Afgekeurd paard gekocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chasey96
Berichten: 7
Geregistreerd: 10-01-19

Afgekeurd paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 01:58

Goedenavond Bokkers!
Ik zit momenteel met een heel verdrietig probleem.. Ik hoop dat jullie ons raad kunnen geven

Ik heb een maand geleden een paard gekocht voor een best groot bedrag (bij een handelaar) Het paard is klinisch goed gekeurd zonder bemerkingen, positief verkoopadvies voor de sport. Ik blij, paardje mee naar zijn nieuwe stal genomen. Paard liep op de dag van bezichtiging en keuring helemaal goed! Ik was bij de keuring

Een dag later ging ik mijn paard longeren, en tot mijn verbazing stokkreupel. Ik heb zo’n 2 dagen met hem gestapt en het was over. Tot mijn verbazing kwam het weer terug, en na 2 dagen stappen weer over. Toen het weer terug kwam heb ik een arts laten komen , die vond een hoefzweer en hoefbal-ontsteking. Hiervoor is mijn paard behandeld en hij liep weer een stuk beter. Helaas nog steeds in zijn achterhand niet helemaal zuiver.

Ik ben wat dagen later erachter gekomen wie zijn oude eigenaar is, en kwam tot een schokkende ontdekking.. Mijn paard is zo’n 55 dagen VOORDAT ik hem liet keuren volledig afgekeurd! Kon niet meer dienen als rijpaard! De arts adviseerde hem te laten euthaniseren. De vorige eigenaar heeft hem afgevoerd naar de slager, daar schijnt hij te zijn doorverkocht en zo weer in de handel te zijn gekomen. Het paard mankeerd van hoofd tot staart van alles in zeer ernstige mate (artrose, cornage, ataxie, zenuwvernauwingen en ga zo maar door) Ik heb alle foto’s en het afkeuringsrapport in bezit. De oude eigenaar schrok onwijs toen ze hoorde dat het paard nog in leven was. Keuringsrapport 1: helemaal afgekeurd , paard kan geen waardig bestaan meer hebben , Keuringsrapport 2: geen enkele bemerking. Hoe is het mogelijk dat de arts dit niet heeft gezien

Een zeer bizar verhaal, zo’n verhaal wat je wel eens leest en hoopt zelf nooit mee te maken..
De handelaar waar ik hem vandaan hebt doet onwijs moeilijk. Ik wil het liefst gewoon mijn geld terug en ervoor zorgen dat het paardje zijn verdiende rust krijg. Maar de desbetreffende dame trekt heel haar smoezenboek open.
Laatst bijgewerkt door Chasey96 op 10-01-19 02:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Afgekeurd paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 01:59

Welke veearts heeft het paard goedgekeurd? Een bekende van die gene of van jou?

Chasey96
Berichten: 7
Geregistreerd: 10-01-19

Re: Afgekeurd paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 02:03

Een bekende van diegene, ik heb haar wel van tevoren opgezocht en had er een vertrouwd gevoel bij. Achteraf beter door mijn eigen arts kunnen laten doen..

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Afgekeurd paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 02:08

Een paard bij een handelaar kopen en dan ook nog laten keuren door de DA van de handelaar... dit riekt naar oplichting. Ik zou dit paard terug doen en je geld terug vragen. Maar als je ethisch wil handelen je verlies nemen en hem in laten slapen. Maarja, dat is een duur stukje ethiek.

Een rechtszaak ga je hier wel mee winnen denk ik trouwens. Zou eerst rechtsbijstand eens bellen morgenvroeg. :)

xsensibel

Berichten: 1463
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Afgekeurd paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 02:09

Dus je hebt je paard laten keuren door een dierenarts van de handelaar? Zonder daar bij te zijn? Heb je de rapporten gezien?

Chasey96
Berichten: 7
Geregistreerd: 10-01-19

Re: Afgekeurd paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 02:13

Ik ben zelf bij de keuring geweest, heb het keuringsrapport in bezit en heb het afgekeurde rapport ook opgestuurd gekregen met alle rontgenfoto’s van de vorige eigenaar

xsensibel

Berichten: 1463
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 02:22

Chasey96 schreef:
Ik ben zelf bij de keuring geweest, heb het keuringsrapport in bezit en heb het afgekeurde rapport ook opgestuurd gekregen met alle rontgenfoto’s van de vorige eigenaar


Hmm en je hebt zelf niets gezien aan de keuring? Paard kreupel/niet rad oid?

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 02:24

Juridisch advies inwinnen. Ga even langs het juridisch loket.

Je kan ook FloortjeM op bokt even een pbtje sturen. Wellicht dat zij je wat in de goede richting kan sturen mbt wat hier mee te doen qua stappen nu.

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 02:25

Chasey96 schreef:
Ik ben zelf bij de keuring geweest, heb het keuringsrapport in bezit en heb het afgekeurde rapport ook opgestuurd gekregen met alle rontgenfoto’s van de vorige eigenaar



Ik gok dat ie gedrogeerd is geweest. Zal me niet verbazen. Mag ik vragen welke handelaar het om gaat? (Mag per pb)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 02:25

Wat een verschrikkelijk naar verhaal, zowel voor jou als voor het paard...

Ik zou je dierenartsen vragen om een brief te schrijven waarin ze zwart op wit aangeven dat er voor dit paard geen enkele andere optie meer is dan inslapen en dat in leven houden in feite op dierenmishandeling neer zou komen (dat om jezelf in te dekken als je het verwijt krijgt dat je het paard voortijdig hebt in laten slapen om bewijzen te vernietigen), het paard vervolgens meteen in te laten slapen om zijn lijden te beeindigen en dan met het complete dossier naar rechtsbijstand/een advocaat te gaan.
Dat lijkt me voor het paard de enige weg, en voor jou een heel goede kans om in het gelijk gesteld te worden door iedere rechter, want dit is wel het meest overduidelijke geval van oplichting door de handelaar, fraude door de goedkeurende dierenarts en dierenleed als gevolg bij een paard ooit.

Chasey96
Berichten: 7
Geregistreerd: 10-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 02:26

xsensibel schreef:
Chasey96 schreef:
Ik ben zelf bij de keuring geweest, heb het keuringsrapport in bezit en heb het afgekeurde rapport ook opgestuurd gekregen met alle rontgenfoto’s van de vorige eigenaar


Hmm en je hebt zelf niets gezien aan de keuring? Paard kreupel/niet rad oid?



Paard liep helemaal goed, ook op alle buigproeven.

Chasey96
Berichten: 7
Geregistreerd: 10-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 02:27

cp112 schreef:
Chasey96 schreef:
Ik ben zelf bij de keuring geweest, heb het keuringsrapport in bezit en heb het afgekeurde rapport ook opgestuurd gekregen met alle rontgenfoto’s van de vorige eigenaar



Ik gok dat ie gedrogeerd is geweest. Zal me niet verbazen. Mag ik vragen welke handelaar het om gaat? (Mag per pb)


Ik doe je een pb

Chasey96
Berichten: 7
Geregistreerd: 10-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 02:31

xyzutu2 schreef:
Wat een verschrikkelijk naar verhaal, zowel voor jou als voor het paard...

Ik zou je dierenartsen vragen om een brief te schrijven waarin ze zwart op wit aangeven dat er voor dit paard geen enkele andere optie meer is dan inslapen en dat in leven houden in feite op dierenmishandeling neer zou komen (dat om jezelf in te dekken als je het verwijt krijgt dat je het paard voortijdig hebt in laten slapen om bewijzen te vernietigen), het paard vervolgens meteen in te laten slapen om zijn lijden te beeindigen en dan met het complete dossier naar rechtsbijstand/een advocaat te gaan.
Dat lijkt me voor het paard de enige weg, en voor jou een heel goede kans om in het gelijk gesteld te worden door iedere rechter, want dit is wel het meest overduidelijke geval van oplichting door de handelaar, fraude door de goedkeurende dierenarts en dierenleed als gevolg bij een paard ooit.


Bedankt voor de tips!

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Afgekeurd paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 02:46

Dit lijkt me heel naar om mee te maken en het paard is de grootste verliezer.
Sterkte en wijsheid gewenst!

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 02:47

Juridisch advies inwinnen is in dit geval zeker de moeite waard.

Echt een naai streek.

Jij en een paard zijn hier de dupe van.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Afgekeurd paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 02:52

Volgens mij kan je hier juridisch mee bewijzen dat het paard een verborgen gebrek had. Hoe dit precies werkt weet ik niet, maar zeker de moeite waard je in te verdiepen!

Hoe dan ook, wat een k*t situatie. Heel veel sterkte ermee.

Maddy_Paola

Berichten: 1329
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Afgekeurd paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 03:29

En heel jammer genoeg ben je niet de 1e bij wie t gebeurt, ken meer van deze verhalen, manege waar ik reed deed de eigenares ook altijd van naar een slager waar ze zelf kon kijken in een kamer, dan keek ze naar t mikken, draait om voor t schieten en ziet het lichaam, klinkt heel erg maar zij was dus bang voor dit soort praktijken, nou gaan de meesten vam die manege gewoon met pensioen bij verzorgers omdat ze niet helemaal stuk zijn dus zo vaak was de slager niet nodig gelukkig

Storm

Berichten: 20830
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Afgekeurd paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 04:41

Wat ontzettend vervelend. En de slager is ook heel erg verkeerd geweest, want dit lijkt me verboden.
Zeker advies in gaan winnen bij je rechtsbijstand, of anders naar een rechtswinkel.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Afgekeurd paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 04:52

Dat is heel zuur zo. Zoek zsm juridisch contact en zsm actie ivm het paard. Paard van toenmalig vriendin mocht niet ingeslapen worden tijdens de lopende zaak omdat anders het "bewijsmateriaal " weg was. Voor het paard duurde de zaak te lang en is gekozen voor euthanasie. Zaak werd daarna direct gesloten en verloor alles. Wens je heel veel sterkte!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Afgekeurd paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 05:06

Jeetje, wat een rotsituatie. Idd is rechtsbijstand inschakelen een goede optie en FloortjeM een privéberichtje sturen. Zij kan je meer vertellen over de vervolgstappen.
Sterkte!

Cchiara
Berichten: 38
Geregistreerd: 02-09-18
Woonplaats: Randstad

Re: Afgekeurd paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 06:08

In dit geval zou ik alleen maar via je rechtsbijstand stappen ondernemen. Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar is er we bloed afgenomen bij de keuring? Zo ja, dan zou ik direct de dierenarts benaderen en het bloed laten controleren op lichaamsvreemde middelen.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Afgekeurd paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 06:59

Wat een absurde situatie! Naast dat dit dier moet worden afgemaakt en het voor jou een hoop rompslomp is, is het voor de oude eigenaar ook verschrikkelijk!

Dat zij ook maar stappen onderneemt tegen het slachthuis!

lyanne_sanne
Berichten: 702
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Afgekeurd paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 07:22

Je zegt dat het paard klinisch is gekeurd? Dat blijft wel een moment opname natuurlijk. Als paard op dat moment onder pijnstillers staat bijvoorbeeld kan het zijn dat hij daar doorheen komt. Is hij bij de vorige eigenaar afgekeurd op basis van de rontgen foto's of ook op klinisch beeld? En die artrose etc die je beschrijft, was dat alleen in de rug of ook benen?

De dierenarts zou bij een klinische keuring altijd bloed af moeten nemen voor dit soort situaties zodat dat onderzocht kan worden.
Wellicht even contact opnemen met de dierenarts?

KenJeMe
Berichten: 577
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Afgekeurd paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 07:57

Zooo wat een rot situatie zeg!!
Ik denk dat je paard bij de handelaar en keuring op pijnstillers heeft gelopen. Geen bloed afgenomen bij de keuring dus?
Daarom moet je ten alle tijden zelf je keurende arts kiezen.
Maar ja dat is achteraf gel#l, heb je nu niks meer aan.
Waar is t paard gekocht als ik vragen mag?

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Afgekeurd paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 08:12

Heb je al contact gehad met de handelaar?
Vervelende is dat een paard voor de wet een product is en dat de handelaar dit product kan terugnemen indien de koper niet tevreden is.

Als er geen bloed is afgenomen bij de klinische keuring, wordt het wel heel lastig om te bewijzen dat de verkoper wist dat dit paard niet goed is. Zelfs het bewijs dat hij bij de slager vandaan komt, is geen bewijs dat hij "stuk" was/is.

Al met al is het voor het paard beter om niet terug te gaan naar de handelaar en een rechtzaak langdurig is en risicovol...

Ik ben erg benieuwd naar je verdere. Stappen.

(Mag ik per pb de naam van de handelaar en dierenarts?)