Vreemd ziektebeeld pony, wie ervaring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 18:37

Nee niet tegen rhino uiteraard wel de standaard enting. Da heeft bloed getrokken. Maar hij vermoedde het al meteen door de staart die zo slap hangt en spierverlies op de billen. Ze kan gewoon prima herstellen gelukkig. Goed vertroetelen is het advies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 19:05

SusanH schreef:
Nee niet tegen rhino uiteraard wel de standaard enting. Da heeft bloed getrokken. Maar hij vermoedde het al meteen door de staart die zo slap hangt en spierverlies op de billen. Ze kan gewoon prima herstellen gelukkig. Goed vertroetelen is het advies.


Kloten zeg, heel veel succes met het herstel!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 19:14

We gaan goed voor haar zorgen volgens da moest het helemaal goed kunnen komen.

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Vreemd ziektebeeld pony, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 19:21

Oh Susan wat naar.
Gelukkig is de DA positief.
Heel veel sterkte.
En ook voor je dochter want het valt niet mee om een ziek vriendje te hebben.
Ze zal best angstig zijn.
Het verlies van jullie paard speelt vast mee in het koppie.
Virtuele knuffel

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 19:47

Zeker ze vindt het heel erg onze dochter. Vanmiddag samen op de foto. Cato staat er niet heel voordelig op zo lijkt niet of er veel leven in zit maar ik merk wel dat ze iedere dag ietsje beter wordt. Koorts was ook bijna weg vandaag.

Afbeelding

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Vreemd ziektebeeld pony, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 20:30

Och jeetje, dat is schrikken.

Hopelijk knapt ze op zonder blijvende verschijnselen.

Rest nog de vraag: hoe komt ze hier nou aan?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 20:37

Geen idee.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Vreemd ziektebeeld pony, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 22:22

Wat rot, ik was er al bang voor... Blij dat je DA het positief in ziet. Ik ga duimen voor jullie dat het goed komt :(:)

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 22:23

Wel fijn dat je er nu achter bent wat het is, maar geen fijn nieuws dit.. Is de kans nog groot dat de rest ook verschijnselen gaat krijgen of dat niet?

Sterkte ermee, ook voor je dochtertje. Hopelijk gaat het allemaal meevallen en komt Cato er weer snel bovenop!

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 22:47

SusanH schreef:
We weten wat het is. Ben er niet blij mee het is toch rhino wat al geopperd was. En dan de neurologische vorm. Daar heb ik alleen maar erger verhalen over gehoord. Gelukkig niet in hele ernstige mate want ze heeft geen uitvalsverschijnselen aan haar benen bijvoorbeeld. Ze staat nu apart van de rest in een eigen weitje met schuilstal. En de andere paarden moeten getempt worden een x aantal dagen.


Heel veel beterschap/sterkte. Ik hoop dat jullie met Cato over het dieptepunt heen zijn en dat ze snel verder mag opknappen. Voor de andere baasjes betekent het een heel onzekere tijd, want met de neurologische vorm van Rhino wil je niet geconfronteerd worden... Is het ook officieel naar buiten gebracht, aangezien het hier om een besmettelijke ziekte gaat?

YvonneV
Berichten: 8773
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 23:38

SusanH schreef:
Da heeft bloed getrokken. Maar hij vermoedde het al meteen door de staart die zo slap hangt en spierverlies op de billen.



Jammer dat hij dat niet meteen kenbaar gemaakt heeft. Dan had ze gelijk apart gezet kunnen worden en was de kans op besmetting van de anderen minder groot geweest.


Heel veel sterkte voor Cato

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 07:52

suffie schreef:
SusanH schreef:
We weten wat het is. Ben er niet blij mee het is toch rhino wat al geopperd was. En dan de neurologische vorm. Daar heb ik alleen maar erger verhalen over gehoord. Gelukkig niet in hele ernstige mate want ze heeft geen uitvalsverschijnselen aan haar benen bijvoorbeeld. Ze staat nu apart van de rest in een eigen weitje met schuilstal. En de andere paarden moeten getempt worden een x aantal dagen.


Heel veel beterschap/sterkte. Ik hoop dat jullie met Cato over het dieptepunt heen zijn en dat ze snel verder mag opknappen. Voor de andere baasjes betekent het een heel onzekere tijd, want met de neurologische vorm van Rhino wil je niet geconfronteerd worden... Is het ook officieel naar buiten gebracht, aangezien het hier om een besmettelijke ziekte gaat?


De mensen die het moeten weten weten het. Er is verder geen beleid vanuit de overheid hierin. Dus wat bedoel je met officieel naar buiten brengen?

Hij heeft wel meteen gezegd waar hij aan dacht, maar apart zetten vond hij niet nodig. Is iom staleigenaresse wel gedaan.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 08:51

SusanH schreef:
Nee niet tegen rhino uiteraard wel de standaard enting. Da heeft bloed getrokken. Maar hij vermoedde het al meteen door de staart die zo slap hangt en spierverlies op de billen. Ze kan gewoon prima herstellen gelukkig. Goed vertroetelen is het advies.


oef wat een geluk bij een ongeluk, hopelijk knapt ze snel weer op! :(:)

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Vreemd ziektebeeld pony, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 10:43

SusanH, dat bedoel ik eigenlijk. Dat je stalgenootjes het weten en ook de nodige maatregelen treffen. Dus voorlopig geen wedstrijden en vreemde mensen op stal. Rhino heeft misschien dan geen meldingsplicht, maar ik zou het wel fijn vinden als de stal in mijn buurt bekenbaar maakt dat daar Rhino heerst. Dan kan ik mijn eigen paard ook beter in de gaten houden en bij verdenking meteen handelen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 10:48

Vandaag niet veel anders als gister. Zelf nog even wat ingelezen. Als een pony zelf nog goed mobiel is ( en dat is ze lopen gaat prima ) is de prognose heel goed. Het kan alleen wel heel lang gaan duren.

suffie: we staan gewoon bij een boer op het erf waar een paar stallen zijn. Dus wedstrijden en mensen van buiten komen daar niet. Pony staat apart. Wij komen alleen bij de pony en niet bij de andere pony's en paarden die daar staan. Als we thuis zijn gaan onze kleren in de was. We hebben ook nog een paard die staat elders gestald. Daar gaan we alleen heen voordat we naar de pony gaan. Uiteraard zijn daar ook de mensen die het moeten weten geïnformeerd door ons.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 10:54

Paar weken terug werd mijn welsh ook lusteloos en suf. Biks en muesli at ze wel, maar erg traag. Plassen lukte niet goed. Ik zelf dacht meteen aan blaasontsteking dus naar kliniek gegaan. Daar zeiden ze dat de darmen erg rommelden en gaven haar pijnstillertje. Volgende dag was ze nog suffer, dus opnieuw naar de kliniek. Dit keer stelden ze inderdaad de diagnose blaasontsteking vast en met ontstekingsremmers en antibiotica naar huis gegaan.
Twee/drie dagen later had het goed moeten zijn, maar ze verslechterde met het uur en stond heen en weer te wiegen. Tandvlees was helemaal wit. We dachten aan esdoornvergifiting en zijn 's avonds met spoed naar een andere kliniek gegaan. Daar bleek dat ze een inwendige bloeding had en het was meteen levensbedreigend. Ze is er gelukkig doorheen gekomen (3 weken op kliniek gestaan) en de kans is klein dat jouw pony dit ook heeft aangezien het vrij zeldzaam is, maar ik wil het toch even delen omdat onze DA ook twee keer iets anders zei en we uiteindelijk bijna de pony kwijt waren.. Dus symptomen waren lusteloos, niet goed eten en vooral heel moeilijk plassen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 10:58

Cato was vooral zaterdag heel ziek. Maar sindsdien weer aardig op de been. Al 3 dagen stabiel. Dus ik denk dat we het ergste gehad hebben. Lijkt me heel naar om je pony zo ziek te zijn. Ik kneep hem ook wel zaterdag.

Ze scharrelt nu lekker rond en is er nog niet maar ik heb er wel vertrouwen in dat het goedkomt met haar.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 12:56

Ik twijfel nu om er een supplement met lysine bij te gaan geven. Heeft de DA het niet over gehad maar begreep dat dit kan helpen bij sneller herstel. Ben normaal wel wat voorzichtig met supplementen geven. Iemand ervaring mee?

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:33

SusanH schreef:
Vandaag niet veel anders als gister. Zelf nog even wat ingelezen. Als een pony zelf nog goed mobiel is ( en dat is ze lopen gaat prima ) is de prognose heel goed. Het kan alleen wel heel lang gaan duren.

suffie: we staan gewoon bij een boer op het erf waar een paar stallen zijn. Dus wedstrijden en mensen van buiten komen daar niet. Pony staat apart. Wij komen alleen bij de pony en niet bij de andere pony's en paarden die daar staan. Als we thuis zijn gaan onze kleren in de was. We hebben ook nog een paard die staat elders gestald. Daar gaan we alleen heen voordat we naar de pony gaan. Uiteraard zijn daar ook de mensen die het moeten weten geïnformeerd door ons.


bij ons is het al eens overgebracht door een kater, die dus op zoek was naar poezen in het najaar! dus je weet het nooit al die maatregelen zijn prima maar mensen zijn zo panisch moet ik de buurman van 3 km verderop aanklagen voor een loslopende kater?, uitzingen dat is de enige optie.
En als ik het zo lees is ze echt wel voorzichtig!, ik weet zeker dat ze dat een ander niet aan zou doen!

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Vreemd ziektebeeld pony, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:31

Ik heb totaal geen antwoord op je laatste vraag maar wil Cato alleen maar even heel veel beterschap wensen.

uiltje001
Berichten: 646
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:34

Stalhouder moet dit melden en zijn verantwoordelijkheid nemen. Geen meldplicht, maar wel belangrijk dat andere paardenhouders dit weten. Die kunnen nu nog maatregelen nemen.Op facebook is er landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes. Als ik dit verhaal zo lees, vind ik de dierenarts nalatig. Misschien heb jij nu geluk, maar de volgende niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 07:54

Het is een privé stal waar verder niemand komt. Dus ik vind bovenstaande reactie sterk overdreven. Als er nu allemaal lesklanten over de vloer zouden komen is het wat anders. Maar pony staat apart en wij zijn de enigen die erbij komen. Wij nemen zelf de hygiëne maatregelen die nodig zijn zoals direct kleding in de was, zelf douchen. En hoezo hebben wij geluk? We zitten met een zieke pony waarvan het maar de vraag is in hoeverre het weer goed gaat komen.

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Vreemd ziektebeeld pony, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 07:58

Wat ontzettend vervelend Susan.
Heel veel sterkte voor jullie en beterschap voor de pony.
Over het melden heb ik wel een mening...de is het zelfde als die van Susan en de betreffende dierenarts.
Je doet alles wat mogelijk is en er komen geen vreemden bij de pony. Dan vind ik melden in dit geval geen meerwaarde hebben.
Het zou heel anders zijn als het om een stal ging waar meerderen komen en gaan.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 08:13

Ik denk en neig naar hyperlipemie (levervetting) , drinkt ze nog?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 08:42

NathalietjeB schreef:
Ik denk en neig naar hyperlipemie (levervetting) , drinkt ze nog?


Daar is op getest dat is het niet.