PRE positief getest op PSSM 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
louw01
Berichten: 40
Geregistreerd: 18-11-06

PRE positief getest op PSSM 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 06:56

Mijn PRE, goedgekeurd voor reproductie, is positief getest op de erfelijke spierziekte PSSM 2. Het is een langzaam slopende ziekte, die vaak verward wordt met andere aandoeningen.
De enige manier om hier achter te komen is te laten testen. Ik heb hiervoor Center for Animal Genetics gebruikt in Duitsland. https://www.centerforanimalgenetics.com/
Ik zet dit speciaal op Bokt om paardeneigenaren te waarschuwen dat deze ziekte niet alleen bij andere rassen voorkomt maar ook bij de PRE's en Lusitano's. In alle warmbloeden kan deze ziekte voorkomen.
Ikzelf koop nooit meer een PRE of Lusitano zonder deze test te laten uitvoeren.
Informatie over PSSM oa. op de website http://www.pssm.eu/nl/

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: PRE positief getest op PSSM 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 07:14

Komt bij zoveel meer rassen voor dan alleen tinkers.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 07:20

Wat goed dat je dit deelt! Even heel nieuwsgierig, je zegt goedgekeurd voor reproductie - zijn daar ook veulens van gekomen? Sterkte voor jou en je paard, hopelijk kan hij/zij nog een tijd pijnvrij door het leven :(:)

louw01
Berichten: 40
Geregistreerd: 18-11-06

Re: PRE positief getest op PSSM 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 07:31

Nee, geen veulens.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 08:21


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: PRE positief getest op PSSM 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 08:23

Sterkte, wat zijn de symptomen die jij merkte?

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 08:45

StalNollie schreef:
Komt bij zoveel meer rassen voor dan alleen tinkers.


Tinkers hebben vaak juist toch pssm1?

Dat klinkt als een nuanceverschil, maar pssm1 is een spierziekte waarbij suikers gevaarlijk zijn terwijl de verschillende varianten van pssm2 juist een sterk verhoogde eiwitbehoefte hebben en niet (bijzonder) gevoelig zijn voor suikers. Veel krachtvoer hoeft bij deze dieren niet per se problematisch te zijn, terwijl het een doodsklap is voor pssm1-dieren.

Ook wel of niet bewegen bij lichte klachten hangt af van het type pssm.

Welke variant is hij positief op getest? P2?

Anoniem

Re: PRE positief getest op PSSM 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 10:43

Wat ontzettend naar nieuws! :(:)
Ik heb dit jaar te horen gekregen dat mijn halve PRE via zijn moeder (geen PRE maar gangenpaard) PSSM 2 heeft geerfd, en doordat ik toen helemaal in de PSSM 2 wereld gedoken was wist ik helaas al dat het ook bij PRE's en Lusitano's voorkomt. Helaas geloven fokkers er nog niet in. Sterker nog, ik ken iemand met een (warmbloed) merrie van wie vrijwel alle broertjes/zusjes PSSM 2 hebben en die zelf ook enige lichamelijke problemen heeft, maar de eigenaren hebben besloten om haar niet te laten testen want ze gaan toch met haar fokken dus dan voegt een test niets toe... :(
Ik koop ook nooit meer een paard zonder PSSM 2 test, het is zo'n vreselijk complexe ziekte (in ons geval steeds weer de balans zoeken tussen trainen (teveel is stijfheid/spierbevangen, te weinig is spierverlies) en voeren (continu op zoek naar een nieuwe eiwitbalans aangezien de eiwitwaardes van gras en hooi steeds schommelen en de bespiering dus net zo hard mee schommelt, helaas vooral in negatieve richting) dat ik dit nooit meer wil.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 10:49

Voor de mensen met een positief getest paard: vertonen die ook al symptomen?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: PRE positief getest op PSSM 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 10:58

Ik heb een PRE wat bij een half buitje al spierverlies heeft, zo erg dat ze echt op de hele rug en kont in valt. Op zich loopt ze wel altijd soepel zover ik weet maar haar manenkam is wel dik en hard ondanks (bijna)kiephals. Haar moeder is compleet het tegenovergestelde dus heb wel "gezonde" vergelijk.

Zou dit pssm kunnen zijn of moet ik dat gewoon in een slechte vacht zoeken?
Met dit soort berichten begin ik toch wel te twijfelen.

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 11:00

Eigenlijk zou vanuit het stamboek verplicht moeten worden om te laten testen zo niet kan een hengst niet goedgekeurd worden en de veulens van drager merrie niet opgenomen worden in het stamboek.
En het stamboek zou deze taak op zich moeten nemen en de verantwoording dragen om dit verplicht te stellen.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 11:01

Hier een tuigpaard met pssm p2/p2 n/p4. Ik heb er nog nooit eerder van gehoord dan toen ik er zelf mee geconfronteerd werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 11:03

Ik ben gaan testen omdat mijn paard al jaren vreemde spierklachten (vooral chronische spieratrofie op rug en achterhand en te hoge spierspanning) had, hij het sinds een jaar voor zijn doen qua spieren behoorlijk goed deed (voor normale paarden zeer matig), en ik erachter kwam dat ik hem in dat goede jaar al die tijd onbewust als PSSM 2 paard was gaan voeren. Toen zijn directe familieleden ook nog eens dezelfde problemen bleken te hebben en het toch wel heel erg erfelijk begon te lijken heb ik hem getest, en daar kwam inderdaad PSSM 2 uit.
Als hij geen symptomen had gehad en die niet verbeterden door een PSSM 2 dieet was ik nooit op het idee gekomen om hem hierop te testen.

Ons grootste probleem is de spieratrofie, want helaas heeft hij ook nog een erfelijke afwijking aan de ruggengraat waardoor hij een gespierde rug nodig heeft om niet in de problemen te raken. Helaas betekent PSSM 2 juist dat je een continue strijd tegen spieratrofie op de rug en achterhand vecht, dus dat is een extreem onhandige combinatie. Ik verwacht niet dat hij erg oud gaat worden, want zijn andere familieleden met PSSM 2 kenmerken zijn ook niet ouder dan 17 geworden.

Ipsilonka: dat is ook een heftige diagnose, drie belastende genen. :(

@ Azmay: wat ik bij 'warmbloeden' met PSSM 2 zie is dat de meesten wel genoeg (tot veel teveel) vet hebben, maar tegelijkertijd enorm arm bespierd zijn op rug en kont. Bij paarden die op de wei komen zie je dat ze in de lente/vroege zomer opeens goed in de spieren komen te zitten (veel eiwit en vitamine e in het gras), ze in de herfst weer teruglopen in bespiering en erg veel last hebben van kou/regen op de rug (nog meer spieratrofie, te hoge spierspanning, kort lopen, spierbevangenheid enz).
Ik ken jouw merrie uit je oude topics en ik vind haar helaas wel een typische PSSM 2 kandidaat qua bouw en spierontwikkeling. Natuurlijk kan spierverlies ook andere factoren hebben, maar als het zoals ook bij jullie al jarenlang duurt dan zou een test geen kwaad kunnen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: PRE positief getest op PSSM 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:01

Dat is wel mooi kak, dan gaat de droom om een veulen met haar te fokken ook niet door.
Die test is wel flink duur zeg :oo

Heb trouwens zelf ook precies de symptomen op de Animalgenetics site, zo baas zo paard he ^)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:10

De PSSM 2 test is inderdaad erg duur. -O-
Maar wie weet, voor hetzelfde geld komt uit de test dat jouw merrie het niet heeft en dat zou dan positief zijn. :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:23

xyzutu2 schreef:
De PSSM 2 test is inderdaad erg duur. -O-
Maar wie weet, voor hetzelfde geld komt uit de test dat jouw merrie het niet heeft en dat zou dan positief zijn. :)

Als ik heel eerlijk ben naar mezelf denk ik dat die kans erg klein is :o
Ga vanavond eens met mijn vriend overleggen, is toch te veel geld (maar toch ook te belangrijk) om eventjes zelf te besluiten wel of niet te gaan testen.

louw01
Berichten: 40
Geregistreerd: 18-11-06

Re: PRE positief getest op PSSM 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 13:09

De kosten van deze test zijn 230 Euro. Niet goedkoop maar laten we eens bedenken hoe duur het is wanneer een paard met deze aandoening gekocht wordt of mee gefokt wordt. De kosten die dat met zich meebrengen zijn 10 à 20 maal duurder dan de 230 euro. Want je gaat naar de dierenarts die er allerlei testen op los laat, je gaat er misschien mee naar Utrecht en zo worden de kosten torenhoog en je hebt er nog steeds geen gezond paard mee!
Alleen wij, de eigenaren of toekomstige eigenaren kunnen hier verandering in brengen. Accepteer geen paard dat niet getest mag worden, accepteer geen dekhengst die niet getest is of waar jij het van de eigenaar niet mag testen. Komt de verkoper met het verhaal dat het paard getest is, laat hij of zij dat dan tonen met uitslagen op naam en levensnummer. Alleen zo "dwingen" wij dat de stamboeken ons serieus nemen.
De uitslag van de test van mijn paard zijn gestuurd naar het ANCCE [PRE stamboek] in Spanje en naar het Nederlandse dochter stamboek.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:18

louw01 schreef:
De kosten van deze test zijn 230 Euro. Niet goedkoop maar laten we eens bedenken hoe duur het is wanneer een paard met deze aandoening gekocht wordt of mee gefokt wordt. De kosten die dat met zich meebrengen zijn 10 à 20 maal duurder dan de 230 euro. Want je gaat naar de dierenarts die er allerlei testen op los laat, je gaat er misschien mee naar Utrecht en zo worden de kosten torenhoog en je hebt er nog steeds geen gezond paard mee!
Alleen wij, de eigenaren of toekomstige eigenaren kunnen hier verandering in brengen. Accepteer geen paard dat niet getest mag worden, accepteer geen dekhengst die niet getest is of waar jij het van de eigenaar niet mag testen. Komt de verkoper met het verhaal dat het paard getest is, laat hij of zij dat dan tonen met uitslagen op naam en levensnummer. Alleen zo "dwingen" wij dat de stamboeken ons serieus nemen.
De uitslag van de test van mijn paard zijn gestuurd naar het ANCCE [PRE stamboek] in Spanje en naar het Nederlandse dochter stamboek.

Gezien de planning is om dit paard te houden tot haar dood zou ik er mee weg kunnen komen haar gewoon als pssm te behandelen (deed ik eigenlijk toch al) en enkel te testen mocht ik toch echt willen fokken of verkopen. Dan uiteraard alleen dekken bij negatieve test.
Moeder heb ik staan en die heeft helemaal geen symptomen en is rond en gezond. Hengst heb ik fotos van gezien en ik twijfel er niet aan dat het van hem af komt. Gelukkig heeft hij voor het laatst in 2014 gedekt zo te zien maar wel 10 nakomelingen.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: PRE positief getest op PSSM 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:03

Die 238 euro waren een schijntje met wat ik het afgelopen jaar heb geïnvesteerd in mijn paard.

Anoniem

Re: PRE positief getest op PSSM 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:08

Hier ook, alle eiwit- en vitamine/mineralensupplementen die ik niet voor hem gekocht heb - en vervolgens weer weg kon gooien omdat hij ze niet lustte... Bij een normaal paard zeg je 'dan zet je het hem gewoon net zoveel dagen/weken voor tot hij het wel eet', maar dat is bij een PSSM 2-paard geen optie. Tenzij je ermee akkoord gaat dat met elke dag zonder supplementen de spierspanning oploopt en de spieren verder atrofieren.

Ik wist al 99,99% zeker dat de mijne PSSM had gezien de voergeschiedenis, familiegeschiedenis en symptomen, maar heb uiteindelijk toch besloten de test te doen omdat ik dan tegen de dierenartsen kan zeggen dat mijn paard PSSM heeft, in plaats van 'ik vermoed dat mijn paard PSSM 2 heeft maar het zou ook gewoon kunnen dat ik zo'n modeziekte wel stoer vind en dat hij eigenlijk kerngezond is'. Liever duidelijkheid, niet alleen voor mezelf maar ook voor zijn dierenartsen, stalhouder en behandelaren/instructrice. Liever dan dat ze hem normaal behandelen, met normale ambities en normale verwachtingen en pas erachter komen dat dat niet kan als het te laat is.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 00:37


Anoniem

Re: PRE positief getest op PSSM 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 11:58

Ik denk dat het onmogelijk is om dat te zeggen, ik heb er in elk geval nog nooit over gehoord in combinatie met pssm2. Mijn paard staat trouwens nu anderhalf jaar op een biologische paardenhouderij en zou dus al anderhalf jaar geen glyfosfaten via zijn ruwvoer meer binnenkrijgen, maar hij blijft heel veel extra natuurlijke vitamine E (bij hem het belangrijkste) en essentiele aminozuren zijn nummer 2) nodig hebben. Toen ik hem alleen maar veel extra eiwit/essentiele aminozuren bijvoerde kon ik de spieratrofie wel enigzins stoppen, maar pas sinds hij natuurlijke vitamine e binnenkrijgt bollen zijn spieren weer tot normale proporties op - die proporties heeft hij nog nooit van zijn leven gehad.

Kismetje

Berichten: 342
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Leende

Re: PRE positief getest op PSSM 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:06

Hier een andalusier met p4/p4 en px...paar dagen geleden uitslag gehad..

boschhoeve
Berichten: 140
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:24

Jemig wat triest om alle verhalen van pssm 2 te horen. Ik ben me erin gaan verdiepen en ik schrok er an....
Aankomende week krijg ik de uitslag maar ik houd mn hart vast....

Anoniem

Re: PRE positief getest op PSSM 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:48

Ik help je hopen dat het het niet is. Ik heb mijn PSSM 2 Andalusier helaas dit najaar in moeten laten slapen. Hij had sowieso nog een rugprobleem en was enorm hypermobiel dus sleet gewoon door zijn lichaam heen, maar door die PSSM 2 - bij hem in twee varianten - was het uiteindelijk niet meer te doen. Ik heb wel eens gelezen dat een gemiddeld PSSM 2 paard tot 2 aanvallen van spierverlies per jaar zou hebben, maar [***] reageerde echt overal op met spierverlies - soms meer, dan minder, elke maand wel een keer - en had dus ook niets aan spieren om de rest van zijn problemen mee te kunnen compenseren of stabiliseren.
Het aller-, aller-, allermoeilijkste aan PSSM 2 vind ik de vraag wanneer het genoeg is, zeker als een paard ook stijf is, chronisch spierpijn heeft, niet tegen kou, wind of regen op zijn spieren kan of regelmatig tegen spierbevangenheid aan zit. Dat moet iedereen voor zich bepalen, maar ik ben ontzettend blij dat we [***] nog een winter hebben kunnen besparen, ook al mis ik hem nog steeds enorm.