nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 14:09

Mijn pony had droge kriebelhoest, wat uitmondde in blijven hoesten.
Bij hem hielp loratadine super, simpel van het kruidvat.
Later is de oorzaak van de allergieën aan het licht gekomen: cushing.
Mijn pony was licht verhoogd, maar na 8 weken op de medicijnen is hij volledig van de loratadine af en hij blijft klachtenvrij qua hoesten.
Nu geloof ik niet dat in dit geval dit aan de orde is, maar mijn pony met zogenaamd stofallergie, hij had wel hooikoorts 100% zeker, heeft nergens last meer van. :)
Iets om te onthouden dus.


Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-18 16:33

Heb hem 2 rondjes laten draven om vervolgens uit zichzelf even gek te gaan doen 8-) Hij heeft 2 keer even gehoest om vervolgens een flinke snottebel te produceren. Het leek juist los te komen dus ik vond het positief. Verder gewoon lekker door laten stappen en dan hoest hij helemaal niet. Snot was nu wat geel ipv wit wat mij alleen maar bevestigd dat het om een virus gaat.

Er zit iig nu wel echt verbetering in. Morgen maar weer verder kijken. Ik ben erg blij met jullie meedenken, meeleven en jullie eigen ervaringen. Dank daarvoor <3
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 15-12-18 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 16:35

Graag gedaan, geel snot wijst op een virus infectie inderdaad..hopelijk komt hij er snel doorheen!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 16:43

Klinkt positief, hopelijk snel verbetering!

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-18 18:34

Vandaag begon de pony toch weer veel meer te hoesten (wel een andere hoest, niet zo droog) en ineens klodders geel-groen snot.
Besloten om weer de dierenarts te bellen, echter dit keer de kliniek in Hellendoorn.
Die stonden vanmiddag meteen op de stoep (echt super)

Hij heeft weer 38.4. De irritatie lijkt vooral in zijn luchtpijp te zitten maar ze hoorde ook wel iets knijpen in zn longen. Niet zo erg dat hij longontsteking heeft. Maar genoeg dat duidelijk is dat het een bacteriële infectie is, icm de enorme klodders snot met deze kleur.
Ze onderzocht hem ook veel uitgebreider dan de vorige da.

Ze heeft een neusswap genomen om te kijken of het sluimerende droes is (opperde iemand dat hier al niet?)
Als het blijkt dat het geen droes is, krijgt hij antibiotica.
Dus nu maar wachten tot maandag.

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-18 22:59

Mocht er trouwens nog iemand zijn die een suggestie heeft voor goede probiotica voor paarden/pony's.... graag!
Dat wil ik wel graag geven als hij inderdaad antibiotica krijgt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 23:02

Jeetje, dat zou wel vervelend zijn.

Ik had de probiotica van puur toen genomen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 23:14

Goed om droes uit te sluiten. Helaas jaren terug ook droes gehad op het erf, met nare gevolgen. Hopelijk heeft jouw pony een 'gewone' luchtweginfectie die met antibiotica te verhelpen is. Beterschap voor je pony!

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-18 08:18

Dank jullie wel!
Staleigenaar is erg laconiek met dit soort dingen (hij bedoelt het altijd hartstikke goed en zorgt ook super voor de paarden. Heel blij met hem. Maar hij gaat heel anders om met dit soort dingen dan ik en vind het dan maar onzin dat ik weer een da bel) maar ik ben blij dat ik mijn gevoel heb gevolgd.

Ik ga mijn stalgenoten even op de hoogte brengen maar ik denk dat hij dat liever niet zal willen omdat er wellicht wat paniek ontstaat (wat overigens niet nodig is. Bovendien is Tuck al een paar weken aan het hoesten en al die tijd in contact met de andere paarden)

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 10:45

Ik denk dat de kans op sluimerende droes niet super groot is (maar wel goed om uit te sluiten inderdaad) een bacteriele infectie klinkt logisch met deze symptomen en grote kans dat hij ook echt antibiotica nodig heeft.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:15

Logisch dat hij zo reageert. Je wil ook geen paniek en mensen gaan van alles roepen, roddelen en doen....

Het is lastig. Waarschijnlijk is het geen droes en dan is er paniek om niks als je het nu verteld. Maar mocht het toch droes zijn, worden mensen weer boos dat je al weet dat het kan en niks hebt verteld.

Doorgaans gaan ze er vanuit dat een paard dat droes heeft gehad, niet nog eens droes krijgt. Die van ons stonden op ene stal en hebben naast een jong paard op de poetsplaats gestaan die daarna droes bleek te hebben.
Zij zette toen juist alle jonge paarden met dat paard samen op een land en lieten de droes expres uitbreken. Dat is wel 100jr geleden.....
Verder geen enkele besmetting geweest op die stal toen.

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-18 16:23

Oh dat snap ik ook heel goed hoor! En paniek is gewoon ook echt niet nodig.
We hebben ook samen besloten dat we de uitslag afwachten en dat als het nodig is, hij de stalgenoten wel inlicht. Helemaal goed.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 10:02


info@raswas.com voor het reinigen van je paardendekens.

Oordeel niet over mijn leven.
Want je hebt mijn rugzak niet gedragen.
-Rita Nievelstein-

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-18 15:56

Dat is ook wel een fijne prijs @ikkeniet. Dank voor de tip!

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 08:34

Ik lees toevallig vanmorgen over een influenza uitbraak in het zuiden van het land.
Ondanks dat een aantal paarden zijn ingeënt, hebben ze toch influenza.
Misschien even navragen bij de dierenarts.

info@raswas.com voor het reinigen van je paardendekens.

Oordeel niet over mijn leven.
Want je hebt mijn rugzak niet gedragen.
-Rita Nievelstein-

girlyggirl

Berichten: 3094
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 09:12

Ik heb van een oud groom van edward gal geleerd om een flinke scheut tijmolie van de kruidvat te geven 1x pd. Verzacht echt de keel en vermindert het hoesten en mijn pony likt nog net niet de bodem uit haar bak


Kabouterdans
Berichten: 5085
Geregistreerd: 19-06-02

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:28


Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 10:39

Heb inderdaad gelezen over de uitbraak van influenza. Tuck is pas 4 en had net zijn basisenting gekregen, dus lekker vatbaar. Spreek morgen de dierenarts, dus zal er eens naar vragen. Al zal het verder weinig uitmaken.

Babootje

Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:38

Nee het zal nu niet meer uitmaken. In ieder geval niet voor die van jezelf. Maar beter dat - als het heerst - de stal op slot gaat want als het influenza is is het erg besmettelijk en paarden kunnen er erg ziek van worden. Er overlijden er niet veel aan met goede zorg, maar het kan.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 23:41

girlyggirl schreef:
Ik heb van een oud groom van edward gal geleerd om een flinke scheut tijmolie van de kruidvat te geven 1x pd. Verzacht echt de keel en vermindert het hoesten en mijn pony likt nog net niet de bodem uit haar bak

Tijmolie of tijmsiroop??

girlyggirl

Berichten: 3094
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 23:45

Kendra schreef:
girlyggirl schreef:
Ik heb van een oud groom van edward gal geleerd om een flinke scheut tijmolie van de kruidvat te geven 1x pd. Verzacht echt de keel en vermindert het hoesten en mijn pony likt nog net niet de bodem uit haar bak

Tijmolie of tijmsiroop??


Oeps siroop uiteraard!

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-18 07:49

@girlyggirl grappig, die tip had ik ook al gekregen (van de dierenarts die bij ons op stal komt) dus hij heeft inderdaad een paar weken Kruidvat Tijmhoestsiroop gekregen. Hij likte inderdaad de hele bak uit hahaha

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 12:28

HOestsiroop helpt bij een kriebelhoest misschien een beetje, maar het is niet aan te raden als er veel slijm vast zit. Slijm moet juist los komen.

xmoosjex
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-03-13

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 13:07

Handje spliterwten


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 113 bezoekers