Een joekel van een Abces.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Een joekel van een Abces.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 11:55

Kadanz heeft een olifantsbeen, poosje terug gekregen door een te korte behandeling van naar binnen geslagen mok,i.p.v. 5 dagen AB spuiten zijn er maar 3 dagen gespoten.Kadanz staat nu bijna 1 jaar hier en liep een paar weken terug een flinke ontsteking op in haar slechte been,ze liep best kreupel maar was verder niet ziek en geen koorts.Dierenarts heeft haar op vrijdag behandeld,dan het weekend afwachten en maandag terug bellen.Helaas werd het maandag slechter, ze verzette geen stap meer en áls ze dat wel deed was het echt op 3 benen.Dierenarts erbij, 40 graden koorts,maar ze bleef wel eten en drinken gelukkig.Een deken opgedaan, hooi naast haar neergelegd en emmers water.De D.A. heeft 5 dagen AB gespoten en een pijnstiller.Het was afwachten of het ging aanslaan,dat inslapen miss. nodig was. Het ging langzaam aan beter en later liep ze weer goed.Maar ze was ontzettend afgevallen en kreeg ook nog eens diaree,het water spoot eruit.Dit duurde maar 2 dagen gelukkig,maar wat was ze mager geworden! Ze knapte op en het leek goed te gaan totdat er op een dag oranje/gele prut op haar been zat,toen zagen we een klein gaatje zitten waar die prut uit kwam. Dit was duidelijk een abces wat was open gesprongen naar buiten.We moesten dit goed schoon maken met water,alle prut moest eruit,en dan blauwspray erop.Maar omdat het gaatje groter en groter werd en er echt veel prut uit kwam vertrouwde ik het niet en belde een andere D.A. en vroeg of hij langs wilde komen.Ik had ook foto's gestuurd van de wond en toen zei hij,het is aankijken of ik kom kijken.Graag komen kijken zei ik,en ze kwamen de volgende dag.Ze schrok van het gat wat er zat,kadanz had geen pijn,ze liet alles toe.Het been is geschoren rond de wond,gewassen en schoon gemaakt met Betadine en toen ingespoten met Acederm spray.Ze had gelukkig geen pijn en liep ook niet kreupel ondanks het gat.

Ze word 2x per dag bij gevoerd met de seniorenslobber van Masters,superspul is dit,de Slobber van Subli hielp niks.Je zag kadanz na een paar dagen alweer bijkomen.
Het duurde effe maar er komt genezing aan! het gat begint van binnenuit dicht te groeien.Het ziet er nog steeds niet mooi uit,maar ze gaat dit redden. We dachten echt dat ze niet ging redden,ik heb haar de kans en tijd gegeven.Maar krijgt ze weer zo'n ontsteking dan is het einde oefening,ze heeft té veel pijn tijdens de ontsteking,dat wil ik niet meer.

Zo begon het.
Afbeelding
http://i63.tinypic.com/wivcw5.jpg

Zo ging het verder.
http://nl.tinypic.com/r/2d6r0xx/9
http://i65.tinypic.com/2w5tu0o.png

Na de behandeling van de D.A.
Afbeelding

Zo is het nu.
Afbeelding

We zijn er nog niet,maar er is echt verbetering in.De dierenarts blijft op de hoogte, we spuiten 3 x per dag de wond uit met water, en spuiten er dan Acederm spray op.
Helaas bestaat de kans dat ze weer zoiets krijgt,het been is gewoon erg slecht doordat er niet goed behandeld is de eerste keer toen ze een ontsteking had,3 dagen i.p.v. 5 dagen AB,arm dier.

Toen ze zo mager was geworden.
Afbeelding

Caitlin_K
Berichten: 3753
Geregistreerd: 04-05-11

Re: Een joekel van een Abces.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:59

Wat een vreselijke wond zeg! Sterkte en op naar een goed herstel!

AM01
Berichten: 139
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 12:15

Hoi, ga eens over op het gebruik van een honingzalf: vetramil bijvoorbeeld. Is bij de dierenarts te koop. Wonderspul werkt genezend en niet zo uitdrogend als acederm.
En kijk of je ergens grasbrok kunt kopen, wel weken voor gebruik. Ze heeft behoefte aan extra eiwitten voor wondherstel en dat zit in de grasbrok.
Vraag blijft bij mij wel waar komt dat abces vandaan? Zat er iets in het been of was/is er gewrichtsontsteking?

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 12:23

Er zat een ontsteking in haar been,dat been,vooral haar knie was 2 x zo dik.Vandaar de AB behandeling.
Je kan niet zien vanaf de buitenkant of er een abces zit, ook de D.A. niet.
De slobber die ze nu krijgt zit álles in, we doen er nu ook maismeel doorheen en ze heeft een Vitaminestoot gehad.
De D.A. zei dat we er alleen de Acederm spray op mogen doen.Ik hoor ook goede verhalen over honingzalf.

suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 12:27

Ik denk zelf eerder dat er op die plek een wondje heeft gezeten, daardoor olifantsbeen en dat het wondje is gaan ontsteken en dus een abces is geworden. Hoeft opzich geen naar binnen geslagen mok te zijn geweest.
Mijn paard is erg gevoelig en met een klein wondje moet ik al goed uitkijken voor een olifantsbeen. Als hij mij heeft is de kans wel groter omdat daardoor ook wondjes ontstaan bij hem.

Inslapen zou ik te vroeg vinden. Bij een volgende keer zou je metacam erbij kunnen geven tegen de pijn en is ook wat ontstekingsremmend.
Sterkte met je paard.

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 12:32

Misschien toch een goed idee om rx of echo van dit been te maken.
Een abces dat blijft terugkomen heeft vaak een reden.
Vreemd voorwerp, botsplinter, gewrichtsontsteking.
Dient allemaal wat grondiger aangepakt te worden dan met wat acederm.

Hopelijk geneest het toch nog goed.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Een joekel van een Abces.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 13:16

Er zat geen wond op dat been,dit olifantsbeen heeft ze al een paar jaar,bij de vorige eigenaar.
Ze is heel Mok gevoelig,en toen ze weer Mok had is dat naar binnen geslagen.
Ze heeft ook een pijnstiller ingespoten gehad die 6 dagen én de AB.
Ze heeft voor het eerst een abces gehad bij mij.Ik weet alleen dat ze vorig jaar flink ziek is geweest door een ontsteking,maar ze had toen géén abces.Het blijft dus niet terug komen.
De D.A. heeft deze behandeling gegeven en hij werkt ook goed,het geneest meer en meer.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 11:13

De kans is erg groot dat er nóg een abces zit in hetzelfde been,maar dan lager.Het is dik,warm en je kan het indrukken.Het kán ook vocht zijn,maar dat word niet warm volgens mij.

Afbeelding

Kan het zijn dat er nu álles uitkomt? dat er een hoop is blijven zitten omdat ze toen niet volledig is behandeld?

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:27

gohya schreef:
De kans is erg groot dat er nóg een abces zit in hetzelfde been,maar dan lager.Het is dik,warm en je kan het indrukken.Het kán ook vocht zijn,maar dat word niet warm volgens mij.

[ Afbeelding ]

Kan het zijn dat er nu álles uitkomt? dat er een hoop is blijven zitten omdat ze toen niet volledig is behandeld?



Ik zou eerst die benen is kaal scheren zodat je kan zien wat er aan de hand is, eventuele mok kan behandelen en goed kan koelen en schoon houden.

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:40

[/quote]


Ik zou eerst die benen is kaal scheren zodat je kan zien wat er aan de hand is, eventuele mok kan behandelen en goed kan koelen en schoon houden.[/quote]

dat was ook mijn idee, been (benen) ff opscheren zo zie dingen al in de ontwikkelig en niet wanneer het al volop aanwezig is.

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:44

Ik zou haar naar een kliniek brengen of iemand laten komen in rontgen kan doen, beide plaatsen kunnen een gewrichtsontsteking zijn en vergt een grondige aanpak. Kan eventueel ook getest worden zonder RX, maar met een gewrichtontsteking ben je verder van huis en zou verklaren waarom ze er zo ziek van is.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 13:00

@horsiegek maar ze is er niet ziek van.Ze heeft een abces waar ze geen pijn aan heeft,ze heeft geen koorts en doet alles gewoon.Bij een gewrichts ontsteking zal ze kreupel lopen,en ze zet geen stap kreupel.
Als de D.A. zegt dat het goed gaat zo,dan geloof ik haar.ZIJ ziet alles immers in RL en niet vanaf een computer.

Benen scheren is een goed idee!

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:14

gohya schreef:
@horsiegek maar ze is er niet ziek van.Ze heeft een abces waar ze geen pijn aan heeft,ze heeft geen koorts en doet alles gewoon.Bij een gewrichts ontsteking zal ze kreupel lopen,en ze zet geen stap kreupel.
Als de D.A. zegt dat het goed gaat zo,dan geloof ik haar.ZIJ ziet alles immers in RL en niet vanaf een computer.

Benen scheren is een goed idee!


In je beginpost plaats je dat ze 40 graden koorts had, op drie benen liep en diarree had. Ze is nu misschien niet meer kreupel maar het abces is dan ook open, de druk is eraf. Daarbij heeft ze een goede antibiotica kuur gehad. Maar ze was dus wel ziek, gezien je foto's ook in hele slechte conditie daardoor.

Scheren is een goed idee om een beter beeld te krijgen, pas wel op dat de kleine haartjes niet op/in de wond terecht komen want dat geeft nog veel meer irritatie.

Als je vertrouwen hebt in je dierenarts volg je gewoon haar advies op lijkt me.

Ik zou overigens ook niet meer dan vetaderm oid sprayen, een honingzalf werkt heel goed maar deze wond wil je juist niet te snel sluiten, het draineert nu juist goed omdat er een gaatje inzit.

suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Een joekel van een Abces.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 15:25

Maar dat ze dus altijd een opgezet been heeft zal haar lymfe dus niet optimaal werken.
Zelf heb ik back on track stal beschermers om als mijn paard een dik been heeft. Dit enkel op stal maar zorgt ervoor dat hij geen wondjes krijgt omdat het been dus zo dik blijft en dus ook geen mok krijgt. Het is een vicieuze cirkel die aan de gang blijft. Dat is pure ellende.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 11:35

@suikermeisje klopt,haar Lymfe werken zeer slecht.Dat been komt nooit meer goed,puur omdat ze niet goed behandeld is door maar 3 dagen te spuiten i.p.v. 5 dagen.

@horsiegek ze is idd. ziek geweest, maar dat was ruim voor ze dit abces kreeg.We wisten geen eens van het abces af, al vond ik het wel vreemd dat de knie [heet dat een knie?] zo dik bleef.

Het gaat nog steeds goed met de wond, komt nog steeds wondvocht uit maar trekt heel langzaam dicht van binnenuit. Ze is ook alweer aangekomen maar nog lang niet genoeg.

De D.A. heeft op 30 dec. nog wat foto's gehad en die zei: wauw wat ziet die wond er goed uit.Ze had dit eigenlijk niet verwacht,want het was echt slecht met het been.

Zo is de wond nu.
http://i68.tinypic.com/mj3aty.jpg

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Een joekel van een Abces.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:23

Zo wat een wond. Er werd al honingzalf geadviseerd zag ik. Mesitran is ook goed spul. Hebben wij goede ervaringen mee.

Over het dikke been. Wel eens aan lymfedrainage gedacht?

https://sandradewildtbowentherapie.nl/l ... gepaarden/

Geen persoonlijke ervaring, maar hoor er goede verhalen over.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Een joekel van een Abces.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 11:26

Kadanz word morgen ingeslapen, het 2de abces heeft 2 kleine gaatjes waar alleen wondvocht uitkomt.
De D.A. is gister komen kijken en adviseert inslapen, dat hele been is kapot van binnen en de abcessen zijn chronisch.

Afbeelding
Heel erg dik maar er komt geen troep uit.

selyna

Berichten: 1118
Geregistreerd: 20-06-12

Re: Een joekel van een Abces.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 11:42

Heel veel sterkte

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Re: Een joekel van een Abces.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 11:47

Sterkte :( wat verschrikkelijk

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Re: Een joekel van een Abces.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 11:52

Pfoe dat zag ik niet aankomen. Heel veel sterkte, die van mij gaat morgen ook, ook zo onverwacht dus ik weet denk ik wel ongeveer hoe je je voelt :(:) m'n pb staat open als je iets kwijt wil :)

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 11:53

sterkte! dit is ook geen leven voor Kadanz, ontzettend sneu

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Een joekel van een Abces.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 12:31

Dankjewel! de 2de Ramiro binnen 2 jaar die ingeslapen word.
Zijn zulke ontzettend lieve dieren en beresterk!

Julia
Berichten: 24743
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Een joekel van een Abces.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 12:34

Wat vreselijk.. En wat moeilijk dat je hebt moeten besluiten dat hij morgen al wordt ingeslapen. Heel erg veel sterkte morgen en de komende periode.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Een joekel van een Abces.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 12:45

He bah, geen fijne update. Heel veel sterkte met het verlies en goed van je dat je de beslissing genomen hebt.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Een joekel van een Abces.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 13:47

Wat erg, sterkte