Paard spring niet meer aan.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Orthos
Berichten: 380
Geregistreerd: 25-12-12

Paard spring niet meer aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 09:01

Hooi medebokkers!

Mijn paard heb ik sinds 1.5 jaar, nog nooit wat mee gehad en liep altijd goed.
In juni een 2e hands hulsebos aangeschaft.
Sinds vorige week springt mijn paard niet meer aan in de linkergalop. Terwijl dit nooit een probleem is geweest. Ik ben toen afgestapt en hem aan de longe gepakt, kon daarna wel meteen goed aanspringen.

Dierenarts was gister op stal en heeft naar zijn lopen op het zachte aan de longe en tijdens de buig proef niets kunnen terug vinden.

Volgende week woensdag komt de osteopaat en die gaat hem nakijken.

Hoe klinkt dit in jullie oren ? Ik weet dat ik nog even moet afwachten maar mijn hoofd blijft malen....
Graag hoor ik jullie verhalen/tips/advies.

http://www.groteprijsvan.nl/deelnemer/g ... ea-turtle/

Willen jullie stemmen op deze te gekke band? :) Jullie zullen hen er een droom mee doen laten uitkomen! Please vote!


Getup

Berichten: 8247
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Paard spring niet meer aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 09:14

Mijn paard wilde rechtsom niet meer aanspringen ( en ging ook echt in de staak), en dat bleek aan het zadel te liggen. Rechtsom was sowieso haar moeilijke kant.
Je doet er goed aan, de osteopaat te laten kijken. En misschien je zadel laten checken?

Charlottemv
Berichten: 904
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paard spring niet meer aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 09:19

Ik lees even mee, mijn paard deed dit al bij het vorige zadel het afgelopen half jaar, maar nu met nieuw (aangemeten) zadel nog geen verbetering. Hij springt wel aan, maar heel moeizaam.
Weet jij of je paard hier alleen last van heeft in de bak of ook op buitenrit? Die van mij spring ik namelijk op buitenrit wel gemakkelijk aan op beide kanten.

OLG Gladiolo mijn Spaanse allemansvriend

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 09:19

Rijtechnisch? Hoe recht is je paard? Kan ook aan het zadel liggen inderdaad.

Laura en Rolex Z1+2, Laura en Breath L1 + 3
Kristine en Le Sauvage M1+3
ORUN gediplomeerd instructrice niveau 2

Jet

Berichten: 11974
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 10:00

Heb je het zadel toen je het overgenomen had door een goede zadelmaker na laten kijken en aanpassen op jouw paard? Heb je daarna veel gereden of juist weinig? Paarden veranderen vaak in hun lichaam door het jaar heen, dus alleen daardoor al kan je beter ook een goede zadelmaker ernaar laten kijken. Heel veel zadels worden in het gebruik toch wat scheef omdat een paard nooit helemaal recht is en omdat een ruiter ook niet recht is. Als het net even wat scheef op je paard ligt kan het zijn dat daardoor de linkergalop onder het zadel niet meer lukt. Ik zou zeker ook je zadel goed laten nakijken! Ook het feit dat je paard wel goed aanspringt aan de longeerlijn geeft voor mij aan dat het toch duidelijk met het zadel te maken heeft. Had je paard met longeren het zadel eigenlijk op? Dat kan je ook nog een keer doen en eens kijken hoe het dan onbelast ( zonder ruiter) aanspringt.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Paard spring niet meer aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 10:05

Zadelmaker komt ook eerste in mij op. Als je die nog niet erbij gehaald heb, ook erbij halen. Osteopaat doet een paard ook altijd veel goed!

First love never dies ღ
P & K ღ

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 10:06

Even zonder zadel proberen erop gaan zitten en kijken of hij dan wel aanspringt?

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

Orthos
Berichten: 380
Geregistreerd: 25-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 23:02

Jet schreef:
Heb je het zadel toen je het overgenomen had door een goede zadelmaker na laten kijken en aanpassen op jouw paard? Heb je daarna veel gereden of juist weinig? Paarden veranderen vaak in hun lichaam door het jaar heen, dus alleen daardoor al kan je beter ook een goede zadelmaker ernaar laten kijken. Heel veel zadels worden in het gebruik toch wat scheef omdat een paard nooit helemaal recht is en omdat een ruiter ook niet recht is. Als het net even wat scheef op je paard ligt kan het zijn dat daardoor de linkergalop onder het zadel niet meer lukt. Ik zou zeker ook je zadel goed laten nakijken! Ook het feit dat je paard wel goed aanspringt aan de longeerlijn geeft voor mij aan dat het toch duidelijk met het zadel te maken heeft. Had je paard met longeren het zadel eigenlijk op? Dat kan je ook nog een keer doen en eens kijken hoe het dan onbelast ( zonder ruiter) aanspringt.


Het zadel is helemaal nagekeken door een vrouw werkzaam bij Hulsebos. Ze heeft hem opgevuld etc.
We zijn in dit halfjaar wel wat zwaarder gaan trainen, en er zal zeker extra spieropbouw zijn aangezien ik hem daar wat supplement voor geef.

Tijdens het longeren heb ik het zadel op en af gedaan. Gaf beide een goed resultaat.
Zodra ik er zelf op ga zitten is er een probleem.

Ik ga van de week proberen zonder zadel te rijden/galopperen. Woensdag komt zoiezo de osteopaat....dus ben benieuwd :)
Alvast kei bedankt voor het meedenken, heel fijn !

http://www.groteprijsvan.nl/deelnemer/g ... ea-turtle/

Willen jullie stemmen op deze te gekke band? :) Jullie zullen hen er een droom mee doen laten uitkomen! Please vote!

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Paard spring niet meer aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:07

Kan ook aan jezelf liggen! Ik had ook ooit zon probleem met Mn pony. Alles geprobeerd bij de pony maar daar lag het niet aan. Toen heb ik mezelf na laten kijken en bleef ik 1,5 cm scheef te staan. Ik opgelost pony opgelost :)

Roze schoentje

Orthos
Berichten: 380
Geregistreerd: 25-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 23:21

Francieen schreef:
Kan ook aan jezelf liggen! Ik had ook ooit zon probleem met Mn pony. Alles geprobeerd bij de pony maar daar lag het niet aan. Toen heb ik mezelf na laten kijken en bleef ik 1,5 cm scheef te staan. Ik opgelost pony opgelost :)

Maar dan had ik daar al eerder last van moeten hebben? En niet de een op de andere dag? :)

http://www.groteprijsvan.nl/deelnemer/g ... ea-turtle/

Willen jullie stemmen op deze te gekke band? :) Jullie zullen hen er een droom mee doen laten uitkomen! Please vote!

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:23

Orthos schreef:
Francieen schreef:
Kan ook aan jezelf liggen! Ik had ook ooit zon probleem met Mn pony. Alles geprobeerd bij de pony maar daar lag het niet aan. Toen heb ik mezelf na laten kijken en bleef ik 1,5 cm scheef te staan. Ik opgelost pony opgelost :)

Maar dan had ik daar al eerder last van moeten hebben? En niet de een op de andere dag? :)


Klopt! Ik ben er heel naar afgevallen. Ik sprong over een hindernis en toe. Klapte Mn stijgbeugelriem op de sprong kapot. Heel hard naar een kant gezakt met als gevolg een whiplash/ meerdere spierscheuringen in Mn schouder. 5 maanden niet mogen rijden en toen daarna begonnen te problemen.

Roze schoentje

Jet

Berichten: 11974
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 00:13

Als het echt zo plotseling is ontstaan zou ik eerder denken aan een glijder in het land of vastliggen in de stal o.i.d. dan aan een primair zadelprobleem. Tenzij bijvoorbeeld de boom van je zadel gebroken is, dat ontstaat natuurlijk ook ineens.
Ik ben heel benieuwd of het nadat de osteopaat is geweest opgelost is!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Rizette
Berichten: 4323
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard spring niet meer aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 00:29

Of je bent erg scheef gaan zitten na je val.

Jet

Berichten: 11974
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 05:23

Rizette, TS Orthos is niet gevallen voor zover ik weet, dat is Francieen.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Orthos
Berichten: 380
Geregistreerd: 25-12-12

Re: Paard spring niet meer aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-18 09:57

Klopt ik ben niet gevallen. Een uitglijder gaat ook goed kunnen. Ze waren best vervelend op het land ..

http://www.groteprijsvan.nl/deelnemer/g ... ea-turtle/

Willen jullie stemmen op deze te gekke band? :) Jullie zullen hen er een droom mee doen laten uitkomen! Please vote!

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Paard spring niet meer aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:01

Ik zou er niet zonder zadel op gaan voordat je osteopaat is geweest. Als het paard inmiddels last heeft van zijn rug door een minder goed passend zadel dan is een drukkende zitbeenknobbel op z'n rug geen goed idee.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37218
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:01

Ik herken het. Iemand anders op tinker gezet.omdat ik zelf minder kracht had aan een kant. Zodat rijtechnisch uitgesloten was. Die lag er meteen naast. Bleek nekproblemen te hebben. Stonden wervels verkeerd na een schuiver in de trailer.dat is hersteld en na revalidatie was het probleem weg.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Nicky1963

Berichten: 1987
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:10

karuna schreef:
Ik herken het. Iemand anders op tinker gezet.omdat ik zelf minder kracht had aan een kant. Zodat rijtechnisch uitgesloten was. Die lag er meteen naast. Bleek nekproblemen te hebben. Stonden wervels verkeerd na een schuiver in de trailer.dat is hersteld en na revalidatie was het probleem weg.


Iets vergelijkbaars heb ik dus ook gehad bij mijn paard. De rechtergalop was ineens een probleem, moeizaam aanspringen en niet voorwaarts willen. Die bleek ontstekingen in de hals te hebben. Behandeld en probleem weg.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Orthos
Berichten: 380
Geregistreerd: 25-12-12

Re: Paard spring niet meer aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 22:27

Het probleem zat hem in zijn rug. De osteopaat is langs geweest en heeft wat aan zijn rug losgemaakt.
Ze zij direct: dit paard kan/kon niet galopperen. Heeft dit probleem verholpen en mijn paard springt nu weer super fijn en direct aan :)

http://www.groteprijsvan.nl/deelnemer/g ... ea-turtle/

Willen jullie stemmen op deze te gekke band? :) Jullie zullen hen er een droom mee doen laten uitkomen! Please vote!


Jet

Berichten: 11974
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 23:23

Super, nu hopen dat het goed blijft gaan! Komt de Osteo nog terug?

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _N_, Cookie2222, Jossie, kiko, nnicolex en 102 bezoekers