Beweging tijdens koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Re: Beweging tijdens koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 22:17

Nu het kouder wordt, is het water in de leidingen dus ook direct een stuk kouder! Sommige paarden krijgen koliek van te koud water. Misschien daar ook een beetje op letten, zou een deel van de oorzaak kunnen zijn..

Verder sterkte! Ik hoop dat ze zich snel weer fijn voelt


Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Beweging tijdens koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 22:26

Dankje!
Maar hij is weer helemaal happy hoor :) zodra de dierenarts dat spul gespoten heeft knapt hij altijd vrij snel weer op, en de dag erna merk je er niks meer van, gelukkig.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Beweging tijdens koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 20:18

Toevallig werd een tijdje terug dat bij een stalgenoot ook geadviseerd. Maar daarbij was de darm klem komen te liggen tussen de ... en de .... Zij moest hem ook vooral overgangen laten maken zodat het weer los kwam.

dressuur: Z2+3 Springen: L+2 Sgw: B+4 In loving memory
dressuur: LT+4 Springen: L+8 Sgw: L+1
dressuur: Z1+2 Springen: L+0 Sgw: B+2

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 20:37

Ik hoor veel verschillende adviezen tav koliek en ook hoe weer te laten beginnen met eten.

Hier 2x paard met koliek gehad, 1x heel ernstig, toen hebben we alles geprobeerd.
Maar uiteindelijk wist het paard het het allerbeste.....en dat was niet het advies van de dierenarts....

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 22:59

vibabu schreef:
Toevallig werd een tijdje terug dat bij een stalgenoot ook geadviseerd. Maar daarbij was de darm klem komen te liggen tussen de ... en de .... Zij moest hem ook vooral overgangen laten maken zodat het weer los kwam.


Ik heb een paard gekend waarbij de dikke darm door een te lage voedingsopname door het paard ( werd wel voldoende aangeboden, maar hij at te weinig) teveel lucht in de darm kreeg en die darm steeg dan op tussen de lever en de ribben. Dat paard kreeg dan niet de normale koliekverschijnselen, maar ging steeds rondjes lopen in zijn box ( rechtsom). Ook in de paddock of op het weiland had hij dat.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Lassie123
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:45

Mijn pony heeft ook zandkoliek, de dierenarts heeft hem een spuitje gegeven dat hij zich weer goed voelt. Maar hij is dus vanbinnen niet goed. Hij is ontzettend eigenwijs als hij zich goed voelt (en hij voelt zich nu dus weer goed), ik wandel vaak met hem maar hij begint het saai te vinden dus wil hij niet meer lopen. Hij mag ook niet meer naar buiten want wij hebben op dit moment alleen maar een zandvlakte waar hij op kan lopen, maar dan gaat hij zand eten en dat mag natuurlijk niet. Kan iemand mij helpen om hem de goede beweging te geven? ?

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:09

Lassie123 schreef:
Mijn pony heeft ook zandkoliek, de dierenarts heeft hem een spuitje gegeven dat hij zich weer goed voelt. Maar hij is dus vanbinnen niet goed. Hij is ontzettend eigenwijs als hij zich goed voelt (en hij voelt zich nu dus weer goed), ik wandel vaak met hem maar hij begint het saai te vinden dus wil hij niet meer lopen. Hij mag ook niet meer naar buiten want wij hebben op dit moment alleen maar een zandvlakte waar hij op kan lopen, maar dan gaat hij zand eten en dat mag natuurlijk niet. Kan iemand mij helpen om hem de goede beweging te geven? ?


Zandkoliek en een spuitje?
Dan zou ik maar liever een zandwegkuur geven of parafine door de dierenarts, anders heb je straks geen paard meer.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Beweging tijdens koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:27

Mijn eerste paard had ook af en toe last van lichte koliek, ik liet hem gewoon aan de longe een aantal keer aandraven en weer stappen en opnieuw aandraven. Zo een paar overgangen en daarna liet ik hem weer even gerust. Ik herhaalde dit eventueel een paar keer, meestal was hij binnen het half uur - een volledig uur weer de oude.

I don't need it to be easy, I just want it to be worth it.
RIP Laïka 6/10/1994 - 9/11/2009
[RIJ-ITP] Dinka @ Beker van België 6-jarige dressuurpaarden
[RIJ-ITP] Virtuoos H @ training bij Simon Missiaen

Lassie123
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-01-19

Re: Beweging tijdens koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:46

Dank jullie wel voor de reacties. Mijn pony heeft parafine gekregen. Het gaat al heel veel beter met hem.

Lassie123
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-01-19

Re: Beweging tijdens koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:47

Weten jullie ook of je mag Rijden met zandkoliek? Dan bedoel ik stap, draf, stap?

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: Beweging tijdens koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:59

Zolang hij koliek moet je niet eens willen rijden.

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:59

Lassie123 schreef:
Weten jullie ook of je mag Rijden met zandkoliek? Dan bedoel ik stap, draf, stap?

Natuurlijk mag je niet rijden met koliek.

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:06

Lassie123 schreef:
Weten jullie ook of je mag Rijden met zandkoliek? Dan bedoel ik stap, draf, stap?


Als hij nu nog steeds last heeft van koliekverschijnselen moet je echt de dierenarts weer laten komen hoor. Zandkoliek is een heel gevaarlijke vorm van koliek en voor je het weet redt hij het niet zonder ( meerdere keren) hulp van de dierenarts.

Rijden mag ook niet, wat doe jij zelf als je behoorlijk erge buikpijn hebt en daar erg ziek van bent? Ga je dan ook gewoon naar school en gymen? Nee, wat wandelen kan, maar niet te lang en liever een paar keer per dag 10 minuten dan 1 keer een half uur.

Er bestaan dichte kappen die je om de neus van je pony kan doen zodat hij toch een uurtje naar buiten kan op het zand en het niet kan opeten. Onderin zitten wel wat kleine gaatjes, maar ze krijgen dan toch wel veel minder zand binnen dan zonder.
https://www.agradi.nl/pfiff-graas-muilk ... ststof.htm , zoiets bedoel ik dan, geen graaskorf, maar een muilkorf dus.

Stond je pony lang buiten op het zand en kreeg hij daar ook hooi gevoerd? Dat kan niet in elk geval, want hooi dat op het zand ligt eten ze op en zo krijgen ze zeker veel zand binnen.
Heeft de dierenarts nog iets gezegd over wat je het beste kan voeren?

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Lassie123
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:40

Jet schreef:
Lassie123 schreef:
Weten jullie ook of je mag Rijden met zandkoliek? Dan bedoel ik stap, draf, stap?


Als hij nu nog steeds last heeft van koliekverschijnselen moet je echt de dierenarts weer laten komen hoor. Zandkoliek is een heel gevaarlijke vorm van koliek en voor je het weet redt hij het niet zonder ( meerdere keren) hulp van de dierenarts.

Rijden mag ook niet, wat doe jij zelf als je behoorlijk erge buikpijn hebt en daar erg ziek van bent? Ga je dan ook gewoon naar school en gymen? Nee, wat wandelen kan, maar niet te lang en liever een paar keer per dag 10 minuten dan 1 keer een half uur.

Er bestaan dichte kappen die je om de neus van je pony kan doen zodat hij toch een uurtje naar buiten kan op het zand en het niet kan opeten. Onderin zitten wel wat kleine gaatjes, maar ze krijgen dan toch wel veel minder zand binnen dan zonder.
https://www.agradi.nl/pfiff-graas-muilk ... ststof.htm , zoiets bedoel ik dan, geen graaskorf, maar een muilkorf dus.

Stond je pony lang buiten op het zand en kreeg hij daar ook hooi gevoerd? Dat kan niet in elk geval, want hooi dat op het zand ligt eten ze op en zo krijgen ze zeker veel zand binnen.
Heeft de dierenarts nog iets gezegd over wat je het beste kan voeren?

De dierenarts zei dat ik psylium moest geven, dat helpt enorm maar ik wil wel dat hij goede beweging krijgt uiteraad

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:00

Psyllium is goed, hoeveel moest je geven en hoe lang moet je dat blijven doen? Is je pony nu weer helemaal de oude of toch nog niet?

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Lassie123
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 09:22

Jet schreef:
Psyllium is goed, hoeveel moest je geven en hoe lang moet je dat blijven doen? Is je pony nu weer helemaal de oude of toch nog niet?


Ik moest 350 gr. 2,× geven. Dat heeft de dierenarts niet precies gezegd maar ik denk toch gewoon totdat hij weer normaal zijn behoefte doet? Hij is weer helemaal zich zelf alleen hij poept gewoon nog niet normaal

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:04

Lassie123 schreef:
Jet schreef:
Psyllium is goed, hoeveel moest je geven en hoe lang moet je dat blijven doen? Is je pony nu weer helemaal de oude of toch nog niet?


Ik moest 350 gr. 2,× geven. Dat heeft de dierenarts niet precies gezegd maar ik denk toch gewoon totdat hij weer normaal zijn behoefte doet? Hij is weer helemaal zich zelf alleen hij poept gewoon nog niet normaal


2x? Mijn ponys krikgen om de zoveel tijd een kuurtje daarvan maar dab 1x per dag 7 dagen achter elkaar.

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: Beweging tijdens koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:06

2x is zeker nodig als er zand in zit. 1x bij preventief is prima..
2x daags max 7 dagen want anders heeft t geen werking meer..

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 17:26

Ja, ook ik denk dat je niet langer dan 7 dagen moet geven. 2x per dag is goed nu, juist omdat hij last heeft.
Ik weet niet of je pony normaal gesproken nog muesli krijgt o.i.d., dan kan je hem na de zandkuur ook lijnzaadolie gaan bijvoeren. Dit voert ook zand af en dat mag je langer blijven doen. Dat kan je beginnen met een eetlepel, na een paar dagen 2 eetlepels en dan tot zo'n 80 ml. per keer ( dat mag ook 2 x per dag).

Heeft hij moeite om van zijn ontlasting af te komen of is het juist te dun?

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 17:48

Jaren geleden kreeg ik al van de dierenarts te horen dat ik de pony gewoon lekker moest laten liggen en laten rusten. Rollen was niet erg, iets wat wel gedacht werd altijd. Ik vond het toen heel eng om de pony ( van een pensionklant op een vakantieadres. Mensen konden niet komen ) te laten liggen. Gelukkig is hij er weer helemaal bovenop gekomen.

Mijn shetje met gaskoliek heb ik vorige jaar midden in de nacht mee gewandeld door het dorp. Die stond bol van het gas en je zag haar dunner worden door het wandelen en met stil staan zag je duidelijk dat ze wou schoppen en niet fijn was. Met wandelen was ze actief en liep pittig mee. Na een flinke wandeling was ze weer ok.

Ik kijk een beetje naar wat het paard/pony zelf wil. Colosan is hier ook al vaak een waardevolle hulp geweest.

Rijden zou ik niet doen. Als een dier zich niet lekker voelt zou ik hem niet meer belasten en op hem willen en met de benen tegen zijn pijnlijke buik. Ook is het gevaarlijk. Pony kan zich ineens laten vallen door de pijn. Nee als je wilt lopen gewoon naast hem.

Psylium geef ik bij zand ook 2 keer per dag bij veel zand een weekje. Als onderhoud wat minder en 5 dagen. En blijven controleren. De boer waar ik vroeger reed voerde ook lijnzaad. Koken tot een slijmerig drapje.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 18:16

Op de manege altijd geleerd dat een paard niet mag liggen als hij koliek heeft maar een jaar geleden heeft de veearts mij een heel ander verhaal verteld dat je je paard wel mag laten liggen. Rustig wandelen is goed maar als het dier aangeeft echt te willen liggen is dat geen probleem voordat de veearts arriveert.

~ Belle & Tristan ~
@HaflingerTristan

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Beweging tijdens koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 18:19

Ik longeer mijn merrie ook altijd bij buikpijn totdat ze een keer poept.

Roze schoentje


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 bezoekers