Wonden expert gevraagd.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

RivaOmailey
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-07-18
Woonplaats: Alingsås, Zweden

Wonden expert gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-18 12:11

Afbeelding

Beste dames & heren,

Mijn lieve merrie is 3 dagen geleden half opgegeten door haar collega paarden op de wei. Ik heb het schoongemaakt met (afgekoeld) gekookt water en vervolgens dicht gesmeerd met Helosan zalf omdat ik niets anders had. Paard is net 4 dagen geleden verhuisd dus al mijn spullen liggen nog in Nederland. Maargoed, de dag erna heb ik het weer schoongemaakt en ingesmeerd met betadine voor baby's. Maar nu vroeg ik mij af: kan ik eerst betadine smeren en dan honingzalf eroverheen? En honingzalf omdat dat afsluit, dan komen er geen nieuwe bacterie in. Alvast super bedankt voor het delen van jullie expertise! X




Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben dyslect, ik ben mij er van bewust dat ik niet foutloos kan schrijven. Je hoeft mij hier niet op te wijzen :)


zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Re: Wonden expert gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:15

Gewoon schoonmaken en enkel de honingzalf erop doen. Het zijn geen diepe wonden die gaan mooi genezen niet teveel aan doen.

Hedy mijn meisje, mijn witte, mijn oude doos voor altijd in mijn hart. Roweentje samen met je moeder nu een sterretje aan de hemel.
Dag Sandy, dag meisje rust zacht, dag Sauron mijn maatje nooit meer met jou de beestjes voeren

ElCamino

Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:16

hi, het lijken mij vrij oppervlakkige wondjes, ik zou er zelf helemaal niets op doen.
Of 1x schoonmaken en dan is insmeren met de helosan toch prima!

Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:23

Water. Gewoon 2 maal daags spoelen. Hoeft verder niks op, maar als je je daar prettig bij voelt doe je er honing of honingzalf op.

Honing is anti-sceptisch dus het dood bacteriën en schimmels.

Levertraanzalf bevordert haargroei, mocht er veel haar af zijn, maar ik ze geen grote of ernstige wond.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

RivaOmailey
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-07-18
Woonplaats: Alingsås, Zweden

Re: Wonden expert gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-18 12:47

Lieve mensen heel erg bedankt voor jullie advies! ❤️

Ik ben dyslect, ik ben mij er van bewust dat ik niet foutloos kan schrijven. Je hoeft mij hier niet op te wijzen :)

khalid
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-07-10

Re: Wonden expert gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 16:05

ik zou een plekje scheren zodat je de wond goed kan behandelen.

RivaOmailey
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-07-18
Woonplaats: Alingsås, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-18 02:04

khalid schreef:
ik zou een plekje scheren zodat je de wond goed kan behandelen.


Wat een goed idee! Alles is dicht op een heel klein stukje na dus dat ga ik morgen even doen :)

Ik ben dyslect, ik ben mij er van bewust dat ik niet foutloos kan schrijven. Je hoeft mij hier niet op te wijzen :)

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 08:12

Ik deed ook altijd smeren. Maar nu niet meer. Niet te diepe wonden op het lijf en hoofd doe ik niets aan. Genezen ze het mooiste. Ben ik achter.
Afbeelding
Hier had iemand sudocreme opgesmeerd. Is lekker gaan prutten daardoor.
Afbeelding
Aam het prutten. Daarna wel netjes genezen.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Wonden expert gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 14:57

Wie smeert nou sudocreme op een open wond!

Wonden lijken niet ernstig bij de ts, gewoon schoon houden met lauwwarm water en eventueel een beetje honingzalf erop. Voor open wonden gebruik ik liever dermagel en schoonmaken met lauwwarm water met een scheutje betadineoplossing. Scheren doe ik alleen als het een open wond is.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:06

[quote="lailapri"]Ik deed ook altijd smeren. Maar nu niet meer. Niet te diepe wonden op het lijf en hoofd doe ik niets aan. Genezen ze het mooiste. Ben ik achter.


een paar nietjes was hier geen gek idee :+

Anomien

Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:11

sassefras schreef:
lailapri schreef:
Ik deed ook altijd smeren. Maar nu niet meer. Niet te diepe wonden op het lijf en hoofd doe ik niets aan. Genezen ze het mooiste. Ben ik achter.


een paar nietjes was hier geen gek idee :+


Op het zachte deel nieten?
Mijn ervaring is dat dat beter is op delen wat rechtstreeks op schedel ligt.

Of het moet heel diep zijn.

Mama van mijn lieve meisjes

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 23:05

[

Op het zachte deel nieten?
Mijn ervaring is dat dat beter is op delen wat rechtstreeks op schedel ligt.

Of het moet heel diep zijn.[/quote]


mijn bescheiden mening . lijkt mij diep zat voor een paar nietjes ja

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Wonden expert gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 00:33

Hoofdwonden genezen goed. Dierenarts gaf aan dat hechten wel kon maar pony is niet al te braaf en dus flinke klodder sudo erin gesmeerd door zorgzame verzorgster. Het dicht maken was daardoor lastiger, en nu kon mooi prutten. Heeft dag of 6 gelekt toen genezende heen gegaan en nu zie je niets meer. Denk week of 6 a 8 geleden dat het gebeurd is. Bedoel ermee te zeggen dat we soms veel paniek hebben voor iets wat gewoon uit zichzelf ook knap geneest. Benen zijn hierop wel echt de uitzondering.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Wonden expert gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 00:40

hej ik zie dat je vlak bij mij woont :)) Välkommen! Ik zou het ook gewoon droog laten genezen en anders alleen honingzalf op doen :)

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

PLK
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: aan de rand van het dorp

Re: Wonden expert gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 01:15

Ik zou ff een deken op doen anders eten ze haar de volgende x helemaal op

RivaOmailey
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-07-18
Woonplaats: Alingsås, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 19:44

KarmaChansy schreef:
hej ik zie dat je vlak bij mij woont :)) Välkommen! Ik zou het ook gewoon droog laten genezen en anders alleen honingzalf op doen :)


Oh dat was echt heel dichtbij geweest ben alleen net verhuisd naar Brussel en had het nog niet aangepast Zal het gelijk even doen! Wellicht kunnen we eind januari een koffie delen, ben dan waarschijnlijk weer in Alingsås

Ik ben dyslect, ik ben mij er van bewust dat ik niet foutloos kan schrijven. Je hoeft mij hier niet op te wijzen :)

RivaOmailey
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-07-18
Woonplaats: Alingsås, Zweden

Re: Wonden expert gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 19:51

Ellie staat nu met 2 onderdanige pony's dus helemaal op haar plek Haha. Heb niks meer aan de wondjes gedaan. 2e dag zag het er ook helemaal niet meer zo erg uit. En het was binnen 4 dagen dicht. Op een plek groeit nog geen haar maar dat komt wel. Dus al met al goed afloop en nogmaals bedankt voor al jullie reacties! Ze hebben echt geholpen.
Ik heb weer het een en ander geleerd :D
Eerst volgende keer als ze met nieuwe pony's zou moeten staan, de eerste 2 nachten met oude deken op. Verder alle oppervlakkige wonden gewoon schoonmaken en dichtsmeren met honingzalf.

Ik ben dyslect, ik ben mij er van bewust dat ik niet foutloos kan schrijven. Je hoeft mij hier niet op te wijzen :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ghazella, Nancy01 en 113 bezoekers