Ervaringen AFS flüssig tegen luchtzuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wopwop2008

Berichten: 94
Geregistreerd: 16-04-15

Ervaringen AFS flüssig tegen luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 20:15

Beste bokkers,

Ik heb sinds kort een luchtzuiger op stal. Ze heeft al lichte slijtage aan de tanden, ze pakt namelijk de voerbak tralies en het raamkozijn.

Ondanks dat we een bijna optimaal stal manegement bieden (weidegang, onbeperkt ruwvoer, maagbeschermende supplementen, soortgenoten, weinig stress), zuigt ze nog af en toe lucht. Om meer schade aan de tanden te voorkomen willen dit wel zo veel mogelijk beperken.

De eerste weken heb ik alle mogelijkheden tot luchtzuigen verwijderd of ingesmeerd met "cribox". Hier bijt ze af en toe helaas nog steeds doorheen.

Toen ik vandaag in duitsland was zag ik dit product in de winkel:

Afbeelding

AKS flüssig, op de achterkant staat dat het ook tegen luchtzuigen gebruikt kan worden.

Het is een plakkerige vloeibare olie die, in tegenstelling tot cribox, heel makkelijk smeerbaar is.

Ik heb een fles gekocht, en heb stiekum een beetje geproefd om te kijken hoe "vies" het is. Het is niet vies, maar wel pittig!

Heeft iemand ervaring met dit product? En kan dit geen kwaad voor de maag?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 21:59

Ik verplaats dit topic naar medisch.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaringen AFS flüssig tegen luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 11:03

Een tip die ik je kan geven en die geen kwaad kan is, maak voor het paard een plek waar hij kan luchtzuigen en maak daar rubber omheen zodat de tanden niet slijten.

Heb je ook omeprazole gegeven? sommige paarden blijven gewoon de rest van hun leven luchtzuigen ondanks dat voor de rest alles "weer" in orde is.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 11:11

Ik zou niets pittig of vies geven aan een paard dat luchtzuigt. Indien de maag toch beschadigd is, en je gaat er zulke leuke specerijen aan geven, kan het wel eens zijn dat het alleen maar erger wordt. Mensen met een maagzweer mogen ook niets pikant eten omdat dit absoluut niet bevorderend is voor het herstel! Ik zou eerder de tip van Elisa2 hanteren. :j en verder doen met jullie voerbeleid en weidegang :j

Amyyy

Berichten: 3497
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 11:12

Inderdaad wat Elisa zegt. Maak een plek met rubber. Bij mijn paard hebben we de voerbak eruit gehaald. en dan de opening waar normaal brokken doorheen gegooid worden bedekt met rubber. Ze is nu 16 en zuigt al vanaf voordat wij haar hadden lucht, maar de tanden zijn niet verder afgesleten

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 11:31

Amyyy schreef:
Inderdaad wat Elisa zegt. Maak een plek met rubber. Bij mijn paard hebben we de voerbak eruit gehaald. en dan de opening waar normaal brokken doorheen gegooid worden bedekt met rubber. Ze is nu 16 en zuigt al vanaf voordat wij haar hadden lucht, maar de tanden zijn niet verder afgesleten



Wat voor rubber heb jij erop zitten? ik heb al van alles geprobeerd, maar mijn paard heeft alles binnen een paar dagen kapot gebeten. Nu zit er een stuk rubberen stalmat op van 1cm dik, die was in 3 dagen weer stuk...

Amyyy

Berichten: 3497
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ervaringen AFS flüssig tegen luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 11:35

Ninne, helemaal doormidden? Ik zal eens even vragen wat voor rubber erop zit, wordt door stal zelf gedaan. Bij mijn paard gaat het ook kapot, maar ze gaat er nooit helemaal doorheen, dus dan beschermd het nog genoeg

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 13:02

Amyyy schreef:
Ninne, helemaal doormidden? Ik zal eens even vragen wat voor rubber erop zit, wordt door stal zelf gedaan. Bij mijn paard gaat het ook kapot, maar ze gaat er nooit helemaal doorheen, dus dan beschermd het nog genoeg


Ja dit was na 2 dagen al.
Afbeelding
Daarna is het alleen maar verder door gebeten. Heb nu een stuk afgesneden zodat haar voortanden nog een beetje beschermd blijven, dus hoop dat dat voorlopig voldoende is.
Is een beetje onduidelijk te zien, maar waar ze haar voortanden in zet is nog een stukje rubber.
Afbeelding

Vorige maand was de tandarts er, en die zei dat ze nu wel erg kort aan het worden zijn :oo

Dus als iemand de perfecte tip heeft om de tanden te behouden!

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaringen AFS flüssig tegen luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 16:21

Helaas..geen tip hier, maar ze kunnen wel prima zonder voortanden. (ookal wil je dat liever niet)

wopwop2008

Berichten: 94
Geregistreerd: 16-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 00:43

Elisa2 schreef:
Een tip die ik je kan geven en die geen kwaad kan is, maak voor het paard een plek waar hij kan luchtzuigen en maak daar rubber omheen zodat de tanden niet slijten.

Heb je ook omeprazole gegeven? sommige paarden blijven gewoon de rest van hun leven luchtzuigen ondanks dat voor de rest alles "weer" in orde is.


Ze krijgt Ekygard, en ik heb de deur al beschermd met rubber, dit smeer ik echter nog steeds in.
Laatst bijgewerkt door wopwop2008 op 27-11-18 01:20, in het totaal 3 keer bewerkt

wopwop2008

Berichten: 94
Geregistreerd: 16-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 00:49

Amyyy schreef:
Inderdaad wat Elisa zegt. Maak een plek met rubber. Bij mijn paard hebben we de voerbak eruit gehaald. en dan de opening waar normaal brokken doorheen gegooid worden bedekt met rubber. Ze is nu 16 en zuigt al vanaf voordat wij haar hadden lucht, maar de tanden zijn niet verder afgesleten


Ze zoog vooral lucht op de rand van de deur. Hier hebben we al rubber overheen gedaan, een grote rubberenslang. Hier heeft ze weinig grip op, wat het vast bijten lastiger maakt. maar er zijn ook 45 trailies en daar moesten we toch wel iets voor vinden. Ze is namelijk net begonnen, wellicht kun e we het n9g tegen gaan.

Afbeelding

dit is de rubber bescherming die we hebben gemaakt, zit super stevig en was (doordat het een rest stuk was) helemaal gratis. Ik heb er echter wel weer van die AKS pasta opgesmeerd.
Laatst bijgewerkt door wopwop2008 op 27-11-18 01:26, in het totaal 1 keer bewerkt

wopwop2008

Berichten: 94
Geregistreerd: 16-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 01:05

Ik heb een andere versie van hetzelfde product gekocht waar dit topic overgaat. De fles heeft namelijk olie, die toch vrij snel droogde(dit was vooral voor hout bedoeld op in het materiaal te trekken).

Ik heb de vettige pasta versie gezocht

Afbeelding

Dit heb ik op de tralies, onder aan de drinkbak en in het kozijn van de deur gesmeerd.


Afbeelding
(de tralies zijn nog vies en geel van de cribox, deze AKS pasta is bijna transparant.

En ik ben eigenlijk erg tevreden!! De tralies heeft ze totaal met rust gelaten en ik heb nog 2 keer gezien dat ze de deur probeerde vast te pakken, maar staakte het metteen. Op dit moment lijkt het dat ze compleet is gestopt.

Verder heb ik geen problemen met haar maag kunnen ontdekken en staat ze er wel happy bij.

In tegen stelling tot Cribox blijft dit super goed en lang zitten en is het makkelijk smeerbaar.

maar natuurlijk heeft het wel een aantal nadelen:

- Het is best pittig dus als je het op je handen hebt en daarna in je ogen wrijft, wordt je er niet erg blij van |(

-Dit betekebd ook dat als het paard zijn hoofd zou schuren, dit ook pittig wordt en kan gaan branden (zielig)

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Ervaringen AFS flüssig tegen luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 01:43

Het beste in naar buiten met je paard en heel veel ruwvoer.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 09:10

wopwop2008 schreef:
Elisa2 schreef:
Een tip die ik je kan geven en die geen kwaad kan is, maak voor het paard een plek waar hij kan luchtzuigen en maak daar rubber omheen zodat de tanden niet slijten.

Heb je ook omeprazole gegeven? sommige paarden blijven gewoon de rest van hun leven luchtzuigen ondanks dat voor de rest alles "weer" in orde is.


Ze krijgt Ekygard, en ik heb de deur al beschermd met rubber, dit smeer ik echter nog steeds in.


Ekygard zit geen omeprazole in, heeft ze een kuur met omeprazole gehad? lees anders eens in het maagzweren topic. :)

Is ze net begonnen met luchtzuigen? of deed ze dat al? niet kunnen zuigen is in feite alleen symptoombestrijding.

wopwop2008

Berichten: 94
Geregistreerd: 16-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 10:06

Rizette schreef:
Het beste in naar buiten met je paard en heel veel ruwvoer.


Dit gebeurd al

wopwop2008

Berichten: 94
Geregistreerd: 16-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 10:11

@elisa2

volgens de dierenarts had ze geen omeprazole nodig.

hij zal ongetwijfeld ook nog op de voerbak gaan luchtzuigen als ik die er weer in maak. buiten in het land staan wel een grote waterbak, waar hij in principe ook aan kan luchtzuigen en daar doet die het niet.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:21

wopwop2008 schreef:
@elisa2

volgens de dierenarts had ze geen omeprazole nodig.

hij zal ongetwijfeld ook nog op de voerbak gaan luchtzuigen als ik die er weer in maak. buiten in het land staan wel een grote waterbak, waar hij in principe ook aan kan luchtzuigen en daar doet die het niet.


Heeft de DA dan met een scopie gekeken naar de maag van binnen? maagzweren gaan alleen "over" door het gebruik van omeprazole en de rest is alleen ondersteuning qua voer/ medicijnen.

Lolala73
Berichten: 166
Geregistreerd: 08-12-14

Re: Ervaringen AFS flüssig tegen luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 09:52

Als ze op stal staat en je hebt dingen zoals de boxdeur waar ze zich aan vastpakt, boor dan wat gaatjes in de deur en zet met tyrips een borstel op de rand. Heb ik gedaan omdat ik het irritant vind als hij zich aan de deur vastpakt ivm het lawaai en die borstel in zijn mond vind hij echt niet fijn. Voor de rest heb ik op zijn voerbak inderdaad een rubberrand gemaakt van fietsbanden die hij aardig heel laat. Ik laat hem maar zuigen, je lost het toch niet op en hij heeft zo zijn periodes. Het is een gewoonte die niet volledig op te lossen is maar er is goed mee te leven in mijn geval

wopwop2008

Berichten: 94
Geregistreerd: 16-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 00:46

UPDATE:

Paard heeft al 3 weken niet meer lucht gezogen en ik smeer het al 2 week niet meer opnieuw ingesmeerd.

Maagbeschermende kuur is inmiddels 4 dagen ook opgevoerd.