Aanhoudende diarree na koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Aanhoudende diarree na koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 01:16

Hoi allemaal,

Mijn Tinker merrie van 12 kreeg vorige week vrijdag een koliek aanval. Na uren stappen en een bezoek van de dierenarts is het gelukkig weer goed gekomen.

Maar sinds dan heeft ze heel erge last van diarree. Hiervoor had ze ook af en toe eens wat slappere mest. Eigenlijk nooit heel erg vast. Maar sinds de koliek, exact een week geleden, is het echt heel erg. Het is vaak bijna volledig lopend.

De DA adviseerde sowieso om haar minder krachtvoer te geven, mits ze wat aan de dikke kant stond. En dat overdaad van eten misschien de oorzaak van de koliek geweest kan zijn.
Ze kreeg hiervoor 1 schepje krachtvoer, maar gewoon een basisbrok. Nu krijgt ze een half schepje. En uiteraard wel gewoon nog haar hooi en van het stro in de stal knabbelt ze ook wat.

Ondanks de aanpassing in het voer blijft de diarree toch aanhouden. Ik belde vandaag even terug naar mijn DA om te vragen of er nog iets meer is dat ik kan doen, om haar van dit probleem af te helpen. Zoals bijvoorbeeld een bepaald supplement bijgeven? Maar hij adviseerde om het nog een beetje tijd te geven.

Ik wil het wel nog even aankijken, maar als het volgende week niet beter is. Wil ik misschien toch even uitkijken naar een andere oplossing. Vandaar de vraag, iemand tips?
Ik wil ook wel voorzichtig zijn met wat ik haar geef, ivm met de recente koliek aanval...

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 01:45

Is ze getest op zand? Of heeft ze recent nog een zandkuur gehad?
Je zou haar anders in elk geval een zandkuur/psyllium kunnen geven.
Idem wat betreft wormen/wormenkuur.

En verder blijft het lastig te zeggen als je niet weet waardoor het veroorzaakt wordt. Blijf in elk geval overleggen met je DA, het kan zijn dat de darmen flink van slag zijn geweest en het wat meer tijd kost voor alles weer goed functioneert.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Aanhoudende diarree na koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 08:27

Controleer idd op zand. Het kan ook zijn dat door de koliek en behandeling de goede bacteriƫn gedood zijn in het darmkanaal en dan is de opname niet optimaal. Een oud truukje is dan wat mest van een ander paard oplossen in water en dit voeren. Klinkt vies, maar brengt wel de micro organismen terug in het darmstelsel.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Aanhoudende diarree na koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 08:46

En ik zou ook probiotica geven.
Duurt een week voor je resultaat ziet,maar kan een enorm verschil maken.

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Aanhoudende diarree na koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 09:07

Als eerste is ze getest op zand in de darmen? Ontworming? Tandarts?

Mocht bovenstaande in orde zijn, dan is Algae Vitalis misschien eens het proberen waard.
Dit hielp bij mijn paardje echt heel goed.
Dan wel het krachtvoer even helemaal stoppen en alleen de AV met bv een klein handje lucerne geven (eventueel een klein beetje vochtig maken zodat het blijft plakken).

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23424
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Aanhoudende diarree na koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 09:47

Even helemaal het krachtvoer weglaten en even alleen hooi is geen optie?

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Aanhoudende diarree na koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 10:02

Krijgt ze hooi of kuil?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Aanhoudende diarree na koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 10:06

Zandweg kuur inderdaad is ook wat bij mij opkomt.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Aanhoudende diarree na koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:44

Ik ga met caira en tengeltje mee, koliek en dunne mest kan al komen door te weinig goede bacteriƫn. Dus idd darmflora herstellen. Of eerst ook contoleren op zand.