Shetlander met slokdarmverstopping

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bravie
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-03-13
Woonplaats: vlimmeren (Belgie)

Shetlander met slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-18 11:58

Sinds gisterenavond staat mij 24 jarig shetlandertje met een slokdarmverstopping. De veearts is er onmiddellijk bijgehaald en hij heeft pijnstilling en spierontspanners gekregen. Ook heeft hij geprobeerd de verstopping los te maken maar dit is spijtig genoeg niet gelukt.

Ik moest het tot vandaag aankijken in de hoop dat het stukje biet (de waarschijnlijke veroorzaker) wat zachter werd en er ondertussen wel doorgaat. Vanochtend was hij echter niet beter dus de veearts is opnieuw onderweg. Indien hij ook ditmaal niet kan helpen wordt het waarschijnlijk een ritje naar de kliniek zodat hij aan een infuus kan en ze hem verder kunnen opvolgen. Heeft iemand ervaring met een slokdarmverstopping door een stuk wortel of biet?

Alvast bedankt!


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Shetlander met slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 12:17

Mijn vorige pony had het met een stuk wortel die hij door wegjagen van ander paard in een keer inslikte.
Dierenarts heeft spierverslappers gegeven en gemasseerd en pas na ik denk 40 lange minuten voelde de dierenarts de wortel niet meer zitten. Echter heeft de pony daarna wel nog wat last gehad van slijm in de neus en slokken lukte ook moeizaam. Na 3 uur kon hij weer normaal grazen en eten.

Succes hopelijk gaat het snel beter. Wist tevens niet dat een dierenarts het dier gewoon een nacht laat staan, is er geen verstikkingsgevaar dan aangezien ze alleen door de neus kunnen ademen wat me moeilijk lijkt te gaan bij een slokdarmverstopping Ivm de neusvloei?

Leef en laat leven.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 12:35

Kleine Shet van 32 jaar, slokdarmverstopping vanwege hooi. Bleek dat zijn tanden niet meer zo best waren. DA erbij ontspanners ed gegeven en geprobeerd met een sonde het hooi los te maken, niet gelukt. Het zat te ver voorin en ondanks 32 jaar had meneer nog best wel praatjes. moest zelfs verdoofd worden omdat hij de DA de sonde niet in liet brengen. Hij moest het dus zelf oplossen, speeksel en het zacht worden van de prop hooi. Na 2 dagen, en we gingen natuurlijk net het weekeinde in, met mijn baas (ook DA) afgesproken dat als het die zaterdag er nog niet uit was hij ingeslapen zou worden. Dat gesprek was vrijdagmiddag, ik kom vrijdagavond na het werk thuis en wie staat me daar met een blik aan te kijken van "heb honger wil vreten" juist ja die shet. Hij heeft er dus 2,5 dag over gedaan, maar de prop hooi is vanzelf losgekomen. Hij heeft daarna nog 4 dagen AB gekregen om een longontsteking voor te zijn. Tandarts is daarna gelijk gekomen en heeft zijn tanden gedaan. Hij heeft 2 weken later nog een kleine verstopping gehad, die was er na een uurtje weer uit, en nu is hij slim genoeg om te grote proppen te laten vallen. En krijgt hij als hooivervanger Wiesencobs, Maiscobs en Lucernecobs.


Art_Ificious schreef:
is er geen verstikkingsgevaar dan aangezien ze alleen door de neus kunnen ademen wat me moeilijk lijkt te gaan bij een slokdarmverstopping Ivm de neusvloei?

Nee die valt wel mee, het gevaar voor een longontsteking is groter vanwege de speeksel die de luchtpijp inloopt.

sterkte met je paardje, ik hoop dat hij snel dat stukje biet kwijt is.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

lianne125

Berichten: 1427
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 12:42

Hier alleen een ervaring met een verstopping door biks. Helaas met het worst case scenario. Paard kreeg nadien een longontsteking en is helaas na 14 dagen overleden. Ik zou er alles aan doen om het zo snel mogelijk op te laten lossen indien mogelijk.

Tristan XI B+0 -----> L1+6-----> L2 +6-----> M1+11 ----> M2+12 ----> Z1 +10 -----> Z2+10 -----> ZZ-licht+6!

daantjuhhh

Berichten: 26845
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Shetlander met slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 12:47

Hier eentje die het van de biks heeft gehad.
Had het paard net 2 dagen.
Paard was nog niet eens betaald :')

Heeft met de avond voerbeurt de verstopping gekregen. Meteen DA erbij gehaald.
Verstopping was niet weg te krijgen.
Volgende ochtend weer DA erbij. Lukte nog niet. Smiddags is de DA er weer bij geweest, dit maal met zijn 2en. Mijn vader viel toen zelfs nog flauw. Hij vond het zo naar om te zien. Maar toen met een dikkere slang geprobeerd en eindelijk de prop eruit.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Bravie
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-03-13
Woonplaats: vlimmeren (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 09:30

Hartelijk dank voor jullie reacties! Het was gisteren een hectische dag. Na een tweede bezoek van de veearts hebben we hem toch naar de kliniek gebracht. Hier hebben ze met een camera en grijper geprobeerd om het stukje te verwijderen maar dit zat muurvast. Uiteindelijk hebben ze hem volledig moeten verdoven en konden ze er met een lange tang net aan. Als alles goed gaat mag hij vandaag terug naar huis. Nu hopen op een positief telefoontje deze voormiddag en dat hij er verder niets aan overhoud!

Sascho

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-01-07
Woonplaats: apeldoorn

Re: Shetlander met slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 09:50

Hé, wat naar is het toch altijd.
Mijn oudje had hele slechte tanden, al een paar keer slokdarm verstopping gehad. Zo'n 2 maanden geleden zat er een prop hooi vast.
Met een sonde niet los te krijgen, helaas moeten besluiten hem in te slapen. Voor hem was het niet meer waardig om naar de kliniek te rijden aangezien hij nog zo weinig tanden had dat de kans groot was dat hij het snel weer zou krijgen

Benji & Zipper & Carlos & Chico
& Djinty❤️


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, blokfluit, Danseresje, FCSA, Folani, fro, herr_balou, janderegelaa, Jasia, Laura1982, Laura_1986, Piekosjj, Room_Soesje en 93 bezoekers