Jong paard houdt vocht vast in achterbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Jong paard houdt vocht vast in achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-18 13:15

Mijn 5-jarige warmbloed ruin heeft sinds een week of 2 last van dikke achterbenen, en ik wou even wat tips vragen.

Het is begonnen met een dik been rechtsachter, ik heb het net in het weekend gezien dus 2 dagen afgewacht en toen het niet beter werd op maandag de dierenarts gebeld. Deze dacht aan een lichte ontsteking, wat vocht in het been. Ontstekingsremmer gegeven en even afwachten. Op dinsdag kwam ze op controle en vond ze nog steeds geen reden tot bezorgdheid. Donderdag de dierenarts terug laten komen omdat het erger werd, zij dacht op dat moment aan lymfangitis. Antibiotica opgestart en na 2 dagen was de zwelling weg.

Nog eens 2 dagen later haalde ik hem echter uit de stal met een dik been linksachter (het andere been dus) Hij staat nog op antibiotica maar dat helpt niet. Ondertussen al 2x ontstekingsremmer intraveneus gehad en dagelijks vochtafdrijver, maar de zwelling neemt niet af. Ook beweging (stappen) zorgt er niet voor dat de zwelling afneemt, wat bij het andere been wel het geval was.

Hij lijkt niet echt erg mank, volgens mij is het vooral de druk van de zwelling waardoor hij wat onregelmatig is. Hij reageert niet bij het voelen van de pezen dus de dierenarts dacht dat het geen peesontsteking is.

Iemand voor wie dit bekend klinkt?

hagelslag
Berichten: 9022
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Jong paard houdt vocht vast in achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 13:17

Hoe ziet zijn bewegingspatroon eruit.
Stal, paddock rijden....

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Jong paard houdt vocht vast in achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 13:41

Zelfde vraag als hierboven. Hoeveel beweging krijgt dit dier? Bij geen warmte verschil of kreupelheid kan het een gebrek aan beweging zijn.
Gaat dus weg bij beweging

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jong paard houdt vocht vast in achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 14:35

Lymfangitis is ernstig en beweging is dan juist niet goed! dus dat de DA daar aan denkt vind ik geen goed teken. Denkt de dierenarts bij dit been hetzelfde?

Wat voor een voer krijgt hij? krachtvoer/ kuil? sommige paarden krijgen dikke benen van eiwitten in voer.

Het kan ook een virus zijn, weerstandsvermindering..

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 14:44

Elisa2 schreef:
Lymfangitis is ernstig en beweging is dan juist niet goed! dus dat de DA daar aan denkt vind ik geen goed teken. Denkt de dierenarts bij dit been hetzelfde?.

Juist wel.
Citaat:
Lymfebanen zijn veel dunner dan bloedvaten en bevatten geen spiervezels. Afvoer van lymfe vindt daarom ook plaats door beweging van het been. Belangrijk bij einschuss is dus veel stappen!

http://www.dierenkliniekenkhuizen.nl/pa ... einschuss/

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 14:51

Heb je al overwogen om hem niet meer op stal te zetten maar in een paddock te laten, met schuilmogelijkheid oid, om hem zelf te laten bewegen. Dikke benen en een stal zijn over het algemeen een heel slechte combi. Sterker nog, op stal kan zelfs de oorzaak zijn. Niets slechter voor lymfeafvoer dan stilstaan.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 14:52

Dat is tegengesteld aan wat ik altijd geleerd heb over einschuss..wellicht nieuwe inzichten, dat kan. Maar als de zwelling niet af neemt van het stappen..
Vrije beweging ben ik sowieso een voorstander van.

Ik zou in ieder geval intensief contact met je DA houden TS, soms helpt het ook om de benen te wassen met betadine dagelijks.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Jong paard houdt vocht vast in achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 15:17

Pony van mijn dochter had Lymfangitis, en het advies van Wolvega was echt (naast bandageren);
Stappen, stappen, stappen meerdere keren per dag.

Ook Emmeloord adviseerde dat al bij een olifantenbeen ruim 10 jaar terug.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jong paard houdt vocht vast in achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 15:26

Bijzonder..ik heb op school juist geleerd dat je moet oppassen met bloedvergiftiging en beweging (was wel langer dan 10 jaar geleden)

Suzan_bobar

Berichten: 4248
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Jong paard houdt vocht vast in achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 15:29

Beste is naast de dierenarts om contact te zoeken met een lymfedrainage therapeut. Kijk op www.mldregister.nl voor iemand in jou buurt. Of stuur een pb.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 15:30

Elisa2 schreef:
Bijzonder..ik heb op school juist geleerd dat je moet oppassen met bloedvergiftiging en beweging (was wel langer dan 10 jaar geleden)

Je moet ook eerst (laten) behandelen, en na 2 dagen AB (+ bloedverdunners) gaan stappen.
Dus niet gelijk laten stappen als je je paard met een dik been uit de wei/stal haalt.
Dan heb je kans dat de bacterie verder het lichaam in gaat.
Maar na 2 dagen AB is dat risico weg en is stappen juist een belangrijke stap om te herstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 15:33

Die van mij heeft ook wat vocht in de achterbenen, gevolg van mok. Mij wordt ook geadviseerd om haar zoveel mogelijk te laten bewegen. Verder heb ik van de Natuurgeneeskundige Cyprusolie en rozemarijn gekregen om er op te smeren om de doorbloeding te stimuleren, maar het wordt niet echt beter dus ik volg even. Mijn instructrice begon nog over lymfe drainage, iemand hier ervaring mee?

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 17:20

Brainless schreef:
Elisa2 schreef:
Bijzonder..ik heb op school juist geleerd dat je moet oppassen met bloedvergiftiging en beweging (was wel langer dan 10 jaar geleden)

Je moet ook eerst (laten) behandelen, en na 2 dagen AB (+ bloedverdunners) gaan stappen.
Dus niet gelijk laten stappen als je je paard met een dik been uit de wei/stal haalt.
Dan heb je kans dat de bacterie verder het lichaam in gaat.
Maar na 2 dagen AB is dat risico weg en is stappen juist een belangrijke stap om te herstellen.


Ah op die manier, thanks..weer wat geleerd.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 17:21

Elvirawortel schreef:
Die van mij heeft ook wat vocht in de achterbenen, gevolg van mok. Mij wordt ook geadviseerd om haar zoveel mogelijk te laten bewegen. Verder heb ik van de Natuurgeneeskundige Cyprusolie en rozemarijn gekregen om er op te smeren om de doorbloeding te stimuleren, maar het wordt niet echt beter dus ik volg even. Mijn instructrice begon nog over lymfe drainage, iemand hier ervaring mee?


Mok kan naar binnen slaan en dan kun je ook einschuss krijgen.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Jong paard houdt vocht vast in achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 13:53

Alles ten gevolge van een wondje of beschadigde huid kan erger worden, kwestie van hygiƫne. Viezigheid, mest, urine, modder...oorzaak en gevolg. Maar stalbenen heten niet voor niets zo. Het zijn nooit weidebenen. Bewegen naar eigen behoefte stimuleert doorbloeding en afvoer van afvalstoffen.
Er zijn veel paarden die problemen krijgen nadat het weideseizoen voorbij is, en de uren beweging drastisch gereduceerd zijn. En bij een jong paard wat nog veel jaren mee moet gaan, vind ik dat wel zorgelijk.