Knakken in gewricht van achterbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Knakken in gewricht van achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 20:42

Ik heb een vraag aan jullie.

Ik heb een 3 jarige merrie die erg knakt in stap en draf in achterbenen, galop niet, knakken klinkt ten hoogte van kogelgewricht.
Paard is overigens niet kreupel. Het gaat om een (4juni officieel 3jr) 1.62 merrie. Dus ook niet een grote lobbes.
Ze heeft het zowel met longeren als met rijden, in vrijbewegen is het mij nog niet duidelijk opgevallen. Loopt gehele dag buiten
Ik knak zelf ook regelmatig in mijn enkel, en heb er geen last van maar goed, ik ben mens Dayaan is een paard ;)..
Ze word niet eerder dan na de stamboek keuring op foto's gezet, maar dacht, voor ik me echt zorgen ga maken eens vragen of er ruiters/fokkers ervaring hebben, of dat dit misschien met de groei te maken heeft of toch iets wat verkeerd kan zijn op foto's?.

Ik heb dit overigens wel vaker gehoord bij paarden, op wedstrijden loopt er wel eens één voorbij me die knakt, maar ik heb er nooit acht op geslagen. Nu het over een merrie van mijn eigen gaat zou ik het wel willen weten

Alvast bedankt!

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Knakken in gewricht van achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:43

Het is het gewrichtsvloeistof (synovia) wat door de beweging gaat "werken". Niks om je zorgen over te maken.

Massette
Berichten: 36
Geregistreerd: 07-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:46

Hoi,

Heb zelf een jong paard die dat ook heeft. Het geknak klinkt meer als een stroom draadje dat op de grond ligt te "knetsen". DA zegt dat dat komt door een droog gewricht. Helemaal niets ernstig. Beter een droog gewricht dan ééntje met vocht in. Bovendien is paard volledig RX goedgekeurd met allemaal 1tjes.

Veel succes met je paard ! ;)

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:47

Dat is niet altijd zo... bij mijn paard was het ernstige artrose...

hij kreeg het als jaarling, het knakken, en is met 3.5 ingeslapen. Niet alleen om die artrose hij had nog veel meer als dat, maar het is dus niet altijd onschuldig.

In Utrecht hadden ze mij idd ook verteld dat het vaak zo is met jonge dieren etc... maargoed, achteraf kijk je een koe in zijn kont.

_blue_
Berichten: 317
Geregistreerd: 04-04-11

Re: Knakken in gewricht van achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:21

drie totaal tegenstrijdige antwoorden als je het mij vraagt, ik zou met zo'n paard even de veearts laten komen, mijn ervaring is dat knakken soms wel degelijk kwaad en en soms is dr niets aan de hand. Een veearts kan buigproeven doen om te kijken of het gewricht reageerd. Er niets aan doen zou ik persoonlijk niet aandurven is nog een jong dier.

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Re: Knakken in gewricht van achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:25

Dat is idd ook mijn advies, maargoed mijn da gaf dus aan dat het geen kwaad kon... Koffiedik kijken dus soms.

Debola_89

Berichten: 959
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Belgie

Re: Knakken in gewricht van achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:37

Ook het feit liever een te droog gewricht dan vocht, kan ik ten zeerste afkeuren!!!! het is beide niet goed, maar toch liever wat vocht!!! indien meer info pb dan gerust :S

Massette
Berichten: 36
Geregistreerd: 07-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 09:06

Tuurlijk is het altijd aan te raden een DA te raadplegen om helemaal zeker te zijn van je zaak (zeker bij zo'n jong paard) zoals Seresta al aan gaf.
Ik deelde hierboven gewoon even mee wat mijn ervaring met het knakken is en wat mijn DA er van zei. ;)

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:45

Ik heb ook een driejarige die een geluid maakt in de knie achter (alleen in stap). Heb een de DA een buigproef laten doen en er was niets te zien, zelfs niet de eerste passen, volgens de DA dus niets aan de hand. Op haar advies ben ik wel glucosamine in combinatie met MSM van Sectolin bij gaan voeren en nu is het geluid een stuk minder, maar probeer dit binnenkort af te bouwen en kijken hoe het dan gaat.

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Re: Knakken in gewricht van achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 18:21

@ Maringe, Glucosamine is mij ook aangeraden, echter mag dit niet gegeven worden tijdens dracht en aangezien ze geinsemineerd is/word door Metall is dit helaas niet een optie.
Buigproef bij beide achterbenen is overigens goed, geen opmerkingen en knakt ook niet tijdens weg lopen, tevens niet kreupel. De foto's over een maand zullen wel uitwijzen of er werkelijk wat aan de hand is, of dat het inderdaad door droog kraakbeen komt.

@ Massette DA vertelde idd wat jij zei.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Knakken in gewricht van achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:23

Hier hetzelfde bij mijn 3jarige, rontgen was hij ook prima en hij loopt gewoon rad. Ik voer sinds kort ook Gulcosamine

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Re: Knakken in gewricht van achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:24

het ligt er denk ik ook aan hoe het knakt, bij die van mij kon je het namelijk ook zien.

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Re: Knakken in gewricht van achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 18:26

Je kunt het bij Dayaan niet zien, ze heeft ook "perfect" droog been werk, maar knakt idd zoals Massette zegt net als het tikken van stroomdraad aan de grond. Wel ontzettend vervelend dat jou paard artrose had!

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:28

newt schreef:
Je kunt het bij Dayaan niet zien, ze heeft ook "perfect" droog been werk, maar knakt idd zoals Massette zegt net als het tikken van stroomdraad aan de grond. Wel ontzettend vervelend dat jou paard artrose had!

Hier idem hetzelfde geluid en ook droog benenwerk...

Op de lange duur en met forse fysieke belasting dragen droge gewrichten wel bij aan een grotere kans op ontwikkeling van artrose is mij gezegd

_blue_
Berichten: 317
Geregistreerd: 04-04-11

Re: Knakken in gewricht van achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:24

gelukkig kwam er niets uit de buigproef, dat is tenminste al iets, en houd je nu in je achterhoofd dat het iets kan betekenen, misschien wel niets. Ben heel benieuwd wat er uit de foto's komt en misschien kan je op zoek naar een middel wat wel tijdens de dracht gegeven kan worden?

MyraEmy
Berichten: 12
Geregistreerd: 20-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 22:46

Hallo! Ik heb vandaag ook mijn paard door een DA laten checken met precies hetzelfde probleem, ik heb een 10 jarige welsh. De DA vertelde mij dat de rug en bil spieren dan niet sterk genoeg is en daardoor het been knakt, ik moet nu in een diepe zandbak gaan rijden zodat ze extra erg haar achterbenen onder haar lijf gaat zetten. Ik las ook ergens dat je paard dan een tekort heeft aan gewrichtvloeistof en heb dat ook nog even nagevraagd maar daar heeft het knakken niets mee te maken volgens mijn DA, logisch dat je paard van 3 dat heeft wss heeft hij nog niet die spieren :)

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 22:58

MyraEmy schreef:
Hallo! Ik heb vandaag ook mijn paard door een DA laten checken met precies hetzelfde probleem, ik heb een 10 jarige welsh. De DA vertelde mij dat de rug en bil spieren dan niet sterk genoeg is en daardoor het been knakt, ik moet nu in een diepe zandbak gaan rijden zodat ze extra erg haar achterbenen onder haar lijf gaat zetten. Ik las ook ergens dat je paard dan een tekort heeft aan gewrichtvloeistof en heb dat ook nog even nagevraagd maar daar heeft het knakken niets mee te maken volgens mijn DA, logisch dat je paard van 3 dat heeft wss heeft hij nog niet die spieren :)


Met een 3 jarige zal ik bovenstaand advies zeker niet opvolgen!
Met een 10 jarige ook minder snel. Jee wat een belasting om aan wat extra spiermassa te komen!!

MyraEmy
Berichten: 12
Geregistreerd: 20-10-16

Re: Knakken in gewricht van achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 23:37

Waarom niet? Is toch niks mis mee als je gewoon een goed lopend gezond paard hebt? Zolang je maar niet in 1 keer een uur in een diepe bak rijd en het maar gewoon rustig opbouwd