Pony begint met schuren in de winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Dora_
Berichten: 51
Geregistreerd: 29-10-09

Pony begint met schuren in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-18 14:28

Even een vraag,
Onze shetlander heeft wanneer hij weer een dikke vacht krijgt (vanaf deze tijd dus) ontzettend veel jeuk. Hij schuurt heel veel en krijgt daardoor kale plekken op zijn lichaam. Dit doet hij met zijn nek, rug en kont.
Afgelopen zomer had hij helemaal nergens last van en schuurde hij ook niet.
Het idee is om hem eens goed te wassen met iets tegen luizen/mijten. Ik kan verder geen beestje zien op zijn huid. Maar welk middel is dan het best?
Aan scheren heb ik ook gedacht, maar het is een gezelschapspony die alleen snachts op stal staat in de winter. Dus als ik hem dan scheer moet ik ook een deken gaan gebruiken. Vandaar dat ik er niet echt een voorstander van ben. Maar mochten alle middeltjes niet werken kan het altijd nog als uiterste optie.

Heeft iemand nog tips en adviezen wat te doen of juist niet te doen? En welk middel ik het beste zou kunnen gebruiken?

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Pony begint met schuren in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:37

Simpelste is om een bus veerust tegen de haren in goed tot op de huid leeg te spuiten op die plekken, Mijt is nl zeker mogelijkheid, al is het nu behoorlijk warm en kan broei door te dikke vacht zeker een rol spelen. Geef pony ook een goede mineralenkorrel en 1e week dubbele dosis, lage weerstand is zeker ook factor en die is nog het makkelijkste te ondervangen zo.

_Dora_
Berichten: 51
Geregistreerd: 29-10-09

Re: Pony begint met schuren in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-18 17:17

Ja, haar weerstand is ook niks, dus wel een goede. Zal ik ook eens mee aan de slag gaan! Bedankt voor de tips!

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:00

Het kan een aantal dingen zijn. Bij voorbeeld:

- luis/beestjes
- jeuk door het zweet wat gaat broeien in de lange vacht
- gebrek aan magnesium en/of vitamine E en/of seleen

Eerste winter dat ik mijn shet had begon ze in december ineens te schuren. Met magnesium werden de klachten na een week al veel minder. In de winter eten ze over het algemeen geen of weinig vers gras en krijgen ze dit soort mineralen dus ook veel minder binnen.

_Dora_
Berichten: 51
Geregistreerd: 29-10-09

Re: Pony begint met schuren in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 14:05

Dank je wel Koper, ik heb gekeken maar kan met het blote oog geen beestje zien. Maar heb voor de zekerheid spul besteld voor mijt en geef haar een vitamine spuit. Ik zal ook eens kijken naar magnesium.

xLiez

Berichten: 1891
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Pony begint met schuren in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 14:28

Je zou ook een vitaminekorrel bij kunnen voeren. Ik voer mijn pony nu pavo vital bij, zit niet veel suiker/zetmeel in!

LadyBrownie
Berichten: 2
Geregistreerd: 05-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 21:59

Hallo,

Wij hebben hier ook een pony met mijt.
Van de dierenarts hebben we hier Byemite voor gekregen.
Dit moet je inwassen en niet afdrogen.
Is dat aan te raden op dit moment van het jaar?

Dan het volgende ‘probleem’: de één zegt daarna lekker beschut op stal, de ander juist dat de pony in beweging moet blijven. Hebben jullie advies?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Pony begint met schuren in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 22:01

Is er wat veranderd in het voer?
Die van mij willen ook nog wel schuren van voordroog, lucerne of brok.

_Dora_
Berichten: 51
Geregistreerd: 29-10-09

Re: Pony begint met schuren in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 23:10

Hier is er niks anders in het voer. Vorig jaar winter deed ze precies hetzelfde...
Nu ook weer, heb anti mijt via de paardendrogist gekocht, maar dat moet je wassen dus ga ik deze week even doen. Was het vorige week veel te koud voor.
Ook heb ik een vitaminespuit gehaald om haar weerstand wat op te krikken.
En heb haar lange sokken kort geknipt, om het luchtig en fris te houden.
Dus nu even afwachten wat ze op dat spul gaat doen...

LadyBrownie
Berichten: 2
Geregistreerd: 05-11-18

Re: Pony begint met schuren in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 07:48

Zet je haar na het wassen op stal of juist niet?

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Re: Pony begint met schuren in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 08:07

Vervelend!
Kijk ook even naar de opties rainrot, schurft of te rijk hooi, buiten de opties die al gegeven zijn :)

ImkeTarek

Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: Pony begint met schuren in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 08:17

Mijn shet heeft ook winters gehad dat ie zich kapot schuurde, toen kreeg ie veel te vet suikerrijk voordroog, wat ie in de zomer op het land natuurlijk een stuk minder kreeg.
Nu hij op mooi droog hooi staat en suikerarm/molassen vrij voer, heeft ie veel minder jeuk en zie ik m gelijk weer krabben na het eten van veel wortels, suikerrijk gras of andere voedings middelen met veel suiker.

Mijn tip is dan ook om zeker jouw ponys eten even onder de loep te nemen en te onderzoeken of dat hoog in suikers zit.

(En ook ik merk jeuk op op warme dagen met zn dikke vacht! Broei sluit ik dus ook zeker niet uit)

_Dora_
Berichten: 51
Geregistreerd: 29-10-09

Re: Pony begint met schuren in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 10:06

Ja, broei sluit ik ook zeker niet uit hoor. Ze heeft het ook heel warm. Daarom lijkt scheren me ook de beste optie, maar dat vindt ik nogal wat voor een gezelschapshet die veel buiten loopt. Dan moet ze een deken op enzo, dus dat wil ik eigenlijk proberen te voorkomen.
Ik wilde haar na het wassen naar buiten doen, de frisse lucht in, maar dan moet het niet zo koud zijn. Dus misschien eerst beetje drogen op stal en daarna naar buiten.
Voer kan ik in de gaten houden, ze krijgt amper hooi en dit komt van eigen land en dus ook dezelfde balen het jaar door.
Zelf denk ik dat het broei is, maar wil voor de zekerheid andere dingen uitsluiten en daarom wat advies gevraagd. Wil mijt voor de zekerheid uitsluiten vandaar dat ik daar ook voor ga behandelen.
Fijn dat jullie zo meedenken!

lotteenjoy
Berichten: 343
Geregistreerd: 15-06-12

Re: Pony begint met schuren in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:10

Je zou een streep over haar hals en borst kunnen scheren, dan hoeft ze geen deken op?

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:10

xLiez schreef:
Je zou ook een vitaminekorrel bij kunnen voeren. Ik voer mijn pony nu pavo vital bij, zit niet veel suiker/zetmeel in!

heb ik ook werkt top worden er niet dik van maar gaan glanzen als een glimworm *D {:}

_Dora_
Berichten: 51
Geregistreerd: 29-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 10:45

lotteenjoy schreef:
Je zou een streep over haar hals en borst kunnen scheren, dan hoeft ze geen deken op?


Ja, maar ze heeft het overal warm, ook haar benen en achterhand. Dus moet haar dan helaas wel echt helemaal scheren..
Die vitamine korrel zal ik ook eens naar gaan kijken. Ze heeft behoorlijk aanleg om snel dik te worden dus voer haar zo min mogelijk bij ivm hoefbevangenheid.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:29

_Dora_ schreef:
lotteenjoy schreef:
Je zou een streep over haar hals en borst kunnen scheren, dan hoeft ze geen deken op?


Ja, maar ze heeft het overal warm, ook haar benen en achterhand. Dus moet haar dan helaas wel echt helemaal scheren..
Die vitamine korrel zal ik ook eens naar gaan kijken. Ze heeft behoorlijk aanleg om snel dik te worden dus voer haar zo min mogelijk bij ivm hoefbevangenheid.

Als ze op de plek waar meestal als eerste een paard de warmte kwijt wil geschoren is, dan is dat vaak genoeg. Dennis hier op bokt heeft shetten die zo minimiem geschoren worden en aangespannen Z starten zonder constant drijfnat zijn of dekens nodig te hebben. Mijn welsh zweette voornamelijk op/tussen de achterbenen, maar die heeft ook genoeg aan streepje luchtpijp en borst. Gewoon proberen, meer er af kan altijd nog.

_Dora_
Berichten: 51
Geregistreerd: 29-10-09

Re: Pony begint met schuren in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 10:52

Oh klinkt wel logisch, maar nooit geweten. Bedankt!