Spierbevangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-19 11:39

Ik wou net terugkeren naar België, maar een paardje van me is spierbevangen. Door voordroog. Was nochtans droog voordroog, maar blijkbaar te rijk voor mijn paard.
Hij heeft dikke benen en stond gisteren te rillen op zijn benen. Wou geen stap meer verzetten.
Momenteel ben ik gecrashed, maar moet me sterk houden voor mijn beestjes.
De veearts heeft een spuit meegegeven met vitE/selenium voor 5 dagen in de spier. Paard heeft opnieuw veel pijn en kan bijna niet aan de grond om te eten wellicht door de ingespoten vloeistof. Ik heb zijn net met haverstro wat hoger geplaatst zodat hij erbij kan.
Ik heb gemaild naar mijn veearts thuis, maar tot op heden nog geen antwoord terug gekregen.
Ik weet dat hier mensen zijn met veel ervaring.
Zou ik mijn paard neutradex geven? Of zit daar teveel suiker in?
Nu krijgt hij van mij dagelijks spuit in zijn mond met wat omega olie gemengd met mg chelaat van PN.
Ik googelde op puur spier, zou iets dergelijks kunnen helpen? Of zijn er producten die aan te raden zijn naar spierherstelling toe?
Pijnstiller equipalazone wel of niet?
Ik durf het bijna niet te vragen, maar hoe lang zou ik moeten wachten met transport naar huis? Is 850 km.
Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 15-01-19 11:43, in het totaal 2 keer bewerkt


BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:40

Dierenartsen bellen tot er wel eentje wil komen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-19 11:45

Hij is spierbevangen, veearts kan daar echt niets aan doen, het is ik die hem de juiste zorgen moet geven en de juiste producten moet geven.
Helaas!
Bloed nemen heeft nu totaal geen zin!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-19 11:50

Zou ik hem equipalazone geven of is dat slecht voor zijn nieren? Ik vermoed dat zijn nieren het al niet makkelijk hebben met de verwerking van afvalstoffen, daarom vraag ik het eerst

Koper

Berichten: 30220
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:53

Cambiar schreef:
Hij is spierbevangen, veearts kan daar echt niets aan doen, het is ik die hem de juiste zorgen moet geven en de juiste producten moet geven.
Helaas!
Bloed nemen heeft nu totaal geen zin!

Nee, maar een veearts kan je wel adviseren hoe je hem goed kunt helpen.

Vervoer zou ik voorlopig maar even uit m'n hoofd zetten. Als je het gaat doen zou ik pijnstillers overwegen. Maar pas wanneer je paard weer normaal rondloopt, kan draven enz.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:58

Ik heb paar keer flink spierbevangenheid meegemaakt.
Warm houden. Deken op. En vit e + selenium geven voor langere tijd. Niet op stal. Zelf laten bewegen.
En transport zou ik zeker nog even mee wachten. Ze moeten zich dan flink schrap zetten.
Ik heb uiteindelijk destijds 5 weken niet gereden. Vanaf daar weer langzaam opgebouwd.
Helaas is ze altijd gevoelig gebleven.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-19 12:16

Thx mensen voor wat advies. We proberen onze veearts thuis te bereiken.
Momenteel crash ik, ik kan niet meer en wil naar huis, daarom vraag ik het. Ik kan dit niet meer aan.
Mijn paardje moet eerst beter zijn, maar is zo moeilijk. Ik hou dit niet vol hier.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-19 12:23

Koper schreef:
Cambiar schreef:
Hij is spierbevangen, veearts kan daar echt niets aan doen, het is ik die hem de juiste zorgen moet geven en de juiste producten moet geven.
Helaas!
Bloed nemen heeft nu totaal geen zin!

Nee, maar een veearts kan je wel adviseren hoe je hem goed kunt helpen.

Vervoer zou ik voorlopig maar even uit m'n hoofd zetten. Als je het gaat doen zou ik pijnstillers overwegen. Maar pas wanneer je paard weer normaal rondloopt, kan draven enz.

We hebben de beste veearts gebeld, die heeft geadviseerd om die spuit te geven, wat we gisteren gedaan hebben. Meer heeft hij niet gezegd helaas.

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:24

Adem in, adem uit!

Waar ben je momenteel en is er iemand met paardenverstand in de buurt die je vertrouwd?

Een second opinion vanuit België kan altijd natuurlijk. Maar zo te lezen moet je eerst zelf kalmeren, vertrouwen op de dierenarts die is geweest en je paard de tijd geven.

Warm houden, deken op, in de paddock indien mogelijk en niet forceren.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:39

Mijn vorige paard heeft één keer spierbevangen gestaan. Onze dierenarts heeft hem toen een infuus gegeven, hij mocht alleen nog droog hooi, geen krachtvoer, moest warm gehouden worden en hij kreeg een klein beetje novacam elke dag tegen de pijn. Pas als hij uit zichzelf weer ging lopen in de stal, mocht hij eruit. Heeft ongeveer een week geduurd. Kostte me toen nog 45 minuten om hem van zijn stal naar de wei te brengen. Nog geen 100 meter verderop. Zó traag liep hij vanwege de pijn.

Vervoeren kan pas als hij weer pijnvrij door de wei kan.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-19 12:54

Skippy01 schreef:
Mijn vorige paard heeft één keer spierbevangen gestaan. Onze dierenarts heeft hem toen een infuus gegeven, hij mocht alleen nog droog hooi, geen krachtvoer, moest warm gehouden worden en hij kreeg een klein beetje novacam elke dag tegen de pijn. Pas als hij uit zichzelf weer ging lopen in de stal, mocht hij eruit. Heeft ongeveer een week geduurd. Kostte me toen nog 45 minuten om hem van zijn stal naar de wei te brengen. Nog geen 100 meter verderop. Zó traag liep hij vanwege de pijn.

Vervoeren kan pas als hij weer pijnvrij door de wei kan.

Ok thx Skippy. Ondertussen gegoogeld en mag wel degelijk equipalazone geven. Novacam niet ter beschikking nu.
Dan geef ik hem nu papje met buut, mg chelaat. Helaas niets van veilig hooi hier, moet dus op haverstro, zal hem nog wat omega olie geven ook.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-19 12:57

MarliesV schreef:
Adem in, adem uit!

Waar ben je momenteel en is er iemand met paardenverstand in de buurt die je vertrouwd?

Een second opinion vanuit België kan altijd natuurlijk. Maar zo te lezen moet je eerst zelf kalmeren, vertrouwen op de dierenarts die is geweest en je paard de tijd geven.

Warm houden, deken op, in de paddock indien mogelijk en niet forceren.

Ik ben in Tsjechië, ging juist naar huis vetrekken, zit vol ontstekingen, mega zwaar. Ben psychisch ook doodop door de angst voor mijn beestjes en de ganse toestand.
Gelukkig heeft paardje al de spuit vit E/selen gehad, dus via bokt zoekfunctie heb ik gelezen dat pijnstiller beter is zodat hij niet nog meer verkrampt van de pijn. Dat was eigenlijk mijn grootste vraag. Niet meer dan 5 dagen, daarna misschien aan cbd geraken, dat helpt bij mij beste tegen mijn extreme spierpijn (heb er ook last van)
Neutradex ben ik nog niet aan uit, zit mega veel suiker in...

Amyy_
Berichten: 668
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:13

Zijn er mensen met paardenverstand bij jou in de buurt die kunnen helpen? Mensen uit de omgeving die ook Nederlands of Engels spreken? Waar in Tsjechië zit je precies?

Zelf heb ik nog nooit te maken gehad met spierbevangenheid, dus op dat vlak kan ik jou niet helpen.

If you see someone without a smile, give 'em yours

pien_2010

Berichten: 43070
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:27

Cambiar schreef:
Of zijn er producten die aan te raden zijn naar spierherstelling toe?


Ja die zijn er. Mijn advies is adem in en adem uit.

Daarna: Bestel zsm Fytomed met Productnaam Move. 100 ml. Zodra je dit in huis heb https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/pro ... wald-50-ml ga je dit aan je paard geven. Eerste uur om de 10 minuten 2 ml rechtstreeks in de mond spuiten. Dan 2de uur om de 15 minuten 2 ml in de mond spuiten. Dan 1x per uur in de mond spuiten. Dan ga je over op 3x per dag totdat je verandering ziet. Hoe eerder je hiermee begint hoe sneller het resultaat. Dit spul voert de afvalstoffen af. Mijn paard heb ik met dit spul voor de poorten van de hemel weg weten te halen en wij hebben het altijd op voorraad, dit omdat het ook helpt bij acute hoefbevangenheid.
Bij de productinformatie kun je lezen:
Citaat:
Bij ochtendstijfheid en voor soepele spieren en gewrichten. Bij gevoelige, stijve en/of stramme spieren en gewrichten.


Mijn oude dierenarts die mijn paard had opgegeven, heeft dit product zo hoorde ik later altijd op voorraad meegenomen naar zijn klanten en naast Vit E en selenium spuit dit gegeven aan zijn patiënten. Hij was er zeer enthousiast over en verbaasd dat onze ruin nog leefde en zonder beschadigingen hieruit gekomen was, dus onze Hercule was niet de enige die het er goed op deed. Sterkte!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-19 17:36

pien_2010 schreef:
Cambiar schreef:
Of zijn er producten die aan te raden zijn naar spierherstelling toe?


Ja die zijn er. Mijn advies is adem in en adem uit.

Daarna: Bestel zsm Fytomed met Productnaam Move. 100 ml. Zodra je dit in huis heb https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/pro ... wald-50-ml ga je dit aan je paard geven. Eerste uur om de 10 minuten 2 ml rechtstreeks in de mond spuiten. Dan 2de uur om de 15 minuten 2 ml in de mond spuiten. Dan 1x per uur in de mond spuiten. Dan ga je over op 3x per dag totdat je verandering ziet. Hoe eerder je hiermee begint hoe sneller het resultaat. Dit spul voert de afvalstoffen af. Mijn paard heb ik met dit spul voor de poorten van de hemel weg weten te halen en wij hebben het altijd op voorraad, dit omdat het ook helpt bij acute hoefbevangenheid.
Bij de productinformatie kun je lezen:
Citaat:
Bij ochtendstijfheid en voor soepele spieren en gewrichten. Bij gevoelige, stijve en/of stramme spieren en gewrichten.


Mijn oude dierenarts die mijn paard had opgegeven, heeft dit product zo hoorde ik later altijd op voorraad meegenomen naar zijn klanten en naast Vit E en selenium spuit dit gegeven aan zijn patiënten. Hij was er zeer enthousiast over en verbaasd dat onze ruin nog leefde en zonder beschadigingen hieruit gekomen was, dus onze Hercule was niet de enige die het er goed op deed. Sterkte!

Thx, echt waar...zit er zo mee in. Duizendmaal dank. Dit kende ik niet. Ga meteen bestellen. _/-\o_

Koper

Berichten: 30220
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:53

Cambiar schreef:
Ik ben in Tsjechië, ging juist naar huis vetrekken, zit vol ontstekingen, mega zwaar. Ben psychisch ook doodop door de angst voor mijn beestjes en de ganse toestand.

Rustig. Je zal toch moeten. Rustig blijven ademhalen :(:)

Weet je waaróm je paard spierbevangen is? Heeft hij ooit eerder spierproblemen gehad? Vitamine E en selenium is alvast goed.

Belangrijkste is dat je de oorzaak achterhaalt. Kan bij voorbeeld suiker zijn, maar ik heb een paard lopen wat veel beter in z'n spieren zit als hij juist wel gras heeft (en nee, dat had ik van tevoren ook niet gedacht. Bij toeval achter gekomen). Heeft je paard familieleden met vergelijkbare problemen?

Veel sterkte! Komt goed. Of eigenlijk: het is al goed. Je doet al wat je kunt.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-19 21:07

Koper schreef:
Cambiar schreef:
Ik ben in Tsjechië, ging juist naar huis vetrekken, zit vol ontstekingen, mega zwaar. Ben psychisch ook doodop door de angst voor mijn beestjes en de ganse toestand.

Rustig. Je zal toch moeten. Rustig blijven ademhalen :(:)

Weet je waaróm je paard spierbevangen is? Heeft hij ooit eerder spierproblemen gehad? Vitamine E en selenium is alvast goed.

Belangrijkste is dat je de oorzaak achterhaalt. Kan bij voorbeeld suiker zijn, maar ik heb een paard lopen wat veel beter in z'n spieren zit als hij juist wel gras heeft (en nee, dat had ik van tevoren ook niet gedacht. Bij toeval achter gekomen). Heeft je paard familieleden met vergelijkbare problemen?

Veel sterkte! Komt goed. Of eigenlijk: het is al goed. Je doet al wat je kunt.

Hey Koper, ik weet idd helaas waarom paardje bevangen is.
Wegens moeilijk vinden droog hooi, is er heel mooi, droog voordroog gevoerd. Daar at hij volop met veel smaak van. Paardje is op zich beetje lieve luie goedzak, beetje te dik om gezond te zijn.

Ik zag eergisteren een kleine zwelling vooraan op zijn kootgewricht. Ik dacht meteen aan een verstapping omdat het hier bergaf in modder gaat, of klap.
Ik zet hem overdag op stro in aparte weide, 's nachts gaat hij met een ganse groep naar beneden om te drinken en dan geef ik iedereen hooi.
Overdag heb ik hem weer apart gezet op stro, 's nachts weer met groep samen op voordroog.
De volgende dag zag ik met ontzetting dat alle 4 zijn benen flink opgezwollen waren.
Meteen wou ik hem uit de weide halen, maar hij wou geen stap verzetten. Met moeite kreeg ik hem eruit, en plots zag ik hem zwaar rillen op zijn achterhand.
Die nacht heeft hij wellicht ook niet kunnen drinken, water was op.
Ik heb meteen tegen het rillen een waterdicht deken aangedaan, op stukje vlakke, propere weide gezet op haverstro.
Gisteren lag hij constant neer, veel pijn door vitE/selenium injectie.
Deze morgen kon hij zijn hoofd niet laten zakken, heb hem dan een mengsel omega olie/buut/mg chelaat gegeven en deze middag at hij normaal.
Benen zijn nog steeds erg gezwollen, hoeven voelen lauw aan.
Twee jaar geleden is mijn merrie, geen familie, ook zo ziek geworden van droog voordroog.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-19 21:17

Ja, dat veel beter in vel zitten als paard gras gegeten heeft, heb ik bij mijn dikke lusitanomerrie ook gemerkt. Van hooi krijgt ze harde manekam, van goed weidegras, ik voelde telkens, was haar manekam soepel. Misschien door beweging en meer vit E?
In ieder geval, voor mijn dikste paarden is droog voordroog absoluut te vermijden, ik hoop dat ik hem er terug door krijg.
Ik ga zeker die Phyto move bestellen, zijn er nog tips aub?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-19 22:36


Anoniem

Re: Spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:07

Mijn paard is verschillende keren spierbevangen geweest maar heeft nooit dikke benen gehad. Het klinkt daardoor alsof hier iets anders/meer aan de hand is. Een dik been na een kleine verdikking (bijvoorbeeld door een onzichtbaar wondje) klinkt eerder als einschuss, meerdere dikke benen zie je ook wel bij een virusinfectie/ iets in het voer waardoor het lymfesysteem overbelast is en/of het lichaam extra vocht vasthoudt. Maar ik zou dat voor het gemak even loskoppelen van de spierbevangenheid en het als twee separate problemen behandelen.

Iets anders om in de gaten te houden is PSSM, zeker als je paard goed reageert op (natuurlijke) vitamine E en in de lente erg opknapt qua bespiering van het jonge gras. PSSM 1 en PSSM 2 zijn compleet andere ziektes en hebben een ander beleid nodig, maar spierbevangenheid zonder echt een acute aanleiding komt bij allebei vaak voor, net als hoefbevangenheid (ook iets om te checken in deze situatie).
Met een trailerrit van 800+ kilometer zou ik inderdaad ook een week of vijf wachten, dat vergt ontzettend veel van de spieren dat je een paard dat nog stijf is van een spierbevangenheidsaanval geen plezier mee doet. Ze zijn toch nog vrij recent naar Hongarije verhuisd? Hoe hebben ze die reis doorstaan? Dan heb je iets van een richtlijn van hoe de trailerrit valt als ze 100% gezond zijn, zodat je beter kunt inschatten van hoe het gaat vallen als ze dat niet zijn.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-19 17:50

xyzutu2 schreef:
Mijn paard is verschillende keren spierbevangen geweest maar heeft nooit dikke benen gehad. Het klinkt daardoor alsof hier iets anders/meer aan de hand is. Een dik been na een kleine verdikking (bijvoorbeeld door een onzichtbaar wondje) klinkt eerder als einschuss, meerdere dikke benen zie je ook wel bij een virusinfectie/ iets in het voer waardoor het lymfesysteem overbelast is en/of het lichaam extra vocht vasthoudt. Maar ik zou dat voor het gemak even loskoppelen van de spierbevangenheid en het als twee separate problemen behandelen.

Iets anders om in de gaten te houden is PSSM, zeker als je paard goed reageert op (natuurlijke) vitamine E en in de lente erg opknapt qua bespiering van het jonge gras. PSSM 1 en PSSM 2 zijn compleet andere ziektes en hebben een ander beleid nodig, maar spierbevangenheid zonder echt een acute aanleiding komt bij allebei vaak voor, net als hoefbevangenheid (ook iets om te checken in deze situatie).
Met een trailerrit van 800+ kilometer zou ik inderdaad ook een week of vijf wachten, dat vergt ontzettend veel van de spieren dat je een paard dat nog stijf is van een spierbevangenheidsaanval geen plezier mee doet. Ze zijn toch nog vrij recent naar Hongarije verhuisd? Hoe hebben ze die reis doorstaan? Dan heb je iets van een richtlijn van hoe de trailerrit valt als ze 100% gezond zijn, zodat je beter kunt inschatten van hoe het gaat vallen als ze dat niet zijn.

Hey Xyzutu, vijf weken? Ok, iets om mij aan vast te houden, ik wist het echt niet...is maar om een idee te hebben, verder kijk ik natuurlijk eerst naar hem vooraleer ik de reis aanvat.
Ik zou er niet teveel achter zoeken. Voordroog is echt gruwelijk slecht voor sobere paarden, maar helaas was er even niets anders. Ik hoor van veel paarden dat ze dikke benen krijgen. Gelukkig lijkt het al klein beetje beter te gaan.
Wellicht teveel eiwit of zo en hij heeft er denk ik veel gegeten...
Gelukkig nu terug normaal hooi...

Koper

Berichten: 30220
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:02

Voordroog is inderdaad spul waar lang niet alle paarden tegen kunnen. Die van mij krijgen er geen dikke benen van, bij hen gaat de spijsvertering overstuur en mijn ruin krijgt putten in de hoefzolen van voordroog. Gaat 't op het haverstro wel goed? Kun je 'm alleen dat voeren, en 'm apart zetten met een ander paard wat ook goed gaat op voederstro zodat je paard niet alleen staat?

Mariadistelzaad is fijn bij leverproblemen. Maar ik weet natuurlijk niet hoe/waar je daar aan kunt komen in Tsjechië. Wat ook heel goed helpt bij de afvoer van afvalstoffen is humus. Er is een bedrijf wat 't verwerkt tot aanvullend voeder voor vee, kan vanavond op stal wel even kijken hoe 't ook weer heet? Bij mijn ruin heeft het heel goed gewerkt. Bij mijn merrie merkte ik weinig verschil, zij reageerde juist weer heel goed op koolstofklei. Maar met dit soort dingen (humus en koolstofklei) zou ik wel voorzichtig doen als je paard nu net een aanval heeft.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-19 18:30

Idd, heb het even opgezocht, hij zal wellicht gevoelig zijn en een ferme reactie gehad hebben, eet al weken voordroog en vermoed dat het emmertje plots vol was en hij daarom deze reactie gedaan heeft. Is een heel heel sober paard, gezond voor de rest, maar blijkbaar moet je hem geen voordroog geven.
Einschluss en dergelijke pssm, gewoon nuchter denken, voordroog is blijkbaar echt geen geschikt paardenvoer:
https://www.equicrown.nl/waarom-kuil-vo ... enlichaam/
Ene paard zal er wellicht beter tegen kunnen dan andere, maar ik geef het nooit meer.
Er is gelukkig nu terug droog hooi, dat meng ik met haverstro, alhoewel ik denk dat het met haverstro ook ferm opletten geblazen is voor dergelijke paarden wegens de aanwezigheid van graan in het stro.
Lesje geleerd, thuis gewoon zorgen dat hij goed ruwvoer krijgt, wil dit geen tweede keer meemaken!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-19 18:32

Koper schreef:
Voordroog is inderdaad spul waar lang niet alle paarden tegen kunnen. Die van mij krijgen er geen dikke benen van, bij hen gaat de spijsvertering overstuur en mijn ruin krijgt putten in de hoefzolen van voordroog. Gaat 't op het haverstro wel goed? Kun je 'm alleen dat voeren, en 'm apart zetten met een ander paard wat ook goed gaat op voederstro zodat je paard niet alleen staat?

Mariadistelzaad is fijn bij leverproblemen. Maar ik weet natuurlijk niet hoe/waar je daar aan kunt komen in Tsjechië. Wat ook heel goed helpt bij de afvoer van afvalstoffen is humus. Er is een bedrijf wat 't verwerkt tot aanvullend voeder voor vee, kan vanavond op stal wel even kijken hoe 't ook weer heet? Bij mijn ruin heeft het heel goed gewerkt. Bij mijn merrie merkte ik weinig verschil, zij reageerde juist weer heel goed op koolstofklei. Maar met dit soort dingen (humus en koolstofklei) zou ik wel voorzichtig doen als je paard nu net een aanval heeft.

Mariadistelzaad heb ik al besteld via rajprokone. Daar kun je vanalles krijgen. De Phytomed move heb ik 3 flesjes van besteld deze morgen.
Verder geef ik hem mg chelaat in omega olie en vitE/selen.
Humus ken ik niet, wat is dat?

Anoniem

Re: Spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:07

Nou, ik duim met je mee dat al deze dagen van ellende voor je paard alleen door dat voordroog komen.
Fijn dat je iets aan die tip van het aantal weken rust hebt.
Qua trailerrit hield mijn dierenarts als richtlijn aan dat een paard dat gewoon een normale longeer/rijtraining aankwan in stap/draf/galop ook in staat moet zijn om een normale trailerrit te doen. Als een paard sneller op dat niveau is dan zal hij dus ook sneller comfortabel op de trailer kunnen staan, en aangezien je ervan uitgaat dat het probleem alleen aan het voordroog lag kan dat dan met ander hooi heel snel veranderen.
Gaan die drie gangen nog afwijkend of stijf, dan gaan ze dat ook overcompenseren als ze op een trailer staan, en hoe langer die rit dan duurt, hoe meer last ze zullen krijgen. Maar goed, dat ging natuurlijk alleen om normale afstanden, je vraagt met dit soort lange afstandsritten wel wat meer van ze.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 130123, _San87_, Balou_k, Benazir, Bentotoet, Celiien, goesju, GrapeshotBot, IASCrawler, K_nolan, Letje01, M1994, Nicky1963, Sanet, Supertje, Vinny12511, Vitas en 113 bezoekers