nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 09:20

Ik heb wel vaker gezien dat er 1 of 2 droes krijgen en de rest niet. Die hebben T of al gehad of op dat moment betere weerstand?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 10:53

Die van ons hebben ook op de poetsplaats gestaan dagelijks naast een paard die later Droes had en meerdere op de stal had besmet. Die van ons hadden het blijkbaar jong al gehad. Dat is me toen niet erbij verteld. Maar op die bewuste stal veel jonge paarden en die zette ze er expres bij in de hoop dat ze het in hun opfok periode kregen.

Ik snap dat TS nu beter even de tijd kan uitzingen en niet veel te maken wil hebben met de stalhouder verder.

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 11:34

@superpony inderdaad.
Als ik zie dat er wel een stalgenoot op wedstrijd gaat of zo, dan ga ik wel even informeren of ze op de hoogte zijn van het feit dat mijn pony droes heeft.

De pony die dus ook hoge koorts had, stond naast onze pony. Hij heeft diezelfde dag ontstekingsremmers en 4 dagen penicilline ingespoten gekregen. Kan heel goed dat dat op tijd was en het bij hem geen kans krijgt? Maar die stalgenoot heb ik dus wel ingelicht. Om problemen te voorkomen heb ik dat stalhouder ook meteen laten weten.
Van de rest kunnen er natuurlijk ook gewoon nog paarden ziek zijn? Er stond er 1 die ik ook erg heb horen hoesten maar die heeft ook meteeneen paar dagen penicilline gespoten gekregen.
Bij mijn pony heb ik dat niet laten doen omdat hij al 10 weken ziek is en hebben we ervoor gekozen de scopie en spoeling te laten doen op de kliniek. Waar ik nog steeds blij mee ben :j

Verder is het toch zijn verantwoordelijkheid (ook al voel ik mij vreselijk verantwoordelijk :( )

Pony is enorm druk door het binnenstaan. Wandelen is niet bepaald een pretje. Hij voelt zich duidelijk weer het mannetje. Ik hoorde hem helaas wel nog hoesten gister. Hij heeft al een voerbal in zijn stal en een liksteen. Hij verveelt zich natuurlijk stierlijk. Eet ook niet veel kuil. Wij proberen 2x per dag te gaan maar met werk en school (dochter) lukt dat niet altijd.

Iemand nog tips om verveling voor hem tegen te gaan op stal? Helaas ziet hij ook geen andere paarden.
Ben wel aan het rondvragen bij boeren ik de omgeving voor een weitje of paddock tijdelijk. Ze zijn niet happig, wat heel begrijpelijk is.

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 19:07

Wat ik trouwens wel apart vind, is dat hij steeds briest en toch ook hoest tijdens beweging. Hij mocht vandaag even zijn benen strekken in de longeercirkel (want wandelen was; hoe trek ik mijn baasje zo snel mogelijk het weiland in of spring ik bovenop haar omdat ik opgefokt ben)
En dan doet hij dat briesen en hoesten veelvuldig. Ik zou denken als dat abces is doorgebroken, de koorts is al ruim 4 dagen weg, het hoesten toch ook weg zou moeten zijn? Of werkt dat niet zo. Ik hoop toch niet dat er nóg een abces is ontstaan ofzo.

Ik heb helaas nog niets van onze nieuwe stalling gehoord aaar we naar toe zouden per 1 maart. Heb gebeld, laatste keer voicemail ingesproken (gistermiddag) en gisteravond een e-mail gestuurd. Hoop niet dat we er niet meer terecht kunnen omdat we nu nog niet kunnen komen.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 19:14

Nee. Dat hoesten kan nog wel even blijven.
Bij mijn paard hebben we een echoscopie laten doen. En daaruit bleek dat de luchtwegen en longen nog geïrriteerd waren.
Tijdens de droes kon hij moeilijk slikken waardoor hij zich waarschijnlijk wel eens verslikt heeft en er krummels in zijn luchtpijp kreeg.
En dat veroorzaakte vermoedelijk de irritatie.

Hij heeft ook nog heel lang gehad dat hij bij aanvang van werk even 1 of 2 x moest hoesten.

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 22:11

Dank @daantjuh dat stel me weer enigszins gerust. Precies dat heeft hij ook; voedsel stukjes in zijn luchtpijp omdat zijn keel zo dicht zat. Vandaag weer netjes 37.8 dus ik durf er steeds meer op te vertrouwen dat het na 10 weken eindelijk echt de goede kant op gaat.
Stalhouder zorgt ook goed voor hem; hij had de radio voor hem aangezet <3

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 14:46

Pony doet het hartstikke goed, nu hij overdag ook weer een paar uur naar buiten kan. Al die tijd geen verhoging of koorts. Het enige dat 'zichtbaar' is, is dat hij nog wat hoest bij inspanning. Maar vermoedelijk heeft hij nog een wond van binnen van het abces dus we doen rustig aan (lees: alleen wat wandelen, poetsen)

Vandaag wilden we toch even zijn zadeltje op doen. Hij was nog maar net onder het zadel toen hij bij ons kwam, halverwege oktober en het lijkt me wel handig om dat af en toe weer even te doen. Het waaide echter wel heel erg, dus ik wilde dat dochter wel even aan een touwtje ging, áls ze al even zou opstappen. Nou niets aan de hand hoor; heel rustig wat gehangen eerst en na 3x opgestapt. Het was weer opstappen en wegrijden. Hij had er zin in, maar ze mochten alleen wat stappen van mij. Hij moet echt eerst helemaal beter worden. Maar het was wel superfijn om even samen te zien zo, die 5 minuutjes. En wat is hij met zijn 4,5 jaar toch een topbrave pony. Ongelooflijk. Hij staat toch al een tijdje stil ook.

Affijn, deze week even een korte, telefonische evaluatie met de kliniek; hij doet het eigenlijk helemaal volgens het boekje. Het beetje hoesten vond de DA heel erg normaal, aangezien dat echt nog moet genezen. Over 2,5 week weer de scopie en indien nodig dus de luchtzakken spoelen. Mocht hij drager blijken dan krijgt hij antibiotica erbij.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:58

Let er wel even op dat als hij zich straks weer fit voelt hij wel een keer een vrolijke bui kan krijgen.

Die van mij was ook 4 toen hij droes kreeg. Het was altijd opstappen wegrijden. Altijd super braaf. Al vanaf dag 1.

Na de droes heb ik de eerste x even een paar minuten gelongeerd. Niks aan de hand. Braaf met rijden daarna.
Dag 2 er zo opgestapt. Ook super braaf
Dag 3 rust
Dag 4 opgestapt, niks aan de hand. Ik draaf aan en daar kwamen mij toch tig rodeo bokken.

Totaal niet op voorbereid, dus de eerste bok verloor ik direct mijn teugels en beugels.
Nog 4 of 5 bokken uitgezeten voordat ik bewusteloos in de bak op de grond bij kwam. _O-

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 15:02

@daantjuh oeps :D :D
Ja daar zal ik rekening mee houden. Die kans is inderdaad wel groot haha. Hij wilde zelf graag aandraven en dat deed hij ook al met een heel apart sprongetje _O- Blije aap.
Voor nu laten we hem weer lekker tot we weten dat hij weer ok is.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:23

Daar ben ik ook eens ingetuind. Bij mij was het al klaar bij dag drie. Na een paar dagen braaf gaan ze toch bedenken dat er meer is in het leven dan stappen en 5 minuten draven. :D :D
Paard is toen ook echt "ontploft" en ik van mn knie tot onderaan mn rug blauw.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:23

Maar fijn dat het goed gaat Koekie :D :D

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 10:29

Haha dankjewel @babootje
Dochter zei zelf ook al dat ze er rekening mee houdt dat hij straks even een keer uit zijn plaat gaat 8-)

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:13

Fijn dat het in ieder geval allemaal de goede kant op gaat!

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 18:21

Dankjewel Elisa, wij zijn er ook heel blij mee. Afgelopen 2 dagen ook niet horen hoesten. Nog 2 weekjes voordat we naar de kliniek gaan.
Voel me toch wat ongewenst op stal dus ben blij als we ook daadwerkelijk kunnen verhuizen.

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 14:00

Weer een kleine update.
In principe is het plan om pony te verhuizen aanstaande zaterdag. Vandaag was de afspraak op de kliniek (luchtzakken bekijken met bronechoscopie/luchtzakspoeling) Vooraf vertelde de DA dat als er nog wat troep in zijn luchtzakken werd gevonden, ze dat meteen spoelen en dat hij dat antibiotica zou krijgen.

Toen we vanmorgen aankwamen, bleek dat als ze wat vinden qua troep/slijm in zijn luchtzakken dat weer op kweek gaat en dat we dat weer moeten afwachten. Als dat nog droes is, moet hij nog weer weken in quarantaine. Daarna zou hij dan 5 dagen achtereen gespoeld moeten worden op de kliniek + AB ingespoten krijgen. Pfffff, het was dus even een tegenvallen toen ze nog een klein (!) beetje slijm vonden in zijn luchtzak en dat we tot vrijdag moeten wachten voor de uitslag. En wat gaat dat kosten; 5 dagen spoelen :-(

Daarmee staat de verhuizing ook op losse schroeven. Dan denk je; nou dan verhuis je toch later? Ja, dat zou normaal gesproken zo zijn maar ik denk niet dat de huidige staleigenaar ons nog een keer 4 weken laat blijven. Hij is ons al zat. Pony kan vaak niet naar buiten, staat helemaal alleen onder zicht op andere paarden.
Het betekent hoogstwaarschijnlijk dus weer een probleem van waar we dan naar toe moeten.

Ik word er een beetje moedeloos van. Baal eigenlijk ook dat het verhaald van de DA nu anders was dan de laatste keer aan de telefoon.
Pony zelf heeft nergens meer last van, behalve dan energie teveel (erg logisch)

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 15:34

En de laatste update hoop ik; vrijdagochtend de uitslag van de laatste luchtzakspoeling; geen droes meer en ook geen andere bacterie *\o/* *\o/* *\o/*

We zijn gisteren dan ook met een gerust hart naar de nieuwe stalling verhuisd. Hij stond er meteen heerlijk relaxed buiten en heeft een prachtige ruime stal.

Ondanks mijn bedenkingen (en waarschuwing dat het wel eens bokken kon worden) wilde mijn dochter toch graag opstappen vandaag om een rondje te stappen. Superbrave pony gaf geen kick!
Nu rustig aan weer opbouwen en duimen dat het voorlopig onbezorgd genieten is.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 21:17

Wat een goed nieuws! Lijkt me echt een opluchting dat alle kweken schoon zijn.

Nu lekker gaan genieten van de nieuwe stal. Eindelijk.

Rowenaduke
Berichten: 705
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 11:21

Paintlinger schreef:
Mijn paard heeft precies dit ook gehad.
Niets hielp en hij was echt benauwd.
Prednison gaf kort iets verlichting maar was het ook niet.
We stonden echt met onze rug tegen de muur.

Ik sprak op mijn werk een dierenarts die ook accupunctuur deed.
Zij had soms wel succes hiermee....dus heb haar laten behandelen.

Na maanden van hoesten en benauwdheid begon er vrijwel meteen na het plaatsen van de eerste naalden vocht uit zn neus te lopen ..... dit was een goed teken zei ze.
Ik was flabbergasted want hij had al die maanden geen snot oid gehad.

Hij was na de behandeling al zo'n 70% beter... echt ongelofelijk!
Ze is 3x geweest en hij heeft 0.0 restschade gehouden.


Wie heb jij laten komen voor een accpunctuur behandeling?

WJWolters
Berichten: 14
Geregistreerd: 24-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 20:10

Hoihoi

Ik zag dat hier al een tijd niet in gereageerd was. Toch was ik benieuwd of jullie mij misschien kunnen helpen of dat mijn verhaal jullie ook bekend voorkomt.

Ik heb nu ongeveer een half jaar mijn nieuwe paard, een knappe Spaanse dame. Helaas begon ze nog niet lang nadat ik haar had met hoesten. Dachten eerst een een virusje opgelopen door de stress en verandering van het weer en het wennen aan het Nederlandse klimaat. Respulmin gegeven en leek te werken, maar het hoesten kwam na een week weer terug. Nog een kuur geprobeerd maar wilde ook niet helpen. Uiteindelijk naar de kliniek gegaan om te checken op een allergie, maar ook die test was negatief. De arts dacht op dat moment dat haar immuunsysteem in haar luchtwegen erg actief was en dat het uiteindelijk wel over moest gaan. Dit ging het echter niet en daardoor hebben we besloten om een kuur corticosteroiden te geven om haar immuunsysteem als het ware te resetten. Maar het bleek dat het hoesten daardoor erger werd.
Ze heeft verder geen koorts en is erg actief. Ze hoest overigens alleen tijdens het rijden wanneer ik aanspring in galop. Als ik haar longeer is een niks aan de hand.
Op dit moment zijn we aan het uitzoeken waardoor het hoesten wordt veroorzaakt maar ben benieuwd of er meerdere mensen zijn die dit ook hebben meegemaakt. Het blijft gepuzzel...

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 20:17

Er is een topic speciaal voor hoestende paarden, daar kan je je vraag beter stellen. Dit is een topic van 2 jaar oud :).

WJWolters
Berichten: 14
Geregistreerd: 24-07-21

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 20:57

Zag het idd. Heb deze vraag nu ook in de andere groep gezet. Dankje!