Sterk (Natuurlijk) kalmeringsmiddel voor paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 15:48

Boedha_1981 schreef:
Als ze op de trailer staat misschien eerst de klep dicht doen?
Wij hebben pas een 3 jarige opgehaald, beestje was doods benauwd voor de trailer maar liep er wel op. Helaas als die erop stond ging die ook weer terug eraf. Deze hebben we op een twee paarden trailer geladen (schot breed gezet), zogauw dat die erop stond de klep dicht gedaan. Daarna van binnen uit in het andere “vak” het schot terug geschoven en zo de stang erachter.

Anders zou ik toch kiezen voor een verdoving of evt een 2 paards wagentje?


Levensgevaarlijk en zou ik zeker niet adviseren of nog eens doen!!
Verdoven zou ik zelf ook niet doen omdat dit toch ook niet geheel zonder risico is.

Ik zou toch eerst in alle rust oefenen bijv met een plank op de grond. En dan op de rustige manier
- ervoor staan laten kijken , weg lopen
- 1 voetje erop, weg lopen
Meerdere malen herhalen en steeda stapje verder. Vooral veeeeel geduld en weten wanneer je weer moet stoppen.
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 19-09-18 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Flipper11
Berichten: 151
Geregistreerd: 31-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 15:51

Mijn ervaring is dat er veel professionals zich professional noemen die dat in de verste verte niet zijn. De tijd is gekomen dat veel mensen met paarden willen werken, niet goed genoeg rijden en na een middagje workshop zichzelf een kenner noemen met alle ellende van dien.

Ik zou zoeken naar een paar doorgewinterde paardenmannen ( uitstervend ras, dat wel) en dan er vooral zelf niet bij willen zijn, want je geeft toch een bepaalde stress af.

Boedha_1981

Berichten: 458
Geregistreerd: 26-05-15
Woonplaats: Ergens in het mooie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 16:06

StalNollie schreef:
Boedha_1981 schreef:
Als ze op de trailer staat misschien eerst de klep dicht doen?
Wij hebben pas een 3 jarige opgehaald, beestje was doods benauwd voor de trailer maar liep er wel op. Helaas als die erop stond ging die ook weer terug eraf. Deze hebben we op een twee paarden trailer geladen (schot breed gezet), zogauw dat die erop stond de klep dicht gedaan. Daarna van binnen uit in het andere “vak” het schot terug geschoven en zo de stang erachter.

Anders zou ik toch kiezen voor een verdoving of evt een 2 paards wagentje?


Levensgevaarlijk en zou ik zeker niet adviseren of nog eens doen!!
Verdoven zou ik zelf ook niet doen omdat dit toch ook niet geheel zonder risico is.

Ik zou toch eerst in alle rust oefenen bijv met een plank op de grond. En dan op de rustige manier
- ervoor staan laten kijken , weg lopen
- 1 voetje erop, weg lopen
Meerdere malen herhalen en steeda stapje verder. Vooral veeeeel geduld en weten wanneer je weer moet stoppen.



Ach wat de een levensgevaarlijk vind vind de ander een oplossing :)*
Wat jij beschrijft is het probleem van het paard van ts niet. Het probleem is namelijk niet het erop lopen maar het erop blijven staan.

Als wij een jong groen paard uit de opfok halen dan is daar echt geen tijd om bewijze van 5 x per week 2 uur de oefenen, dat komt wel als ze thuis staan. Wij laaien een jong dier altijd met 3/4 man. Eentje loopt mee naar binnen en de andere blijven buiten om de klep dicht te doen (en dit gaat altijd met rust). Maar zoals ik al zei de een doet het zo en de ander doet het zo, wij, en met mij een hoop andere in de omgeving, doen het al zn jaar of 25 op deze manier. Ik ben geen voorstander van verdoving/kalmeringsmiddelen ect. Vroeger bestonden er ook geen speciale mensen voor het trailer laden ect en moest je het gewoon doen met wat je had.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Sterk (Natuurlijk) kalmeringsmiddel voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 16:14

Als je paard niet goed op de trailer staat, is er geen goede deskundige bij geweest, zo simpel is het.

Het wordt heel sterk afgeraden om een paard te sederen op de trailer. Daarbij geeft sederen geen enkele garantie. Zeker tranquigel stelt niks voor als een paard bang is. Je kan ook overal info vinden, dat het juist gevaarlijker kan worden door wel te sederen.

Al heb je de beste trailer, als een paard echt niet oke is ermee, slopen ze elke trailer met gemak, inclusief zichzelf.

Arabesk biedt zich aan en ik zou haar aanbod aannemen. Dan weet je zeker dat er een kundig iemand komt die in alle rust werkt en netjes met je paard is.

Ook heel veel aandacht besteden aan het rijgedrag van de bestuurder, want ook al vindt iedereen zichzelf een geweldige chauffeur, het kan voor een paard een vreselijke rit zijn als je toch te hard door de bochten gaat bijvoorbeeld.

Flipper11
Berichten: 151
Geregistreerd: 31-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 16:34

Boedha_1981 schreef:
Ach wat de een levensgevaarlijk vind vind de ander een oplossing :)*
Wat jij beschrijft is het probleem van het paard van ts niet. Het probleem is namelijk niet het erop lopen maar het erop blijven staan.

Als wij een jong groen paard uit de opfok halen dan is daar echt geen tijd om bewijze van 5 x per week 2 uur de oefenen, dat komt wel als ze thuis staan. Wij laaien een jong dier altijd met 3/4 man. Eentje loopt mee naar binnen en de andere blijven buiten om de klep dicht te doen (en dit gaat altijd met rust). Maar zoals ik al zei de een doet het zo en de ander doet het zo, wij, en met mij een hoop andere in de omgeving, doen het al zn jaar of 25 op deze manier. Ik ben geen voorstander van verdoving/kalmeringsmiddelen ect. Vroeger bestonden er ook geen speciale mensen voor het trailer laden ect en moest je het gewoon doen met wat je had.


Eens hoor, alleen adviseer ik die klep dicht doen niet op een bokt.nl, daar heb je wel een paar hele handige snelle mensen voor nodig. Heb het bij 1 paard ook gedaan, maar zorgde altijd dat ik ervaren mensen in de buurt had ( je weet wel, die mannen die al 100 jaar paarden hebben). Het is best gevaarlijk, maar soms geen andere optie.

Flipper11
Berichten: 151
Geregistreerd: 31-08-18

Re: Sterk (Natuurlijk) kalmeringsmiddel voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 16:35


jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:15

Flipper11 schreef:
Bij veel tips die ik hier lees moet ik vooral aan dit filmpje denken:
https://www.youtube.com/watch?v=3yfvocbWteQ


Ik dacht dat er zo'n Clinton filmpje zou komen met een heleboel gemep, ik lig helemaal dubbel nu :')

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Sterk (Natuurlijk) kalmeringsmiddel voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:27

Boedha vaak worden de eerste angsten al gemist en zijn vaak al aanwezig bij het laden op de trailer.

En iets doen wat levensgevaarlijk is,is geen oplossing

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:31

Paardentaxi met een stevige vrachtwagen? Liefst dan nog samen met een ander paard dat wel vlot laadt. Goedkoper dan de DA achteraf nodig te hebben.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 18:15

Mijn paard is ook ooit verdoofd omdat hij na een paar dagen kliniek niet op de trailer wilde. Dat werkte niet, nu komt er een paarden taxi, en dat is de vrachtwagentje daar gaat hij wel in. Als je een goede proffecional er bij haalt dan is hij zeker wel te laden.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Sterk (Natuurlijk) kalmeringsmiddel voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 18:35

Mijn paard ging ook wel de trailer in maar ging ook altijd te snel de trailer af voor de stang vast kon. Hij dendert gelukkig niet door de klep. We deden dan heel snel de klep omhoog als hij er in stond en deden dan daarna de stang dicht.
Echter vond ik dit geen blijvende oplossing. Nu hebben we een vrachtwagen waar ik hem inloop, binnen draai ik hem snel om met de neus richting buiten en trek ik het tussenschot naar ons toe waardoor hij achteruit inparkeert zodat hij overdwarst staat (hij doet namelijk niet zijwaarts inparkeren door omzetten want dan gaat hij ook vol in de achteruit, moet hem echt meteen met hoofd naar open kant zetten omdat hij wil kunnen kijken)