nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:21

Hoi!
Ik heb niet alles gelezen dus mocht je niets aan mijn tip hebben: excuus!

Mijn merrie begon ook opeens te hoesten. Geen idee waarom. Begon in de zomer en dan vaak bij arbeid. Ook soms tijdens rollen of stuk galloperen in de wei. Dierenarts erbij gehaald, hoorde een gorgel in haar longen en ook fentipulmin gegeven maar het hielp niet echt.. Uiteindelijk ook iets anders geprobeerd. Het werd wel wat beter maar toch af en toe een kuch (alsof die uit haar tenen kwam zeg maar).
Paard gezond, geen bijzonderheden meer te horen aan de longen..
Samen met dierenarts besloten te beginnen met PUUR pollen en dit werkt als een tierelier! Wellicht heeft mijn merrie in de loop van de jaren een pollenallergie ontwikkeld.
Ik begin hiermee altijd in de lente en stop er in de herfst weer mee.
Tot nu toe helemaal geen klachten meer gehad :)

Succes!

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-18 13:47

Nog een kleine update; hij knapt zienderogen op! Veel minder snot en het snot is dus ook niet groen meer. Wel af en toe nog een hoestje bij inspanning, maar echt minder erg. Blij :)

Elisa2

Berichten: 37144
Geregistreerd: 31-08-04

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 13:19

Fijn om te horen! hopelijk snel weer helemaal in orde. :-)

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 14:14

Super! gaat de goede kant op!

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 14:23

Koper schreef:
Ik zou beginnen met achterhalen of het probleem echt die overgevoeligheid is. Heeft de veearts je niet doorverwezen voor een bronchoscopie bij voorbeeld?

Mijn ruin reageerde ook niet op Ventipulmin. Bleek hij uiteindelijk een leverprobleem te hebben. Z'n longen hadden er, ondanks het hoesten, niets mee te maken.

Precies wat ik dacht, laat ook naar De lever kijken. Ik heb het gehad met een veulen, die later met livercomp opknapte.
Maar gevoeligheid voor stof kan het zeker ook zijn.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 17:22

Had hij met de antibiotica eigenlijk totaal geen hoest meer. Heel incidenteel een kuchje bij het aandraven maar verder niet.
Dinsdag de laatste keer antibiotica gehad.

Hoor ik hem vandaag toch weer hoesten in de wei. Flink hoesten ook wel eigenlijk. Hoe bepaal je dan of het een onschuldig hoestje is of niet hè?

Heb de dierenarts maar even gebeld om te overleggen. Ze belt straks terug.

marleen_usar

Berichten: 24657
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:29

Had je ook al Ijslands mos gehaald want dat werkt echt super.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 15:34

Tuck is weer ziek
Hij liep vanmorgen met opgetrokken buik volgens mij?

Afbeelding

Ik vind hem ook wat ingevallen? Wat vinden jullie?

Hij begon vanmorgen weer veel meer te hoesten en vervolgens zie ik weer klodders groen snot. Arm beestje.
Ik heb al steeds contact gehouden met Hellendoorn en moest sowieso aan de bel trekken als het hoesten weer meer werd (hij hoestte alleen nog bij het aandraven even) zodat we de antibiotica toch wat langer konden geven. Maar het ging eigenlijk heel goed. Tot vanmorgen.

Ik ga morgen dus meteen Hellendoorn weer bellen. Heb nog wat AB dus daar ben ik vandaag meteen weer mee begonnen. Ik vind het zo sneu :(:)

Elisa2

Berichten: 37144
Geregistreerd: 31-08-04

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 15:47

Ah die ziet er inderdaad niet goed uit, en lijkt z'n buik inderdaad wat op te trekken.

Wat krijgt hij nu nog qua medicijnen? heb je ook nog sputolysin gegeven? en heeft hij koorts?

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 15:54

Hai Elisa, hij kreeg nu niets meer. De DA had al wel gezegd dat als het hoesten erger werd, ze weer AB ging voorschrijven. Dus die geef ik vast want doe was nog niet helemaal op. Hij heeft verhoging, 38.4. Net als de vorige keer. Alleen die opgetrokken buik is nieuw.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 15:59

Vergis je niet in de rest op en om je paard heen met het vreemde en wisselende weer.

Paarden die meer op stal staan. Dekens die lastig kiezen zijn nu. Temperatuur en luchtvochtigheids verschillen etc etc.

Mijn ruin begon te hoesten toen het begon te vriezen. Had dat snel weer onder controle en toen hoestte hij gister weer de longen uit zijn lijf. Vandaag weer niet........ Hij staat 24/7 zonder deken buiten, dus kan alles zelf regelen, maar dat is al heel moeilijk onder deze vreemde omstandigheden. Die van mij hoest alleen maar, geen koorts, niet ziek, wat enorm scheelt.

Maar als ik jouw verhaal lees zou ik ook heel erg naar de weerstand kijken dat je pony de omstandigheden ook beter kan handelen.

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 16:54

De opgetrokken buik kan erop wijzen dat hij het benauwd heeft.
Groene pus wijst op een (bacteriele infectie. Denk dat het wel tijd is voor meer complete aanpak en met een bronchoscopie te kijken en te onderzoeken welke bacterie er zit en daar de AB op aanpassen. Breed spectrum AB zal mogelijk niet afdoende werken.
Ik zou hem nu ook maar wel op vlas of zaagsel zetten als dat mogelijk doet om de longen zo min mogelijk te belasten.

Natuurlijk is de weerstand van je pony op t ogenblik niet best, dus alles dat 'rondgaat' zal hij aanvatten. Weerstandsverhogers geven is goed, maar je moet er ook weer geen wonderen van verwachten.
Zelf geef ik in de winter immu boost en L-lysine voor de weerstand.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 18:41

Babootje, dat absoluut, daarom geef ik ook het totaal plaatje aan. Weerstand krijgt een paard niet door alleen een poedertje.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 22:36

Dank voor alle adviezen. Ik bespreek ze morgen met de dierenarts

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 16:02

@Babootje (autocorrect maakt steeds ‘nabootsen’ van jouw naam) de dierenarts is het met je eens. Ze gaan volgende week een bronchoscopie en een longspoeling doen. Ik vind het best spannend; is zo’n scopie/longspoeling erg naar voor ze? En is het ook naar om te zien?

Daarnaast zijn we net aan het oefenen met trailer laden omdat hij de vorige keer met zijn voorbenen over de voorstang kwam %)
Maar wat moet dat moet. Ze gaan het met zijn 2en doen (2 dierenartsen) en ik ben wel blij dat het verder onderzocht wordt.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:06

Mijn paard heeft precies dit ook gehad.
Niets hielp en hij was echt benauwd.
Prednison gaf kort iets verlichting maar was het ook niet.
We stonden echt met onze rug tegen de muur.

Ik sprak op mijn werk een dierenarts die ook accupunctuur deed.
Zij had soms wel succes hiermee....dus heb haar laten behandelen.

Na maanden van hoesten en benauwdheid begon er vrijwel meteen na het plaatsen van de eerste naalden vocht uit zn neus te lopen ..... dit was een goed teken zei ze.
Ik was flabbergasted want hij had al die maanden geen snot oid gehad.

Hij was na de behandeling al zo'n 70% beter... echt ongelofelijk!
Ze is 3x geweest en hij heeft 0.0 restschade gehouden.

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 18:07

Koekie73 schreef:
@Babootje (autocorrect maakt steeds ‘nabootsen’ van jouw naam) de dierenarts is het met je eens. Ze gaan volgende week een bronchoscopie en een longspoeling doen. Ik vind het best spannend; is zo’n scopie/longspoeling erg naar voor ze? En is het ook naar om te zien?

Daarnaast zijn we net aan het oefenen met trailer laden omdat hij de vorige keer met zijn voorbenen over de voorstang kwam %)
Maar wat moet dat moet. Ze gaan het met zijn 2en doen (2 dierenartsen) en ik ben wel blij dat het verder onderzocht wordt.


Dat valt volgens mij wel mee. En wat moet dat moet helaas. Succes. Ben benieuwd wat eruit komt.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 15:52

Nieuwe update; vandaag is uiteindelijk de bronchoscopie en de longspoeling gedaan. Als ik het goed heb meegekregen constateert de DA het volgende:
Abces in 2 van de luchtzakken. In de keel is daarvan zo’n grote bult te zien dat zijn keel dus als het ware flink dicht wordt geknepen. Door die ontsteking is zijn luchtpijp ook geïrriteerd geraakt; er zijn stukjes voedsel te zien die er dus niet horen. Ook heeft ze röntgenfoto’s gemaakt van zijn keel en een echo omdat het geen ‘textbook case’ is.
Ook is er bloedgeprikt: ontstekingswaarden hoog (logisch) en bloedarmoede.

Nu moeten we wachten op de uitslag van de kweek; dit wordt woensdagochtend. Dan weten we wat voor abces het is en hoe het behandeld kan worden. Ze kon nog droes toch ook nog niet uitsluiten.

Nu zouden we per 1 maart naar een andere stalling verhuizen. Ik vroeg stalhouder of pony 2 weken langer mag blijven indien noodzakelijk (!) maar nee dat was niet mogelijk. Wat als ik met een zieke pony weg moet en ik op de nieuwe nog niet terecht kan omdat hij nog moet aansterken (vanwege evt besmettelijkheid/aansteken andere paarden)

Pff ellende. Pony goed ziek dus. Heeft weer koorts sinds afgelopen weekend. Dochter helemaal van streek. En een stalhouder die het allemaal onzin vindt wat de DA zegt |( Ik zit er even doorheen. Ga het liefst de hele dag bij pony zitten :o

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 18:15

Och meid wat een ellende. Je stalhouder kan je niet zomaar op straat zetten nu. Tenzij jouw box al verhuurd is en hij geen stallen meer heeft, Heeft de nieuwe stal waar je heen gaat geen quarantainebox beschikbaar? In dat geval zou ik niet eens willen blijven.
Trouwens als het droes is moet de stal dicht en mag je niet eens weg. Afwachten dus. Wat een ellende en zo sneu voor je dochtter. Maar goed, je weet in ieder geval nu iets meer.
Bij ons in de omgeving ook veel droesgevallen op dit momentt.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 18:46

hij heeft de box verhuurd, zegt hij en dat zal idd wel. Hij heeft altijd een aantal handelspaarden staan, dus vaak wel even iets leeg. Daarom was ik ook verbaasd dat hij zo stellig nee zei.
Ik ben bang dat hij ons gerust er uit zet en dat de nieuwe stalling straks eerst wil dat hij echt niet meer ziek is. Ze hebben helaas geen quarantaine box op de nieuwe stal.
Volgens huidige stalhouder kan het ook geen droes zijn, dus kan pony prima naar de nieuwe stal.

Ik geloof dat hij ons maar aanstellers vindt. Toen ik zondag de koorts opnam, vroeg hij of mijn thermometer niet stuk was want pony had echt geen koorts :(

Ik vraag me ook af waar je dan tijdelijk terecht zou kunnen met een zieke pony? -O-

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 19:04

Die man is veel te bang dat het wel droes is want dan moet de boel op slot. En kun jij niet weg en de nieuwe er niet in, succes er mee. Maar het mooiste zou zijn dat het geen droes is want dan kun je gewoon naar de nieuwe stal.
En niets van die stalbaas aantrekken, je doet het hartstikke goed.

Elisa2

Berichten: 37144
Geregistreerd: 31-08-04

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 19:06

Dat klinkt niet lekker allemaal en duurt inmiddels wel erg lang ook.

Ik ga voor je duimen dat het geen droes is!

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 19:56

Koekie73 schreef:
hij heeft de box verhuurd, zegt hij en dat zal idd wel. Hij heeft altijd een aantal handelspaarden staan, dus vaak wel even iets leeg. Daarom was ik ook verbaasd dat hij zo stellig nee zei.
Ik ben bang dat hij ons gerust er uit zet en dat de nieuwe stalling straks eerst wil dat hij echt niet meer ziek is. Ze hebben helaas geen quarantaine box op de nieuwe stal.
Volgens huidige stalhouder kan het ook geen droes zijn, dus kan pony prima naar de nieuwe stal.

Ik geloof dat hij ons maar aanstellers vindt. Toen ik zondag de koorts opnam, vroeg hij of mijn thermometer niet stuk was want pony had echt geen koorts :(

Ik vraag me ook af waar je dan tijdelijk terecht zou kunnen met een zieke pony? -O-


In Utrecht bij de faculteit diergeneeskunde, als het moet; volgens mij valt het tarief per dag wel mee. Maar ik vrees wel hoger dan een 'normale' stal. Wanneer moet je uiterlijk weg?

Nee hij zal niet willen dat het droes is. Dan ligt zn handeltje wel even stil. Maar een ziek paard kun je echt niet zomaar op straat zetten. En als het droes is mag dat niet eens. Dus dat zou ik zowieso even afwachten. Heb je je pony ook bij hem gekocht?

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 22:14

Ik snap ook dat dat voor hem ellendig zou zijn. Tja ik zit er ook niet op te wachten.

@Babootje, nee ik heb hem niet bij hem gekocht. We moeten 1 maart eruit zijn. Nog 2 weken dus. Eerst maar eens de uitslag afwachten.

Net even pony getempt. Hij staat er echt ziek bij. Hangend koppie. Eet minder. Heel gelaten. Heb een tijdje bij hem gezeten. Liefst blijf ik dan de hele nacht :D
Ik vind het helemaal niks dat hij zo ziek is.
Ben heel benieuwd wat dat abces kan zijn, als het geen droes is. Breekt een droes abces altijd door eigenlijk?

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 22:21

Koekie73 schreef:
Ik snap ook dat dat voor hem ellendig zou zijn. Tja ik zit er ook niet op te wachten.

@Babootje, nee ik heb hem niet bij hem gekocht. We moeten 1 maart eruit zijn. Nog 2 weken dus. Eerst maar eens de uitslag afwachten.

Net even pony getempt. Hij staat er echt ziek bij. Hangend koppie. Eet minder. Heel gelaten. Heb een tijdje bij hem gezeten. Liefst blijf ik dan de hele nacht :D
Ik vind het helemaal niks dat hij zo ziek is.
Ben heel benieuwd wat dat abces kan zijn, als het geen droes is. Breekt een droes abces altijd door eigenlijk?

Met antibiotica komt er minder snel een abces.

Tenminste dat is mij gezegd. Mijn paard heeft droes gehad terwijl hij aan de antibiotica zat. Hij heeft nooit een abces gehad.
Die van jou anders dan mijn paard heeft wel een abces.

Stel het is niet over 2 weken nog niet goed en je kunt nergens terecht zou je Hellendoorn kunnen bellen met de vraag of hij daar heen kan tijdelijk.

Hellendoorn heeft trouwens mijn paard voor de dood weggehaald met verslagen droes. Ze zijn daar echt kundig.