Malabsorptie en maagzweren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:37

Je hebt gelijk hoor, nu moet je eerst zien of werkt wat je nu doet. Het is/wordt zeker een lang traject, dat is het lastige aan dit soort problemen.

Maar mest testen op zand en op wormen ( of bloedonderzoek naar wormen) zou je nog wel tussendoor kunnen doen.

Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 17:39

MarjanB schreef:
Mestonderzoek zegt helaas niet alles.. zat paarden gezien die vol bloedworm zaten en wat niet in de mest naar Vorden kwam. Verder geen ronde wondjes op neus of lippen gehad?


Nee gelukkig niet. Ik dacht ook dat ze met mestondervoek niet alles kunnen zien, stadhouder heeft dat gecheckt en zij zeiden van wel. Maargoed dat wil ik graag onderzoeken.

Mijn paard is momenteel niet verzekerd maar als ik een dergelijk traject in ga is dat wel verstandig. Weet iemand hoelang je "schadevrij" moet zijn voordat je wat mag indienen?

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 18:02

Ik vrees dat de kans bestaat dat ze maag en darmen uitsluiten bij de verzekering, omdat het een al bij jouw paard bekend probleem is.

Bij mestonderzoek zien ze zeker niet altijd alles, het hangt er maar net vanaf of dat wormtype net op dat moment eitjes uitscheidt of je ze terugvindt in de mest. En bijvoorbeeld bloedwormen kapselen zich in in de winter, dan kom je ze ook niet tegen in mestonderzoek. Tegen het voorjaar komen ze dan massaal weer uit hun "winterslaap" en daar kunnen paarden ook koliekerig van worden. Tot zelfs ernstige koliek aan toe. Andere types zie je weer alleen in speciaal mestonderzoek terug en dan natuurlijk ook niet altijd.
Tegenwoordig komen veel dierenartsen weer wat terug van het mestonderzoek, dat wil zeggen dat ze nu aanraden om in het voor- en najaar ( liefst na de eerste vorst) zonder mestonderzoek met een uitgebreide wormenkuur te ontwormen. Die in het najaar ook tegen horzels.

Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Re: Malabsorptie en maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 18:19

Zojuist da gebeld, ze testen ook op bloedwormen maar niet op zand. Verder worden ze (En is dus pas) ontwormt voor de zekerheid.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Re: Malabsorptie en maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:15

Het mestonderzoek wat ze in Engeland doen, wat ik hier al eerder gepost heb, gaat veel verder. Dat heeft niets te maken met wormeitjes telling, het is een totaal beeld van hoe de toestand van het maagdarmstelsel eruit ziet. Het is state of the art MiSeq DNA sequencing, wat laat zien welke bacteriën positieve en negatieve, welke schimmels, welke fagen en wie er nog meer zitten in de equibiome. Dit is nu echt uniek in de wereld. Je krijgt er daarnaast nog een recept bij van hoe je de onbalansen kunt corrigeren.

Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 22:43

elbony schreef:
Het mestonderzoek wat ze in Engeland doen, wat ik hier al eerder gepost heb, gaat veel verder. Dat heeft niets te maken met wormeitjes telling, het is een totaal beeld van hoe de toestand van het maagdarmstelsel eruit ziet. Het is state of the art MiSeq DNA sequencing, wat laat zien welke bacteriën positieve en negatieve, welke schimmels, welke fagen en wie er nog meer zitten in de equibiome. Dit is nu echt uniek in de wereld. Je krijgt er daarnaast nog een recept bij van hoe je de onbalansen kunt corrigeren.


Heb de site bekeken, dankjewel daarvoor. Zie dat je verschillende testen kunt kopen. Weet je hoe het precies in zn werk gaat?

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Malabsorptie en maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:33

Hoeveel voermomenten hou je aan op een dag?
Eerst ruwvoer en daarna pas krachtvoer?
Hou er rekening nadat de verteringsprocessen van deze 2 heel anders verlopen.
En dat is enorm van invloed op de opname van voedingsstoffen.
Ons paard met maagzweren hadbaat bij bietenpulp vanwege de pectine.
Lucerne was geen succes.

Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Re: Malabsorptie en maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 23:48

Ze krijgen eerst ruwvoer, dan pas krachtvoer. Overdag vrijwel onbeperkt ruwvoer en 3x krachtvoer. Voermanagement zit wel goed helaas, want dat was de makkelijkste weg geweest

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 00:02

elbony schreef:
Het mestonderzoek wat ze in Engeland doen, wat ik hier al eerder gepost heb, gaat veel verder. Dat heeft niets te maken met wormeitjes telling, het is een totaal beeld van hoe de toestand van het maagdarmstelsel eruit ziet. Het is state of the art MiSeq DNA sequencing, wat laat zien welke bacteriën positieve en negatieve, welke schimmels, welke fagen en wie er nog meer zitten in de equibiome. Dit is nu echt uniek in de wereld. Je krijgt er daarnaast nog een recept bij van hoe je de onbalansen kunt corrigeren.


Jammer genoeg niet voor mensen! :D

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:29

Connaisseur schreef:
elbony schreef:
Het mestonderzoek wat ze in Engeland doen, wat ik hier al eerder gepost heb, gaat veel verder. Dat heeft niets te maken met wormeitjes telling, het is een totaal beeld van hoe de toestand van het maagdarmstelsel eruit ziet. Het is state of the art MiSeq DNA sequencing, wat laat zien welke bacteriën positieve en negatieve, welke schimmels, welke fagen en wie er nog meer zitten in de equibiome. Dit is nu echt uniek in de wereld. Je krijgt er daarnaast nog een recept bij van hoe je de onbalansen kunt corrigeren.


Heb de site bekeken, dankjewel daarvoor. Zie dat je verschillende testen kunt kopen. Weet je hoe het precies in zn werk gaat?


Je krijgt 3 rapporten wanneer je een testkit besteld (link hier geeft een korte samenvatting van wat je uit de test kunt lezen http://www.phytorigins.com/equibiome-fecal-test.html.
De testkit heeft een manual van hoe je het monster moet pakken, inpakken en versturen (à la een mestonderzoek voor wormen). Dit stuur je op naar het adres in de UK en maximaal 4 tot 6 weken later krijg je de uitslag (met correctie-recept). Eventueel kun je dit via de DA laten lopen. En indien je verzekerd bent zou dit eventueel daaronder kunnen vallen, wanneer je het het indient via de DA. In de UK werkt dit wel zo. Je kunt haar zelf om uitleg van het testresultaat bellen, ter verduidelijking, aangezien het niet bepaald hapklare brokken informatie zijn.
Mocht je meer gebruikerservaringen willen lezen, om je een beeld te vormen van hoe uiteenlopend de paardenproblemen zijn, dan kun je haar facebookpagina bezoeken.https://www.facebook.com/groups/1862115997153052/
Dit is een besloten groep, vanwege het feit dat ze hier ook haar copyright gevoelige informatie deelt. Maar je kunt je wel aanmelden, dan wordt je toegevoegd.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:32

Hannanas schreef:
elbony schreef:
Het mestonderzoek wat ze in Engeland doen, wat ik hier al eerder gepost heb, gaat veel verder. Dat heeft niets te maken met wormeitjes telling, het is een totaal beeld van hoe de toestand van het maagdarmstelsel eruit ziet. Het is state of the art MiSeq DNA sequencing, wat laat zien welke bacteriën positieve en negatieve, welke schimmels, welke fagen en wie er nog meer zitten in de equibiome. Dit is nu echt uniek in de wereld. Je krijgt er daarnaast nog een recept bij van hoe je de onbalansen kunt corrigeren.


Jammer genoeg niet voor mensen! :D


Volgens mij, wat ik gelezen heb op haar fb-pagina, behoort dat nu ook al tot de mogelijkheden. Ze zijn nu ook al gestart met honden en katten.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:41

elbony schreef:
Volgens mij, wat ik gelezen heb op haar fb-pagina, behoort dat nu ook al tot de mogelijkheden. Ze zijn nu ook al gestart met honden en katten.


Top!! Mensen zie ik voor zover ik snel gekeken heb niet, wel de mogelijkheid voor een petbioom.

Echt fantastisch interessant weer, dank voor het delen elbony.

Super ook dat ze fagen meenemen, wat mij betreft is dat waarschijnlijk ook een grote speler in het spel kwa disbalans. Weinig fagen van het ene kan wellicht wel een grote overgroei gaan betekenen. En waardoor missen die fagen dan etc.

Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Re: Malabsorptie en maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-18 10:52

Het is zeker een interessant onderzoek wat je kunt laten doen. Ga het eens met mijn da bespreken.

Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 12:44

Voor de geïnteresseerden:

Ik heb zojuist mijn Da gesproken, zij gaf aan dat de problemen die aangetroffen waren niet schrikbarend waren en door de medicatie die hij gehad heeft verholpen moet zijn. Omdat hij na 5 weken geen enkel verschil laat zien lijkt dat niet het hoofdprobleem te zijn.

Volgende week komt er eerst een tandarts, wie weet vind hij iets geks wat het probleem kan verklaren. In de tussentijd maken mijn DA en de Lingehoeve een vervolg plan. Mocht er bij de tandarts niks uitkomen willen ze eerst bloedtrekken.

Inmiddels staat hij op een kuur zandweg om ook dat uit te sluiten. Over een paar weken hebben we dus wat meer dingen uit kunnen sluiten en zijn we hopelijk dichterbij een oplossing.