Boos met aansingelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Frysian90
Berichten: 77
Geregistreerd: 09-03-18

Boos met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 23:48

Goede avond allemaal,

Ik hoop dat ik het hier goed plaats.. ik heb een friese ruin van 12 nu al een half jaartje. Sinds een paar weken doet hij ineens best chago met aansingelen, dus zijn oren naar achter en boos kijken. Maar zodra ik de bak in loop en hem daar aansingel boeit het hem niks. Voorheen deed hij er helemaal niks op, weet iemand wat het kan zijn? Moet ik gelijk aan iets 'ziek' denken? Vandaag kwam de zadelmaker en die zei dat het zo maar kan zijn dat hij ziek is en dat zo aangeeft, zit nu aardig in de stres.. verder met rijden of wat dan ook doet hij niets anders. Hopelijk kunnen jullke mij helpen/advies geven.. bedankt!


mala26

Berichten: 4989
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 23:50


Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Boos met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 00:08

Wat goed dat je je paard zo serieus neemt! Je gevoel klopt, hij probeert je iets te vertellen. Namelijk dat het opzadelen hem ongemak bezorgd. Nu is het aan jou om uit te zoeken waarom. Als je niet goed weet waar te beginnen is een afspraak met een da een goede eerste stap. Kijken of de rug gevoelig is, of je paard misschien een maagzweer heeft. Als de rug gevoelig is kan je zadel nakijken een goede tweede stap zijn. Eventueel ook een keer een ostheopaat, er kunnen door het ongemak blokades zijn die opgelost moeten worden voor je verder kunt.

Frysian90
Berichten: 77
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 00:09

mala26 schreef:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 2266566639

Lees dit artikel even. Misschien heb je er wat aan.


Bedankt! Interessant stuk ja!

Gypsy schreef:
Wat goed dat je je paard zo serieus neemt! Je gevoel klopt, hij probeert je iets te vertellen. Namelijk dat het opzadelen hem ongemak bezorgd. Nu is het aan jou om uit te zoeken waarom. Als je niet goed weet waar te beginnen is een afspraak met een da een goede eerste stap. Kijken of de rug gevoelig is, of je paard misschien een maagzweer heeft. Als de rug gevoelig is kan je zadel nakijken een goede tweede stap zijn. Eventueel ook een keer een ostheopaat, er kunnen door het ongemak blokades zijn die opgelost moeten worden voor je verder kunt.


Ja precies, denk dat ik dat zeker zo snel mogelijk ga doen. Alleen verder geeft hij dus niets aan, ook tijdens t rijden staan zijn oortjes altind lekker naar voren, en met borstelen mag ik ook overal komen ;( zo lastig.. vind het soms nog moeilijk om hem te begrijpen haha
Laatst bijgewerkt door C_arola op 16-11-18 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Boos met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 00:20

Mijn paard vindt het heel vervelend als je geljk strak singelt. Eerst maak ik alleen de singel vast, ga dan hoofdstel pakken, singel weer gaatje aan. Doe hoofdstel om, singel weer gaatje aan en ga dan rondje over het erf wandelen. Dan weer gaatje erbij en voetjes naar voren halen om huid onder de singel glad te trekken.
Dan pas stap ik op. Doe ik dit niet dan heb ik een boos paard die heel erg opblaast.
Dit is aangeleerd gedrag en er is medisch niks mis. Ze heeft een beetje las van 'koude rug' syndroom en haat het als je vlug wilt singelen.
Ik respecteer dat en als ik mijn routine volg is er niks ad hand.
Misschien heeft jouw paard ook wel zoiets (uiteraard eerst uitsluiten dat er iets medisch aan de hand is).

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Amado
Berichten: 1327
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Boos met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 00:39

Eerst alles uitsluiten voor je gaat aanpassen. Paarden laten niet snel merken als iets pijn doet etc, dus je paard wilt je zeker iets vertellen! Misschien maagzweer? Rugpijn? Slecht zadel?

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

vancky2005

Berichten: 717
Geregistreerd: 26-03-09
Woonplaats: België

Re: Boos met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 01:02

Maagzweer waarschijnlijk, het is een van de belangrijkste symptomen.

Paarden zijn mijn kracht om het leven vol te houden, mijn bron van liefde.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70509
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Boos met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 10:36

k verplaats dit topic naar Medisch.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Boos met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 10:53

Het kan ook ‘heel simpel’ zijn dat je paard de singel niet fijn vind. Zo reageert mijn paard enorm fel op de singel van het men tuig. Dan is het echt een kwestie van heel voorzichtig singelen. Voor onder het zadel heb ik een bontje om de singel. Hij had bij het zadelen ook wel eens wat neid. Maar sinds ik een anatomische leren singel (prestige) en een daarop perfect passent bontje (lemieux) heb geeft hij er niks meer om

Tancreda4

Berichten: 24014
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Boos met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 16:37

Ik lees even mee. Maagzweer wordt idd Veel geroepen maar dan heeft mijn merrie al iig 8 jaar een maagzweer?

Ik heb vanalles geprobeerd en de Eric de latrant, of weet ik niet precies wat de naam is, singel heeft bij ons Veel verschil gegeven. Is een breed zacht midden en verder helemaal elastisch. Die trek je ook niet enorm aan en ze vond dat een stuk fijner.

Helaas heeft ze met een lange rit in de zomer met die singel een heftige singelwond opgelopen alleen (terwije ik hem al ruim 6 jaar heb, vele lange ritten). Sindsdien krijgt ze daar ondanks dat het is genezen steeds wat irritatie helaas. Dus ben opzoek naar wat anders.

Rug.qua osteo zou ik ook uitsluiten en een goede zadelpasser bij of het zadel wel in orde is!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 bezoekers