Te koud ? Deken op of toch nog niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 15:03

Ik heb nu momenteel een 0 gram erop nog steeds en ben dus van plan om om de 100 gram er op te doen. Alleen als het vriest is deze dan ook voldoende . Afbeelding

Ik ben niet van plan om te scheeren.
Ik wil enkel de 100 grams er op leggen als ik deze binnen heb om haar temperatuur nog iets omhoog te helpen.

Alleen denk ik dan dat de 100 gram weer te koud word als het gaat vriezen of zou dat mee vallen?


RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Te koud ? Deken op of toch nog niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:10

Vrieskou is vaak helemaal niet zo koud, daarmee red je het waarschijnlijk prima met 100gram. De koud die echt meer aanslaat is de waterkou, dus heel vochtig weer met veel wind en of regen. Van 100 naar 300 is een grote stap, die deken is er niet in 200grams? Of past er een onderdeken onder? Meestal zit je dan goed genoeg als je niet scheert en het paard van zichzelf redelijk vacht heeft.

"Een draver, is gaver" :D

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 15:13

RianneH schreef:
Vrieskou is vaak helemaal niet zo koud, daarmee red je het waarschijnlijk prima met 100gram. De koud die echt meer aanslaat is de waterkou, dus heel vochtig weer met veel wind en of regen. Van 100 naar 300 is een grote stap, die deken is er niet in 200grams? Of past er een onderdeken onder? Meestal zit je dan goed genoeg als je niet scheert en het paard van zichzelf redelijk vacht heeft.


Jawel volgensmij is die er ook. Heb een kennis gevraagd en zei vertelde de mij dat zei tussen 10 en 15 graden een 0 grams gebruik en tussen 0 en 10 een 100 grams en onder de 0 een 300 grams. Zei gebruikt geen 200 grams.

Het liefste heb ik er geen onderdeken onder.

Maar eerst de 100 grams maar uit testen dan ?

Jet

Berichten: 11975
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:48

Het hangt er maar net vanaf bij jouw paard of ze snel herstelt van het snot en of ze niet in gaat vallen of andere veranderingen in negatieve zin te zien geeft of je wel of geen 300 grams deken nodig ga hebben. Ik zou eerst de 100 grams opdoen als ze koud blijkt te zijn onder de regendeken en dan eens zien hoe ze het daarmee doet. Je kan ook heel goed voelen of je paard het koud heeft in de liezen en bij de aanzet van de oren. De puntjes van de oren mogen best fris aanvoelen, maar in de liezen en bij de aanzet van de oren moet ze een voor jouw gevoel normale temperatuur hebben.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: Te koud ? Deken op of toch nog niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 15:56

Bedankt voor alle tips :j

Hollyleaves
Berichten: 1943
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Te koud ? Deken op of toch nog niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 16:44

Ik doe het net zoals jouw kennis. Welliswaar wel met goed ademende en liggende Rambo dekens, dan weet ik 100% zeker dat de 300 een goede ademende deken is, mocht ik twijfelen op dat moment of het net te warm zou kunnen zijn doordat t bv vriest maar droog is. De 300 doe ik onder 0 eigenlijk alleen op vanaf -5 en lager. Die kou moet ook wel echt aanhouden dan en niet bv de minimale kans temperatuur zijn in de nacht. Dan laat ik de 100 op. Ik heb voor die dagen zoals vandaag de Vari layer van Rambo. Deze geeft iets meer warmte op de rug en minder warmte op andere plekken. Vind t ideaal.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 16:53

sylva schreef:
Ik doe het net zoals jouw kennis. Welliswaar wel met goed ademende en liggende Rambo dekens, dan weet ik 100% zeker dat de 300 een goede ademende deken is, mocht ik twijfelen op dat moment of het net te warm zou kunnen zijn doordat t bv vriest maar droog is. De 300 doe ik onder 0 eigenlijk alleen op vanaf -5 en lager. Die kou moet ook wel echt aanhouden dan en niet bv de minimale kans temperatuur zijn in de nacht. Dan laat ik de 100 op. Ik heb voor die dagen zoals vandaag de Vari layer van Rambo. Deze geeft iets meer warmte op de rug en minder warmte op andere plekken. Vind t ideaal.


Ja dat ben ik vergeten te vermelden. Zei doet dat deken dan ook echt op als het zo'n 4 dagen achter elkaar is.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 16:56

Zojuist even gebeld. Het deken ligt al klaar dus ik ga hem direct ophalen. Hopen dat paardlief snel opknapt.

Hollyleaves
Berichten: 1943
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Te koud ? Deken op of toch nog niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:13

Denk dat je prima bezig bent, komt vast goed!

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 20:57

Voordat ik het 100 grams deken erop deed was ze 37.2 nu heeft ze het 100 grams deken ongeveer 1 / 2 uur op en zit ze op een 37.4. Voelt warmer aan zweet niet en niet te warm voor mijn gevoel.

Hollyleaves
Berichten: 1943
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Te koud ? Deken op of toch nog niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 21:58

Nee joh, mijn ongeschoren paard staat ook met een 100 op dit moment. Overdag vandaag ook gedaan met dit weer. Vrijdag als het 11 tot 14 graden wordt doe ik de 0 weer op, gezien we de hele dag regen verwachten. Helemaal goed zo!

Jet

Berichten: 11975
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:05

Dat gaat goed hoor. Pin je niet teveel vast op het temperaturen hoor. Bij ons was ooit droes op stal en alle paarden moesten dagelijks getemperatuurd. De mijne temperatuurde ik eigenlijk altijd als ze het dek al een tijdje af had ( maar die stond dan ook op stal). OP een dag vergat ik dat en toen had ze 38,4. Stalhoudster zag dat het dek nog op was, dek dus af gedaan en na een kwartier nog een keer getemperatuurd: 37,6. Natuurlijk kan je het wel als vergelijking gebruiken zoals je vandaag deed, maar je moet echt even voelen in de liezen en aan de aanzet van de oren. En zolang ze niet zweet, hoef je niet direct weer een dunner dek op te doen hoor.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 22:15

De oren voelen op het topje inderdaad fris aan. Verder naar beneden worden ze wel wat warmer. Ik pin me zeker niet echt vast op het temperaturen, sterker nog ik temperatuur haar dit jaar pas voor het eerst omdat er dus aanleiding naar was.

Misschien niet helemaal slim maar even dit naar voren halen dat ik dit zeker niet als hou vast zie :)

Jet

Berichten: 11975
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:18

Het topje mag fris zijn, als ze bij de overgang waar ze aan het hoofd vastzitten zeg maar wel een normale temperatuur hebben. Je kan heel mooi je hand om de onderkant van het oor doen en dan met de binnenkant van je hand voelen. En dan echt tegen het hoofd aan met de kant van je pink. Tenzij je een paard hebt dat bang is om bij zijn oren aangeraakt te worden, maar dat is wel rustig aan te oefenen dan.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 22:25

Dit is het eerste paard waarbij wij dekens gebruiken nu. Vroeger nooit dekens gebruikt dus vandaar de vele vragen ik weet dus niet wat het slimste is qua aantal grams maar via deze weg kom ik er toch wel uit . Ik wil niet dat ze het dadelijk veel te warm of koud krijgt haha :D

Jet

Berichten: 11975
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 00:59

Dat komt vast wel goed hoor! Straks weet je niet beter en gaat alles qua dekens eigenlijk wel automatisch. Zeker als je van alles een deken hebt liggen, maar dat bouw je rustig op, zoals zoveel met paarden ;) .

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 09:44

Vanochtend een 37.6.
Voor mijn gevoel prima zo :)

Koper

Berichten: 30227
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 19:26

Op SV loopt een centraal topic over dekens, wie weet kun je daar wat input krijgen TS?

Nog een kleine tip... voor morgen voorspellen ze harde wind. Dan is het voor je paard erg fijn als de deken van wat dikkere stof gemaakt is. Vanaf 1000 a 1200 Denier. Die dunnere dekens waait het soms los doorheen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 19:34

Koper schreef:
Op SV loopt een centraal topic over dekens, wie weet kun je daar wat input krijgen TS?

Nog een kleine tip... voor morgen voorspellen ze harde wind. Dan is het voor je paard erg fijn als de deken van wat dikkere stof gemaakt is. Vanaf 1000 a 1200 Denier. Die dunnere dekens waait het soms los doorheen.


Ik zal eens kijken bedankt voor de tip. Ik heb een 600 denier. Paarden van de buren hierlangs staan ook met een 600 denier. Ze heeft een schuilstal dus ik leg hier voldoende voer in. Hier kan ze uit de wind staan.

Koper

Berichten: 30227
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 19:37

Dat is natuurlijk ook een heel goede oplossing :) Altijd fijn als ze een stalletje hebben voor dat soort onstuimige weer.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 20:13

Het zal nog wel even klungelen worden met dekens. Ze staat nu ook met de 100 grams op. Dit omdat ze nu gewoon een normale nette temperatuur heeft en goed aanvoelt.

Wel of geen deken op is toch nog wel een lastige haha. Met een gevoerde deken kan ze nog wel haar haren redelijk opzetten toch?

Vanmiddag even de DA ingelicht voor de zekerheid. Was volgens haar al op de goede weg, moest even aankijken en als het weer slechter gaat terug bellen. Het eerste wat zei dacht aan de hand van de klachten was een flinke verkoudheid :brr:

Koper

Berichten: 30227
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:15

Het belangrijkste is dat je blijft voelen of ze te warm of te koud wordt, en dat je blijft kijken naar je paard. En ja, de meeste mensen klungelen een tijdje wanneer ze dekens gaan gebruiken. Maar na 1 a 2 winters met dekens weet je wel wat je paard nodig heeft bij welke omstandigheden. Ieder paard is weer anders, helaas is er niet 1 "regel" voor wanneer je welke deken nodig hebt.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: Te koud ? Deken op of toch nog niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 20:17

We gaan zien wat het wordt. En anders is het volgend jaar weer een poging om zonder of juist met te werken

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: Te koud ? Deken op of toch nog niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 20:20

Het snot is in iedergeval vanaf vanochtend al weg gebleven

Jet

Berichten: 11975
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 21:37

Kijk, dat het snot nu weg lijkt te blijven is goed. Dat van die denier heeft voor zover ik weet niet echt met winddoorlaten te maken hoor, meer met hoe scheurvast de deken is. En het lijkt me niet dat met een 100 grams deken de haren eronder nog overeind gaan staan, maar dat hoeft ook helemaal niet. Lekker oplaten nu en in de gaten houden of ze toch niet weer kouder wordt!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: desi92, IASCrawler, Inney, jazzejam, lonniejj, SemrushBot, xSannee en 87 bezoekers