Sliertje bloed uit neus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sanlee
Berichten: 13
Geregistreerd: 12-10-17

Sliertje bloed uit neus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-18 22:59

Hoi hoi

Mijn paardje had vanavond voor de 3e x in de afgelopen 3 weken een klein sliertje bloed uit zn neus. 2 x uit links en 1 x uit rechts. Als ik met een lampje in zn neus schijn is er geen bloed te zien. Het is alsof er wat helder bloed met wat helder snot mee komt. De arts denkt aan een gesprongen adertje maar dat is wel vaak dan. Ik veeg het weg en er komt dan ook geen nieuw bloed. Het stroomt of druppelt niet het is echt heel weinig maar wat zou het kunnen zijn??
Ik heb even een foto toegevoegd.
Ik heb de arts de foto ook even geappt maar Ven benieuwd of hier iemand is met dezelfde ervaring


Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Sliertje bloed uit neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:36

Enige vergelijkbare verhaal wat ik ken is van een paard met een tumor in zijn hoofd helaas.. Er zijn vast ook onschuldigere varianten, maar wel iets om in de gaten te houden dus!

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Sliertje bloed uit neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:45

Nou. Dat is nou niet echt het meest positieve antwoord... (ik ben zo hypochonder als maar kan en ik zou heel erg zenuwachtig worden als iemand mij dit zou vertellen meteen... ;) )

Veel paarden proesten te hard en krijgen daardoor een bloedneus. Inderdaad even in de gaten houden.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Sanlee
Berichten: 13
Geregistreerd: 12-10-17

Re: Sliertje bloed uit neus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-18 08:22

Ja een tumor, geknapte longblaasjes en zo zijn er nog genoeg dingen die het kunnen zijn. Op stal had een paard ook een tumor in zn hoofd maar die had echt hevige bloedneuzen. Dat heeft mijn paard niet. De arts appte nog dat ik me geen zorgen moest maken, wat ik natuurlijk wel doe , ze komt volgende week.

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Sliertje bloed uit neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 08:33

Mijn paard heeft dit een aantal jaar geleden ook gehad. Plotseling bloed uit 1 neusgat, vrijwel elke dag. Soms na inspanning, soms gewoon tijdens het borstelen. De dierenarts constateerde toen dat hij dampig was. Na het voeren van nat hooi heeft hij het nooit meer gehad. :)

Sanlee
Berichten: 13
Geregistreerd: 12-10-17

Re: Sliertje bloed uit neus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-18 08:51

Hij heeft wel gevoelige luchtwegen maar de arts hoorde nu niks afwijkends.

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Sliertje bloed uit neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:00

Mijn merrie heeft het ook zo af en toe eens. De laatste tijd weer vaker. In de zomer praktisch niet.

Ik heb het idee dat het ook gebeurt als het kouder wordt ofzo.

Maar om een aantal dingen uit te sluiten:
Als ze een longbloeding hebben, dan is het bloed echt heel helder rood en komt het uit beide neusgaten (je paard ademt ook in door twee neusgaten).
Dan dus wel een DA bellen!

Geen 2 neusgaten, dan geen longbloeding. En als het maar een beetje is, dus het druppelt wat, dan valt het ook wel mee. Die van mij heeft het al jaren af en toe en heeft dit jaar haar 21e verjaardag gevierd. En verder totaal geen symptomen dat ze een hersentumor zou hebben.

Als het echt eruit gutst, dan zou ik wel een DA bellen, dat hoort natuurlijk niet...

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Sanlee
Berichten: 13
Geregistreerd: 12-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-18 10:39

Hallo Sanet,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb zelf ook het idee dat het met kou te maken heeft. Het is echt uit 1 neusgat, nog niet uit 2 tegelijk geweest. Het is links of rechts. Echt een klein sliertje, het druppelt niet eens op de grond of zo daar is het te weinig voor. Ik denk zelfs dat het meer lijkt omdat er ook wat helder waterig snot bij zit. Het komt dan net uit zn neus en bovenin is het schoon zo weinig is het. Ik denk als het een gesprongen adertje is dat er zelf nog meer bloed zou moeten zijn. Bij een longbloeding zou het inderdaad veel meer moeten zijn en er echt uit moeten druppelen en dan ook nog uit beide neusgaten.

Nou ja ik ga nog maar even uit van het oordeel van de arts. Ze gaat m woensdag ook behandelen met acupunctuur hier voor. Geen ervaring mee bij een paard dus ik ben heel benieuwd.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, GrapeshotBot, Homerup, MarjanB, Miss_Mii21, Mitch_Beauty en 123 bezoekers