Drager pssm1, slacht of verkopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:18

Annika22 schreef:
In geen geval zou slachten een optie zijn, waarom zou je dat uberhaupt doen met welk dier dan ook? Het dier kan nog steeds een goed leven krijgen met een nieiwe eigenaar, zolang de nieuwe eigenaar goed met het dier omgaat (bijv door contact te houden is dat te controleren) dat zou sowieso het eerst zijn wat ik zou doen om te kijken of het dier nog een leven kan leiden ergens anders. Als dat net mogelijk is laten inslapen om het een fijn einde te geven, maar in geen geval slachten. Dat is het meest dier onvriendelijke wat je kan doen!


De slacht/ inslapen discussie is een persoonlijke keus, geen punt van discussie.

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:27

Annika22 schreef:
In geen geval zou slachten een optie zijn, waarom zou je dat uberhaupt doen met welk dier dan ook? Het dier kan nog steeds een goed leven krijgen met een nieiwe eigenaar, zolang de nieuwe eigenaar goed met het dier omgaat (bijv door contact te houden is dat te controleren) dat zou sowieso het eerst zijn wat ik zou doen om te kijken of het dier nog een leven kan leiden ergens anders. Als dat net mogelijk is laten inslapen om het een fijn einde te geven, maar in geen geval slachten. Dat is het meest dier onvriendelijke wat je kan doen!


Ik ga met Lieveli mee.
Dat het dieronvriendelijk is, is jou persoonlijke mening, niet beslist waar.

Ts hoe gaat het nu met je paard?

Annika22
Berichten: 4
Geregistreerd: 06-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:06

Lieveli, nee dat begrijp ik ook, maar er werd gevraagd naar de mening wat te doen toch? Mijn mening is dus dat ik het nooit naar de slacht zou sturen en altijd kijken of er een mogelijkheid is dat die blijft leven :)

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:09

Annika22 schreef:
Lieveli, nee dat begrijp ik ook, maar er werd gevraagd naar de mening wat te doen toch? Mijn mening is dus dat ik het nooit naar de slacht zou sturen en altijd kijken of er een mogelijkheid is dat die blijft leven :)


Maar dan kun je dat zeggen zonder dat je de discussie slacht/ inslapen aanzwengelt.

Annika22
Berichten: 4
Geregistreerd: 06-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:18

MarcoBorsato schreef:
Annika22 schreef:
Lieveli, nee dat begrijp ik ook, maar er werd gevraagd naar de mening wat te doen toch? Mijn mening is dus dat ik het nooit naar de slacht zou sturen en altijd kijken of er een mogelijkheid is dat die blijft leven :)


Maar dan kun je dat zeggen zonder dat je de discussie slacht/ inslapen aanzwengelt.



Sorry! Was niet mijn bedoeling om een discussie ervan te maken :)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:32

Annika22 schreef:
In geen geval zou slachten een optie zijn, waarom zou je dat uberhaupt doen met welk dier dan ook? Het dier kan nog steeds een goed leven krijgen met een nieiwe eigenaar, zolang de nieuwe eigenaar goed met het dier omgaat (bijv door contact te houden is dat te controleren) dat zou sowieso het eerst zijn wat ik zou doen om te kijken of het dier nog een leven kan leiden ergens anders. Als dat net mogelijk is laten inslapen om het een fijn einde te geven, maar in geen geval slachten. Dat is het meest dier onvriendelijke wat je kan doen!

Wat een onzin maar goed, geloof dat je nog nooit een inslaping gezien hebt waar het mis gaat. Dan piep je ook wel anders. Het u’s allemaal poedersuiker. Maar paard ergens doen en dat het ergens in de handel beland dat is egoïstische

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:54

Annika22 schreef:
Lieveli, nee dat begrijp ik ook, maar er werd gevraagd naar de mening wat te doen toch? Mijn mening is dus dat ik het nooit naar de slacht zou sturen en altijd kijken of er een mogelijkheid is dat die blijft leven :)


Omdat de natuur ook zo werkt, de natuur heeft ooit bedacht dat alles gerecycled kan worden. En een gezond stuk scharrelvlees weggooien, das pas zonde.

Annika22
Berichten: 4
Geregistreerd: 06-01-19

Re: Drager pssm1, slacht of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:13

Mensen alsjeblieft, sorry! Ik heb nooit de bedoeling gehad om een discussie te openen, ik dacht dat we gewoon onze mening mochten geven over de vraag. Sorry als ik mensen heb beledigd, ik wil geen discussie ervan maken. Het spijt me als ik zo over ben gekomen

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:18

Annika22 schreef:
Mensen alsjeblieft, sorry! Ik heb nooit de bedoeling gehad om een discussie te openen, ik dacht dat we gewoon onze mening mochten geven over de vraag. Sorry als ik mensen heb beledigd, ik wil geen discussie ervan maken. Het spijt me als ik zo over ben gekomen


_O- welkom op bokt, het is al goed!

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Drager pssm1, slacht of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:37

Mocht je er voor kiezen het paard te verkopen dan zou ik persoonijk het dier ook op p2 laten onderzoeken. Ik geloof dat je dat niet gedaan hebt?

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 18:59

Lees het topic even door.

Antwoord op al jou vragen ;)

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 20:09

Malle1970 schreef:
MiniMeLona schreef:
Ik begrijp dat hele klik verhaal gewoon niet;

Je valt voor een dier en dan zorg je daar voor, in goede en in slechte tijden. En ja als het met jou of met je dier een periode niet goed of lekker gaat, dan heeft dat zijn uitwerking op gedrag, naar elkaar toe.
Ook ik vind dat moeilijk bij tijd en wijle ("want willen ze dan wel bij mij zijn?", is wat ik mij dan ga afvragen) Terwijl het nog het vaakst voorkomt, omdat ik degene ben die niet goed in mijn vel zit omdat ik mij ergens grote zorgen over maak of veel stress heb.
Uiteindelijk krijg je dan van je dier die spreekwoordelijke schop onder je reet, dat je weer effe normaal moet gaan doen.


Dat is jouw manier, maar het zijn toch wel erg dure cavia's in het onderhoud om te houden als het niet past. En vaak is dat paard beter af bij iemand die wel blij met hem is.

Overigens, nu ik die filmpjes zie wat pssm met een paard doet, zou ik geloof ik de keuze maken om een drager in te laten slapen voordat alle ellende begint, ik vind het oprecht horror wat die ziekte met een paard doet.


Dat vind ik erg kort door de bocht, niet elke pssm'er krijgt klachten en met goed management is het best goed in de hand te houden.

Ik zit aan de andere kant, ik heb mijn pssm1'er bewust gekocht. Ofja, ik was niet op zoek naar een pssm'er maar ik kwam deze tegen en ik was eigenwijs :+

Ik zie bij die van mij hoe goed het kan gaan. Ik merk helemaal niks van zijn pssm, hij is gewoon een vrolijk en blij paard dat heerlijk in zijn lijf zit. Maar, daar staat wel wat management tegenover (al vind ik het persoonlijk allemaal wel meevallen, de rest van mijn paarden staat op hetzelfde dieet).

Misschien is leasen inderdaad een optie? Dan heb je er wel nog controle over. Of je zoekt een koper die je goed inlicht, zodat hij of zij weet waar hij aan begint. Dit is wel een paard dat een 'gebruiksaanwijzing' heeft. Verkopen is vast niet onmogelijk, aangezien er nog steeds bewust met pssm'ers wordt gefokt helaas.

Sterkte ermee! Mij lijkt het ook heel lastig. Ik hoop dat die van mij nooit weg moet, maar als het echt moet zal ik er wel mijn best voor doen een goed huisje te zoeken, want het is gewoon wel echt een heerlijke pony. Zo een vind ik nooit meer...

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Drager pssm1, slacht of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:25

zou ze geschikt zijn voor recreatie ritten buiten max 1x pw? of als gezelschap? heb een tinker en shet aan huis staan beide worden sober gehouden ruime paddock met onbeperkt hooi en soms op het gras.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:30

Het probleem met symptomatisch PSSM1 is juist dat je heel regelmatig het paard moet bewegen om de opbouw van het glycogeen tegen te werken.
Aangezien het paard van TS onder het zadel niet meer galoppeerd zal ze geheid symptomisch zijn maar dat zal nu nog redelijk onderdrukt zijn door het zogen van het veulen. Met 1x per week rijden maak je ze kapot.
Zolang je geen symptomen hebt kunnen ze blij oud worden mits juist gehouden.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 19-01-19 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:32

SecretLIN schreef:
zou ze geschikt zijn voor recreatie ritten buiten max 1x pw? of als gezelschap? heb een tinker en shet aan huis staan beide worden sober gehouden ruime paddock met onbeperkt hooi en soms op het gras.


Het paard is naar mijn weten niet op pssm 2 onderzocht. Als het dier dat ook heeft (en die kans is aannemelijk) dan heb je een behoorlijk kosten post. Lees je dus heel goed in over deze aandoeningen.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Drager pssm1, slacht of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:35

Waarom zou het waarschijnlijk zijn dat ze ook pssm2 heeft? Is een totaal andere aandoening.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 21:36

Sizzle schreef:
Het probleem met symptomatisch PSSM1 is juist dat je heel regelmatig het paard moet bewegen om de opbouw van het glycogeen tegen te werken.
Aangezien het paard van TS onder het zadel niet meer galoppeerd zal ze geheid symptomisch zijn maar dat zal nu nog redelijk onderdrukt zijn door het zogen van het veulen. Met 1x per week rijden maak je ze kapot.
Zolang je geen symptomen hebt kunnen ze blij oud worden mits juist gehouden.

Weet niet of het aan het paard ligt, want het paard galoppeerde bij haar eigenaar niet. Toen heb ik haar gereden en ze ging wel in galop.dus weet niet of het aan de ziekte ligt

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: Drager pssm1, slacht of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 08:47

@renee ik zie in jouw profiel dat het gaat om een irish cob met pssm klopt dat?
Ik heb wel eens het idee dat deze paarden er minder last van hebben of minder tonen dan de amerikaantjes,hoe zie jij dit?

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 09:02

hobbelheks schreef:
@renee ik zie in jouw profiel dat het gaat om een irish cob met pssm klopt dat?
Ik heb wel eens het idee dat deze paarden er minder last van hebben of minder tonen dan de amerikaantjes,hoe zie jij dit?


Ja dat klopt. Er wordt ook veel geroepen dat die er minder last van hebben. Nu ken ik er wel een paar die toch duidelijk symptomen hebben, maar ze weten niet of het in relatie staat met nog een andere vorm van pssm. Of omdat ze hard zijn voor zichzelf. Die van mij heeft trouwens in het verleden wel een aanval gehad. Maar een leek had dat ook af kunnen doen als koliek.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 09:05

_Reneee schreef:
hobbelheks schreef:
@renee ik zie in jouw profiel dat het gaat om een irish cob met pssm klopt dat?
Ik heb wel eens het idee dat deze paarden er minder last van hebben of minder tonen dan de amerikaantjes,hoe zie jij dit?


Ja dat klopt. Er wordt ook veel geroepen dat die er minder last van hebben. Nu ken ik er wel een paar die toch duidelijk symptomen hebben, maar ze weten niet of het in relatie staat met nog een andere vorm van pssm. Of omdat ze hard zijn voor zichzelf. Die van mij heeft trouwens in het verleden wel een aanval gehad. Maar een leek had dat ook af kunnen doen als koliek.


Renee, pssm1 of pssm2 gediagnosticeerd?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Drager pssm1, slacht of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 10:45

In haar post staat pssm1.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 11:08

Zapata schreef:
GDG schreef:
Ik vind het heel misleidend om dit paard 'drager' te noemen, waarom doen jullie dat Zapata en Pluttersput? Dit paard heeft/lijdt aan PSSM1 en is daar heterozygoot voor, het woord drager is hier totaal niet op zijn plaats.


Omdat 't volgens de termen zo is!
Doordat ze enkel "drager" is, heb ik gelukkig wel een gezond veulen. In combi met een"gezonde" vader!

Zal nogmaals 't schema plaatsen zodat je kan zien wat 't verschil is..
N/p1 is drager met symptomen
P1/p1 is een dik probleem..

[ [url=m/46kD33.jpg]Afbeelding[/url] ]

Juist in jouw schema kun je zien dat er nergens gerept wordt over 'drager' maar juist 'heterozygoot' zoals ik al zei. Dat zijn echt twee totaal verschillende betekenissen. Maar ik lees dat er een instantie is die het 'symptomatisch drager' noemt en het daar wellicht vandaan komt, treurig want dat is gewoon niet kloppend en simpelweg misleidend. Jouw paard is dus (zoals je in jouw eigen schema terug kunt zien) heterozygoot voor PSSM1.

Ik blijf trouwens bij mijn eerdere standpunt: ga eerst eens een periode je paard de benodigde verzorging bieden en kijk dan hoe dat uitwerkt. Voelt ze zich dan beter? Loopt ze dan beter onder het zadel? Gaan jullie meer klik voelen met elkaar of nog steeds niet? Mócht je dan toch voor verkopen gaan (wat ik niet zou doen) dan kun je in elk geval eerlijke en duidelijke informatie geven aan de koper, namelijk óf ze pijnvrij kan zijn bij het juiste management en wat dat management dan is.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 11:53

Interessant GDG! Dus eigenlijk is de merrie dan heterozygoot, wat zoveel betekent als:
Heeft pssm1, en kan het mogelijk doorgeven.
Waarbij je dus als homozygoot:
Heeft pssm1 en geeft het zeker door
En negatief is natuurlijk negatief..

Begrijp ik het zo goed?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 12:03

Pluttersput schreef:
Interessant GDG! Dus eigenlijk is de merrie dan heterozygoot, wat zoveel betekent als:
Heeft pssm1, en kan het mogelijk doorgeven.
Waarbij je dus als homozygoot:
Heeft pssm1 en geeft het zeker door
En negatief is natuurlijk negatief..

Begrijp ik het zo goed?

Dat klopt

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:37

Sizzle schreef:
Waarom zou het waarschijnlijk zijn dat ze ook pssm2 heeft? Is een totaal andere aandoening.


Appaloosa's zijn bekend met zowel pssm1 als pssm2. De ziektes kunnen het zelfde ziektebeeld geven. P2 paarden kunnen dus ook p1 hebben en andersom dus ook. Daarom dus p2 uitsluiten.