Paard schizofreen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Tessieg
Berichten: 10
Geregistreerd: 03-01-16

Paard schizofreen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 17:48

Hoi,

Ik vraag me af of een paard schizofreen kan zijn. Het zit namelijk zo:
Wij hebben een nu sinds 3 weken mijn 2 paarden aan huis staan. En nu heeft mijn merrie (ze is normaal hartstikke relaxet en rustig in de wei) anderhalve week terug 3 à 4 uur lang door het land heen geracet in paniek. Ze was ook zo nat dat ze zweet druppels van dr afvielen onder haar buik. We konden haar met geen mogelijkheid te pakken krijgen (om zweetdeken om te doen en wat gerust te stellen) zelfs niet met voer en ze is gek op eten. Toen ze later tot rust was gekomen hebben we meteen de zweetdeken opgedaan, en toen was ze ook weer hartsikke relaxet alsof ze nooit zo heeft rondgerend. Nu is de rijbak net af en hebben we de paarden er even in rond laten lopen. Mijn jonge ruin vond het helemaal geweldig en deed allemaal gekke bokkensprongen. Na hem hebben we mijn merrie er dus in gedaan nou die ook helemaal blij en rond galoperen en gek doen, totdat er na 5 minuten ineens een soort van knop om ging leek het wel. Ze bleef heel paniekerig aan een van de korte zijdes heen en weer draven en werd ook weer heel snel zijknat. Ook ging ze steeds in 1 hoek stil staan en moest ik dr echt weg jagen omdat ze tot een paar keer aan toe bijna over de rand zou springen (de rand is 1.50m hoog!) daarna haar snel de bak weer uitehaald en een stukje met dr gewandelt wat bijna niet te doen was omdat ze alleen maar om me heen wou draven. Na een paar minuten heb ik haar weer de wei in gedaan bij mijn ruin en haar de zweetdeken opgedaan. Daar heb ik nog even met dr stilgestaan en tegen dr gepraat. En nu staat ze weer gewoon te eten alsof er niks is gebeurt.
Het lijkt echt bijna alsof ze een soort van schizofreen is. Ik zoiets echt nog nooit eerder gezien bij een paard.

Ik hoef geen kritiek op mijn manier van doen!! Ik ken mijn merrie, en weet hoe ze is en in elkaar zit. En ik ben er al heel lang terug achter gekomen dat het een heel bijzonder en lastig paard is en ze op veel vlakken veel gevoeliger reageerd dan meeste andere paarden! Ook is ze al vaker verhuist en heeft ze zoiets nog niet gedaan omdat ze nieuw is op een plek. En ja ik weet wat schizofrenie inhoudt, ik heb het van dichtbij meegemaakt hoe iemand met schizofrenie kan zijn.
Laatst bijgewerkt door Tessieg op 18-10-18 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt


anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard schizofreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 17:56

Maar je paard staat daar pas 3 weken. Misschien tijdelijk een plantaardig kalmerend middeltje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 17:59

Weet je wat schizofrenie inhoudt?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-10-18 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:00

Maar je hebt je merrie apart van de ruin in een voor haar onbekende bak gezet, toch? Ik heb het natuurlijk niet met eigen ogen gezien maar ik zou van mijn pony dezelfde reactie kunnen verwachten, zeker als het hem te lang zou duren!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:02

Ik vermoed dat je merrie gewoon meer tijd nodig heeft om aan de nieuwe situatie/omgeving te wennen.

Hoe stond ze voorheen gestald?

Leef en laat leven.

Lynnepinny

Berichten: 2697
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:03

Ik denk niet dat paarden schizofrenie kunnen hebben zijn om eerlijk te zijn. Zou het misschien iets hormonaals kunnen zijn? Of een ander lichamelijk ongemak?

ThioroJarig

Berichten: 3982
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:07

Die is niet schizofreen, die moet gewoon nog wennen aan haar nieuwe plek.
En blijkbaar volstaat een ritselende blaadje om dan over de rooie te gaan.

Mijn merrie heeft ook zo'n momenten. Dan heeft ze plots 'iets' gezien en moet daar een heel drama van maken.
Ik kap dat gelijk af omdat ze anders zichzelf helemaal gek maakt. Er wordt dus niet gedrenteld, geloerd of gesnorkt dan.
Ik straf haar niet maar wel kordaat aandacht bij mij vragen en geen gemuts als ik iets vraag.
Stel haar verder ook niet gerust eigenlijk.
Doe m'n ding, vraag van haar wat ik van plan was te vragen en wens geen discussie over de gang van zaken.
Snelste manier om haar weer op aarde te krijgen.
Op de nieuwe stal staat ze nu 3 maanden maar op de vorige heeft ze 5 jaar gestaan en kon ze ook van die dagen hebben.
Dramaqueen heet dat.

Als ze gevaarlijk of te moeilijk te handelen wordt kan je idd iets kalmerend overwegen. Anders zal het vast gewoon wel wegebben met de tijd.

scrabbel

Berichten: 932
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:07

Hertenvlieg als die nog actief is? Daarnaast moet ze nog wennen. 3 weken is natuurlijk niks. Ook bijvoorbeeld een ultrasone geluid wat wij niet kunnen horen is een optie.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:12

Schizofreen is oa het hebben van hallucinaties, dus het leven in een werkelijke wereld en in een illusie. Jij doelt op heftige stemmingswisselingen, als je daar een menselijke term aan wil geven kom je eerder uit bij borderline uit.

Los daarvan denk ik dat je het gewoon wat meer tijd moet geven of even goed naar je management kijken.


ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:17

Is niet schizofreen hoor,ze is duidelijk ergens van geschrokken.

Toevallig nog gister een arabische merrie in de bak gehad bij ons die normaal heel relax is.
zie haar na 10 minuten ook in paniek rondjes rennen in de bak, waarschijnlijk ergens van geschrokken.
Ik stelde ze dan gerust, meegenomen naar haar eigen padock en toen was het ook goed.


Schizofreen is echt heel anders.
dit is echt puur schrik, geef het tijd, ze kan iets gezien of juist een vreemd geluid of geur geroken hebben
Misschien vreemde dieren in de buurt die ze nooit gesien heeft, kippen,vos, geiten bij de buren weet ik veel wat.
Kan een schrikdraad zijn die tikt,
Kan van alles zijn,maar wat jij beschrijft lijkt het meest daar op.
Zou op zoek gaan naar datgene wat haar zoveel schrik bezorgt

Morganlefay

Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:17

Hengstige merries zijn ook nog wel eens van het padje af he.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:18

Anoniem schreef:
Weet je wat schizofrenie inhoudt?

Nou inderdaad. Schizofrenie is niet echt een term om zo losjes rond te strooien.

Ook ik denk dat de merrie gewoon moet wennen, en dat er iets is wat dat wennen bemoeilijkt. Dat kan per paard en per locatie langer duren, of gewoon niet goed lukken.

Een zweetdeken lijkt me met de huidige temperaturen overdag overigens meer kwaad dan goed doen. Probeer je d'r te stoven?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Tessieg
Berichten: 10
Geregistreerd: 03-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 18:24

Koper schreef:
Anoniem schreef:
Weet je wat schizofrenie inhoudt?

Nou inderdaad. Schizofrenie is niet echt een term om zo losjes rond te strooien.

Ook ik denk dat de merrie gewoon moet wennen, en dat er iets is wat dat wennen bemoeilijkt. Dat kan per paard en per locatie langer duren, of gewoon niet goed lukken.

Een zweetdeken lijkt me met de huidige temperaturen overdag overigens meer kwaad dan goed doen. Probeer je d'r te stoven?

Nee dat weet ik inderdaad, maar het is ook maar een vraag of niet? En over die zweetdeken, het is hier nu 10 graden een zweetdeken kan dan geen kwaad hoor. Ook staan ze hier in de nacht ook buiten en ze heeft beide de keren in de avond de zweetdeken opgekregen.

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:27

Gezien de oorzaak van schizofrenie lijkt me niet dat dat bij paarden kan voorkomen. Lijkt me eigenlijk uitgesloten.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:30


:evaw:

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paard schizofreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:32

Hoe stond ze eerst gestald? En nu alleen met jouw ruin?

Klinkt meer als verlatingsangst.

Tessieg
Berichten: 10
Geregistreerd: 03-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 18:38

Apple schreef:
Hoe stond ze eerst gestald? En nu alleen met jouw ruin?

Klinkt meer als verlatingsangst.


Ze stond eerst ook alleen met mijn ruin samen. En de bak zit tegen de wei aan dus verlatingsangst zal het niet zijn denk ik.

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:42

Tja, er zal toch iets in de omgeving zijn wat ze niet vindt kloppen. Is er iets anders aan de ruimtelijkheid (veel bomen rondom terwijl ze eerst vrij zicht had bij voorbeeld) of iets in de buurt waar ze onrustig van kan worden (buren met "rare" dieren, of ergens een schittering van de zon in een raam ofzo?) Ik noem maar wat. Íéts zal het toch moeten veroorzaken.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:49

Koper schreef:
Gezien de oorzaak van schizofrenie lijkt me niet dat dat bij paarden kan voorkomen. Lijkt me eigenlijk uitgesloten.

"de oorzaak".
Schizofrenie heeft talrijke oorzaken. Paarden hebben hersenen en een omgeving dus ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen voorkomen, of we daar ooit achter kunnen komen dat is een tweede gezien paarden met een dergelijke ziekte onhandelbaar en ronduit gevaarlijk zouden zijn en dus waarschijnlijk gewoon afgemaakt zouden worden.

Dat gezegd zijnde denk ik niet dat dit paard schizofrenie heeft. :+ De gedragingen komen totaal niet overeen. Ik denk eerder dat ze ten 1e gewoon een merrie is, en ten tweede mogelijk wat nerveuzer en minder adaptief dan de ruin waardoor ze dit gedrag vertoont.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

AstridJ

Berichten: 2211
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:54

Ik denk eigenlijk meteen aan lichamelijk ongemak, en dan in de spieren. Vooral omdat ze snel heel nat wordt en na het opleggen van een deken weer tot rust komt. Er zijn meer paarden die erg hysterisch kunnen reageren als uiting van pijn in het lichaam. Misschien dat ze door de verhuizing extra spanning in het lichaam heeft waardoor het zich meer uit. Is ze snel stijf in de spieren of wel eens spierbevangen geweest?

http://www.level-upmagazine.nl Hét horsemanship magazine waarin o.a. dieper ingegaan wordt op R+ trainen, grondwerk, bitloos/neckrope rijden, gedrag, connectie & communicatie, welzijn en gezondheid. http://www.facebook.com/leveluphorsemanshipmagazine/
The Western Rider magazine, voor elke westernruiter! http://www.facebook.com/WesternRidermagazine/

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard schizofreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:58

Die moet gewoon wennen, misschien in de verte andere paarden die ze hoort of een vreemde lucht die ze ruikt. Geeft het de tijd, snap dat het flink schrikken is maar misschien een klein stukje weiland afzetten of zorgen voor een flinke stroomdraad op de bakrand en genoeg afleiding in de vorm van eten. En dan maar hopen dat ze snel went.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 19:00

Ook al zit de bak tegen de wei aan dan kan het nog verlatingsangst zijn. Zoals je het beschrijft lijkt het daar wel op.

Merries kunnen soms heel bijzonder zijn met hormonale schommelingen. En de herfst is daar nu wel het jaargetij voor. Zeker met die warmte nog zo laat.

Maar omdat ze het zo duidelijk in de bak deed en dat heen en weer rennen, zweten druk doen, in hoek gaan staan, dat vind ik echt verlatingsangst. Of gewoon niet alleen dus in die bak willen zijn.

Misschien was ze dat helemaal niet gewend, bij haar andere stal. En echt hoor, er zijn paarden die dat vreselijk vinden. Vaak wordt het wel beter als ze jou beter leren kennen en als jij dus wel in die bak blijft :)

Ik heb er zelf dus een gehad met giga verlatingsangst en die sprong gewoon over het hek heen van 1.40 als ik dus weg liep :+ en zij dus in haar eentje achterbleef.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8179
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Paard schizofreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 19:36

Heeft ze nog 100% zicht en gehoor?

Ik kende een fjord die vergelijkbare uitspattingen had en die bleek doof te zijn. Omdat hij slecht gehoor had kreeg hij spanningen van de waaiende wind.

Tessieg
Berichten: 10
Geregistreerd: 03-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 20:08

VanHuisUit schreef:
Ook al zit de bak tegen de wei aan dan kan het nog verlatingsangst zijn. Zoals je het beschrijft lijkt het daar wel op.

Merries kunnen soms heel bijzonder zijn met hormonale schommelingen. En de herfst is daar nu wel het jaargetij voor. Zeker met die warmte nog zo laat.

Maar omdat ze het zo duidelijk in de bak deed en dat heen en weer rennen, zweten druk doen, in hoek gaan staan, dat vind ik echt verlatingsangst. Of gewoon niet alleen dus in die bak willen zijn.

Misschien was ze dat helemaal niet gewend, bij haar andere stal. En echt hoor, er zijn paarden die dat vreselijk vinden. Vaak wordt het wel beter als ze jou beter leren kennen en als jij dus wel in die bak blijft :)

Ik heb er zelf dus een gehad met giga verlatingsangst en die sprong gewoon over het hek heen van 1.40 als ik dus weg liep :+ en zij dus in haar eentje achterbleef.

Ja dan inderdaad misschien wel verlatingsangst kunnen zijn maar de vorige keer stond dat ze het deed stond ze wel gewoon bij mijn ruin in.. ook was het op het vorige plek vaak genoeg zo dat ze alleen in de bak stond. Ik heb dr nu ook al 3 jaar en gelukkig vertrouwt ze me enorm want ze doet niks voor je als ze je niet genoeg vertrouwt.

tootje71

Berichten: 5093
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: Paard schizofreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 20:33

Mijn paard wordt helemaal gek als ze niet in de buurt van stal/huis is en dan bedoel ik als ze op de weide staat. We hebben ooit het achterste gedeelte van de wei afgezet zodat ze niet naar voren konden lopen . ze wordt dan ook knetter en blijft rennen langs het draad. Is ze ver van huis in de wei/bak ?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, For_Que en 20 bezoekers