Oudere pony herhaaldelijk koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:43

Voor mijn oudje destijds knipte ik hooi met een hegschaar :+
Had hij allemaal kortere stukjes en dat ging een tijdje veel beter.
Tesamen met grasbrok en speciaal voer voor oudjes zonder tanden :+

Edit;Bonpard colon noemt het nu. Had vroeger een andere naam. Is ontwikkeld door Anneke Hallebeek.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 12-11-18 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 16:45

Ik snap dat trekken niet eenvoudig hoeft te zijn maar waarschijnlijk gaan deze steeds losser zitten en moeten ze er wel uit zodra dit kan.

Klopt dat er ook pulp in zit, daar hebben we het ook over gehad maar toch raad ze aan om meer pulp te gaan geven.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:59

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/g ... e-patient/ , even een stukje hieruit, hoewel het hele artikel misschien wel interessant is...

"Bij het afslijten van de kiezen wordt uiteindelijk het structuurrijke oppervlak van de kies gladder tot glad, waardoor deze niet meer goed zijn malende functie kan uitoefenen. Bij het behandelen van deze kiezen moeten we heel voorzichtig te werk gaan en zoveel mogelijk van het maaloppervlak zien te behouden. Het beetje reliëf wat er zit, kan van belang zijn voor een nog enigszins goede maalfunctie."

Het zou dus zo kunnen zijn dat er nauwelijks of geen reliëf meer op de maal oppervlakken zit, dan wordt het kauwen wel erg lastig.

Heel eerlijk zie ik zelf de meerwaarde van de bietenpulp ook niet helemaal hoor. Ik zou inderdaad dan toch eerder voor lucerne of compactgras kiezen. Bietenpulp geeft wel vezels, maar ze maakt dan geen speeksel aan met het eten daarvan en dat doet ze met gras/hooi/voordroog/lucerne/compactgras wel. En dat speeksel neutraliseert de maagsappen weer, waardoor de kans op een maagzweer ook al weer kleiner wordt.
Dat voer van Bonpart is ook een mooi product!

Hoe lang geleden was het ook al weer dat de tandarts had gekeken? Als dat langer dan een maand of drie geleden is en er zaten toen al wat losse kiezen ( niet los genoeg), is het wel verstandig om haar nog eens te laten kijken. Bovendien kunnen diastases nare ontstekingen veroorzaken door het opgehoopte voer, laat haar maar lekker komen hoor, liever een keer teveel in dit geval dan te weinig.

Ik vind wel dat je je heel goed inzet voor deze senior, fijn om te lezen!

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Re: Oudere pony herhaaldelijk koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 17:14

Een 'ouderwetse' tip om toe te voegen aan de seniores priores is zemelen en lijnzaadolie!

Dit zijn beide topproducten voor de darmen en indien het gewone hooi niet meer gaat beste eens kijken naar de gras-mix (zakken) van Hartog, erg vezelrijk ook!
https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer/ ... n/gras-mix

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Re: Oudere pony herhaaldelijk koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 17:16

Is zoiets als Marstall Wiesen Fasern niet iets om te voeren? Een soort lucerne is dat

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Oudere pony herhaaldelijk koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 18:29

Bedankt voor de reacties. Zo lang er nog hooi in gaat, zou ik dat graag willen blijven geven, al is het maar voor de bezigheid. Ik heb even gelezen over zemelen. Dit lijkt me ook wel een heel prima iets om bij te gaan geven. Goed voor de darmen en er zitten goede dingen in.

Ze krijgt nu dus 2 keer per dag een emmer SP ( 2 x 2 scheppen geweekt).

Ik zou daar dan in opbouw 1 keer per dag een combinatie bietenpulp (geweekt) met zemelen (die dan voor het voeren toevoegen zodat ze iets vochtig worden van de bietenpulp maar niet te nat) en olie (volgens de dierenarts kon dat lijnzaadolie zijn maar kon in principe elke andere olie ook goed zijn om een laagje aan te brengen) aan toe kunnen voegen om te kijken wat dit doet om ergens te beginnen?

Lucerne lees ik nogal wisselende berichten over in combinatie met geprikkelde darmen trouwens. Maar om te beginnen wou ik het hooi eerst met rust laten om per dingetje te bekijken wat het doet voor haar. Als ik alles in 1 keer om ga gooien lijkt me ook niet verstandig.

ogidni
Berichten: 457
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 18:41

Dat mijn oudje steeds slechter zijn hooi ging eten (en ook kiezen er uit moesten, nu 5 in totaal) ben ik naast het hooi ook een emmer grasmix erbij gaan geven voor de nacht. Ondertussen zijn we 4 jaar verder en staat hij op een rantsoen van grasmix (wel meer dan een emmer), grasbrok en seniorenbrok van Masters (SP vind meneer in de zomer echt niet lekker) als "ruw" voer, daarnaast krijgt hij nog 2 maal daags een schep muesli. Hooi krijgt hij heel af en toe nog een pluk. Hij wordt over 2 maanden 29 en denkt zelf vaak nog dat hij 3 is.

Voordeel van de seniorenbrok van Masters is dat het binnen een uur klaar is, het zet net zo erg uit als de SP.
Het voordeel van grasmix is dat het echt kort gesneden is maar wel een stuk zachter dan Lucerne. Mijn ervaring is dat die oudjes een voorkeur hebben voor het zachte grasmix ten opzichte van het harde Lucerne.

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Oudere pony herhaaldelijk koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 18:47

Maar weet je wat het is.. Het is niet dat ze haar hooi laat liggen of er alleen proppen van draait. Als ik voor de nacht hooi in haar stal doe, dan liggen er 's ochtends nog een paar sprieten. De rest heeft ze echt op gegeten. Dus ze krijgt het nog wel weg (verteert alleen niet helemaal goed omdat ze waarschijnlijk niet zo goed kan kauwen). Moet ik haar dan het hooi ontnemen? Dat voelt me nog niet goed toe.. Het smaakt haar nog zo goed.

Ze lust de SP trouwens graag (als in.. 1 voorbeen omhoog hangend in de lucht uit hebberigheid en smullen maar)

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Oudere pony herhaaldelijk koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 18:52

Slecht verteren kan ook komen door zand in de darmen. Ik zou zelf toch kijken of je wat luzerne bij kan geven in de slobber.
En met wat heb je ontwormd?

ogidni
Berichten: 457
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 18:55

Misschien een hakselaartje om je eigen hooi fijn te hakken? Ik heb het idee hoe korter de grasstengel is hoe beter ze het kunnen verteren. Ik roep ook maar wat hoor :D
Dan de SP er lekker in houden, is ook nog eens 3 euro per zak goedkoper. Die van mij is helaas een zeikerd met rare luchtjes

lauret
Berichten: 395
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 19:07

Ik raad ook Yea sacc van Audevard aan. Binnen een paar dagen zie je al verschil. Ik ben ermee begonnen toen mijn oude paardje een darmontsteking had een aantal jaar geleden. Van waterdunne diarree naar normale mest in een paar dagen.
Veel sterkte met je paardje!

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 20:59

Even een tip, lees namelijk nu,dat je nu 2x per dag een emmer sp geeft he.
Probeer echt die nog naar meer voerbeurten te verdelen...dus geen 2x een emmer vol,maar 4x een halve emmer
Hier dus gezien bij de oudere paarden dat een emmer vol vaak echt verkeerd kan vallen en koliek kan veroorzaken.
En probeer te mengen met ander voeder.
Grasbrok kan,maar is fijne vezel,bietenpulp is groffere vezel..

Bietenpulp zou ik ook echt beginnen met klein beetje en dit heel langzaam aan op gaan voeren.

Eventueel contact opnemen met de paardenkamp in Soest.
Zij hebben een heel mooi voerprogramma voor oudere paarden die goed werkt.
Hier staat ook wel wat
https://www.paardenkamp.nl/kennisbank/a ... ker-wordt/
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... aardenkamp

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 22:41

Bietenpulp mengen met zemelen is een heel goed idee. Ik zou de zemelen ook niet te droog voeren hoor, dat kan weer slokdarmverstopping geven. De combinatie geeft een goede Calcium-Fosfor verhouding, dat is wel belangrijk.

Als het mogelijk is om de SP te verdelen over vier voerbeurten lijkt me dat ook nog beter. Ik kan me wel voorstellen dat teveel in 1 keer letterlijk "te zwaar op de maag ligt".

En ik zou haar gewoon lekker op het hooi laten, maar de hoeveelheid qua voedingswaarde maar voor de helft mee laten tellen in haar rantsoen. Dus als ze zeg maar 2 kilo wegwerkt in zo'n nacht, rekening houden met 1 kg. aan voedingsstoffen.

Volgens mij zijn zowel grasmix als compactgras zachter van structuur dan lucerne, dus minder prikkelend voor de maag. Grasmix heeft wel vrij grote brokken grasbiks erin zitten, geen idee of ze die wegkrijgt zo. Compactgras is alleen gras.

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Oudere pony herhaaldelijk koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 22:52

Bedankt, daar kan ik wel wat mee. Ik zit een beetje lastig met zoveel voerbeurten aangezien ik ook 40 uur werk (ook in wisselende diensten) en het wel grotendeels zelf moet doen. 3 moet nog wel lukken maar 4 zou denk ik wel lastig worden.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 23:07

Dan is drie al weer fijner dan twee hoor.

http://www.voervergelijk.nl/bezoekersvr ... bietenpulp , hier nog even de verhoudingen bietenpulp-zemelen die je zou kunnen voeren. Dit gaat dan over 4 kg. bietenpulp, maar je kan dat zelf natuurlijk wel even delen als je haar minder geeft.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 23:30

Voor meer structuur kun je ook HAP pellets door de SP mengen.

http://www.subli.nl/happelets/

Tevens voor de zekerheid een zandkuurtje geven. Zand in de darmen is een sluipmoordenaar...

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Oudere pony herhaaldelijk koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 11:15

Bedankt weer!

Ik heb net bietenpulp-brokjes en zemelen en lijnzaadolie gekocht. Eerst maar eens langzaam opbouwen hiermee. Ik kreeg bij de welkoop een proefzakje mee van een nieuw product van ecostyle. Speciaal voor het herstellen van een gezonde darmflora en om darmirritatie te voorkomen. Ik ga me hier eens even over inlezen. Potje kost 40 euro dus niet heel goedkoop maar als het echt iets zou uithalen...?

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 21:56

Murosch schreef:
Bedankt weer!

Ik heb net bietenpulp-brokjes en zemelen en lijnzaadolie gekocht. Eerst maar eens langzaam opbouwen hiermee. Ik kreeg bij de welkoop een proefzakje mee van een nieuw product van ecostyle. Speciaal voor het herstellen van een gezonde darmflora en om darmirritatie te voorkomen. Ik ga me hier eens even over inlezen. Potje kost 40 euro dus niet heel goedkoop maar als het echt iets zou uithalen...?


Ik had je een pb gestuurd. Alleen helaas niks over terug ontvangen...
Ook over ecostyle...

Je hebt nu darmbalans

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Oudere pony herhaaldelijk koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 22:22

Megadruk helaas, heb hm wel gelezen en kom er even op terug bij je. Ja klopt zo heet het!

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:30

Murosch schreef:
Sinds juni hebben wij een oudere (24) e-pony overgenomen van een manege. Ze was toen ze kwam erg mager en is na een zeer nodige behandeling door een tandarts op een dieet van 4 kg seniores priores (verdeeld over de voerbeurten) en praktisch onbeperkt hooi gezet. In de eerste maanden ging dat erg goed. Ze kwam mooi aan en zat goed in haar vel. De laatste paar weken zitten we opeens in een flinke dip.

4 weken geleden kreeg ze een ernstige koliekaanval. Ze heeft toen darmontspanners en pijnstilling gekregen en is door het oog van de naald gekropen. Volgens de kliniek kwam de koliek uit de dunne darm (maagonderzoek gehad en opgevoeld) en men was toen bang voor een draaiing in de darm, maar het liep gelukkig goed af.

Vorige week donderdag precies hetzelfde nog een keer. Koliek in de dunne darm. Weer darmontspanner en pijnstilling gekregen en dat werkte goed. De da heeft toen ook een mestonderzoek gedaan en hier kwam niks uit (geen wormen/eitjes en minimaal zand maar dat kon de oorzaak eigenlijk niet zijn). De dierenarts dacht dat ze misschien een maagzweer zou kunnen hebben omdat ze daar wat symptomen van heeft en haar mest wisselend dun/normaal is, dus kregen we voor tien dagen omeprazole. Komende week moeten we evalueren of er verbetering is.

In haar mest zie ik geen verbetering, dat is nog steeds wisselend.

Vanmorgen kom ik bij de stal om te voeren (ze staan s nachts op stal en overdag buiten in deze tijd van het jaar) en trof ik daar de pony aan. De stal compleet overhoop, pony onder het vlas/mest en opgedroogd zweet. Ik kan ervan op aan dat ze vannacht weer koliek heeft gehad. Ze is nu rustig en het lijkt voorbij maar ik word hier wel erg moedeloos van!

3 keer koliek in 4 weken tijd, er gaat iets niet goed en ik ben bang dat we haar zo een keer dood aantreffen. Ik ga morgen mijn dierenarts weer bellen als ze vandaag verder rustig blijft maar misschien dat hier mensen zijn met ideeen in welke richtingen we nog meer kunnen zoeken?

Qua voer, ze krijgt al bewust droog hooi wat ze goed kan kauwen, daar deed ze het eerst dus wel goed op. Misschien dat ik aan de slobber nog bietenpulp toevoegen voor meer vezels? Omdat haar mest soms dunner is..


beetje verse spinazie geven dat schijnt goed te werken kunnen ze makkelijk mesten