Gaskoliek, voorkomen is beter dan genezen, maar hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Gaskoliek, voorkomen is beter dan genezen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-18 09:48

Ondanks dat ik dacht dat we goed op weg waren, heeft mijn paard nu voor een tweede maal dit jaar gaskoliek gehad.
Vorige keer was anderehalve maand terug en daarvoor rond dezelfde periode in 2017.

Het lijkt verband te houden met een weersomslag en het gras, maar het lastige is dat het weer gisteravond niet eens zo anders was dan de dag ervoor, maar gister blijkbaar wel het emmertje vol was.

Voor dit jaar is het weideseizoen nu over, en ik zou ervoor kunnen kiezen om haar nooit meer op het gras te laten gezien we daar de mogelijkheden voor hebben.
Aan de andere het is een paard die graag gras eet en op leeftijd, dus gras eten kan net dat beetje massa erop houden de komende jaren.

Ik ben dus op zoek naar misschien het wondermiddel of dé aanpak om het zo veel mogelijk te voorkomen.

Colosan werkt helaas niet voldoende en ze krijgt zodra het frisser en natter wordt een deken op rond 19/20u voor de nacht. Zodra het overdag ook fris blijft blijft de deken om.
Ze stonden pas later op de dag op de weide om de ochtendkoude uit het gras te laten trekken. Opbouwen in het voorjaar doe ik langzaam, 15 min, 30 min, uurtje, 1,5 etc.
Ze krijgen bijna onbeperkt hooi uit netten, maar niet op de weide, ervoor en erna is er wel hooi beschikbaar. 's Avonds krijgt ze een flinke bodem grasmix, met ong 500gr Grasbrok en ook zoiets een basis muesli. Staan 24/7 in een PP met schuilstal.

Omdat ze ook wat symptomen van maagzweren heeft starten we binnenkort met een kuur. Dierenarts/Tandarts is net geweest. En uiteraard gisteravond voor darmontspanner en pijnstiller.

"Een draver, is gaver" :D


Lysander

Berichten: 206
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Gaskoliek, voorkomen is beter dan genezen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 09:54

Mijn paard is er ook gevoelig voor en staat nu van 9 tot 5 op het land met een grasmasker om. Zo is het dit seizoen goed gegaan. Verder heb ik een app op mijn telefoon waarmee ik het fructaan in de gaten kan houden. Deze tijd is lastig, omdat de nachten koud en de dagen warm zijn.

Sweet Lysander: Z2 startgerechtigd!

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 10:23

Ik zal niet zeggen dat het DE oplossing is, maar het zou je wel wat meer inzicht kunnen geven in hoe de toestand van de darmen is: next generation sequencing faecal test geeft zo ongeveer een compleet beeld van de equine microbiome: https://www.equibiome.org/ . Daarna krijg je de uitslag eventueel via de dierenarts als je dat wenst. En een op maat advies hoe je de balans weer terug zou kunnen brengen in de darmen. Deze dame is microbioloog. Je zou lid kunnen worden van haar besloten groep, waar zij haar bevindingen deelt. https://www.facebook.com/groups/1862115 ... =bookmarks. Het is misschien het overwegen waard nog voordat je met maag/darmzweer medicatie begint. Het zou kunnen dat er minder heftige oplossingen zijn voor je paard. (Test kost 150 GBP, in UK kan het eventueel onder de verzekering vallen indien via DA aangevraagd, misschien kan het hier ook??). De test zou ook kunnen verklaren waar de gaskoliek vandaan komt.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 10:26

Kwam het bij jou heel plotseling of zag je je paard al een poosje opblazen qua gasopbouw? Bij die van mij vond ik al een hele tijd dat ze te veel gas in haar darmen had zitten en ineens was het te veel en had ze gaskoliek. Ik probeer nu maar in de gaten te houden of ze dus weer ineens opblaast qua gas. Is dat voor jou ook een indicatie?

Wat betreft je graskwestie: Ik zou aan de DA vragen of die het risico van gras groot acht. Als hij / zij denkt dat het wel mee valt dat het gras ervoor zorgt dat ze gaskoliek krijgt, dan lekker op het gras houden. Anders zou het risico van gras voor mij te groot zijn en zou ik over gaan op zand. Wie weet ben je er een keer te laat bij...

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4692
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 10:32

Ik herken het wel een beetje.
Mijn paard heeft in maart dit jaar gaskoliek gehad en in Augustus opnieuw.
Bij haar kwam het waarschijnlijk door de suikers in het gras.
En in 2017 had ze het ook in Augustus/ September bij overgang van het weer.

Ik laat meteen de dierenarts komen bij koliek, want mijn vorige paard ben ik aan koliek kwijt geraakt.
Dus zo ook de laatste keer en toen merkte de DA op dat hij wel vond dat ze vaak last van gassen had.
Op zijn aanraden krijgt April nu dagelijks lijnzaad door haar voer. Dus nu hopen dat dat genoeg is koliek te voorkomen. Dat is nog even afwachten, dus DE tip heb ik nog niet.

Anoniem

Re: Gaskoliek, voorkomen is beter dan genezen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 11:06

Toevallig hebben kennissen van mij een merrie die deze dagen ook gaskoliek had. Ze konden niet helemaal uitvinden waardoor het kwam geloof ik.

JJanss
Berichten: 58
Geregistreerd: 10-10-18

Re: Gaskoliek, voorkomen is beter dan genezen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:38

Mijn ervaring is inderdaad ook dat het door te veel suiker in het gras kan komen.

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-18 22:32

@Lysander, Graasmasker is nog wel een idee om het opnemen van grote happen te voorkomen.

Bedankt Elbony! Ik weet niet of dat iets is dat ik zou willen doen maar ik zal me er even iets verder in verdiepen.

AlphaDaemon schreef:
Kwam het bij jou heel plotseling of zag je je paard al een poosje opblazen qua gasopbouw? Bij die van mij vond ik al een hele tijd dat ze te veel gas in haar darmen had zitten en ineens was het te veel en had ze gaskoliek. Ik probeer nu maar in de gaten te houden of ze dus weer ineens opblaast qua gas. Is dat voor jou ook een indicatie?

Wat betreft je graskwestie: Ik zou aan de DA vragen of die het risico van gras groot acht. Als hij / zij denkt dat het wel mee valt dat het gras ervoor zorgt dat ze gaskoliek krijgt, dan lekker op het gras houden. Anders zou het risico van gras voor mij te groot zijn en zou ik over gaan op zand. Wie weet ben je er een keer te laat bij...


De dag ervoor was er niets te zien, en zelf kom ik meestal alleen 's avonds wat ook zo'n beetje het einde van de weide-dag is. Ze toont het dus niet al een paar dagen van te voren, het lijkt telkens echt een los staand geval te zijn.

DA gaf aan dat we in principe eigenlijk heel goed bezig zijn met de opzet van stal en toegang tot ruwvoer, dat eventueel hooi bijvoeren op het land een optie zou zijn, maar de kans bestaat dat ze daar geen interesse in heeft en druk door blijft eten. Verder kwam het er op neer dat sommige paarden gevoelig zijn ondanks de voorzorgmaatregelen en ze de keus voor geen gras meer ook wel kon begrijpen.

@Sabbientje, vervelend ook zo vaak al! Eerder heeft de mijne het ook in het voorjaar gehad, maar hier enkel nog maar in het najaar.. Misschien omdat ik erna heel langzaam ben gaan opbouwen maar er wellicht ook afgebouwd moet gaan worden?
Wat zou de lijnzaad doen?

"Een draver, is gaver" :D

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4692
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 08:38

Zijn advies was dat de lijnzaad helpt de gassen beter af te laten voeren, omdat lijnzaad de darmen gestimuleerd en een slijmerig laagje maakt in de darmen.

(En ik moeten zeggen. Mijn paarden schijten beiden als olifanten :') )


Dit staat op de site van de paardendrogist over Lijnzaad:

Lijnzaad is zeer rijk aan omega 3 vetzuren en zorgt voor een gezonde en glanzende vacht, voor de algemene ondersteuning en beschermt de darmwand van uw paard of pony.

-Ondersteunt een gezonde en glanzende vacht
-Bevordert de spijsvertering
-Bevat nog ruim 12% lijnzaadolie
-Hoog gehalte omega 3, goed voor de algemene ondersteuning
-Ondersteunt het immuunsysteem

Lijnzaad is een super gezond zaadje dat is gemaakt van vlas. In de zaadjes zit olie en dat maakt het zo’n gezond product. Lijnzaad bevat omega 3 en 6, vitamine B1 en 2, calcium, magnesium, zink én kalium. Lijnzaad heeft daarnaast ook een goede werking voor de darmen: het slijm dat vrijkomt als de zaadjes breken vormt een laagje aan de binnenkant van de darmen en helpt zo om afvalstoffen af te voeren.

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 08:51

Afgelopen tijd heb ik ook wat gaskoliek gehoord in de omgeving, maar geen heel duidelijke oorzaak. Sowieso waren het geen gevallen van zandkoliek of verstopping. Het lijkt er op dat deze droge zomer toch wat gestresst gras heeft veroorzaakt, veel zon en weinig vocht, dus misschien wat meer fructaan dan 'normaal' en dat kan zorgen voor gasvorming. Stel dat je dan ook net een rijker pak hooi/voordroog open hebt dan kan het misschien al genoeg zijn om koliek te veroorzaken.
Moeilijk om een tip te geven. Toevallig heb ik gister een workshop gehad over ruwvoer van Anneke Hallebeek, zij is dierenarts en voedingsdeskundige. Misschien kun je daar eens contact mee op nemen.

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gaskoliek, voorkomen is beter dan genezen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 08:57

Volgens mij ben je al heel goed bezig.

Beweegt het paard nog? want regelmatige beweging kan ook goed zijn om wat "gas" kwijt te raken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Lysander

Berichten: 206
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Gaskoliek, voorkomen is beter dan genezen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 09:28

Het voor- en najaar zijn altijd risicovolle periodes. Fructaan stijgt onder meer door temperatuurschommelingen. Je kunt je dan vast wel voorstellen hoe gevaarlijk deze warme dagen in combinatie met de al koude nachten zijn.
Als ik vind dat ze er opgetrokken uitziet, geef ik preventief colosan. Ze krijgt wat eerder een dekentje op als het koud is. 's Ochtends eerst hooi eten voordat ze het land opgaat. En als ze al te veel gas heeft, dan wil flink longeren nog wel eens helpen. De app om het fructaan in de gaten te houden heet Fructaan Index, van Hoef Natuurlijk.
Vorig jaar 6 koliekaanvallen gehad, waarvan 1 geëindigd in de kliniek. Dit jaar gelukkig nog maar 1, inmiddels ben ik helaas expert op dit gebied...

Sweet Lysander: Z2 startgerechtigd!

Nicje87

Berichten: 9848
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Gaskoliek, voorkomen is beter dan genezen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 10:04

Bij ons op stal heeft een paard gaskoliek wanneer hij te weinig beweging krijgt en alleen op het land staat elke dag. Wanneer hij gereden/gelongeerd wordt dankrijgt hij dit jaar getij geen gaskoliek.

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Gaskoliek, voorkomen is beter dan genezen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 22:24

Paard staat 24/7 op een PP dus zou voldoende moeten bewegen, zeker omdat de voer en waterplekken uit elkaar liggen. We zijn het werk aan het oppakken dus flink longeren is niet echt iets dat in het schema past. Terug denkend aan vorige aanvallen was ze altijd wel aardig in het werk, alleen de laatste twee keer dus eigenlijk niet.

Lijnzaad voer ik normaal alleen bij wanneer ik een zandweg kuur geef, niet dat ze last heeft van zandkoliek maar omdat ze veel op zand staan krijgt ze dat 2x per jaar preventief. Misschien wel de moeite waard om het in deze periode te gaan geven.

@Lysander, eigenlijk is dat ook al het aangepaste schema dat ik aanhield. Ze krijgt al een aantal weken in de nacht een deken op, zeker wanneer het kouder dan 10 graden wordt. Ze hebben altijd een aantal uur toegang tot hooi voordat ze überhaupt op het gras mochten en het weiland ging pas open wanneer de kou eraf was (na 11u). Op het nieuwere land stonden ze korter dan op het oude land.
Heb d'r toen ze aangaf dat ze last kreeg nog een aantal keer rechtuit flink laten draven op de track, dit maakte wel iets los maar onvoldoende om het probleem op te lossen.

Ik vrees toch dat de beste remedie zal zijn om suikers te vermijden en dat betekend beperkter grazen.. Jammer dat je het ze niet echt uit kan leggen :=

"Een draver, is gaver" :D

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gaskoliek, voorkomen is beter dan genezen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 09:15

Wat je nog zou kunnen proberen is om Gastro+ van Havens te gaan voeren als (enige) krachtvoer. Dat werkt heel goed bij paarden met allerlei soortige maag/darm problemen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

piecon

Berichten: 1258
Geregistreerd: 12-03-07

Re: Gaskoliek, voorkomen is beter dan genezen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 09:21

Ik heb hetzelfde probleem met een paard. Eentje van 21. Buiten omega olie aan het voer toevoegen krijgt hij iedere dag speedy beet. Daar zit veel water in en veel vezels. Sindsdien geen last meer gehad

http://www.trec-lessen.nl/ Voor alle hippische trainingen o.a trec. http://www.nhav.nl Nederlandse Hippische Activiteiten Vereniging, voor leuke activiteiten met je paard als, basis trec,patrouillerit, agility, trally, track trail enz..

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 22:37

Het wondermiddel bestaat, en heet carbo-v. Dat is een middel wat goed werkt voor de spijsvertering, en wat ook voor oudere paarden regelmatig wordt ingezet. Mijn merrie wordt ook in het najaar gevoelig voor koliek, de afgelopen twee winters heeft ze daarom de carbo gehad. Aanvankelijk om een koliek op te lossen maar daarna ter voorkoming van koliek, en van afvallen. Ook geeft het levenskracht. Echt een fijn middel is het. In het voorjaar geeft ze zelf aan wanneer ze het niet meer nodig heeft. Dit najaar probeer ik het vooralsnog met een ander product, kijken of dat ook werkt. Als ze daar niet genoeg aan heeft krijgt ze weer de carbo.

Stuur me maar PB bij interesse. Ik weet iemand bij jou in de buurt die je kan helpen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _bloempje01_, Dartel, Hobbyhorse, Sky_As en 104 bezoekers