Bultjes/korstjes in vacht pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Bultjes/korstjes in vacht pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 12:19

Hallo Bokkers,

ik ontdekte gister avond bij mij pony bultjes/roofjes in zijn vacht. Een paar dagen terug had hij dit nog niet.
Het zit vanaf zijn schoft/rug tot aan staartwortel en dan aan beide kanten een beetje opzij. Sommige plekjes maar kleine bultjes en andere plekjes wat meer op 1 plek.
Zover ik gisteren kon zien zit het in zijn vacht (wel dicht op de huid) maar niet als wondjes op zijn huid zeg maar.

Ik heb er wat uit gepeuterd, het was een witachtige vetachtige substantie wat wat 'poederig' leek (hij heeft sowieso altijd wat schilfertjes als hij onder een deken staat).
Ik had al op internet gekeken, maar dan kom ik op iets van talgkliertjes oid?
Maar kan het ook schimmel zijn?
en wat kan ik doen als het wel overmatige productie van talg is?
Moet hij dan geschoren worden zodat het niet in de vacht blijft hangen?

Ik heb geprobeerd foto's te maken maar dat lukte niet heel goed met één hand, had beter een foto kunnen maken van wat ik eruit heb gehaald :j

Alvast bedankt voor het meedenken.
En de dierenarts wordt ook gecontacteerd mocht dit nodig zijn, wou eerst even hier informeren.
Pony is verder niet ziek en staat op dit moment dag&nacht buiten (bij heel slecht weer 's nachts op stal)


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Ps:
pony is bekend met (lichte) zomereczeem (alleen in manen en staart). Jeukt nog af en toe wel tegen waterbak in land aan het hek voor het land. Maar dat is minimaal en ook geen scherpe randen oid aan

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Bultjes/korstjes in vacht pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 16:12

Keertje goed wassen met teershampoo?

Die van mij stond ook met wat korstjes maar na een goede sopbeurt is het helemaal verdwenen

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: Bultjes/korstjes in vacht pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 16:37

Als je er meer aan krabt, laten de korstjes dan los? En ontstaat er dan een haarloze plek?
Want dan is er grote kans dat het schimmel is. Daarbij zie je ook witte poederachtige substantie bij krabben.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 17:03

Sunneva schreef:
Als je er meer aan krabt, laten de korstjes dan los? En ontstaat er dan een haarloze plek?
Want dan is er grote kans dat het schimmel is. Daarbij zie je ook witte poederachtige substantie bij krabben.

Dit inderdaad.

Als het jeuk bultjes zijn kan het nog wel eens komen door de dichte wintervacht, mijn pony scheer ik altijd, zodra hij ook maar wat vacht krijgt, krijgt hij allemaal jeukbuljes op zijn huid en heeft hij heel veel jeuk, terwijl geschoren hij amper last heeft. Denk dat zijn vacht veel te dicht is, dat hij dat daardoor krijgt. Hij had die bultjes dan vooral op zijn schouder en aan de achterkant van zijn buik tegen de flanken aan,

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Re: Bultjes/korstjes in vacht pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 17:32

Wij hadden er ook eentje met allemaal bultjes met korstjes en soort van schilfers. Dierenarts zei dat het een bacteriële infectie is, een soort van rainrot.
Advies was 1 x per 3 dagen goed wassen met betadine een poosje. Als het dan nog niet weg is dan moest hij een paar weken antibiotica.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Bultjes/korstjes in vacht pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 17:42

Mijn paard heeft hier vorig jaar ook een variant van gehad, inderdaad een soort/variant van rainrot. Goed wassen met betadine shampoo, 1x korstjes helemaal eraf krabben en daarna niet meer wegkrabben. Hij heeft wel de plekjes gehouden de rest van de winter maar in het voorjaar was het weg. Wel heeft hij nu dit jaar op dezelfde plekjes een soort talg/vet bultjes maar dan in het haar en niet op de huid, die peuter ik nu ook maar los..

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Bultjes/korstjes in vacht pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 17:58

Rainrot lijkt me niet trouwens, gezien de pony onder een deken staat.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Bultjes/korstjes in vacht pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 18:02

Om een schimmel of bacterie uit te sluiten zou ik preventief even wassen met imaverol en betadine shampoo.
Mijn ervaring is dat dierenartsen niet zomaar een afkrabsel nemen en niet voldoende kennis hebben van huid problematiek. Mocht het wassen met imaverol niet werken zou ik doorpakken met betadine shampoo. Overigens 1 flacon van de shampoo is voldoende voor 1-2 keer wassen.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 18:06

Joscaa schreef:
Rainrot lijkt me niet trouwens, gezien de pony onder een deken staat.


Ook dan kan het voorkomen; onder een deken kan het broeien en dan is het tussen de haren net zo'n fijne broedplaats voor regenrot als een langdurig natte vacht die de huidvetten aantast.

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 19:10

Joscaa schreef:
Rainrot lijkt me niet trouwens, gezien de pony onder een deken staat.


Ja klopt dit dacht ik ook, dan moeten ze echt in contact komen met de regen. En hij staat onder een waterdichte

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Re: Bultjes/korstjes in vacht pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 19:16

Dank voor jullie reactie allemaal. Ben er nog niet uit wat het is, vindt het wel gek. Pony heeft nooit wat. Staat al jaren onder dekens.. enige wat nieuw is is dat die juni jl voor het eerst in zijn leven geschoren is.
Ik heb nog even een foto gemaakt van wat er uit de vacht komt
Ook heb ik wat opgevangen en breng ik morgen langs de dierenarts.
Moet ik wel gaan wassen wordt dat ook nog een dingetje haha. Gevalletje van water wordt je nat en daar houden we niet van :p

Afbeelding

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:18

alysha92 schreef:
Joscaa schreef:
Rainrot lijkt me niet trouwens, gezien de pony onder een deken staat.


Ja klopt dit dacht ik ook, dan moeten ze echt in contact komen met de regen. En hij staat onder een waterdichte



Dat is dus niet waar! Slecht ademende deken kan ook rainrot veroorzaken :o

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 19:20

Sunneva schreef:
Als je er meer aan krabt, laten de korstjes dan los? En ontstaat er dan een haarloze plek?
Want dan is er grote kans dat het schimmel is. Daarbij zie je ook witte poederachtige substantie bij krabben.


Ik moet de korstjes echt uit de vacht trekken.
En de plek wordt zo op het oog niet kaal. Maar hij heeft best wat haar
En als ik die plekjes eruit haal, komt er vaak wel haar mee.
Ik hoop echt dat het geen schimmel is..
Kan dat in een keer zo explosief arriveren?
Heb wel vaker schimmel gehad Bij een bijrijdpaard. Maar dat begon klein op 1 plekje en bleef vaak rondom die plek zitten

Jildau

Berichten: 9406
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:21

Het lijkt wel heel erg op wat mijn paard had en dat was wel rainrot / regenschurft..

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 19:23

Dat is dus niet waar! Slecht ademende deken kan ook rainrot veroorzaken :o[/quote]

Ja dat klinkt ook wel heel logisch..
Maar de deken bleef wel droog zelfs na een hele dag regen
Maar wie weet wordt het dan toch broeierig eronder.
Maar dit dus nooit eerder gehad..
Ook niet bij deze deken.

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 19:24

Jildau schreef:
Het lijkt wel heel erg op wat mijn paard had en dat was wel rainrot / regenschurft..


Oké dankjewel voor je reactie
Hoe heb jij dat toen moeten behandelen?
En moet zijn vacht er dan ook eerst af?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:59

Als je twijfelf kun je de plekjes even aanstippen met wat betadine scrub,shampoo of zalf, hibiscrub mag okk.
Regenrot kenmerkt zich eigenlijk wel dat het jeukt, als je de korstjes er af krabt vinden ze dat vaak heerlijk.
Een te dikke deken kan er voor zorgen dat de vacht wat gaat broeien hoor,daar kunnen ze het ook van krijgen.
weet niet hoeveel gram je er op hebt nu?

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 21:14

ellepel schreef:
Als je twijfelf kun je de plekjes even aanstippen met wat betadine scrub,shampoo of zalf, hibiscrub mag okk.
Regenrot kenmerkt zich eigenlijk wel dat het jeukt, als je de korstjes er af krabt vinden ze dat vaak heerlijk.
Een te dikke deken kan er voor zorgen dat de vacht wat gaat broeien hoor,daar kunnen ze het ook van krijgen.
weet niet hoeveel gram je er op hebt nu?


Oké had juist het idee dat het hem zeer deed toen ik er wat af haalde..
Heb ook wel het idee dat hij jeuk eraan heeft
De deken die die op Had was een 100 gram maar al wat ouder en meerdere keren gewassen. Dus is al dunner.
Heb hem nu een nieuwe fleecegevoerde op gedaan

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 18:19

Vanmiddag met ponylief naar dierenarts geweest.
Die gaf aan dat het regenschurft is.
Nu behandelen met zalf zodat de korstjes los weken uit zijn vacht en van zijn huid..
Mag geen deken op voorlopig en s nachts op stal.
Hij gaf aan vooral niet te gaan wassen op dit moment.