(Wedstrijd)paard slecht op conditie te krijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
TurdusMerula

Berichten: 23902
Geregistreerd: 09-04-05

Re: (Wedstrijd)paard slecht op conditie te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 20:33

Als iets medisch inderdaad is uitgesloten, zou ik qua training denken aan idd de interval zoals hierboven geschreven voor het 'reining gedeelte' en verder veel naar buiten: rechtdoor met stukken galop.

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook


Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 21:26

Afbeelding

Van reining training heb ik geen verstand.
Wel kan ik je wat vertellen over training en overtraining.

Een lichaam dat wordt getraind beschadigd lichtjes, in de herstelfase wordt dit gerepareerd, hierna volgt super compensatie, hierdoor verbeterd het paard.


De kunst is om de training niet te zwaar te maken zodat het lijf niet te veel beschadigd raakt ( maar ondertussen voldoende prikkeling te geven waardoor de herstelfase en supercompendatie wel gebeuren).

Wanneer dit wel gebeurt krijg je overtraining, het herstelvermogen van het paard is dan niet groot genoeg om de gedane schade te repareren. In het beste geval verbeterd het paard niet maar ook verslechtering kan zeker voorkomen.

Afbeelding

De aerobe conditie van een paard verbeterd doordat het lichaam beter wordt in het verwerken van zuurstof en het aanmaken van ATP (de brandstof binnen cellen). De hoeveelheid zuurstof die binnenkomt via de longen veranderd niet tot nauwelijks door training.

Citaat:
http://www.equine2000.co.nz/increasing- ... -racehorse

A good measure of a horse's fitness is how quickly breathing and pulse return to normal after exercise. This is because aerobic respiration is more efficient in fit horses, so they build up less of an oxygen debt while exercising. Less oxygen is required to breakdown lactic acid once the work has been completed.

Ik denk dat jouw paard het niet voldoende red om tijdens de training vooral aeroob te verbranden, hierdoor moet het dier ook anaroob verbranden en bouwt zo een zuurstofschuld op.

Een leestip over hoe het weefsel in een paard ontwikkeld door training is:

https://www.bol.com/nl/p/equine-exercis ... stedsearch

Spoiler:
Ik zie dat m'n bericht een beetje een chaos is, ik plaats het toch zo want ik ga richting bed.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: (Wedstrijd)paard slecht op conditie te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-18 21:55

Ze is officieel geleased via onze hoofd vereniging in USA. Afspraken die je binnen die lease maakt maken niet uit, zolang ik als non pro er niet voor betaald wordt (anders ben ik Open ruiter).
Door de lease is het mogelijk dat ik het paard rijd op wedstrijden 'alsof het mijn eigen paard is' zonder lease is dit niet mogelijk met een paard dat niet in jouw eigendom is.
De eigenaresse ziet er dan als ware die periode vanaf haar zelf uit te brengen of ermee te fokken.

Thx voor de tips over interval training ed!

100% Reiner

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 21:59

Dank je wel, deze constructie kende ik nog niet.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-18 22:05

Naskapower schreef:
[ [url=m/919jCJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Van reining training heb ik geen verstand.
Wel kan ik je wat vertellen over training en overtraining.

Een lichaam dat wordt getraind beschadigd lichtjes, in de herstelfase wordt dit gerepareerd, hierna volgt super compensatie, hierdoor verbeterd het paard.


De kunst is om de training niet te zwaar te maken zodat het lijf niet te veel beschadigd raakt ( maar ondertussen voldoende prikkeling te geven waardoor de herstelfase en supercompendatie wel gebeuren).

Wanneer dit wel gebeurt krijg je overtraining, het herstelvermogen van het paard is dan niet groot genoeg om de gedane schade te repareren. In het beste geval verbeterd het paard niet maar ook verslechtering kan zeker voorkomen.

[ [url=m/swBxOm.png]Afbeelding[/url] ]

De aerobe conditie van een paard verbeterd doordat het lichaam beter wordt in het verwerken van zuurstof en het aanmaken van ATP (de brandstof binnen cellen). De hoeveelheid zuurstof die binnenkomt via de longen veranderd niet tot nauwelijks door training.

Citaat:
http://www.equine2000.co.nz/increasing- ... -racehorse

A good measure of a horse's fitness is how quickly breathing and pulse return to normal after exercise. This is because aerobic respiration is more efficient in fit horses, so they build up less of an oxygen debt while exercising. Less oxygen is required to breakdown lactic acid once the work has been completed.

Ik denk dat jouw paard het niet voldoende red om tijdens de training vooral aeroob te verbranden, hierdoor moet het dier ook anaroob verbranden en bouwt zo een zuurstofschuld op.

Een leestip over hoe het weefsel in een paard ontwikkeld door training is:

https://www.bol.com/nl/p/equine-exercis ... stedsearch

Spoiler:
Ik zie dat m'n bericht een beetje een chaos is, ik plaats het toch zo want ik ga richting bed.


Dankjewel!!! Zeer interessant artikel!

100% Reiner

TurdusMerula

Berichten: 23902
Geregistreerd: 09-04-05

Re: (Wedstrijd)paard slecht op conditie te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 22:22

quarterh, goed dat je toelichting geeft. De constructie met pro en non-pro ruiters is niet op die manier in de dressuur, en dus redelijk onbekend. :)

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 06:54

TurdusMerula schreef:
De constructie met pro en non-pro ruiters is niet op die manier in de dressuur,

Sterker nog, als rasechte amateur met een htk paardje moet je ook in de lagere klasses regelmatig tegen (semi)pro's die zeer getalenteerde jonge paarden van anderen uitbrengen ^)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AbbyRabbit en 39 bezoekers