Gaskoliek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Missbeauty30

Berichten: 492
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Gaskoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 23:00

Tjee...wat verschrikkelijk. Heel veel sterkte gewenst!

#Trots op de boeren
Trotse moeder van 2 prachtige kinderen


anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Gaskoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 10:34

Gecondoleerd.Erg voor jullie,ook nog net voor Kerstmis. Al komt zoiets altijd op de verkeerde tijd.

san4nie
Berichten: 3543
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Gaskoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 10:47

Wat vreselijk. Heel veel strekte ts.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

EpiqueCheval

Berichten: 58
Geregistreerd: 05-12-18
Woonplaats: Leende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 10:50

mysa schreef:
Wat een trieste afloop. (had dit topic een beetje meegelezen maar niet eerder gereageerd) Heel veel sterkte met het gemis.


Het zelfde hier.. Ik wens je ontzettend veel sterkte Y;(

Ik ben nieuw op bokt, hoi hoi !!
Gek op mijn allerliefste paard Hetske <3
Check mijn blog! https://www.epiquecheval.com/blog-vlog/,
Hoop hier veel te leren en informatie te verzamelen :D

Elisa2

Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gaskoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:29

Ah wat sneu..zo jong nog..ik was er al een beetje bang voor.

Heel veel sterkte met dit verlies!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Dunkeedoo

Berichten: 308
Geregistreerd: 15-12-15

Re: Gaskoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 22:22

Bedankt voor de lieve berichtjes!
Vandaag is autopsie verricht zodat ik hopelijk morgen weet wat de oorzaak is geweest...

Op het moment dat we besloten hadden naar de kliniek te gaan wisten we eigenlijk al dat het einde verhaal was (eerder komen had niks uitgemaakt voor de uitkomst)...
Eerst leek de overlevingskans nog best groot, rond de 50/60% maar de internist was niet aanwezig en kwam later pas. Toen we de internist aan de telefoon kregen en hij zei dat de kans dat mees het zou overleven heel klein was en dat hij aangepast moest leven was de beslissing heel snel gemaakt.
Maar man wat moeilijk. Op dezelfde stal staat mijn 2 jarige nog, en dan daar te komen en je mannetje niet zien staan is hard

Elisa2

Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gaskoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:33

Ja dat is erg heftig, zeker als je je paard op zo'n manier kwijt raakt..

Ik ben benieuwd wat er uit de autopsie komt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Dunkeedoo

Berichten: 308
Geregistreerd: 15-12-15

Re: Gaskoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 16:16

Ik heb de resultaten van de autopsie binnen. Mees is overleden door een infectie met stronyliden, bloedworm. Hij had een totale invaginatie van de blinde darm en had een operatie nooit overleeft. We hebben dus de juiste keuze gemaakt.
Het gekke is dat mees altijd netjes ontwormd is, ook tegen bloedworm. 2 maanden geleden heeft hij zelfs nog een middel gehad wat bloedwormen had moeten doden... We hadden dit dus niet echt kunnen voorkomen...

Elisa2

Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gaskoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 16:20

Jemig wat een pech zeg! ik weet wel dat bloedwormen heel hardnekkig kunnen zijn..had de dierenarts enig idee hoe bij besmet kan zijn geraakt ondanks het ontwormen?

(een kennis van mij is laatst ook door iets soortgelijks haar paard verloren, een aangetaste dunne darm door een worminfectie op jonge leeftijd)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 17:13

In april had onze toen nog 3 jarige merrie ook koliek verschijnselen. Na 2 x DA thuis , ingeladen en naar kliniek gegaan , die ook niet echt de oorzaak van koliek konden vinden. Ze dachten toen aan beklemming van darmen door milt-nier band.
We hadden haar al verschillende keren goed met Pramox ontwormt toen we gezien hadden dat ze wat bloedwormen had,
Volgens DA was de mestcontrole schoon vlak voor de koliek aanval.
Op de kliniek werd ze verscheidene malen opgevoelt en daarbij kwamen er steeds meer bloedwormen tevoorschijn.
Het leek wel of ze nu massaal gewekt werden en tevoorschijn kwamen. Na een paar dagen sondes met parafine, vasten, bewegen en opvoelen, en krampwerende medicijnen, knapte ze opeens op.
We hebben haar nog 3x om de 8 weken equest Pramox gegeven en hebben nu geen bloedwormen meer gezien,en heeft geen koliek meer gehad, maar ik hou het goed in de gaten. Hartnekkige rotwormen hoor !

Heel veel sterkte TS, rot manier om je paard kwijt te raken !,


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !

Dunkeedoo

Berichten: 308
Geregistreerd: 15-12-15

Re: Gaskoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 17:28

Nee hij wist dat ook niet zo 123.
Hadden nog gevraagd wat we het beste kunnen doen met de andere paarden die daar staan, maar het schijnt dat bloedwormen zich normaal inkapselen in de herfst en pas in de lente weer actief worden. De andere hoeven we dan ook pas in de lente weer te ontwormen. Dat kan een reden zijn geweest dat de wormkuur niet gepakt heeft tegen de bloedwormen (al waren ze bij mees dus wel actief, anders krijg je ook geen problemen. Kan komen doordat het relatief best warm weer was laat in het jaar dat ze pas later inkapselen denk ik dan zo), we hebben ook geen enkele worm in de mest aangetroffen na het ontwormen. Ik wroet nml altijd de mest na om te controleren. Dus het is een beetje een raadsel hoe hij zó vol kon zitten met wormen.

Proudmama gelukkig is die van jou eroverheen gekomen!

Elisa2

Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gaskoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 17:46

Jemig dat maakt het wel extra zuur zeg, het zou goed kunnen dat het weer ook een rol heeft gespeeld. Maarja, je denkt het goed te doen en dan raak je alsnog je paard kwijt..echt heel zuur.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Dunkeedoo

Berichten: 308
Geregistreerd: 15-12-15

Re: Gaskoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 18:53

Ja idd... En ergens ben ik blij dat het dus niet iets is wat we echt hadden kunnen voorkomen/nalatigheid en dat een operatie ook geen nut meer zou hebben gehad. Dat helpt wel met een stukje afsluiting

anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Gaskoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 19:19

Dat wormen zo erg kunnen zijn dat je er acuut je paard door kwijtraakt!

Jasmijn159

Berichten: 4427
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 14:39

Dunkeedoo schreef:
Zijn blinde darm is het probleem. Die is verdikt en héél strak vermoeden: invaginatie van de blinde darm... Oorzaak niet bekend, misschien wormen dus heb equest gekregen die hij morgen krijgt als hij goed genoed is.


Een invaginatie van de blinde darm lost nooit uit zichzelf op. Dat is opereren of inslapen. Als het vanzelf of met medicijnen over gaat, is het geen invaginatie.

Ah ik lees net het verdrietige bericht :( Sterkte!

Elisa2

Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 14:43

anjali schreef:
Dat wormen zo erg kunnen zijn dat je er acuut je paard door kwijtraakt!


Het erge vind ik, dat ik dit de laatste tijd iets te vaak hoor..vraag me af of het nieuwe "ontwormingsbeleid" hiermee te maken heeft. (niet bedoelt naar jou hoor TS)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Jasmijn159

Berichten: 4427
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 14:45

Elisa2 schreef:
anjali schreef:
Dat wormen zo erg kunnen zijn dat je er acuut je paard door kwijtraakt!


Het erge vind ik, dat ik dit de laatste tijd iets te vaak hoor..vraag me af of het nieuwe "ontwormingsbeleid" hiermee te maken heeft. (niet bedoelt naar jou hoor TS)


Ik denk eerder dat het oude ontwormingsbeleid hier mee te maken heeft! Overal 4x per jaar lukraak grote kuren in duwen, dan kweek je wel resistentie :j

StalNollie

Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Gaskoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 15:04

Ik denk juist door het nieuwe ontworm beleid dat we dit meer gaan zien.
Ik zie het hier in de handel ook nog nooit zoveel en zovaak wormen bij de nieuwe ponys gezien

Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Gaskoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 15:46

Jeetje wat verschikkelijk TS. Heel veel sterkte. Je had al zo'n onderbuikgevoel, dat het niet goed was he?

Ik vind het een ellende met die bloedwormen. Heb er al eerder een naar verhaal over gehoord van een stalgenoot. Vraag me ook af hoe dit te voorkomen. Hoe kun je überhaupt doorgaans bloedwormen ontdekken?
Je leest ook nog wel eens dat er uit mestonderzoek niets komt en een paard toch flink wormen te hebben. Ik ontworm dus toch maar standaard om de 3 maanden.

Babootje

Berichten: 26024
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Gaskoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 15:58

Laatst mestonderzoek gedaan bij mijn merrie gekocht uit de opfok. Had 1500 eitjes maar was toch (standaard) regelmatig ontwormd geweest. Nu is het wel zo dat in de opfok het eigenlijk vaak dweilen met de kraan open is. Heel veel werk om je wei worm(eitjes) vrij te houden. Zit er nu dus ook bovenop met mestcontroles.
Verder heeft ze - naast Equest Pramox - nog een kuur VERM-X gekregen. Een natuurlijk wormkruidensupplement voor dat op een natuurlijke manier bijdraagt aan het verzorgen en optimaal in conditie houden van de darmen. Met mestcontrole kunnen we ook niet meer doen dan dat lijkt me.
En dan verder gewoon fingers crossed.

Elisa2

Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 16:18

Waar het volgens mij ook mis gaat is waar ermee ontwormd wordt, er zijn verschillende werkzame stoffen die tegen verschillende wormen werken en dan nog moeten ze soms herhaald worden.

En mestonderzoek..daar komt dus niet altijd iets uit, de wormen hebben een cyclus en zullen daarom niet altijd in de mest te vinden zijn.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Dunkeedoo

Berichten: 308
Geregistreerd: 15-12-15

Re: Gaskoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-18 20:37

Ik hoor om mij heen idd ook veel verhalen van probleem met wormen en jonge paarden die sterven, al dan niet door wormen...

Ik heb altijd volgens de 'oude' methode ontwormd. Mijn oude DA hield alles netjes bij en we hebben verder nooit een wormbesmetting gehad. Ook niet met de dieren die in de zomer in de opfok stonden.
Wel heb ik het idee dat Mees zijn afweer niet zo best was. In zijn 1.5 jaar heeft hij al een spoelworminfectie gehad, een schimmel en een parasiet in zijn vacht en een (normale jonge voor paarden) verkoudheid.

Wat voor wormkruidensupplement voer jij babootje? Heb ik nog nooit van gehoord, maar ben wel nieuwsgierig wat dat is en hoe dat dan werkt

Elisa2

Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gaskoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 09:19

Is hij bij jou geboren? wellicht een wat ongunstige start in het leven gehad? misschien had hij inderdaad wel immuun problemen waardoor dit heeft kunnen gebeuren.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Babootje

Berichten: 26024
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 10:14

Dunkeedoo schreef:
Wat voor wormkruidensupplement voer jij babootje? Heb ik nog nooit van gehoord, maar ben wel nieuwsgierig wat dat is en hoe dat dan werkt


Ik heb begrepen dat Verm-X bewezen effectief is tegen wormen. Verm-X bevat een aantal kruiden die bekend zijn tegen wormen te werken, antibacterieel zijn, schimmeldodend, weerstand bevordert en de spijsvertering stimuleert. http://verm-x.nl/kruiden/
Het kuurtje van 5 dagen moet 4 x per jaar worden gegeven. Ik heb het mijn andere paard - ook na een bloedwormbesmetting - gegeven. Ook eerst na standaard ontworming met Equest Pramox en daarna Verm-X. Bij de controles daarna (nu een jaar geleden) heeft hij geen noemenswaardig aantal eitjes meer gehad.
Ik moet ook zeggen dat hij er ontzettend goed van is gaan uit zien.
Ik zie Verm-X als een ondersteuning van de darmen die de weerstand verhoogt en een klimaat in de darmen schept waar wormen niet zo graag zijn. Bij een flinke wormbesmetting blijft chemisch ontwormen noodzakelijk. Mestonderzoek blijf ik doen maar tot nu toe (bij mijn andere paard) hoef ik niet meer chemisch te ontwormen.

Dunkeedoo

Berichten: 308
Geregistreerd: 15-12-15

Re: Gaskoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-18 11:11

Bedankt babootje! Klinkt interessant, ik ga er naar kijken. Snap dat chemisch ontwormen noodzakelijk blijft maar het klinkt als een mooie ondersteuning.

Elisa2 hij is inderdaad bij mij geboren. Was nogal een slome in het begin en heeft wat hulp nodig gehad, maar verder geen gekke dingen... Enige wat ik kan bedenken is de wei waar hij stond van 1 tot 6 maand, daar komt iig de parasiet vandaan. Dat was een andere plek als waar we normaal de merrie met veulen heen brengen, niks ten nadele van die mensen want ze stonden er super.
Ik weet het verder ook niet, maar je gaat toch zoeken naar dingen. Vooral hoe je het kan voorkomen in de toekomst.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, Facebook, GrapeshotBot, MyWishMax en 31 bezoekers