Zeer heftige reactie uitverdoven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Zeer heftige reactie uitverdoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 08:56

Hoi allemaal,

Afgelopen week met mijn paard naar een kliniek voor een kreupelheidsonderzoek.

Hierbij, na wat opbuigen etc, gestart met uitverdoven onderin het been.

Vlak na de prik, werd ze helemaal niet goed. Ze kon niet meer op de betreffende voet staan, kon amper meer lopen. Gigantisch zweten. Spieren volledig verkrampt. Ademhaling heel snel. Bovendien viel het mij op dat het voetje waar ze in hebben geprikt enorm bloedde.

Niemand had een echte verklaring voor deze gigantisch heftige reactie. Het leek wel een soort shock toestand.

Ze knapte na een uurtje gelukkig weer op en heeft nu pijnstillers. Uiteraard is het onderzoek gestopt voor die dag.

Weet iemand hier een verklaring voor? Wat is hier mis gegaan?

N.b. het is niet de eerste beste kliniek maar eentje die landelijk goed aangeschreven staat. Ze is eerder uitverdoofd geweest en dat ging toen "normaal".


Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Zeer heftige reactie uitverdoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 08:59

Eerste wat in mij opkomt is geprikt op echt een heeeeele pijnlijke plek? Die reageerde zo op de prik links achter net boven de hoef / ik de kootholte. Bleek uiteindelijk dat de blessure en daarmee pijn precies op die plek zat.

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 09:01

Lisa_WB schreef:
Eerste wat in mij opkomt is geprikt op echt een heeeeele pijnlijke plek? Die reageerde zo op de prik links achter net boven de hoef / ik de kootholte. Bleek uiteindelijk dat de blessure en daarmee pijn precies op die plek zat.

Reageerde die neurologisch ook zo heftig met zweten /bloeden etc? :)

ilyushin
Berichten: 19
Geregistreerd: 31-01-16

Re: Zeer heftige reactie uitverdoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 09:04

Kan het zijn dat ze per ongeluk in eerste instantie in een slagader hebben geprikt ? Moesten ze meerdere keren prikken?

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 09:08

Sempre schreef:
Lisa_WB schreef:
Eerste wat in mij opkomt is geprikt op echt een heeeeele pijnlijke plek? Die reageerde zo op de prik links achter net boven de hoef / ik de kootholte. Bleek uiteindelijk dat de blessure en daarmee pijn precies op die plek zat.

Reageerde die neurologisch ook zo heftig met zweten /bloeden etc? :)


Ja, bloedde echt enorm, en heeft een tijdje echt met een lege blik om zich heen te staan kijken en zweette overmatig

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 09:09

ilyushin schreef:
Kan het zijn dat ze per ongeluk in eerste instantie in een slagader hebben geprikt ? Moesten ze meerdere keren prikken?

Ja.

De eerste poging trok ze haar ben weg, viel alles op de grond dus ging er geen vloeistof in.

2e poging ging de spuit/vloeistof er in.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Zeer heftige reactie uitverdoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 09:11

Waar hebben ze precies in het been geprikt?

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 09:11

Lisa_WB schreef:
Ja, bloedde echt enorm, en heeft een tijdje echt met een lege blik om zich heen te staan kijken en zweette overmatig

Ai, oke, wat heftig ook! Hoe is dat dan geconstateerd verder? Scan gemaakt?

Er zijn wel nog röntgenfotos gemaakt daar was niets op te zien. Niet dat dat alles zegt.. maar om het e.e.a. uit te sluiten.

In de kootholte van het blessurebeen is er geprikt.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Zeer heftige reactie uitverdoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 09:15

Ze hebben bij mij uiteindelijk een echo gemaakt van alles onder het sprong gewricht links achter. Rontgenfotos zijn ook gemaakt maar daar was niks op te zien. Terwijl iedereen dacht dat het vanuit de kogel kwam bleek het uiteindelijk een bandje in de koorholte te zijn. Kan je evt ook wel het definitief verslag doorsturen met de officiële benamingen enzo mocht je dat graag willen.

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 09:18

Lisa_WB schreef:
Ze hebben bij mij uiteindelijk een echo gemaakt van alles onder het sprong gewricht links achter. Rontgenfotos zijn ook gemaakt maar daar was niks op te zien. Terwijl iedereen dacht dat het vanuit de kogel kwam bleek het uiteindelijk een bandje in de koorholte te zijn. Kan je evt ook wel het definitief verslag doorsturen met de officiële benamingen enzo mocht je dat graag willen.

Wat een lief aanbod! :) Als je dat zou willen..

Zie ook net je topic van je onderschrift. Ben je zo tijden mee zoet he :)

Bij mijn paard zie je nergens verdikking/reactie van buitenaf..
Zit met de handen in het haar v.w.b. de blessure en daarbij dan ook deze gebeurtenis :\

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 09:24

Sempre schreef:
Lisa_WB schreef:
Ze hebben bij mij uiteindelijk een echo gemaakt van alles onder het sprong gewricht links achter. Rontgenfotos zijn ook gemaakt maar daar was niks op te zien. Terwijl iedereen dacht dat het vanuit de kogel kwam bleek het uiteindelijk een bandje in de koorholte te zijn. Kan je evt ook wel het definitief verslag doorsturen met de officiële benamingen enzo mocht je dat graag willen.

Wat een lief aanbod! :) Als je dat zou willen..

Zie ook net je topic van je onderschrift. Ben je zo tijden mee zoet he :)

Bij mijn paard zie je nergens verdikking/reactie van buitenaf..
Zit met de handen in het haar v.w.b. de blessure en daarbij dan ook deze gebeurtenis :\


Heb destijds een topic bijgehouden zal die je even door sturen, mocht je daarna vragen hebben gewoon een PB sturen! Topic is na een tijdje wel een beetje verwaterd, maaaaar het is dan ook wel helemaal goed gekomen gelukkig :)


Edit: topic
Lisa_WB @ [PP] [VOLG] Wie stuurt ons een beetje geluk?

Eindconclussie : Er zit wat subcutane fibrose ter hoogte waar de zwelling en het wondje zitten, met daaronder in het mediale oblique distale sesamoidair ligament een kleine beschadiging.

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-18 09:40

Lisa_WB schreef:
Heb destijds een topic bijgehouden zal die je even door sturen, mocht je daarna vragen hebben gewoon een PB sturen! Topic is na een tijdje wel een beetje verwaterd, maaaaar het is dan ook wel helemaal goed gekomen gelukkig :)


Edit: topic
Lisa_WB @ [PP] [VOLG] Wie stuurt ons een beetje geluk?

Eindconclussie : Er zit wat subcutane fibrose ter hoogte waar de zwelling en het wondje zitten, met daaronder in het mediale oblique distale sesamoidair ligament een kleine beschadiging.

Thanks voor je informatie!! Ik ga even lezen.

Hoop dat er een verklaring komt over deze reactie op het verdoven.

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Zeer heftige reactie uitverdoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 09:42

Wellicht kwam de substantie per ongeluk in de bloedbaan...?

Het is het paard dat de weg wijst, niet de ruiter.
Ik ken de weg.
Het paard voelt het.

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 18:51

We zijn nu een week verder. Nog steeds geen verklaring en inmiddels is dit het grootste probleem i.p.v. de kreupelheid waarvoor ik heen ging.... ;(

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Re: Zeer heftige reactie uitverdoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:53

Wat vervelend en schrikken zeg! Heb je nog contact met de kliniek gehad erover?

Foek - M1 goodbye my lover,
goodbye my friend. You have been the one for me ❤❤❤

BigOne
Berichten: 38037
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:53

En wat zegt die praktijk er over?? Lijkt me toch dat daar iets goed fout is gegaan.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Anoniem

Re: Zeer heftige reactie uitverdoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:57

Idd wat zegt de kliniek? Ik zou toch nauw contact met hen houden en even bellen met een paar andere klinieken om het probleem te bespreken.

Rizette
Berichten: 4280
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:57

Sempre schreef:
We zijn nu een week verder. Nog steeds geen verklaring en inmiddels is dit het grootste probleem i.p.v. de kreupelheid waarvoor ik heen ging.... ;(

Is je paard er nog ziek van?

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 18:58

Dat er waarschijnlijk een zenuwtje is aangeprikt.

Maandag ben ik met spoed teruggegaan, gisteravond mocht ze weer mee naar huis. Ze moet eigenlijk boxrust maar was niet te doen. Heel klein stukje land afgezet maar ze kwam er net toch niet lekker af. Snel pijnstillers erin, die werken wel goed.

Dus morgen blijven er 3 paarden binnen in de hoop dat die van mij dan rustig blijft. Maar voor hoelang etc is niet bekend.

Dus tja.... wat nu. Echt een domper dit.

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 18:59

Ze is er niet ziek van, maar heeft nog een zeer pijnlijke voet. Wat resulteert in echt op 3 benen zegmaar, als ze op een stukje land staat zonder pijnstilling. Niet het niveau van kreupelheid waarvoor ik heen ging....

Morgen ook maar mijn eigen kliniek vragen. Was hier heen voor een second opinion.. Hun begrijpelijke reactie was in eerste instantie dan ook dat ik het met de betreffende kliniek moest oplossen.

Flip

Berichten: 1576
Geregistreerd: 25-10-04

Re: Zeer heftige reactie uitverdoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 19:15

Mogelijk zijn er 2 verschillende reacties op het uitverdoven gezien er 2 keer geprikt is. Ik redeneer nu even vanuit de humane geneeskunde. Daarbij zit er adrenaline in de verdoving vloeistof, op het moment dat je dat in een ader inspuit kan het lichaam daarop reageren met stress (spanning zweten hartkloppingen enz). De eerste keer is er alleen geprikt begrijp ik uit je verhaal, op het moment dat een zenuw aangeprikt wordt kan deze licht beschadigd raken waardoor deze enkele dagen tot weken verdoofd kan blijven voelen.

Het is mogelijk dat de eerste keer de zenuw is aangeprikt (wat pijnlijk is waardoor het paard terug trekt) en de tweede keer adrenaline in de bloedbaan terecht is gekomen.

ikbencarmen

Berichten: 278
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: roosendaal

Re: Zeer heftige reactie uitverdoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 19:20

Bij een paard lopen er op die plek een zenuw, vene en arterie heel dicht evenwijdig naast elkaar dus de kans dat ze verkeerd hebben geprikt is aanwezig

Lizzy, mijn kleine vriendinnetje.
/3 }:0

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 19:28

Bedankt voor de informatie! Verhelderend. Klinkt inderdaad zoals mijn paard reageerde. Ik vraag me dan toch af, zullen ze 2x verkeerd hebben gezeten? Zal ik dit weekend boxrust geven en na het weekend weer verder kijken? Zo sneu, de pijn is heftig.

Lastig hoor. Ze hebben btw dinsdag en woensdag weer uitverdoofd. Dat gaf wel de behorende reactie en is de blessure gevonden. Ook niet heel goed nieuws, cyste op het straalbeen. Maar ik zal eerst dit moeten oplossen voor we verder kunnen kijken.

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Zeer heftige reactie uitverdoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 19:47

Nou als er een cyste op het straalbeen is gevonden hoef je niet echt meer verder te zoeken, dan is het gewoon klaar. Je kan met dure inspuitingen aan de slag, Tildren ofzo, maar echt veel resultaat geeft dat meestal niet. Dan zou ik er niet veel geld meer in stoppen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

ikbencarmen

Berichten: 278
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 19:48

Sempre schreef:
Bedankt voor de informatie! Verhelderend. Klinkt inderdaad zoals mijn paard reageerde. Ik vraag me dan toch af, zullen ze 2x verkeerd hebben gezeten? Zal ik dit weekend boxrust geven en na het weekend weer verder kijken? Zo sneu, de pijn is heftig.

Lastig hoor. Ze hebben btw dinsdag en woensdag weer uitverdoofd. Dat gaf wel de behorende reactie en is de blessure gevonden. Ook niet heel goed nieuws, cyste op het straalbeen. Maar ik zal eerst dit moeten oplossen voor we verder kunnen kijken.


Balen van de blessure, hopelijk komt het allemaal goed.

Lizzy, mijn kleine vriendinnetje.
/3 }:0


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jeska2, M_Vainqueur, Pova, Solmyrkvi en 32 bezoekers