(Wedstrijd)paard slecht op conditie te krijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

(Wedstrijd)paard slecht op conditie te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-18 22:40

Hallo,
Ik heb hier eens een vraagje.
Ik rij nu sinds een aantal maanden een paardje, wedstrijd gericht (Reining).

Ze komt als jong paard uit de sport. Maar heeft zo'n 2 jaar stilgestaan vanwegen een wond.
Intussen is ze weer zo'n klein half jaar aan de gang, rustig opgebouwd.

Ik ben haar nu al sinds een maand of 3 meer aan het trainen en naar de wedstrijden toe aan het werken.
Maar, ik vind dat haar conditie erg achterblijft.
In begin was het logisch, ivm de lange pauze maar intussen zou deze toch wel weer op peil moeten zijn.
Maar na 20 minuten opwarmen, cirkelen en spinnen moet ik echt even eraf en haar flink pauze geven voor ik verder kan omdat ze goed nat is en heftig staat te pompen.

Hebben jullie ideeen/ervaringen?
Ik heb al een ijzerkuur (zoiets voor beter uithoudingsvermogen) gehaald van equine Amerika wat ze sinds een week krijgt.
Ze is nu 10 jaar

100% Reiner


Anoniem

Re: (Wedstrijd)paard slecht op conditie te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:50

Ik zou zeker geen ijzerkuur geven zonder bloedonderzoek.
Misschien dus gewoon beginnen met een bloedonderzoek?

Is ze 5 Panel getest?

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: (Wedstrijd)paard slecht op conditie te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-18 22:52

5 panel weet ik eigenlijk niet maar ze verzuurd niet. Als het PSSM was had ze al lang een aanval moeten hebben. Ze is niet stijf ofzo, alleen snel buiten adem.

Ja, bloedonderzoek zullen we inderdaad wel laten doen ja.
Maar mijn da was op de WEG dus even kijken wanneer ze terug is.

100% Reiner

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: (Wedstrijd)paard slecht op conditie te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 23:09

Of eerst eens simpel hart en longen checken.. :)

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 23:16

PSSM 1 paarden krijgen niet allemaal meteen een aanval van spierbevangenheid plus de donkerbruine urine. Je hebt gradaties, sommigen krijgen nooit/nauwelijks symptomen terwijl anderen 'gewoon' verminderd belastbaar zijn. Vaak wordt PSSM getriggerd door stress zoals een verhuizing, stress, pijn of een blessure. Bovendien is PSSM 1 of 2 geen stabiele ziekte; paarden hebben er in episodes last van, dus zodra de ziekte getriggerd wordt dan krijg je opeens symptomen, terwijl het tussendoor goed kan gaan.
Hiermee wil ik niet zeggen dat jouw paard PSSM 1 heeft, maar dit is meer om het stereotype beeld van PSSM 1 te ontkrachten.
Je paard kan natuurlijk van heel erg veel meer dingen last hebben, daarvoor is een bezoekje van de dierenarts (al dan niet met bloedonderzoek) belangrijk.
Ik zou dus even onderzoeken of ze de 5panel test heeft gehad, en zo niet die meteen met het bloedonderzoek doen.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 23:16

Rijstolie of omega olie 3-6-9
Rijstolie zorgt onder anderen voor meer uithoudingsvermogen en soepele spieren.
Is ze getest op PSSM1 en PSSM2?

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: (Wedstrijd)paard slecht op conditie te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:38

Als ik lees wat je doet na 3 maanden dan denk ik dat je misschien te snel wilt. Het paard heeft tijd nodig om spieren en conditie op te bouwen. Wissel je de oefeningen af, de ene dat de ene spiergroepen trainen, de andere dag de andere? Een dag gewoon basiswerk zonder de 'zware verzamelde' oefeningen, eens een bosrit? Ook in zijn hoofd moet het paard het kunnen verwerken, het is geen machine maar een levend dier.

Sprakeloos

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: (Wedstrijd)paard slecht op conditie te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-18 11:28

Zoals ik schrijf hebben we rustig opgebouwd. Haar spieren zijn intussen weer helemaal terug zoals ze waren toen ze in haar 'topconditie' was. Ze is intussen weer soepel (in begin zeker niet) heeft geen last van spierpijntjes en kan alle oefeningen weer goed uitvoeren (sommige zelfs beter dan ze ooit deed).

Het enige dat naar mijn idee achter blijft is haar conditie.

100% Reiner

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:39

Normaal gesproken (maar ik heb het vooral over mensen) gaat conditie het snelste vooruit. Dan spieren en dan pas de pezen en botten. Daarom moet een activiteit langzaam opgebouwd worden, niet zozeer vanwege conditie maar vooral om pezen en botten de kans te geven sterker te worden. Anders is het wachten op (pees)blessures.

Een paard dat na 20 minuten goed nat is wordt flink belast. Behalve hierboven genoemde tips is het misschien niet slecht tijdelijk even een stapje terug te doen, en de rust en hersteltrainingen niet vergeten. En tijdens de training rustiger opwarmen en eerder wat stapwerk tussendoor zodat het paard de warmte ook kwijt kan.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: (Wedstrijd)paard slecht op conditie te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:42

Heb je het paardje klinisch laten keuren?

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: (Wedstrijd)paard slecht op conditie te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-18 11:52

Het is niet mijn paard, maar paard van een kennis/vriendin die ik nu tijdelijk officieel lease zodat ik er dit jaar nog 2 wedstrijden mee kan rijden.

Ik ben puur opzoek naar ideen over die conditie (wat ik kan geven om te ondersteunen ed of bv het bloedonderzoek).

Lijkt me knap als iemand nav een paar woorden hier kan bepalen dat training te zwaar is, spieren of pezen niet op orde zijn enz.
Ik ben professioneel/serieus bezig met de sport, niet iemand die een paard ergens uit een wei heeft getrokken en na 2 weken denkt er een marathon mee te kunnen rijden.
Ookal is het goed bedoeld maar die reacties ben ik niet naar op zoek.
Wel naar ervaringen en goede tips over hoe haar conditie te verbeteren

100% Reiner

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:56

Conditie opbouwen
Het kost even veel tijd om het op te bouwen, als het gekost heeft van training staan tot opnieuw start opbouw.

Dat is de tijd die je nodig hebt om op oude niveau te zijn.

Ik weet niet of je wel veel gewandeld heb, maar daar zou ik nu veel tijd insteken en wat oefening om onbelast de achterbenen te versterken.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:58

Weet je welke mensen de meeste blessures krijgen als ze gaan trainen voor een halve of hele marathon? Gymleraren..


quarterH schreef:
...moet ik echt even eraf en haar flink pauze geven voor ik verder kan omdat ze goed nat is en heftig staat te pompen.
Zijn wel een paar veelzeggende woorden

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 12:01

Als je paard staat te pompen en hevig bezweet is, is het niet moeilijk vast te stellen dat de training voor dit paard in dit geval te zwaar is. Ik denk dat je dat zelf ook wel begrijpt.
Waarom train je door tot het zo ver is vraag ik me dan af. Het is niet verkeerd als ze een keer ´goed moe´ worden gewerkt maar je praat alsof je teveel verwacht in te korte tijd.

Laat het paard eerst klinisch onderzoeken en ga vanuit daar verder kijken naar andere oplossingen.


quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: (Wedstrijd)paard slecht op conditie te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-18 12:26

Een bezweet en pompend paard is niet abnormaal in onze sport... We galopperen alleen (na de warming up in stap en draf uiteraard) en worden korte hevige inspanningen verwacht (voor de mensen die schijnbaar niet weten wat Reining is).

Een racepaard is ook nat en pompend na een race. Hoe goed ze er ook voor getraint zijn.
Maar ook die hebben vast hulpmiddelen buiten de training om een paard te ondersteunen in de conditie.

100% Reiner

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 12:26

quarterH schreef:
Het is niet mijn paard, maar paard van een kennis/vriendin die ik nu tijdelijk officieel lease zodat ik er dit jaar nog 2 wedstrijden mee kan rijden.

Ik ben puur opzoek naar ideen over die conditie (wat ik kan geven om te ondersteunen ed of bv het bloedonderzoek).

Lijkt me knap als iemand nav een paar woorden hier kan bepalen dat training te zwaar is, spieren of pezen niet op orde zijn enz.
Ik ben professioneel/serieus bezig met de sport, niet iemand die een paard ergens uit een wei heeft getrokken en na 2 weken denkt er een marathon mee te kunnen rijden.
Ookal is het goed bedoeld maar die reacties ben ik niet naar op zoek.
Wel naar ervaringen en goede tips over hoe haar conditie te verbeteren


Misschien is het niet zo eerlijk geweest om een paard vanuit deze conditie te laten leasen.

2 jaar niet werken, 2 jaar om de oude conditie op te bouwen.
Conditie is niet alleen spieren terugkrijgen maar ook uithoudingsvermogen terugkrijgen, dat laatste wat weer op het oude niveau is.

Het is natuurlijk al super dat ze sommige dingen beter kan dan ervoor.

Maar wat ga je doen als blijkt dat haar uithoudingsvermogen nog niet je dat is?
En ben je bereid gewoon te gaan wandelen, heel veel wandelen met haar, bij voorkeur wat hoog/laag terrein.
Als ze naar beneden loopt stoppen en wat stapjes achteruit doen.

Maar vraag je eens af, of dit het juiste moment is om dit van het paard te vragen en of je de opbouw met haar wil doen, als blijkt dat ze meer tijd nodig heeft om terug te komen.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-18 12:29

A3a1 schreef:
Conditie opbouwen
Het kost even veel tijd om het op te bouwen, als het gekost heeft van training staan tot opnieuw start opbouw.

Dat is de tijd die je nodig hebt om op oude niveau te zijn.

Ik weet niet of je wel veel gewandeld heb, maar daar zou ik nu veel tijd insteken en wat oefening om onbelast de achterbenen te versterken.


Thx, hier kan ik wat mee.
Heb nog nooit het conditie probleem in deze mate gehad met een paard, maar ook nog nooit een paard zo gereden dat zo lang eruit heeft gelegen. Dus het stelt me wel gerust dat het wellicht 'normaal' is dat haar conditie nog niet zo op peil is als ik eigenlijk zou verwachten.

100% Reiner

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: (Wedstrijd)paard slecht op conditie te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-18 12:34

De wedstrijden zijn nu in september en oktober. Daarna is de lease voorbij en hoop ik ook weer zelf een paard gevonden te hebben om mee door te gaan.

Misschien moet ik gewoon accepteren dat haar conditie nog niet top is, en daar de training op aanpassen.
Wel lastig omdat de tijd zo kort is en ik nog zoveel wil doen met haar (qua training).

100% Reiner

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 12:52

Ik denk echt dat je veel te hard van stapel loopt.
Na zo lang stil staan is hij eigenlijk niet anders dan een paard dat net zadelmak is.
Maar omdat "de knopjes" er nog opzitten vraag je veel sneller zware oefeningen.
Een paard dat net zadelmak is bouw je echt rustig op (als het goed is) En voordat je aan zwaardere oefeningen toe bent denk je in jaren.
En jij wilt dat nu in maanden doen.
Dat kan niet.
Met wat pech loopt hij ook nog een blessure op naast het nog niet genoeg op conditie zijn.
Want steeds overbelasten geeft een keer de resultaten.

Jammer dat de wedstrijden nu al zijn, maar daar zou ik de focus echt van af gaan halen.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 18:19

quarterH schreef:
De wedstrijden zijn nu in september en oktober. Daarna is de lease voorbij en hoop ik ook weer zelf een paard gevonden te hebben om mee door te gaan.

Misschien moet ik gewoon accepteren dat haar conditie nog niet top is, en daar de training op aanpassen.
Wel lastig omdat de tijd zo kort is en ik nog zoveel wil doen met haar (qua training).


Jammer dat je niet met haar kunt wat je in je hoofd had.
Maar ik zou me afvragen of je haar nog wil leasen, want wat je nu doet is haar beter in conditie brengen en je moet er nog voor betalen ook.
En de kans dat je wedstrijden kunt rijden in oktober, is natuurlijk maar de vraag ( september is haast voorbij.... )
Eerlijk gezegd, vind ik het geen eerlijke deal, de eigenaar zou jou moeten betalen om paard te rijden en in ieder geval de start van conditieopbouw neer te zetten.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: (Wedstrijd)paard slecht op conditie te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 18:38

Heb je weleens met een hartslagmeter gereden met de reiningpaarden? Lijkt me in zo’n geval reuze interessant!
Ik zou voor nu de training in wat meer stukjes verdelen. Dus als je normaal 5 x spint en 6 x stopt en dan gaat stappen, dan doen je nu 2 spins en 3 stops gevolgd door stappen en dan de volgende serie.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Malenka

Berichten: 7555
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 18:44

Een wedstrijd is een proef rijden in galop. Geen 20 minuten galoperen. Ik zou heel veel stappen in de training. Je richten op super aan de hulpen zijn. Haar overal kunnen plaatsen en dat afwisselen met een paar minuten galop om de afzonderlijke onderdelen te oefenen. Dus eigenlijk aan de intervaltraining. Bijvoorbeeld 10 minuten stap, 2 minuten galop, 10 stap, 2 galop, 10 stap. En na twee dagen training een dag rust. De week erna 10 minuten stap, 3 minuten galop. In de derde week 8 minuten stap, 3 minuten galop. Week 4 8 minuten stap, 4 galop. Week 5 6 minuten stap, 4 galop. Week 6 5 minuten stap, 5 galop.

Berdien

Berichten: 64502
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: (Wedstrijd)paard slecht op conditie te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 19:18

Reining is natuurlijk een enorme krachtexplosie in korte tijd. Daar op trainen bouwt wel spieren en kracht op, maar niet zozeer uithoudingsvermogen.

Heb je de mogelijkheid om met haar naar buiten te gaan? Ik heb mening paard goed op conditie zien komen door buiten te rijden: lange stukken rechtuit en duurtraining. Dus wel inspanning, maar geen torenhoge hartslag. Gooi daar een stuk interval bij in en je hebt heel snel een paard wat vooruit schiet qua uithoudingsvermogen.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-18 19:31

A3a1 schreef:
quarterH schreef:
De wedstrijden zijn nu in september en oktober. Daarna is de lease voorbij en hoop ik ook weer zelf een paard gevonden te hebben om mee door te gaan.

Misschien moet ik gewoon accepteren dat haar conditie nog niet top is, en daar de training op aanpassen.
Wel lastig omdat de tijd zo kort is en ik nog zoveel wil doen met haar (qua training).


Jammer dat je niet met haar kunt wat je in je hoofd had.
Maar ik zou me afvragen of je haar nog wil leasen, want wat je nu doet is haar beter in conditie brengen en je moet er nog voor betalen ook.
En de kans dat je wedstrijden kunt rijden in oktober, is natuurlijk maar de vraag ( september is haast voorbij.... )
Eerlijk gezegd, vind ik het geen eerlijke deal, de eigenaar zou jou moeten betalen om paard te rijden en in ieder geval de start van conditieopbouw neer te zetten.


De eerste show is komende week en ingeschreven. Heb al 2 shows met haar gereden maar toen leaste ik haar nog niet en kon dus maar 1 klasse starten.
Waar lees je dat ik betaal voor de lease? :)
En ervoor betaald worden wil ik niet want dan heb ik een probleem met mijn non pro status.
Het is voor beide een goede deal, voor haar wordt haar paard goed gereden, en ik heb een goed paard waar ik wedstrijden mee kan rijden, terwijl ik zelf nog op zoek ben naar een nieuw paard.
Onze afsrAken hierover zijn echt win-win voor beide partijen.

En het gaat wel, kan haar gewoon rijden en trainen maar had gehoopt dat intussen haar conditie wat beter zou zijn dan hij is.

100% Reiner

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 20:26

Ok, voor een leaseconstructie betaal je, anders ben je bijrijder....in de volksmond.

Maar ik ben blij dat het zo is en dat jullie in ieder geval een constructie hebben die voor beiden goed uitpakt.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 113 bezoekers