Gaskoliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bonice

Berichten: 26
Geregistreerd: 20-09-17

Gaskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 10:31

Goedemorgen,

Ik heb een probleem, en ben benieuwd of er hier bokkers zijn met hetzelfde probleem, en hoe zij die hebben opgelost..

Mijn paard, een 4 jarige KWPN-er, krijgt regelmatig gaskoliek. Soms krijgt hij het een half jaar niet, en dan weer 2 x in de maand, oorzaak tot nu toe onbekend. Ik heb er alle keren een dierenarts bij gehaald, :$ zij hebben er geen verklaring voor.

Weetjes:
- Er is mestonderzoek gedaan > paard had wormen, wormenkuur gegeven, nog steeds koliek
- Bloedonderzoek gedaan > kwam niet veel uit
- Ander voer: Gastro+ & suikervrije muesli > geen resultaat en erg prijzig
- Staat +- 7 uur op de wei, +- 45 min per dag rijden/longeren
- Krijgt inmiddels droog hooi ipv kuil > heeft nog geen koliek gehad, maar dit probeer ik pas 3 weken
- Krijgt inmiddels weer sportbrok + suikervrije muesli ivm de kosten en geen resultaat
- Ik geef 20 CL lijnzaadolie, vitamine C & probiotica > nog geen koliek gehad maar ook dit probeer ik pas 3 weken
- Ik heb Colosan gegeven tijdens een koliekaanval > werkte soms

Iemand een zelfde soort situatie en enig idee waar zijn of haar paard gevoelig is voor is?

Ik hoor het graag, begin wanhopig te worden |(


janouk
Blogger

Berichten: 17814
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Gaskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:40

mijn ervaring is dat de overgang naar droog hooi vaak verbetering geeft. Hoop dat het voor jouw paard ook de verbetering is.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

DeTjoeter
Berichten: 330
Geregistreerd: 12-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:45

Mijn pony had in het verleden vaak gaskoliek. Zij kreeg altijd (echt jaren achter elkaar) koliek na het inenten. Nu heb ik haar tussendoor 2 jaar alleen de enting zonder tetanus gegeven. Dat ging wel goed. Vorig jaar en dit jaar weer de normale enting met tetanus gegeven en nu gaat het wel goed. Daarnaast bij de overgang naar gras, maar ook toen er door de droogte veel suikers in het gras zaten kreeg ze eind van de zomer weer gaskoliek. Ik heb altijd colosan op stal staan. Dat heeft me zeker 6 veearts bezoeken gescheeld.

Sterkte met je paardje!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110485
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Gaskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:48

Ik zou een dagboek gaan bij houden en opschrijven wat hij per dag eet, wat voor werk. Hoe vaak buiten etc.
Kijken of je op die manier een patroon kunt ontdekken.
Komt de gaskoliek vooral voor na het weideseizoen? Gaat hij nu weer meer op stal? Krijgt hij kuil?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:55

Hier kan ik het relateren aan weersomslag en suikers, maar dan echt de combinatie ervan.
Dus een extra stukje land en plots van mooi weer naar echt een stuk kouder, of een bak met wortels en die weersomslag. Maar lang niet altijd enkel en alleen een weersomslag of opbouw van het weiland, dat maakt het lastig.

Het helpt hier om het armere gras te geven of de tijd op het rijke gras in te korten. Ook niet grazen in de ochtend en tijdig een deken op om die weeromslag en misschien de koude die op dr darmen slaat (?) op te vangen. En geen bak met wortels meer, enkel eentje voor de smaak.

Overigens voer ik verder niet heel suikerarm, krijgt hooi (onbeperkt), een bak met grasmix, daarover een schep muesli (basis) en een schep Grasbrok.
Maar probeer wel heel scherp te zijn op de weersomstandigheden en op haar aangeven van buikpijn, dan stopt ze met eten en begint ze te flemen.
Colosan helpt hier alleen bij hele lichte symptomen, als er al flink gas is dan moet er toch echt buscopan in..

"Een draver, is gaver" :D

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Re: Gaskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:08

Mijn vorige paard het ook heel erg, maar was ook een luchtzuiger.

Wat het bij haar in ieder geval triggerde waren (behalve haar hengstigheid - maar daar heb jij met een ruin geen last van :+ ) peentjes en nat kuil (alleen hooi en een beetje biks/muesli was dus de oplossing) en een dag stilstaan. Ik kon haar nooit een dag 'rust' geven, alleen als ze 24/7 op de wei stond ging dat goed. Verder moest ze echt elke dag lopen (minimaal draf).

Heel veel succes met je paard, ik hoop dat je de oplossing uiteindelijk vindt! :j

When a friend becomes a memory, the memory becomes a Treasure

Koper

Berichten: 30098
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 14:07

Mijn pony kreeg gaskoliek in de herfst/winter. Ook op hooi trouwens, van voordroog krijgt ze diarree maar geen koliek. Ze is gevoelig op de dikke darm, dat is blijkbaar een shettendingetje. Omdat ze in de lente en zomer er geen last van heeft heb ik haar de afgelopen jaren in de moeilijke helft van het jaar carbo-v gegeven. Dit jaar heb ik een ander middel (waar onder andere carbo-v in zit), tot nu toe gaat dat ook prima. Geen koliek en nog geen vermagering. Carbo-v kun je bij elke fatsoenlijke homeopaat krijgen, het is een veelgebruikt middel. Het werkt goed voor de spijsvertering, geeft levensenergie en is een fijn middel voor oudere paarden, onder andere. Ik ben het gaan gebruiken toen ze een paar jaar geleden met gaskoliek stond, veearts had er geen afdoende oplossing voor en na drie dagen begon ik me toch wel zorgen te maken. Carbo-v er in en binnen een kwartier at ze weer. Ik heb het ook regelmatig voor mijzelf gebruikt, en het is echt een heel fijn middel. Dit jaar krijgt ze druppeltjes van Puur (Puur Intestine). Dit omdat ik een shet heb, en ik met deze druppeltjes goedkoper uit ben. Ze heeft er namelijk minder van nodig dan een groot paard. Mochten de druppeltjes toch niet afdoende werken dan ga ik weer over op de carbo, met een flesje van 7,50 euro doe je ongeveer 6 weken als je het dagelijks geeft (onafhankelijk van maat/gewicht paard). Je kunt het gebruiken op het moment dat je paard koliek krijgt, ik gaf het preventief dagelijks omdat ik merkte dat ze meer levensenergie kreeg en weer goed op gewicht kwam. In het voorjaar geeft ze zelf aan als ze het niet meer nodig heeft.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Bonice

Berichten: 26
Geregistreerd: 20-09-17

Re: Gaskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 14:23

Bedankt voor jullie reacties! Heb het idee dat het met hooi ipv kuil al een stuk beter gaat! Hij is minder opgeblazen en is iets beter in zn hum. Verder heb de wei beperkt van een hele dag naar halve dag. Ook lijken weersveranderingen wel wat te doen.. misschien goed om van tevoren colosan te geven? of echt tijdens de "aanval"

Annelien92

Berichten: 360
Geregistreerd: 19-05-10
Woonplaats: Bergen Op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:45

Ik heb exact hetzelfde met mijn paard. Echter denken we nu de oplossing gevonden te hebben.

Wij zijn Pavo Zonder gaan voeren. Hier zitten aanzienlijk minder suikers in dan in 'normaal' krachtvoer. Ik weet dat het met hooi en gras heel moeilijk te bepalen is hoeveel suikers ze binnen krijgen, maar door alleen al over te stappen op een suiker arm kracht voer zijn wij, * even afkloppen * koliek vrij.

Met weidegang altijd erg voorzichtig geweest, altijd netjes opgebouwd. Ook scheelt het dat wij exact weten waar het hooi vandaan komt.

Daarnaast zit hij een stuk beter in zijn vacht, ook had hij altijd veel moeite met verharen en vacht aanmaken. Dit gaat nu al een stuk soepeler. Alsof hij toch de hoeveelheid suikers die hij binnen krijgt niet kon verwerken.

In het verleden hebben we vele dierenartsen, homeopaten en klinieken gezien. Hier zijn wij nooit een langdurige oplossing rijker van geworden. Als dit de sleutel is, raad ik zeker aan om het eens te proberen.

Mocht je nog vragen hebben, ik herken mijn paard namelijk precies in jouw beschrijving, mijn inbox staat altijd open.

Dear baby boy, i am so excited to take on the world with you <09-06-2019

Cchiara
Berichten: 38
Geregistreerd: 02-09-18
Woonplaats: Randstad

Re: Gaskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 15:03

Ik denk dat je de grootste winst al behaald hebt door hooi te gaan voeren.
Je gaf aan een wormenkuur gegeven te hebben ivm wormbesmetting. Is er daarna nog een mestonderzoek gedaan om te kijken of hij wormvrij is? Dat zou ik eventueel nog aanraden, dan kan je wormen in ieder geval uitsluiten.

Elisa2

Berichten: 36697
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 16:42

Bonice schreef:
Goedemorgen,

Ik heb een probleem, en ben benieuwd of er hier bokkers zijn met hetzelfde probleem, en hoe zij die hebben opgelost..

Mijn paard, een 4 jarige KWPN-er, krijgt regelmatig gaskoliek. Soms krijgt hij het een half jaar niet, en dan weer 2 x in de maand, oorzaak tot nu toe onbekend. Ik heb er alle keren een dierenarts bij gehaald, :$ zij hebben er geen verklaring voor.

Weetjes:
- Er is mestonderzoek gedaan > paard had wormen, wormenkuur gegeven, nog steeds koliek
- Bloedonderzoek gedaan > kwam niet veel uit
- Ander voer: Gastro+ & suikervrije muesli > geen resultaat en erg prijzig
- Staat +- 7 uur op de wei, +- 45 min per dag rijden/longeren
- Krijgt inmiddels droog hooi ipv kuil > heeft nog geen koliek gehad, maar dit probeer ik pas 3 weken
- Krijgt inmiddels weer sportbrok + suikervrije muesli ivm de kosten en geen resultaat
- Ik geef 20 CL lijnzaadolie, vitamine C & probiotica > nog geen koliek gehad maar ook dit probeer ik pas 3 weken
- Ik heb Colosan gegeven tijdens een koliekaanval > werkte soms

Iemand een zelfde soort situatie en enig idee waar zijn of haar paard gevoelig is voor is?

Ik hoor het graag, begin wanhopig te worden |(


Ik heb ervaring met een luchtzuiger met terugkerende gaskoliek, hier is/ was de oplossing: gastro+ met wat bietenpulp. Hooi ipv kuil..wel goede kwaliteit van schimmel in het hooi kreeg ie het ook.
Niet teveel wortels/ appels etc en al helemaal geen mais.
Lijnzaadolie of zonnebloemolie door het krachtvoer.
Paard goed warmhouden (deken op met regen, kou etc.) beperkte weidegang en heel veel beweging. (ook dagelijks flink draven minimaal)
Colosan werkte hier gelukkig wel goed.

Ook regelmatig mest op zand checken, en kijken of alle wormen weg zijn kan helpen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 08:58

Mijn paard had hetzelfde,
Nu krijgt hij: hooi, geen granen, geen suikers, geen appels of wortels. En ik geef hem biergist en lijnzaadolie bij.

Edit: nu geen last meer :)

Bonice

Berichten: 26
Geregistreerd: 20-09-17

Re: Gaskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 10:30

Dit klinkt positief! Daar kan ik wel wat mee, bedankt!

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 19:59

Hier even reageren, ben net thuis.
Mijn merrie kreeg vanmiddag gaskoliek toen we ze op een nieuw weitje hadden gezet.
Express al later in de middag gedaan voor de suikers,maar na een half uur zag ik haar al plat liggen.
Nog even aan gekeken,ze heeft wel vaker in wat korter nat gas dat ze wat gevoelig reageerd,maar dan knapt het snel op.
Nu niet,dus toch maar de veearts gebelt, 2 spuiten er in en toen knapte ze ook wel weer op.
Maar bij haar is het echt het gras wat de boosdoener is en dan voonamelijk als het kort (reken 20cm hoogte) en nat is


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers