Bij elk onderzoek een (flinke) wormbesmetting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Bij elk onderzoek een (flinke) wormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-18 20:30

Haaaaiiii *\o/*

Mijn merrie heeft bij elk mestonderzoek een wormbesmetting. Soms best een flinke ook.
Toen ik haar kocht werd ze gelijk getest voordat ze de wei op mocht. Toen kwam al naar voren dat ze flink besmet was. Ze was toen net 4 jaar. Ik dacht dat kont vaker voor bij jonge paarden. Helaas, 3 jaar later is het nog niet weg. Of blijft ze er gevoelig voor.

Bij ons op stal regelt de staleigenaar de worm onderzoeken en de wormkuren. Dit doet ze samen met de kliniek waar ze mee samen werkt. Mijn paard staat al lange tijd met dezelfde paarden in de wei (4). De andere paarden hebben geen of lichte wormbesmetting. Terwijl die van mij vaak een flinke heeft. De staleigenaar is heel secuur. Ze krijgen ook allemaal een kuur die ze op dat moment nodig hebben.

Omdat ze constant met wormen blijft zitten heb ik via Worm&Co ook een paar onderzoeken besteld. Ik dacht ik wil wel eens weten of zij hetzelfde zien als de da. De kliniek en worm& Co kwamen de laatste twee onderzoeken met dezelfde resultaten.

Ik snap niet dat ze zo gevoelig voor wormen blijft. Ze krijgt een supplement voor de darmen en wordt goed ontwormt

Iemand tips?


Anoniem

Re: Bij elk onderzoek een (flinke) wormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 20:32

Welke wormen zijn het precies? En heb je je paard ook laten wegen?

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: Bij elk onderzoek een (flinke) wormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 20:56

Idd wat voor wormen , ontworm je ook voor die worm in de goede tijd van het jaar ? Word de wei / paddock schoon gehouden zodat je niet met een evt terugkerende besmetting zit .

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Bij elk onderzoek een (flinke) wormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 20:59

"75% van de wormen zit in 20% van de paarden". Soms is er zo een pechvogel die er toch gevoeliger aan blijft. Ik hoop dat je iets vind dat werkt, of dat misschien haar weerstand kan verhogen, of een andere (weide)management etc om de besmetting op de weide laag te houden, maar ik snap dat dat best moeilijk is. Ik wil alleen zeggen dat het best kan dat ze telkens weer een hoge besmetting heeft en dat je met haar wel moet opletten en mogelijks gaat moeten blijven ontwormen.

Soms gaat het samen met de graasgewoonten bv, graast zij eerder de vuile plekken af, dicht bij de mest terwijl andere paarden kieskeuriger zijn enzovoorts.

tengeltje11
Berichten: 7078
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:01

laat haar bloed eens algemeen controleren.

paarden met stress,een lage weerstand,.... zijn gewoon worm-bronnen vaak.

dus ik zou zoeken wat aan de oorzaak ligt ipv de wormen te bestrijden.
daarmee,doe een bloedonderzoek,mss heeft ze tekorten,hoe wordt ze gehouden,hoe is haar karakter,hoe is haar gewicht,....?

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-18 21:21

Bedankt voor de snelle reacties.
Welke wormen heb ik niet gevraagd. Ik weet dat ze in 3 jaar tijd, 3 x spoelworm heeft gehad. En de laatste twee keer ook bloedworm. Welke nog meer weet ik zo niet meer. Moet ik even navragen.
Ze worden door de staleigenaar in samenspraak met de kliniek ontwormt. Ze zijn heel secuur met de tijden en welke wormenkuur.

De wei wordt redelijk bijgehouden. Ze staan met zijn 4e. Als er ooit een nieuwe bij komt, wordt eerste de mest onderzocht en ontwormt. Ze halen de mest uit de wei. Maar hier zit geen structuur in.

Een bloedonderzoek is wel een goede. Dat heb ik nog nooit gedaan. Haar gewicht is volgens mij goed. Ze is soms wel wat nukkig met aansingelen of rijden. Ik wijt dat altijd aan haar hengstigheid. Of dat ook echt zo is..,,.. :? Ik vraag me wel regelmatig af of er niks net haar darmen is. Ondanks haar mest prima is. Het is meer een gevoel. Haar weerstand is denk ik wel goed. Ze is nooit ziek of snotterig enz. Stress zou kunnen, ze is best sensibel en een druktemaker. Ze krijgt hiervoor magnesium. Ik geef haar twee x per jaar een zandweg kuurtje. En twee keer per jaar krijgt ze een supplement voor haar darmen. Daarnaast krijgt ze na het rijden slobber met lijnzaadolie en bijv. Paardenbloem. Ik koop bij pharmahorse of paardendrogist altijd iets van kruiden voor de spijsvertering en weerstand. Gewoon wat gezonds voor erbij.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Bij elk onderzoek een (flinke) wormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:24

Is ze vaker achter elkaar ontwormt met 10 dagen ?want met eenmalige dosissen krijg je een wormbesmetting absoluut niet weg.

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Bij elk onderzoek een (flinke) wormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-18 21:29

Ja dat wel. Toen ze de laatste keer spoelworm had is ze ontwormt, getest en weer ontwormt.

Ik ben absoluut niet tegen ontwormen. Maar ben zo bang dat de wormen nu helemaal resistent worden. Ze wordt vaker ontwormt dan “normaal”.

Weet iemand iets wat naast ontwormen ook kan helpen? Ik geef lijnzaadolie omdat het gezond is. Ik las ergens dat het ook kan helpen bij wormbesmetting. De wormen zouden zo minder snel aan de darmwand hechten.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Bij elk onderzoek een (flinke) wormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:38

wij adviseerden in de praktijk een aantal malen om de 10 dagen te behandelen en gericht met de juist stof. Anders krijg je niet alles mee en heeft het allemaal geen zin.

Mareintje

Berichten: 235
Geregistreerd: 13-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:39

tengeltje11 schreef:
dus ik zou zoeken wat aan de oorzaak ligt ipv de wormen te bestrijden.
daarmee,doe een bloedonderzoek,mss heeft ze tekorten,hoe wordt ze gehouden,hoe is haar karakter,hoe is haar gewicht,....?

Sorry Tengeltje, maar dit is echt heel slecht advies!
Natuurlijk moet je altijd wormen bestrijden bij een besmetting. Het is een levensgevaarlijke aandoening. Dus ALTIJD behandelen!
Die standaard vraag over hoe ze gehouden worden -op alle posts- irriteert me ook mateloos. Alsof daar de oplossing ligt voor ieder probleem? En wat het karakter van het paard hiermee te maken heeft, snap ik al helemaal niet...
Ik denk dat R_oo_s gelijk heeft en er waarschijnlijk een hoge besmettingsgraad is in je weide.

laraxXxemma

Berichten: 4687
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Bij elk onderzoek een (flinke) wormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:42

Je weet wel zeker dat de wormenkuren die jullie op dit moment gebruiken ook daadwerkelijk voor jou paard werken?
Goed dat je dit zo actief aanpakt.

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Bij elk onderzoek een (flinke) wormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:50

Zolang ze op besmet weiland blijft staan zal ze er niet van af komen. Lijnzaadolie zou ik blijven gebruiken.

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

Flipper11
Berichten: 151
Geregistreerd: 31-08-18

Re: Bij elk onderzoek een (flinke) wormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:53

Naast het advies van Wilawander om een aantal keer om de 10 dagen te ontwormen, let ook op dat je iets overdoseerd. Vaak wordt er te weinig ontwormmiddel gegeven.

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 22:08

Mareintje schreef:
tengeltje11 schreef:
dus ik zou zoeken wat aan de oorzaak ligt ipv de wormen te bestrijden.
daarmee,doe een bloedonderzoek,mss heeft ze tekorten,hoe wordt ze gehouden,hoe is haar karakter,hoe is haar gewicht,....?

Sorry Tengeltje, maar dit is echt heel slecht advies!
Natuurlijk moet je altijd wormen bestrijden bij een besmetting. Het is een levensgevaarlijke aandoening. Dus ALTIJD behandelen!
Die standaard vraag over hoe ze gehouden worden -op alle posts- irriteert me ook mateloos. Alsof daar de oplossing ligt voor ieder probleem? En wat het karakter van het paard hiermee te maken heeft, snap ik al helemaal niet...
Ik denk dat R_oo_s gelijk heeft en er waarschijnlijk een hoge besmettingsgraad is in je weide.

Tekorten aan sommige mineralen maken een dier weldegelijk vatbaarder voor wormen. En of er ruim genoeg ontworming in gegaan is, is ook een heel belangrijke vraag. Naast regelmatig en met juiste middel ontwormen is kijken naar bv min. korrel en of er voor minimaal gewicht op meetlint + 100kg ontwormt wordt ook noodzakelijk.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-18 22:12

De da onderzoekt de mest en schrijft dan een kuur voor. De paarden krijgen verschillende kuren.
Mijn paard krijgt slobber van Vitalbix wat al goed is voor de darmen. Graag zou ik nog iets voeren ter ondersteuningen. Niet omdat haar mest niet goed is. Maar vanwege de besmettingen.

Ik ga van de week eens overleggen met de da om een paar x te ontwormen. Die beesten moeten toch een x dood gaan. Of ieder geval een grote deel :Y)

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 22:17

Ik zou dit probleem met je vaste DA aanhalen en aan hem/haar een concreet behandelplan/plan van aanpak vragen. Het slechtste wat je nu kan doen is willekeurig adviezen van Bokkers uitpikken en die gaan uitproberen.

Edit: zag net je laatste bericht. Goed idee dus om naar je DA te stappen. :)

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Bij elk onderzoek een (flinke) wormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-18 22:23

Haha, is niet erg.
Hier zitten ook veel mensen met kennis. Uiteraard overleg ik met mijn da. Maar wie weet heeft iemand hier een oplossing.

Chesss
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Bij elk onderzoek een (flinke) wormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 22:26


https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=271&t=2014085

Chess. Aktion x Pion RIP
Alando JetsetD x Zeoliet RIP 16.06.2023

Rizette
Berichten: 4280
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Bij elk onderzoek een (flinke) wormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 22:52

De wei beter bij gaan houden zodat er geen constante wormbesmetting op de wei meer is. Gewoon elke dag de mest er af halen , zeer grondig.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Bij elk onderzoek een (flinke) wormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 06:47

Kan je een lijstje maken (Van het afgelopen jaar/1.5 jaar) wanneer ze onderzocht is, wat de uitkomst was en hoe ze ontwormt is? Dat geeft een preciezer beeld waardoor er ook beter geholpen kan worden.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

kinel
Berichten: 2175
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 07:18

Geef je paard maar eens regelmatig een handje boerenwormkruid.

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Bij elk onderzoek een (flinke) wormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-18 09:56

De wei zou ik wel beter willen onderhouden maar ik sta op pension. Het is niet de bedoeling dat we dit zelf gaan doen. Ik zal het eens aankaarten bij de eigenaar. Want als het aan de wei ligt dan blijft het terug komen. Ik ben ook niet van plan weg te gaan bij deze stal.

Lijstje heb ik niet. Zal eens op stal vragen. Zij houden alles bij qua wormenkuur en welke wanneer gegeven moet worden. Ik heb er alle vertrouwen in dat ze dit op de juiste manier doen.

Bedankt voor jullie tips.
Ik geef naast een wormenkuur Sons ook equi parex. Ik lees wisselende verhalen. Maar baat het niet, schaadt het niet.

Ik heb ooit gehoord dat wormen knoflook niet lekker vinden. Iemand ervaring mee?

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Bij elk onderzoek een (flinke) wormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 10:01

De reden dat ik het vraag is omdat er een verschil in behandeling zitten bij een vlotte herbesmetting en een resistente besmetting. Ook zie ik dat dierenartsen nog regelmatig verkeerde behandelingen inzetten bij bepaalde wormsoorten en resistentie onvoldoende herkennen.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 10:46

Herkenbaar, ook mijn, toen nog jonge merrie, had bij elk mestonderzoek flinke besmetting ondanks een zeer goed onderhoudt van de weides. In het begin dacht ik ook, jong paard dus dat kan kloppen. De wormbesmetting lag vaak hoger dan bij de andere paarden het geval was.
Echter het afgelopen jaar, anderhalf jaar (zij is nu 8), gaat het een stuk beter! Zelfs zo goed dat ze enkele malen niet eens een wormenkuur nodig was. De andere keren had zij alleen een lichte besmetting.
Het enige wat ik/wij er aan gedaan hebben is goed en met regelmaat ontwormen dmv mestonderzoek met de door hun geadviseerde middelen :-)

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-18 20:36

Mizora schreef:
De reden dat ik het vraag is omdat er een verschil in behandeling zitten bij een vlotte herbesmetting en een resistente besmetting. Ook zie ik dat dierenartsen nog regelmatig verkeerde behandelingen inzetten bij bepaalde wormsoorten en resistentie onvoldoende herkennen.


Vind ik ook. Ondanks de kliniek nauwkeurig is. Vind ik wel dat ze soms te makkelijk denken. En dan vooral in het geval van mijn paard. Daarom heb ik toen ook pakketjes bij Worm&Co besteld. Ik word daar elke x heel fijn geholpen.

@Inxs. Ging het bij jullie zo maar over, of heb je iets speciaals gedaan?

Ik heb twee tips via pb gehad over bepaalde kruidenmengels. Super fijn! Ik ga dat ook gewoon proberen. Ik wil van die rotbeesten af!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, IASCrawler, Irma77, LisaaSophie, MissyNr1, Roosje01 en 35 bezoekers