Scheur ligament aanhechting hoef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Karen_enter
Berichten: 487
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Limburg

Scheur ligament aanhechting hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-19 01:04

Ik had heel mijn blessure verhaal in het lang en breed uitgetyped en toen viel mijn internet verbinding uit -O-

Dus even in het kort nu dan maar... Na enkele verkeerde diagnoses kreeg ik +- 9 weken geleden eindelijk de juiste diagnose voor de blessure van mijn paard. Er waren op de echo plekjes te zien op het ligament bij de aanhechting van de hoef (dus ligament voorkant onderbeen net boven kroonrand) in het linkervoorbeen. Binnenkant kleine plekjes buitenkant een scheur van 4mm. Ik ben niet goed in die wetenschappelijke termen dus mijn dierenarts heeft het ook in mensentaal uitgelegd aan mij. Er zat ook al wat littekenweefsel op dus hij heeft het vorig jaar waarschijnlijk ook gehad maar toen dus verkeerde diagnoses gekregen. Ondertussen 4x Shockwave therapie gehad. Ik mag onder het zadel stappen en hij mag buiten op de paddock (+-5u) zolang hij niet gek gaat doen. Afgelopen woensdag terug geweest voor check-up. Paard liep nog licht onregelmatig op de volte maar wel duidelijk beter. Op de echo was te zien dat de scheur zich "aan het opvullen" was, het was veel minder zwart als vorige keer. Dus het is allesinds aan het genezen maar nog te vroeg om te beginnen met het werk op te pakken dus weer 3 weken stappen en dan beginnen met 2 min draven. We liggen ondertussen uit van eind oktober 2018 en vorig jaar hebben we uitgelegen van november 2017 tot februari 2018.

Iemand ervaring met een dergelijke blessure? Graag hoor ik jullie verhalen en tips, eerste maal dat ik te maken krijg met dit soort blessure... :(:)


Suzanne F.

Berichten: 49165
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Scheur ligament aanhechting hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 08:39

Dit zijn hele nare blessures, vooral omdat ze vaak terugkomen. Er ligt namelijk vaak een andere oorzaak aan ten grondslag. Vaak is de bewegingsafloop niet goed en dat kan meerdere oorzaken hebben, bijv. een verkeerde hoef/voet stand, maar ik heb ook al meerdere keren gezien dat het vanuit de rug kwam. Daar denk je in eerste instantie niet aan, maar kissings spines of SI gewricht problemen kunnen dit ook veroorzaken.
Zit je bij een goede kliniek? Die zouden dit in principe ook in het vizier moeten hebben.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 08:49

Ja, hierzo. Bij mij is het destijds vastgesteld dmv röntgen, na inderdaad eerst ook een paar weken van verschillende andere, creatieve, diagnoses. Bij mijn paard was het ook linksvoor, alleen dan binnenkant been. Vermoedelijk veroorzaakt door een val, op een buitenrit heeft hij moeten uitwijken voor een wielrenner die veel te dicht langs scheurde en toen is hij met de voorbenen gevallen op glad wegdek. Aanvankelijk leek er niks aan de hand maar een week of 2 later ineens stokkreupel. Vermoedelijk is er bij die val wat beschadigd wat later op de wei kapot getrokken is bij een verkeerde beweging ofzo. Hij is er helemaal van hersteld, heb ook (voor ons doen) nog normaal kunnen rijden daarna. Het herstel heeft een maand of 4 geduurd. Bij een inscharing, die nogal onrustig verliep en ook nogal modderig was, bleek dat zijn voet het weer goed hield, en toen heb ik 'm langzaamaan weer in het werk gesteld.

Mijn paard was echt keikreupel met die blessure. De kreupelheid verliep ook heel grillig: soms leek hij ineens weer heel redelijk te lopen om dan een dag of een kwartier later weer op drie benen te staan. We hebben 'm apart gezet in een klein weitje omdat een ander paardje 'm steeds opdreef. Toen hij weer goed uit de voeten kon mocht hij weer bij z'n vriendjes. De gangen kwamen één voor één terug: eerst gewoon stap, daarna kon hij weer galopperen en daarna ook tölten. Draf duurde het langste, dat was blijkbaar de meest belastende gang.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Rizette
Berichten: 4329
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Scheur ligament aanhechting hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 09:19

Een peesblessure kan toch niet met rontgen goed gezien worden, daarvoor is toch altijd een echo nodig?

Karen_enter
Berichten: 487
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-19 09:33

Rizette schreef:
Een peesblessure kan toch niet met rontgen goed gezien worden, daarvoor is toch altijd een echo nodig?


Op foto's was er inderdaad niets te zien, in de kliniek is er een echo gemaakt en toen werd het duidelijk. :j

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 09:50

Op een röntgenfoto kun je wel zien dat er heel kleine stukjes bot zijn losgescheurd door de kapotte band. Het ging niet om een peesblessure maar om een bandblessure. Net zoals TS in de OP ook al aangeeft dat bij haar paard het geval is.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Karen_enter
Berichten: 487
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-19 11:12

Suzanne F. schreef:
Dit zijn hele nare blessures, vooral omdat ze vaak terugkomen. Er ligt namelijk vaak een andere oorzaak aan ten grondslag. Vaak is de bewegingsafloop niet goed en dat kan meerdere oorzaken hebben, bijv. een verkeerde hoef/voet stand, maar ik heb ook al meerdere keren gezien dat het vanuit de rug kwam. Daar denk je in eerste instantie niet aan, maar kissings spines of SI gewricht problemen kunnen dit ook veroorzaken.
Zit je bij een goede kliniek? Die zouden dit in principe ook in het vizier moeten hebben.


Er is inderdaad naar de stand van de hoef gekeken, dit was in principe ok maar het beslag is wel aangepast moeten worden. Hij stond veel te plat en heeft nu beslag met meer opzet zodat hij beter kan afrollen. Naar zijn rug is niet gekeken dus dat ga ik volgende x wel zeker eens vragen. In juni is er een osteopaat (ook dierenarts) langsgeweest en die vertelde dat zijn rug heel erg vastzat. Ze heeft toen een dry needling behandeling gegeven, de naaldjes trokken helemaal krom.... Daarna nog een osteopatische behandeling gehad. Als we het werk terug mogen oppakken ben ik wel van plan haar te laten terugkomen. Even een vraagje, wat is het SI gewricht? :')

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:28

Het si gewricht is het gewricht aan de binnenkant van de heupen. Eigenlijk het scharnier waar de ophanging van de achterband om draait. Als daar artrose zit gaan ze ook vaak kreupel. Die van mij heeft dat en is hiervoor behandelt. Ze heeft ook kissingspine. Met mess en shockwave therapie is ze nu recreatief berijdbaar. Maar er mag geen ruiter op die zwaarder is als 65 kilo. Ze is behandeld in het smdc in heesch.

Karen_enter
Berichten: 487
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-19 13:17

Koper schreef:
Ja, hierzo. Bij mij is het destijds vastgesteld dmv röntgen, na inderdaad eerst ook een paar weken van verschillende andere, creatieve, diagnoses. Bij mijn paard was het ook linksvoor, alleen dan binnenkant been. Vermoedelijk veroorzaakt door een val, op een buitenrit heeft hij moeten uitwijken voor een wielrenner die veel te dicht langs scheurde en toen is hij met de voorbenen gevallen op glad wegdek. Aanvankelijk leek er niks aan de hand maar een week of 2 later ineens stokkreupel. Vermoedelijk is er bij die val wat beschadigd wat later op de wei kapot getrokken is bij een verkeerde beweging ofzo. Hij is er helemaal van hersteld, heb ook (voor ons doen) nog normaal kunnen rijden daarna. Het herstel heeft een maand of 4 geduurd. Bij een inscharing, die nogal onrustig verliep en ook nogal modderig was, bleek dat zijn voet het weer goed hield, en toen heb ik 'm langzaamaan weer in het werk gesteld.

Mijn paard was echt keikreupel met die blessure. De kreupelheid verliep ook heel grillig: soms leek hij ineens weer heel redelijk te lopen om dan een dag of een kwartier later weer op drie benen te staan. We hebben 'm apart gezet in een klein weitje omdat een ander paardje 'm steeds opdreef. Toen hij weer goed uit de voeten kon mocht hij weer bij z'n vriendjes. De gangen kwamen één voor één terug: eerst gewoon stap, daarna kon hij weer galopperen en daarna ook tölten. Draf duurde het langste, dat was blijkbaar de meest belastende gang.


Dit bericht geeft me toch al weer wat goede moed... Ik hoop dat het bij mijn ruin ook weer helemaal in orde komt en we in ieder geval recreatief terug aan de slag kunnen. Bedankt voor je berichtje :)

Jinks schreef:
Het si gewricht is het gewricht aan de binnenkant van de heupen. Eigenlijk het scharnier waar de ophanging van de achterband om draait. Als daar artrose zit gaan ze ook vaak kreupel. Die van mij heeft dat en is hiervoor behandelt. Ze heeft ook kissingspine. Met mess en shockwave therapie is ze nu recreatief berijdbaar. Maar er mag geen ruiter op die zwaarder is als 65 kilo. Ze is behandeld in het smdc in heesch.


De osteopaat vertelde me wel dat er een blokkade was van het heiligbeen in de achterhand. Daardoor kon hij z'n bekken niet goed kantelen. Ik moest een oefening doen waarbij kk met twee hoevenkrabbers over het laatste stukje van z'n achterhand moest gaan. Van boven naar onder toe zodat hij z'n bekken moést kantelen. Hangt dit dan samen met het SI gewricht? Vind het wel interessant om te lezen, wie weet is dit dan een achterliggende oorzaak...?


Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 13:21

Het SI-gewricht zit inderdaad ongeveer daar, en een beperking in de beweging van zo'n SI-gewricht kan er wel degelijk voor zorgen dat het paard ergens anders in z'n lijf gaat compenseren en daar dan een overbelasting krijgt.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FCSA, GrapeshotBot, Trendiction, vera_pino en 93 bezoekers