help,ons nieuw paard heeft bultjes op haar rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:50

hopelijk is het niets ergs!

geniet van je verjaardag!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:55

Ik ben benieuwd wat de dierenarts gaat zeggen.

Heeft hij trouwens op de plek van de bultjes wit haar? Die van ons hebben namelijk af en toe van die pigmentbultjes.

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 19:25

hoi,heeft even geduurd,want ben jarig,en heb steeds bezoek.
ze heeft daar geen wit haar.
De da zegt dat het onderhuids bindweefsel is,het kan geen kwaad,en het kan ook zijn dat die blijven,kortom ik moest me nergens druk over maken.
het zadel was volgens hem ook goed,wel zei hij dat ik om de druk beter te verdelen er een gelpad kan onderleggen,of een bontje.
groetjes karin

PolitieTed

Berichten: 847
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:32

Klinkt heel erg als wat mijn oude verzorgpaardje ook had. De dierenarts wist daar ook nooit van wat het was. Zij had het vooral onder het zadel, maar ook wel een paar op andere plaatsen. Ze had er verder geen last van ofzo (gelukkig). We hebben voor haar toen een bontshabrak gekocht, wel heel duur, maar het is ook wel heel goed.

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:23

Toevallig heeft mijn paard exact hetzelfde! Harde bultjes onder het zadel. Eerst had hij er één die ook kaal werd. Toen ik de dierenarts erbij had gehaald moest ik het met hydrocortiderm smeren. Dat heeft wel wat geholpen.

Nu zag ik gisteren (is ongeveer 2 maanden na de eerste bult) dat hij aan de andere kant van zijn rug ook bultjes kreeg. Vandaag heeft hij zelfs op meerdere plaatsen bultjes. Ze zien er heel vreemd uit; de haren liggen gewoon plat en het lijkt alsof het onderhuids eelt is of zo. De bultjes zijn wel gevoelloos, maar ik vind het toch een beetje raar. Ze variëren in grootte van 1m2 tot wel 4cm2. Ik rij nu al iedere keer met een schoon schabrak en een gelpad had ik er altijd al onder.

Heeft iemand nog meer tips?

Mariska

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 13:21

De dierenarts zei,als ze kaal zijn,of er komen er ook op andere plaatsen,of als er pus uit komt,ik hem weer moet bellen.
Want als er meer over lichaam komen,kan het schimmel zijn.
eiwitbulltjes kan dus ook,maar heeft die vanmij niet,dan zitten ze ook meer op de hals,en jeuken ze soms.
de haren bij die van mij zijn verder gewoon normaal,het zijn exht onderhuidse bulten,en geen kale plekken,of pus of wat dan ook.
volgens hem komt dit bij veel paarden voor,en smeren helpt niet,na het rijden afsponzen met koud water,en een gelpad/bontje.
dat was wat hij ervan vertelde.
hoop dat je hier al wat wijzer bent mariska?
en tsja als ik twijfel ,bel ik de da,want ons paard betekend alles voor ons,en iedereen zegt iets anders,maar hun hebben er tenslotte voor geleerd.
koste me dus wel 45.00 euro,maar ja,je leert er zo ook wel van.
groetjes karin

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 14:20

Dus waarschijnlijk toch bindweefselbultjes. Fijn dat je weet wat het is, als ik ook maar een beetje twijfel haal ik er ook een dierenarts bij, al is het alleen maar voor mijn eigen gemoedsrust Haha!

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:21

Hoi,
Vandaag weer eens goed gekeken naar de bultjes en het wordt niet erger. Na het rijden zijn ze wat dunner dan ervoor. (Door de druk van het zadel denk ik). Is dat bij jullie ook?

Ik ga toch de veearts maar eens bellen, zodat hij eens kan kijken. Het kan natuurlijk ook van het zadel komen. (Al rijd ik al zes jaar met hetzelfde zadel en heb ik nooit problemen gehad)

Ps. Ik heb eens goed gekeken voor een eventuele foto, maar je ziet er eigenlijk niets van. Je kan het alleen voelen.

Anouska

Berichten: 749
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 18:00

Probeer hem eens een week op hooi en brood te zetten, geen brok. Ik heb al een paar paarden meegemaakt die dit hadden en we hebben het toen met alleen hooi en brood kunnen verhelpen!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 21:09

Lanna heeft deze bultjes af en aan al jaren. Het zijn geen bultjes die door druk ontstaan. Haar zadels zijn diverse keren nagekeken. Sommige paarden zijn gewoon erg gevoelig voor bacterieen, vuildeeltjes noem maar op. Doordat op de zadelplek zweet onstaan kunnen kleine ontstekingen ontstaan...Dat veroorzaakt die bultjes.

Wat kun je er aan doen... Zoveel mogelijk goed schoonmaken voor het rijden en na het rijden op de zadelplek. Rijden met een schapenvachtdekje of een equitexdekje (duur maar werkt wel). Soms krijg je van de veearts een zalf die de bloedsomloop stimuleert. Dat heeft bij Lanna helemaal niets geholpen. Als een bult te groot wordt, wordt er een peniciline onder gespoten. De bult verdwijnt dan wel, maar als dit te vaak gebeurt wordt je paard resistent voor peniciline.

Sommige kleinere bultjes verdwijnen vanzelf. Ik heb goede ervaring met Aloe Vera Gelly erop smeren, maar het helpt niet bij alle bultjes. Ermee leren leven en zoveel mogelijk voorkomen (schoonhouden, speciaal dekje) is nog het beste.

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-04 11:28

Anya schreef:
Lanna heeft deze bultjes af en aan al jaren. Het zijn geen bultjes die door druk ontstaan. Haar zadels zijn diverse keren nagekeken. Sommige paarden zijn gewoon erg gevoelig voor bacterieen, vuildeeltjes noem maar op. Doordat op de zadelplek zweet onstaan kunnen kleine ontstekingen ontstaan...Dat veroorzaakt die bultjes.

Wat kun je er aan doen... Zoveel mogelijk goed schoonmaken voor het rijden en na het rijden op de zadelplek. Rijden met een schapenvachtdekje of een equitexdekje (duur maar werkt wel). Soms krijg je van de veearts een zalf die de bloedsomloop stimuleert. Dat heeft bij Lanna helemaal niets geholpen. Als een bult te groot wordt, wordt er een peniciline onder gespoten. De bult verdwijnt dan wel, maar als dit te vaak gebeurt wordt je paard resistent voor peniciline.

Sommige kleinere bultjes verdwijnen vanzelf. Ik heb goede ervaring met Aloe Vera Gelly erop smeren, maar het helpt niet bij alle bultjes. Ermee leren leven en zoveel mogelijk voorkomen (schoonhouden, speciaal dekje) is nog het beste.


dus een gelpad zal niet helpen??
kan ik die aloe vera gel bij de ruitersportzaak kopen??
bedankt voor de tips. Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 15:16

nee een gelpad hielp Lanna niet. Het zweet onder zo'n pad en daardoor gaan de porien open en kan er vuil en zo in komen.

Aloe vera gelly kun je kopen bij Geral van bokt Lachen Zij is er net een winkel in begonnen.

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 18:21

sorry computer was stuk!!!!
de bultjes worden al minder dankzij het gelpad wat ik van heike mag lenen.
we hebben een nieuw zadel gekocht,een dressuur kieffer .
groetjes karin

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:47

Bindweefsel bultjes kunnen ook komen door blokkades in de rug. Mijn vorige paard had het ook heel erg. de ostheopaat is toen geweest, en heeft hem behandeld. Na 2 weken waren de bultjes weg!!!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 01:31

Pascha schreef:
Bindweefsel bultjes kunnen ook komen door blokkades in de rug. Mijn vorige paard had het ook heel erg. de ostheopaat is toen geweest, en heeft hem behandeld. Na 2 weken waren de bultjes weg!!!



Het kunnen natuurlijk bindweefselbultjes zijn... Maar in een aantal gevallen zijn het dat nu juist niet. De bultjes van mijn paard zijn bijvoorbeeld onderzocht en dat blijken bultjes te zijn die onstaan door verstopte talgkliertjes (vergelijk met een mee-eter bij mensen). Dit ontstaat door zweet gecombineerd met hele kleine vuildeeltjes die binnendringen en een afweerreactie tot stand brengen. Daar komen dan die bultjes van.