Mijn pony pompt enorm na het rijden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 11:45

Lolatjuuh schreef:
studiemiep schreef:
Ook niet onbelangrijk is natuurlijk het gewicht van iemand van 12.

Daarnaast afspoelen...echt niet doen hoor..zelfs met warm water niet.


Ik denk dat je te groot/zwaar voor de pony bent en de pony ook vanwege de leeftijd het allemaal niet meer trekt..beestje is 21.


Mijn pony heeft alleen last van pompen, ze is voor de rest helenmaal gezond. Eet goed, vind rijden geweldig! Dus ik weet zeker dat mijn pony 'het trekt'


Ze is niet gezond.

Met welke reden dan ook, ze "trekt" het nu niet, gezien het pompen.

Heb je de eigenaar al geïnformeerd?
Ik zou eigenaar van harte aanbevelen om er een DA naar te laten kijken.

En bovendien nu per direct stoppen met rijden.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 11:55

Lolatjuuh schreef:
studiemiep schreef:
Ook niet onbelangrijk is natuurlijk het gewicht van iemand van 12.

Daarnaast afspoelen...echt niet doen hoor..zelfs met warm water niet.


Ik denk dat je te groot/zwaar voor de pony bent en de pony ook vanwege de leeftijd het allemaal niet meer trekt..beestje is 21.


Mijn pony heeft alleen last van pompen, ze is voor de rest helenmaal gezond. Eet goed, vind rijden geweldig! Dus ik weet zeker dat mijn pony 'het trekt'

Tja, ondanks dat je pas 12 bent en dus ook de wijsheid in pacht lijkt te hebben!! Een pony die al een half jaar regelmatig kucht en nu snel staat te pompen is dampig en dampigheid is onomkeerbaar en uiteindelijk dodelijk. Elke keer dat een paard hoest gaan er longblaasjes stuk die niet herstellen en zo zeer ernstige benauwdheid veroorzaken. Lees je eens in wat dampigheid betekend en durf dan nog eens te beweren dat ze gezond is.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Mijn pony pompt enorm na het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 12:02

Ze is niet gezond, zoals al gezegd hoest en kucht ze al maanden, en op een hoestend paard kan je niet rijden maar moet zsm de DA bij anders wordt ie dampig, wat hij waarschijnlijk al is dus.

Lolatjuuh

Berichten: 21
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 12:10

verootjoo schreef:
Ze is niet gezond, zoals al gezegd hoest en kucht ze al maanden, en op een hoestend paard kan je niet rijden maar moet zsm de DA bij anders wordt ie dampig, wat hij waarschijnlijk al is dus.


Geen maanden echt deze 2 weken begonnen, maar bedankt !

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Mijn pony pompt enorm na het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 12:21

In een vorige post zei je dat ze "altijd wel wat snotjes heeft" en kucht, en dat ze er zomers ook last van heeft, het pompen.

Dat zijn wel echt duidelijke voortekenen.

DA er bij, tot die tijd niet meer rijden en afspoelen helemaal laten zitten, hooguit in hartje zomer als het heeeeel warm is.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 12:23

Lolatjuuh schreef:
verootjoo schreef:
Ze is niet gezond, zoals al gezegd hoest en kucht ze al maanden, en op een hoestend paard kan je niet rijden maar moet zsm de DA bij anders wordt ie dampig, wat hij waarschijnlijk al is dus.


Geen maanden echt deze 2 weken begonnen, maar bedankt !


Je zegt zelf dat ze er in de zomer ook last van had, alleen iets minder :')

En hoesten/kuchen is ALTIJD een reden om te stoppen met rijden en een DA te bellen. Dat is anders dan bij mensen waarbij we gewoon wachten tot het overgaat.
Bijzonder dat de eigenaar daar niks van zegt, en dat je gewoon doorrijdt op een pony die het duidelijk niet trekt allemaal.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 12:25

Ik kan alleen maar onderstrepen wat JoyCiej007 al schrijft: deze pony is absoluut NIET gezond en de conditie is zeker NIET goed. Een gezond paard/paard met een goede conditie pompt niet (tenzij het overvraagd is), laat staan (al is het maar af en toe) kuchen/hoesten. Dit is een zeer duidelijk teken dat er iets mis is en er moet per direct een VA naar komen kijken. Ook is het meer dan wenselijk dat er per direct gestopt wordt met rijden, want dit is oneerlijk naar het dier toe. Het diertje is enthousiast omdat het aandacht krijgt, meer niet.
Laat eventueel de eigenaar dit topic lezen, als je het lastig vindt om het zelf bij die persoon te melden. ;)

YvonneV
Berichten: 8773
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 12:26

Zoals ik het begrijp zet je het wel hier en heb je het niet met de eigenaar besproken?

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 13:20

Een paard laat niet gauw merken dat hij het zwaar heeft. Ons oude paard was ook nog altijd heel vrolijk in het werk en zag er ook nog goed uit voor zijn leeftijd maar begon wel steeds vaker tijdens het werk flink te hijgen en kwam ook slechter op adem. Dat paard trok nog steeds vrolijk een kar vol mensen de heuvel op die ons jonge paard nauwelijks in zijn eentje vooruit krijgt. Hij stond alleen een beetje meer te hijgen op de top dan voorheen en het duurde ook wat langer voordat hij weer op adem was. Als dat een paar keer gebeurt dan kan het nog een warme dag zijn of een zware bak maar na een tijdje kregen we toch echt het gevoel dat het niet klopte en bleek inderdaad dat hij een flinke afwijking had in zijn luchtpijp en echt niet meer zo hard kon werken.


Ik snap dat je er als verzorger niet altijd veel over te zeggen hebt maar praat hier wel over met de eigenaar, denk niet dat het maar hijgen is en dat het niet belangrijk is! Het hoeft niet zo erg te zijn als bij die van ons maar het is nooit een goed teken als een paard minder conditie heeft terwijl je hetzelfde werk blijft doen. En hoesten is al helemaal geen goed teken, praat er over met de eigenaar, ga iets anders met de pony doen als je merkt dat hij hoest en hijgt.

Lolatjuuh

Berichten: 21
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 14:33

liedje89 schreef:
Een paard laat niet gauw merken dat hij het zwaar heeft. Ons oude paard was ook nog altijd heel vrolijk in het werk en zag er ook nog goed uit voor zijn leeftijd maar begon wel steeds vaker tijdens het werk flink te hijgen en kwam ook slechter op adem. Dat paard trok nog steeds vrolijk een kar vol mensen de heuvel op die ons jonge paard nauwelijks in zijn eentje vooruit krijgt. Hij stond alleen een beetje meer te hijgen op de top dan voorheen en het duurde ook wat langer voordat hij weer op adem was. Als dat een paar keer gebeurt dan kan het nog een warme dag zijn of een zware bak maar na een tijdje kregen we toch echt het gevoel dat het niet klopte en bleek inderdaad dat hij een flinke afwijking had in zijn luchtpijp en echt niet meer zo hard kon werken.


Ik snap dat je er als verzorger niet altijd veel over te zeggen hebt maar praat hier wel over met de eigenaar, denk niet dat het maar hijgen is en dat het niet belangrijk is! Het hoeft niet zo erg te zijn als bij die van ons maar het is nooit een goed teken als een paard minder conditie heeft terwijl je hetzelfde werk blijft doen. En hoesten is al helemaal geen goed teken, praat er over met de eigenaar, ga iets anders met de pony doen als je merkt dat hij hoest en hijgt.


Wouw!ik begrijp het en ik ga over een uur naar mijn pony toe! Natuurlijk ga ik het bespreken. Gaat het nu.goed met dat paardje?

YvonneV schreef:
Zoals ik het begrijp zet je het wel hier en heb je het niet met de eigenaar besproken?


Ja, maar ik woy het toch even zeker weten of het iets kwaat kon doen, de eigenaar die heeft een druk leven (6 paard voor te zorgen) dus ik wil haar niet zorgen laten maken voor iets wat geen kwaad kan (wat dus wel kan)

Shenavallie schreef:
Ik kan alleen maar onderstrepen wat JoyCiej007 al schrijft: deze pony is absoluut NIET gezond en de conditie is zeker NIET goed. Een gezond paard/paard met een goede conditie pompt niet (tenzij het overvraagd is), laat staan (al is het maar af en toe) kuchen/hoesten. Dit is een zeer duidelijk teken dat er iets mis is en er moet per direct een VA naar komen kijken. Ook is het meer dan wenselijk dat er per direct gestopt wordt met rijden, want dit is oneerlijk naar het dier toe. Het diertje is enthousiast omdat het aandacht krijgt, meer niet.
Laat eventueel de eigenaar dit topic lezen, als je het lastig vindt om het zelf bij die persoon te melden. ;)


Oke
Laatst bijgewerkt door C_arola op 13-11-18 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Wederom berichten samengevoegd

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Mijn pony pompt enorm na het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 14:37

Ik zou het als eigenaar prettiger vinden dan diegene voor r minste of geringste komt zodat ik zelf kan oordelen of er iets aam gedaan moet worden.

Dus ik zou als je dr verteld tegen de eigenaar je excuses aanbieden dat je t niet eerder hebt gemeld maar dat je t goed bedoelde!

Lolatjuuh

Berichten: 21
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 21:09

Maartje1990 schreef:
Ik zou het als eigenaar prettiger vinden dan diegene voor r minste of geringste komt zodat ik zelf kan oordelen of er iets aam gedaan moet worden.

Dus ik zou als je dr verteld tegen de eigenaar je excuses aanbieden dat je t niet eerder hebt gemeld maar dat je t goed bedoelde!


K.wist niet dat het kwaad kon, ben. nog maar 12 jaar. K heb het aan de eigenaar vertelt

Malenka

Berichten: 7559
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Mijn pony pompt enorm na het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 22:50

Goed gedaan Laura. Hoe reageerde de eigenaar?

Lolatjuuh

Berichten: 21
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 23:12

Malenka schreef:
Goed gedaan Laura. Hoe reageerde de eigenaar?


Ze zei dat ze lady ging scheren, dat ik ook niet meer kon rijden wel wandelen. :D

xJennifx

Berichten: 1145
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Re: Mijn pony pompt enorm na het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 23:34

Wel jammer dat je niet meer kunt rijden maar wel heel goed van je dat je de juiste beslissing maakt mbt de gezondheid van je pony. +:)+

Lolatjuuh

Berichten: 21
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 23:57

xJennifx schreef:
Wel jammer dat je niet meer kunt rijden maar wel heel goed van je dat je de juiste beslissing maakt mbt de gezondheid van je pony. +:)+


Bedankt! Gezondheid gaat altijd voor

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Mijn pony pompt enorm na het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 12:15

Top! Echt heel goed gedaan, en ik ben blij dat jullie er zo mee omgaan. +:)+

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 12:24

khirshanta schreef:
Top! Echt heel goed gedaan, en ik ben blij dat jullie er zo mee omgaan. +:)+


Inderdaad, super opgepakt Laura en ook de eigenaresse :j