Allergische reactie (met foto's)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Allergische reactie (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:48

Vanmiddag trof ik mijn Shire merrie zo aan:

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Ik heb onmiddellijk de DA gebeld en zij constateerde een allergische reactie, maar wat de oorzaak was was niet duidelijk.

Mijn merrie kreeg een pijnstiller en een middel tegen de reactie. Ook hebben we uit voorzorg de baal hooi uit de ruif verwijderd en een nieuwe geplaatst. Dankzij de medicatie neemt de zwelling al iets af en staat ze weer hooi te eten.

Ze staat 24/7 buiten in een kudde, de rest van de kudde heeft tot nu toe nergens last van.
Het kon van alles zijn geweest maar er was niets te vinden.

Nadat ik het meerdere mensen heb laten zien zei iemand dat het een reactie op de eiken prosessierups zou kunnen zijn. Nu is het daarvoor niet meer het seizoen, maar in de wei staat wel een boom waar bovenin een groot nest zit van afgelopen zomer.
Zou het kunnen dat de rupsen hun huid en haartjes in dat nest hebben achtergelaten bij het ontpoppen en een deel van het nest kapot is gewaaid waardoor mijn merrie alsnog nu de haartjes kan hebben binnengekregen in haar mond?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Wie heeft bij zijn/haar paard ook zo'n reactie gehad? Wat was de (vermoedelijke) oorzaak en wat heb je er aan gedaan?

Ik hoop dat ze er morgen weer normaal bij staat, we gaan haar regelmatig checken om te zien of het niet weer erger wordt.


amy_leftover

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:00

Ik zag onlangs nog een bericht van mijn dierenarts op facebook rondgaan, dat ze juist nu weer veel honden in de praktijk binnen krijgen met een allergische reactie op de eikenprocessierups. :j
De oude nesten vallen in deze periode geregeld uit de bomen en die nesten zitten vol met brandharen. Die bramdharen schijnen nog lang giftig te zijn en dus allergische reacties te veroorzaken.

Zelf (gelukkig) geen ervaring mee, maar het zou een goede verklaring kunnen zijn.

raket

Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:01

Mijn inmiddels overleden paard had het. Ik was aan het werk en kon niet naar mijn paard komen. Was ook niet bereikbaar. Ze hebben de dierenarts laten komen en toen ik 2 uur later bij mijn paard was, was er niets meer te zien. Zijn ogen zaten eerder dicht van de zwelling.

Hij heeft het nooit meer gehad. Ik heb nooit kunnen achterhalen wat het is geweest. Ik was er wel een poosje bang voor dat het nog eens zou gebeuren.

...

Anoniem

Re: Allergische reactie (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:09

Kan ze bij wilgentakken en heeft ze die al eens eerder gehad? Mijn paard heeft een vergelijkbare reactie gehad op wilgentakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:16

Het is best eng, haar neusgaten gingen door de zwelling steeds dichter zitten. Ik durf pas te gaan slapen wanneer die weer iets meer open gaan staan.

Er staat geen wilg in de buurt, ook geen esdoorn.
Of er iets daarvan in het hooi heeft gezeten weet ik niet, het is aangekocht hooi dus ik weet niet of daar een wilg bij heeft gestaan.
Voor de zekerheid heb ik de hele ruif schoon gemaakt en ook de plek er omheen zodat alles weg was voor er een nieuwe baal in kwam.

Jolliegirl

Berichten: 32936
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Allergische reactie (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:17

Geen idee wat het kan zijn.

Complimenten voor je snelle handelen!
Eerst de dierenarts, daarna pas op bokt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:18

Dat had mijn paard ook, dood eng. Was echt bang dat ze geen lucht meer zou krijgen en die eikel zelf bleef vrolijk door meppen dat ze haar hok uit wou 8)7 Voelt je paard zich wel oké? Of kwam dat pas na de medicatie?

Kan ze vannacht nog gecheckt worden ergens halverwege de nacht?

Anoniem

Re: Allergische reactie (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:25

Dankje Jolliegirl :)

Paralian, ze stond er vanmiddag heel verloren bij, at en dronk niet. Ze was tijdens het wachten op de DA heel lief en rustig terwijl ze normaal gesproken best wel een beetje een eigenwijze merrie kan zijn.
Nu staat ze weer rustig met de kudde om de ruif te eten van het nieuwe hooi, kauwt ook goed, maar ze ziet er nog steeds uit als een kruising breedbek kikker. De DA zei dat het goed is als ze weer normaal gaat eten en drinken, mocht ze toch weer achteruit gaan dan kan ik haar rechtstreeks de hele nacht bereiken. Mijn paarden staan aan huis dus ik kan haar gelukkig de hele nacht even checken.
Als de zwelling morgen ochtend nog steeds erg aanwezig is moet ik bellen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Allergische reactie (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:50

Tja... Het zou ook gewoon eenmalig kunnen zijn. Mijn vorige paard heeft ook 1x een enorme reactie op insecten gehad, is daarna nooit meer terug gekomen. Ik duim voor je dat het weg blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:56

Ik heb net weer even gekeken, de zwelling is nu stukken minder en haar neusgaten zijn weer open *\o/*

Afbeelding

zij is de voorste op de foto.
Nu durf ik wel te gaan slapen.
Heb ook weer in de wei gekeken maar kon op de grond niets vinden.
Het is nu lastig foto's maken omdat het zo donker is, maar dit nest zit er nu nog wel, er zit ook een gat in. Morgen toch maar op zoek naar een bedrijf die het verwijderen kan.


Afbeelding

Anoniem

Re: Allergische reactie (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 08:12

Vanmorgen is ze nog steeds oké, gelukkig. Nog heel iets opgezette lippen maar ze eet goed en is weer eigenwijs.

mystery1980
Berichten: 4201
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 08:43

Heb eens een allergische reactie gehad op een wormenspuit, ook zo'n zwelling, maar dan ook op de tong. Is ook na enkele uren weggetrokken, nu altijd een ander merk wormenspuit. Een allergische reactie kan de volgende keer heftiger zijn, dus belangrijk om uit te zoeken waar het bij jouw door veroorzaakt werd.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 17:30

Vandaag kwamen we deze tegen in de brandslang vlakbij de wei.
Levend en wel.
Dat zou dus ook nog een oorzaak kunnen zijn.

Afbeelding

nine1987

Berichten: 8313
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Allergische reactie (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 17:34

Kan, maar die kans acht ik persoonlijk kleiner dan het rupsennest.. Beterschap met je paard..

<3 Sneakers <3

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Allergische reactie (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 17:43

Dat is een hoornaar of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 19:50

amber15 schreef:
Dat is een hoornaar of niet?


Of dat of een wespenkoningin.

Vandaag 5 uit de bomen gevallen processierups nesten uit de tuin een weide verwijderd, blijkbaar zaten er meer dan ik heb gezien.
Voor mij is nu vrijwel zeker dat het zo'n nest is geweest.


Afbeelding

Dankje nine1987
Ze is weer de oude nu.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Allergische reactie (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:54

Fijn dat je achter de oorzaak bent.
Hoe is het met je paard?

ApplePapple

Berichten: 2738
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Allergische reactie (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:59

Inderdaad kan zeker een nest zijn geweest!
Een collega van mij (ik werk in de bomen) moest vorige week een eiken boom om doen en zat vervolgens ook onder de bulten...

Rust zacht mijn Appeflap Y;(


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dieyar, VuurVleugels, Xandyandme en 36 bezoekers