelf een grens in moeten trekken wat voor jou acceptabel is. Ik ga niet oordelen wat jij met je paard zou moeten doen dat is aan jou en niet aan mij.

SaphiraR
Berichten: 266
Geregistreerd: 14-04-13

Re: Pssm en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 15:25

Over het inslapen gesproken, nee jullie spelen absoluut geen advocaat van de duivel. Sterker nog ik heb voor mezelf gezegd ik kijk het een half jaar aan en dan wil ik ook alles uit de kast trekken wat mogenlijk is, verbeterd hij niet of weinig word hij ook ingeslapen, echter wil ik hem niet nu al opgeven zonder dat ik niet alles geprobeerd heb, en probeer dus ook meningen van andere te verzamelen.

Qua voer krijgt hij inderdaad geen krachtvoer meer: hij krijgt luzerne en een mineralen brokje, met aanvullende supplementen dus qua suikers heb ik alles geschrapt. Hij krijgt ook nog souplesse mix van de paardendrogist, hier zit ook brandnetel, kleefkruid enzo in.

Als het goed is zie ik mijn staleigenaar vandaag en dan wil ik ook overleggen wat mogenlijk is. Qua weidegang ben ik het ermee eens en wil ik hem ook zeker niet meer op het gras hebben.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:55

Als voorwaarde om een Tinker met pssm1 goed te laten functioneren, kan ik na vele ervaringen van mezelf en om me heen toch wel stellen dat zoveel mogelijk buiten houden meestal de oplossing is. En dan niet op een postzegel waar ze alsnog amper hun kont kunnen keren, maar een plek waar ze aangemoedigd worden te bewegen, zoals bijvoorbeeld een paddock paradise. Indien nodig moet dit aangevuld worden met dagelijkse training, hoeft niet zwaar te zijn, maar wel actief. Jonge paarden kan je bijvoorbeeld mee gaan fietsen of hardlopen.

Als je dit zelf niet kan bieden, zou ik overwegen een ander thuis te zoeken. Verkopen is natuurlijk erg eng, maar door secuur te zoeken en te beginnen met een proefperiode of bruikleen (van beide kanten) kan je de kans op door verkoop erg verkleinen.

Menig Tinker met pssm1 doet het best aardig op gras, dit verschilt per individu en zal uiteraard samen hangen met voeding en beweging.

De voeradviezen hierboven kan ik me bij aan sluiten.

Heel veel Tinkers hebben pssm1, dit hoeft echt geen inslapen te beteken. Wel een bewustwording van hoe het dier gehouden wordt. Want heel eerlijk, voor geen enkel paard, en al helemaal geen Tinker, is veel op stal staan gezond.

Het verhaal via deze linkt geeft enorm veel nuttige en realistische informatie in begrijpbare tekst.
https://thehorseindepth.com/pssm-zeer-p ... afwijking/

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Pssm en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:02

het is mss handig voor jezelf om nu bv uit te maken wat voor jou grenzen zijn(bv zolang dit en dat ok is,is het ok voor mij,als het zo ver komt,dan wordt het inslapen/slacht),want vaak,eens je echt op de sukkel bent,ga je constant over grenzen heen en telkens nog wat verder)

verkopen zou ik persoonlijk nooit doen.

zo'n paard is ideaal om als 'gezond' paard doorverkocht te worden voor een hoge prijs,want je ziet er niets aan en ze hebben periodes waarin alles ook gewoon prima gaat.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:06

SaphiraR schreef:
Over het inslapen gesproken, nee jullie spelen absoluut geen advocaat van de duivel. Sterker nog ik heb voor mezelf gezegd ik kijk het een half jaar aan en dan wil ik ook alles uit de kast trekken wat mogenlijk is, verbeterd hij niet of weinig word hij ook ingeslapen, echter wil ik hem niet nu al opgeven zonder dat ik niet alles geprobeerd heb, en probeer dus ook meningen van andere te verzamelen.

Qua voer krijgt hij inderdaad geen krachtvoer meer: hij krijgt luzerne en een mineralen brokje, met aanvullende supplementen dus qua suikers heb ik alles geschrapt. Hij krijgt ook nog souplesse mix van de paardendrogist, hier zit ook brandnetel, kleefkruid enzo in.

Als het goed is zie ik mijn staleigenaar vandaag en dan wil ik ook overleggen wat mogenlijk is. Qua weidegang ben ik het ermee eens en wil ik hem ook zeker niet meer op het gras hebben.



krijgt ie kuilgras? wat daar zit ook veel eiwit en suikers in

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:08

Op de fb pagina PSSM forum - Nederlands zitten mensen die erg veel weten over de verschillende vormen van PSSM. Ervaringsdeskundigen.
Met een goed voer- en huisvestingsbeleid kun je een heel eind komen.

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Pssm en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:45

Wat je zelf al zegt van een half jaar aankijken en alles uit de kast trekken is op zich natuurlijk een heel mooi streven al.
Wat mij toen verteld is is dat het ongeveer een jaar duurt voordat je ze op de rit hebt na de diagnose.
Dus als het een optie voor je is zou ik het een jaar geven.
Ik heb dat toendertijd met mijn merrie ook gedaan, minimaal een jaar. Maar toen ze aan het einde van dat jaar bijna iedere 2 weken echt heftige aanvallen had heb ik ervoor gekozen om haar op 4,5 jarige leeftijd te laten gaan.

Op zich zit je kwa voer al aardig in de goede richting zo te lezen. En als je bezig bent naar kijken naar oplossingen voor meer buiten zou het best eens een heel eind op kunnen knappen.

Ik zou zeggen, laat het even goed bezinken. Je bent al hartstikke goed bezig! Gun jezelf de tijd om te wennen aan deze nieuwe manier van voeren/met hem omgaan enzo. En maak dan afspraken met jezelf. Wat is jouw grens? Wat vindt je acceptabel (1 aanval per jaar? 2? 5? of zelfs een pasje stijf al niet meer?).

En het allerbelangrijkste, kijk goed naar je paard. Als je hem al zo lang hebt ken je hem waarschijnlijk goed, en geeft hij zelf wel aan wat gaat en wat niet. En ook wanneer het echt niet meer gaat.

Sterkte en heel veel succes met puzzelen met/voor je paardje.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Pssm en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:53

pssm1 bij een quarter en bij een koudbloed is niet te vergelijken. In de meeste gevallen zijn de symptomen bij de quarter veel ernstiger en heftiger. Er zijn vele Tinkers die drager zijn van pssm maar waar echt geen symptomen te zien zijn. Ook niet als je goed kijkt of het dier goed kent.

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:58

SaphiraR schreef:
Caily schreef:
Hoe wordt hij gehouden? Qua beweging maakt dat ook enorm veel verschil.


In de zomer staat hij buiten van 7 tot 4 en in de winter helaas binnen. Ik ben ook al opzoek naar een andere stalling waarbij hij meer buiten komt. Maar dat is best nog wel lastig.


Welke regio zoek je? Heb je al eens bij 'het nieuwe paardenhouden' gekeken? Daar zitten ook veel PP's bij. Tinkers zijn sws erg gevoelig voor suikers, dat blijft opletten. Verder eens met Caily.

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:08

Caily schreef:
pssm1 bij een quarter en bij een koudbloed is niet te vergelijken. In de meeste gevallen zijn de symptomen bij de quarter veel ernstiger en heftiger. Er zijn vele Tinkers die drager zijn van pssm maar waar echt geen symptomen te zien zijn. Ook niet als je goed kijkt of het dier goed kent.


Dus naar een tinker hoef je niet te kijken want je ziet toch niks?
Zou je dan niet juist beter moeten kijken, en als je dus wel wat ziet er juist naar moeten handelen omdat ze minder snel aangeven last te hebben?
Ik vind het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat het bij tinkers anders is dan bij quarters.
Het is namelijk bij ieder paard anders. De ene tinker is de andere niet, net als de ene quarter de andere niet is en ze allemaal andere zorg/management nodig hebben. Precies aangepast op je paard persoonlijk en niet op zijn ras.

SaphiraR
Berichten: 266
Geregistreerd: 14-04-13

Re: Pssm en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 17:37

Ik zit in de regio Dordrecht, en ben best bereid een stukje te rijden. Dus ik zoek ook in noord Brabant en omstreken

Hij staat gemengt qua ruwvoer.

De symptomen zijn zoals boven staand al genoemd begonnen toen die 2 was(en misschien zelfs wel iets eerder maar dat deed ik altijd op de groei gooien) symptomen die hij heeft wisselt per dag:
Symptomen die hij voornamelijk heeft is gewoon heel erg stijf, af en toe kreupel, hij kan geen voetjes geven, hij kan niet buigen, soms sleept die met zijn achterhand, en heel soms zakt hij er ook doorheen(vorige winter was dat erger als deze winter). En hij liep toen ik hem kocht met behoorlijk wat swung, en dat is weg. Buiten dat is zijn gedrag ook veranderd, het was altijd een onwijs lief paard waar iedereen mee weg liep, en nu is hij af en toe best onvoorspelbaar en herken ik hem niet (terwijl het geen kwaad paard is, en hij absoluut geen kwaad in zin heeft, en aan de opvoeding ligt het ook niet) verder staakt hij ook veel, ook met simpel wandelen, door deze dingen durf ik bijv niet te gaan fietsen met hem.

Qua verkoop, ga ik niet doen, omdat het nooit 100% zeker is waar hij terecht komt en ik wil niet dat hij evt de handel in zou komen en als gevaarlijk bestempeld word.

En wat ik voornamelijk wil is dat hij pijnvrij is.

SaphiraR
Berichten: 266
Geregistreerd: 14-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 17:41

Caily schreef:
Als voorwaarde om een Tinker met pssm1 goed te laten functioneren, kan ik na vele ervaringen van mezelf en om me heen toch wel stellen dat zoveel mogelijk buiten houden meestal de oplossing is. En dan niet op een postzegel waar ze alsnog amper hun kont kunnen keren, maar een plek waar ze aangemoedigd worden te bewegen, zoals bijvoorbeeld een paddock paradise. Indien nodig moet dit aangevuld worden met dagelijkse training, hoeft niet zwaar te zijn, maar wel actief. Jonge paarden kan je bijvoorbeeld mee gaan fietsen of hardlopen.

Als je dit zelf niet kan bieden, zou ik overwegen een ander thuis te zoeken. Verkopen is natuurlijk erg eng, maar door secuur te zoeken en te beginnen met een proefperiode of bruikleen (van beide kanten) kan je de kans op door verkoop erg verkleinen.

Menig Tinker met pssm1 doet het best aardig op gras, dit verschilt per individu en zal uiteraard samen hangen met voeding en beweging.

De voeradviezen hierboven kan ik me bij aan sluiten.

Heel veel Tinkers hebben pssm1, dit hoeft echt geen inslapen te beteken. Wel een bewustwording van hoe het dier gehouden wordt. Want heel eerlijk, voor geen enkel paard, en al helemaal geen Tinker, is veel op stal staan gezond.

Het verhaal via deze linkt geeft enorm veel nuttige en realistische informatie in begrijpbare tekst.
https://thehorseindepth.com/pssm-zeer-p ... afwijking/


Hardstikke bedankt voor het linkje!
Qua stalling ben ik het er zeker mee eens, en ben ook al aan het kijken wat mogenlijk is, gezien ik het ook zo comfortabel en zo eerlijk mogenlijk tegenover mijn paard wil houden,

En voor derest hoop ik iedereen een beetje beantwoord te hebben in mijn vorige post.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:43

Poe dat vind ik een pittige lijst klachten hoor! Voor zo'n jong dier. Heb je al eens een tijd flinke pijnstilling geprobeerd om te achterhalen in hoeverre zijn gedrag etc voortkomen uit pijn?