Wat heeft mijn paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Wat heeft mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 14:26

Hoi!

Mijn haflinger van 2 1/2 heeft ontzettende last van jeuk!

Niet zozeer manen en staart, die zijn mooi lang en heel, maar voornamelijk de vacht.

Ze jeukt overal tegenaan, ze wordt er gek van.

Ook poept ze veel en slap/dun.


Even wat op een rijtje.

- Ze is 2 weken geleden ontwormd. Niks te zien in de mest.

- Geen bepaalde vorm dat je denkt schimmel of ringworm.

-Geen korstjes, niet open, geen beestjes (luis, mijt)

-Voer 4xpd (goede kwaliteit) hooi, en s'ochtends en s'middags 1kg bix met zongedroogde luzerne.

-Haar gedrag is normaal, speels, kijkt gezond uit haar ogen, eet goed, alleen een wat doffe vacht.


Natuurlijk kan ik scheren of lotion middeltjes e.d gebruiken, maar ik zoek liever uit wat de oorzaak is.

Zat zelf te denken aan misschien toch nog een keer ontwormen, of een voedselallergie? (Voor bix of luzerne, bix voer ik sinds ik haar heb gekocht, eind sept 2018, hiervoor kreeg ze alleen hooi. Luzerne voer ik vanaf eind okt ongeveer)

Mocht het niet snel overgaan raadpleeg ik de dierenarts, maar hoor graag van bokkers of ze dit herkennen!

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 14:28

Misschien te veel eiwitten en of suikers in je rantsoen? Vind 2 kilo bix best veel voor een hafje van 2,5.... luzerne geeft ook extra eiwitten. Hooi en vitamine brokje moet genoeg zijn eigenlijk.

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 14:33

Newallure schreef:
Misschien te veel eiwitten en of suikers in je rantsoen? Vind 2 kilo bix best veel voor een hafje van 2,5.... luzerne geeft ook extra eiwitten. Hooi en vitamine brokje moet genoeg zijn eigenlijk.


Bedankt voor je reactie, ik ga hier zeker naar kijken!

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Wat heeft mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 14:36

Luizen ?

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 14:39

Ik sta een beetje te kijken van de hoeveelheid krachtvoer die je voert. Het kan heel goed dat ze te veel suikers krijgt. Ik zou flink minderen op het krachtvoer en eventueel overgaan op suikerarm krachtvoer met veel mineralen en vitamines. Die heb je van verschillende merken. Lucerne zou ik ook achterwege laten. Wel voldoende ruwvoer, liefst in slowfeeder en 24-uur per dag aanbieden.
Mijn paard heeft ook ineens last van veel jeuk in haar flank. Zij had dit hiervoor nooit. Nu zijn ze hier een tijd terug overgegaan op ander hooi/kuil waar ze erg van aankomt. Daar zit dus veel suiker in en ik ben haar dieet aan het aanpassen hierop.

casjmir
Berichten: 18
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 14:44

Zou sowieso niet nog een wormenkuur er in stoppen. Dit is zo'n heftig spul en ze zit al niet lekker in d'r vel.
Mocht je toch denken dat ze wormen heeft dan kun je beter bij de dierenarts een balletje mest inleveren dan kunnen ze checken of ze wormen heeft.
Misschien is haar weerstand niet goed, dat zou ook evt. luizen verklaren.
Succes.

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 14:47

casjmir schreef:
Zou sowieso niet nog een wormenkuur er in stoppen. Dit is zo'n heftig spul en ze zit al niet lekker in d'r vel.
Mocht je toch denken dat ze wormen heeft dan kun je beter bij de dierenarts een balletje mest inleveren dan kunnen ze checken of ze wormen heeft.
Misschien is haar weerstand niet goed, dat zou ook evt. luizen verklaren.
Succes.



Ze heeft nergens beestjes, of kun je luizen niet altijd met het blote oog zien?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 14:51

Ik gok inderdaad ook op te veel suikers, iets waar je met koudbloeden toch al mee op moet passen! Hooi analyse en Vitalbix Breed & Grow zou ik adviseren.

In de B&G zit alle vitamines in die een jong paard nodig heeft, je hoeft er maar weinig van te geven en het is laag in zetmeel en suikers.

Daarnaast mestonderzoek en als daar niets uit komt toch even een bloedje laten trekken om te bekijken of ze al dan niet wat tekorten heeft.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Wat heeft mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 14:52

Oh en er zijn paarden die van luzerne onwijs gaan jeuken, dus misschien die even achterwege laten?

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Wat heeft mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 14:54

Brok en Luzerne weglaten en een goede vitamine korrel gaan geven!

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 14:55

Mijten zijn niet met het blote oog te zien.
Daar zou ik echt even op laten controleren door een dierenarts.

Ook al vaker gehoord dat paarden (met name koudbloeden) nog wel eens jeuk kunnen krijgen van lucerne.

Wat voor biks voer je?

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 15:00

Subli basis. Dit is het voer wat de staleigenaren voeren. Die voeren zelf ook zoveel.

Ik ga morgen direct op zoek naar wat anders. (En in overleg met de eigenaren qua hoeveelheid bix)

Luzerne heb ik er al bij weg sinds vanochtend, gaf dat in eerste instantie al wat de schuld.


Zou Pavo Natures Best goed zijn?

AnnemiekeJL
Berichten: 67
Geregistreerd: 22-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 15:13

SweetVanille schreef:
Subli basis. Dit is het voer wat de staleigenaren voeren. Die voeren zelf ook zoveel.

Ik ga morgen direct op zoek naar wat anders. (En in overleg met de eigenaren qua hoeveelheid bix)

Luzerne heb ik er al bij weg sinds vanochtend, gaf dat in eerste instantie al wat de schuld.


Zou Pavo Natures Best goed zijn?


In veel producten van pavo zitten (veel) suikers en zetmeel, kan ook extra jeuk geven. Lucerne is ook iets wat jeuk kan veroorzaken.
Zoals anderen ook al zeggen: genoeg hooi en een vitaminebrokje (vitalbix/equilin) moet genoeg zijn. Brok hebben de meeste paarden helemaal niet nodig.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wat heeft mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 19:33

Basisbrok van subli is prima, zou de hoeveelheid eerst eens halveren.
Maar waarom krijgt een 2,5-jarige in hemelsnaam zo'n hoeveelheid?
2dd 1/4 schep lijkt me meer dan zat.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Wat heeft mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 19:48

Met welk ontwormingsmiddel is de haf ontwormd?
Omdat de mest dun is, ligt een voedingsprobleem voor de hand. Is het droog hooi of voordrooghooi?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat heeft mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 19:45

Ik zou een maand alleen hooi geven en kijken of het minder wordt. Daarna beginnen met een vitaminebrok.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat heeft mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 19:51

Ik zou eerst een diagnose van de veearts willen,voor ik van alles ging veranderen wat misschien helemaal niet de oorzaak is.

Noemer

Berichten: 53
Geregistreerd: 12-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 19:56

Ik zou eerst de Luzerne een tijdje schrappen. Grote kans dat dat de oorzaak is. Ik hoor regelmatig dat paarden daarvan gaan schuren.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 19:58

anjali schreef:
Ik zou eerst een diagnose van de veearts willen,voor ik van alles ging veranderen wat misschien helemaal niet de oorzaak is.


Die diagnose zal niet eenvoudig te stellen zijn. Er van uitgaande dat het geen parasiet is, is overgevoeligheid voor het één of ander voor de hand liggend. Probeer er dan maar eens via tests uit te komen waarvoor. Als je je dierenarts graag aan het werk houdt, dan is het natuurlijk wel een goede optie. ;)

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 19:59

anjali schreef:
Ik zou eerst een diagnose van de veearts willen,voor ik van alles ging veranderen wat misschien helemaal niet de oorzaak is.

Sowieso is een 2.5 jarige haflinger op 2 kg brok per dag zetten vragen om problemen, hoe verzinnen mensen het.
Daar hoef je geen dierenarts voor te zijn.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 20:12

Wildgirl schreef:
anjali schreef:
Ik zou eerst een diagnose van de veearts willen,voor ik van alles ging veranderen wat misschien helemaal niet de oorzaak is.

Sowieso is een 2.5 jarige haflinger op 2 kg brok per dag zetten vragen om problemen, hoe verzinnen mensen het.
Daar hoef je geen dierenarts voor te zijn.


Ik denk dat TS heeft vertrouwd op de kennis van haar stalhouders, tja als die mensen zich niet verdiept hebben in wat een jonge koudbloed, die nog niet aan het werk is, nodig heeft, dan kun je vreemde dingen krijgen.

Sommige mensen denken zelfs dat ze bix moeten ophogen om een paard voller te krijgen, met alle gevolgen van dien. Het belangrijkste is kwalitatief goed hooi en dat onbeperkt. Op deze leeftijd voegt bix niet veel toe, als je extra voedingstoffen wilt geven kun je beter kiezen voor een vitamine korrel of iets als B&G.

Ik ben ook zelf zoekende geweest wat wijsheid was met mijn Shire jaarling, ik heb ook de “domste” adviezen gehad van mensen om me heen toen ze erg schraal bij me kwam. Ik heb uiteindelijk de beste tips gehad van een Shire fokker. Mijn jaarling (van ruim 450 kg) doet het nu prima op 0,7 kg Vitalbix Breed & Grow per dag en onbeperkt hooi.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 20:21

Dit heb ik ook ooit met mijn (indertijd) jonge paard gehad: die had last van beestjes uit kreupelhout. Schuren tot bloedens toe, echt zó zielig! De VA heeft toen Sebacil gegeven en ze ging zienderogen vooruit. Ook meteen verhuisd naar een andere stal, waar geen kreupelhout was en ze heeft er nooit meer last van gehad.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Wat heeft mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:15

Wat de meeste al zeggen, goed hooi en een goede vitaminebrok. Ik vind zelf vitalbix goed. En eventueel een probiotica kuur voor de dunne mest en omdat huidproblemen nog wel is door een verstoorde darmflora komen.

senna21

Berichten: 11855
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:32

Voordat je met allerlei middelen aan de slag gaat, is het van belang een goed beeld te hebben. En dan vervolgens systematisch proberen door uit te sluiten het probleem op te lossen.

Luizen: zijn zichtbaar, maar niet iedereen herkent het gelijk.
Aarsmaden: idem
Wormen: niet alle wormenmiddelen hebben dezelfde werking. Dus hierbij is overleg met de dierenarts wel gewenst. In deze tijd van het jaar geeft men meestal een breedspectrum-middel.
Een andere optie is nog een schimmel-infectie of mijten. Maar ook dat is te herkennen door een deskundige.
Het moet wel correct worden behandeld. Ik zou daarvoor contact opnemen met een DA.


Deze hoeveelheid krachtvoer is/lijkt inderdaad niet nodig, maar dat is ook aan de eigenaren.
Als je gaat minderen en/of veranderen van merk, let dan goed op wat het effect is (houd een dagboekje bij)
Krachtvoer met veel suikers geven vaker jeukklachten.
Kuil of voordroog: niet ieder paard kan tegen dit rijke ruwvoer. Zeker voor dit paard, in combinatie met zoveel krachtvoer, kan dit leiden tot slappe mest.

Welke aanpak je ook kiest, zorg wel voor een doordachte aanpak, zodat je kunt zien wat resultaat heeft en wat niet.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Wat heeft mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:53

Iets heel anders, zit ze dik in haar vacht? Mijn shetlander van 1,5 jaar heeft momenteel ook veel jeuk, door het zweten. Hij staat s nachts op stal en zweet zich een breuk nu het overdag weer een graad of 8 is.
Ik heb een strook weggeschoren onder zijn manen, daar zaten al smetplekjes van het zweten en de jeuk.