Luchtzuigen tijdens opzadelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Evikes

Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

Luchtzuigen tijdens opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-18 12:17

Hoi allemaal,
Mijn merrie van 4 jaar zuigt lucht tijdens het opzadelen. In de stal doet ze het niet, dus het zal misschien stress-gerelateerd zijn?
Ik heb de merrie zelf gekweekt, zelf als 3 jaar beginnen longeren, niets van problemen gehad.
Daarna is ze 3 maanden op training geweest om zadelmak te maken en de beginsels van het rijden aan te leren.
Sinds ze daarvan terug kwam zoog ze lucht tijdens opzadelen. In het begin kon ik ook niet meer over haar buik wrijven of haar flank borstelen. Dan durfde ze wel eens slaan.
Deze zomer heeft ze 24/24 , 7/7 op de weide gelopen. Toen deed ze het bijna niet als ik opzadelde.
Nu staat ze sinds een maand en een half terug op stal en heeft ze er terug last van. Ze heeft wel elke dag minimum 6 uur weidegang.
Van zodra we in de opzadelplaats aankomen begint ze lucht te zuigen door haar tanden op een vreemde manier op elkaar te zetten. Zeker wanneer het zadel en singel er dan aankomen. Zadel is volgens de zadelmaker goed gepast (passier grand gilbert). Singel is een neopren singel.
Tussen zadel en rug ligt een gel.

Donderdag ben ik blije ontvanger van mijn nieuwe, op maat gemaakte zadel, "Ellen" van Bjorn Vileyn. Zadel met extra ruimte voor de rug en schouders.

Ik denk er ook over om een anatomisch gevormde singel met gel aan te schaffen?

Iemand ervaringen?

(Tijdens het rijden is het een droompaard, super werkwillig en goed vooruit, heel lief)

Amie <3
Onassis <3
Opium <3


Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Luchtzuigen tijdens opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 12:18

Zouden maagzweren kunnen zijn

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Mizora

Berichten: 18086
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Luchtzuigen tijdens opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 14:40

Luchtzuigen is vaak een teken van maagzweren, al helemaal als het recent begonnen is. Gevoeligheid op de buik is ook een teken van maagzweren.

24/7 op de wei lopen zorgt er bij paarden over het algemeen voor dat ze minder last hebben van maagzweren. Meestal geneest het niet volledig, maar zie je wel de ernst van de zweer afnemen bij een maagscopie.

Ik zou, indien dat nog niet gebeurd, beginnen met onbeperkt ruwvoer en het krachtvoer te beperken (wel zorgen voor voldoende mineralen en vitaminen via een mineralenbrok) én te mengen met een gehakseld ruwvoer zoals hartog gras-mix. Niet met gehakselde luzerne, dat is voor paarden met zweren vaak te scherp.

Daarnaast zou ik 6 weken lang een volledige dosis omeprazole geven (4mg/kg lichaamsgewicht). Hiervoor is abler het meest betaalbaar, daarna nog minimaal 3 weken afbouwen en zo nodig langer (danwel het afbouwen trager, danwel langer volledige dosis). Eventueel ondersteunen met sucralfaat (ook bij abler te verkrijgen). Met pepticure of gastrogard is het ook mogelijk, dat is in Nederland te verkrijgen, maar dan is het veel kostbaarder. Slechts 2 weken behandelen is nutteloos, niet doen! Maar mocht je het toch doen, ook bij 2 weken gebruik moet je echt afbouwen, minimaal 1 week. Anders krijgt het dier een piek van maagzuurproductie en wordt er nog meer schade aangericht.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Luchtzuigen tijdens opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 21:53

Zo daar zou ik niet blij mee zijn, mijn paard terug krijgen met een stalondeugd.. Ik vind dat een ernstige fout van de beleerders eigenlijk!

Verder eens met mizora. Wordt ook een duur grapje om weer goed te krijgen, als je het uberhaupt ooit goed krijgt..

c_alsemgeest

Berichten: 20621
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 22:08

Maagpijn...
Singel drukt namelijk precies op een plek die ongemakken veroorzaakt bij paarden met zweren. Daarom moet je ook alert zijn met paarden die gapen oid met aansingelen.
Als die het nog niet zo lang doet is het makkelijk te zien met een scopie en te behandelen met omeprazol.
Kan een bekend stalondeugd zijn wat verzwegen is, kan ook makkelijk door wisseling van stal/voer/stress komen of verergerd zijn door de verhuizingen.
De mijne zoog non stop vanaf jaarling, ik kocht het met 6 jaar en kreeg hem bijna volledig van het zuigen af.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Luchtzuigen tijdens opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:28

Ik denk ook aan maagzweren, goede tips worden hier al gegeven.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Luchtzuigen tijdens opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:31

Voor het dier ben ik blij dat TS hier de vraag stelt, maar ik trek wel even mijn wenkbrauwen op dat de beleerstal en vooral de zadelmaker niet aan maagproblemen denken, hoe voor de hand liggend wil je het hebben?

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:42

Meestal komen de maagzweren na een weidegang periode als ze weer op stal gaan. Vooral als ze geen onberkt ruwvoer krijgen.

c_alsemgeest

Berichten: 20621
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:50

wittepit schreef:
Voor het dier ben ik blij dat TS hier de vraag stelt, maar ik trek wel even mijn wenkbrauwen op dat de beleerstal en vooral de zadelmaker niet aan maagproblemen denken, hoe voor de hand liggend wil je het hebben?


Er zijn zelfs artsen die er niet aan denken... en denken dat luchtzuigen uit verveling komt en dat het "besmettelijk" is :+
Indirect komt het natuurlijk wel uit "verveling".

te veel op stal --> te weinig ruwvoer --> stress van te weinig beweging --> minder speeksel aanmaak door eten is porties die niet goed verdeeld zijn --> zweren --> pijn --> verlichting door zuigen (aanmaak endorfine en afleiding)
Dat alle paarden het zelfde voerbeleid hebben waardoor er meer gaan zuigen wordt vrijwel nooit baan gedacht door de oude garde.
Ik heb IRL veel mensen de tip te geven te scopen bij tekenen van maagproblemen...
zuigen, gapen, lastiger bij aansingelen of poetsen rondom het borstbeen... en bijna altijd zaten ze vol zweren. En knapten ze op met behandeling (omeprazol) van de zweren en het omgooien van voerbeleid.
(onbeperkt ruwvoer, daily plus en pro/pre biotica)

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

tiwi1969

Berichten: 7619
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Luchtzuigen tijdens opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:19

Mijn paard had na een verhuizing en pijn door een blessure precies dezelfde klachten.

Ik denk ook aan maagzweren en naast een dure scopie is er ook een eenvoudige test om erachter te komen of maagzuur de boosdoener is.
Een half uur voor je gaat poetsen/opzadelen Gavoscon geven met een spuit. Geeft dit verbetering dan is maagzuur de boosdoener en kan je starten met omeprazole.

Zo heeft mijn eerstelijns dierenarts voorkomen dat we naar een kliniek doorgestuurd moesten worden en je paard hoef niet te vasten wat weer slecht is voor de maag.
Ik heb een kuur Abler gegeven, 4 weken 4 zakjes en daarna per week een zakje afgebouwd.
Nooi meer klachten gehad. Wel geef ik haar nog altijd hooi tijdens het poetsen en opzadelen.
Het kouwen op hooi maakt speeksel aan wat het maagzuur neutraliseert, bovendien ontspant het kouwen waardoor je minder stress hebt.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Luchtzuigen tijdens opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 14:01

Dat is een goeie van die gavoscon. Inderdaad, het vasten voor zo’n scopie is extra vervelend voor het paard (en voor de portemonnee van de eigenaar).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BulletjeBeer, Dartel, Emmaollie2, Gigixponys, ImkeTarek, love_mandy, oblix, Pantykous en 82 bezoekers