Bij elk onderzoek een (flinke) wormbesmetting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Bij elk onderzoek een (flinke) wormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 21:48

Spoelworm is een lastige, sommige paarden blijven er een leven lang gevoelig voor.

Spoelworm wordt nog te vaak afgedaan als een worm die alleen bij jonge paarden voor komt en er wordt ook niet altijd het juiste middel in de juiste dosering en met de juiste interval gegeven.

Flipper11
Berichten: 151
Geregistreerd: 31-08-18

Re: Bij elk onderzoek een (flinke) wormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:02

Ik zou iets minder vertrouwen op je stalbaas, prima dat je denkt dat hij het goed doet, maar zeker weten is beter. Misschien dat de beste man/vrouw onderdoseert en dan kom je er ook nooit vanaf.

Goed van vertrouwen is goed, maar weten is beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 00:41

Noahh_h schreef:
@Inxs. Ging het bij jullie zo maar over, of heb je iets speciaals gedaan?

Het is bij mijn merrie zo over gegaan. Ik heb ook niks speciaals gedaan verder. Wel eens, na een wormenspuit, uit voorzorg een extra mestonderzoek laten doen. Maar daaruit bleek dat ze schoon was. Dus dat heb ik verder gelaten voor wat het was.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Bij elk onderzoek een (flinke) wormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 11:12

Je mag haar zo wormenvrij maken als je maar kan, maar als ze op een besmettr wei blijft staan heeft ze er de volgende keer ook weer van. Dan maakt het niet uit of er 3 wormen achtergebleven zijn na ontworming of nul. Wat ze opvreet van de weide komt ook gewoon weer binnen na ontworming. Ik vind dus blijven ontwormen kort na elkaar een stom idee :P

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 11:16

Resistentie kan je zelfs nagaan bij je paard. Je moet weten hoe lang een bepaald product werkt. Moxidectine 3 tot 4 maand (of was het 4 weken ? :/ ), moet t effe opzoeken. En ook weten hoe lang elke worm zijn cyclus is. Dan doe je die aantal maand + de tijd die nodig is om weer volwassen te worden en eitjes te leggen. Dat is de ERP (egg reappearance period). Zie je bv bij ontwormen met moxidectine na 1 maand alweer heel veel eitjes van bloedworm fzo, dan zit je met resistentie, 1 maand zou sowieso al veeeel te snel zijn. Eerst gaan de larven het overleven en dus snel volwassen worden en eitjes leggen.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 12:32

GaelleS schreef:
Resistentie kan je zelfs nagaan bij je paard. Je moet weten hoe lang een bepaald product werkt. Moxidectine 3 tot 4 maand (of was het 4 weken ? :/ ), moet t effe opzoeken. En ook weten hoe lang elke worm zijn cyclus is. Dan doe je die aantal maand + de tijd die nodig is om weer volwassen te worden en eitjes te leggen. Dat is de ERP (egg reappearance period). Zie je bv bij ontwormen met moxidectine na 1 maand alweer heel veel eitjes van bloedworm fzo, dan zit je met resistentie, 1 maand zou sowieso al veeeel te snel zijn. Eerst gaan de larven het overleven en dus snel volwassen worden en eitjes leggen.


Zo werkt het helaas niet meer. Bij bloedwormen is er nog vrijwel geen resistentie (hoewel dat op individueel niveau niet uitgesloten wordt), maar is er al wel een stevig verkorte erp -egg reappearance period- waardoor de middelen vaak kort werken. Moxidectine was 13 weken, maar is ondertussen terug naar 6-8 weken met uitschieters van
Slechts 4 weken werktijd. Dat is nog geen resistentie, de volwassen wormen waren immers eerst wel dood, maar betekent wel een compleet ander ontwormregime in zwaar besmette gebieden.

Resistentie test je tussen de 14-21 dagen.

Anoniem

Re: Bij elk onderzoek een (flinke) wormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:40

Ik zou eerlijk gezegd zelf het heft in handen nemen en dit niet meer laten doen door de staleigenaar. Zodat je precies weet van hoe en wat en ook precies wat er in gaat. Ik neem aan dat je de uitslag van de onderzoeken wel zelf thuis gestuurd krijgt? Ik zou dat toch zelf willen bepalen en niet willen dt mijn staleigenaar daar over zou gaan.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Bij elk onderzoek een (flinke) wormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:07

Ontwormen en een tijd op een paddock zetten met hooi dat van land komt waar NOOIT paarden hebben gelopen. Kijken wat dat doet.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Bij elk onderzoek een (flinke) wormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:16

Dit is dus de reden dat ik het ontwormen en mestonderzoek zelf in handen wil hebben. Super dat de staleigenaar daar mee helpt en oog voor heeft. Dat gaat vaak ook heel anders.
Bij ons op stal doen ze het ook samen. Maar ik doe het apart. Wel op dezelfde tijden als de anderen, maar wil zelf papier in handrn hebben wat ie wanneer had en welke kuur erin moet waarbij rekening gehouden wordt met wat hij daarvoor heeft gehad. Ook wil ik zelf kunnen overleggen en mailen als ik vragen heb.
We hebben ook een hoefsmid op stal die voor weinig bekapt. Heb t 1x geprobeerd en daarna stond mn paard met zn knie op slot. Direct aan de dijkweide gezet (schuin) en daarna gewoon weer de dure hoefsmid waar ik tevreden over ben. Gelukkig is dat geen probleem.

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Bij elk onderzoek een (flinke) wormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 20:58

Ik snap jullie gedachtes. Op alle stallen waar ik ooit met paarden heb gestaan zou ik ook het heft in eigen handen nemen. Bij deze stal en eigenaar vertrouw ik er echt op dat zij het goed doen. Ik kan alles vragen, inzien en overleggen. Ik heb alleen nooit gevraagd of ik de uitslagen zelf mag hebben. Ik heb er nooit zo bij stilgestaan. Ik vind het juist fijn dat zij het doen. Elk paard wordt onderzocht en elk paard krijgt bij besmetting de daarvoor bestemde wormenkuur. Ik zou het zelf juist vervelend vinden als iedereen het zelf mag/moet doen. Je weet dan nooit of je stalgenoot wel goed ontwormt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:25

Noahh_h schreef:
Ik snap jullie gedachtes. Op alle stallen waar ik ooit met paarden heb gestaan zou ik ook het heft in eigen handen nemen. Bij deze stal en eigenaar vertrouw ik er echt op dat zij het goed doen. Ik kan alles vragen, inzien en overleggen. Ik heb alleen nooit gevraagd of ik de uitslagen zelf mag hebben. Ik heb er nooit zo bij stilgestaan. Ik vind het juist fijn dat zij het doen. Elk paard wordt onderzocht en elk paard krijgt bij besmetting de daarvoor bestemde wormenkuur. Ik zou het zelf juist vervelend vinden als iedereen het zelf mag/moet doen. Je weet dan nooit of je stalgenoot wel goed ontwormt.


Wij doen ook gezamelijk mestonderzoek, maar iedereen krijgt apart van de da de uitslagen van zijn of haar paard en het ontworm advies. Deze dien je wel op te volgen, dat is het beleid op stal. Maar zo weet ik wel zelf precies de wormtelling en wat er in en uit gaat en wanneer ik weer met wat moet ontwormen. Ik persoonlijk vind het prettig dat ik van alle details op de hoogte ben.

Flipper11
Berichten: 151
Geregistreerd: 31-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:31

Arabesk schreef:
Ontwormen en een tijd op een paddock zetten met hooi dat van land komt waar NOOIT paarden hebben gelopen. Kijken wat dat doet.


Dit en dan een tijdje schapen laten lopen op het huidige weiland. ( een tijdje, is tot volgend jaar voorjaar minimaal)

Rubs

Berichten: 506
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 11:16

80% van de paarden heeft wormen, maar als de besmetting gering blijft, onder een bepaald aantal, dan hoeft er niet ontwormd te worden, dan houdt het paard het zelf onder controle met z'n immuunsysteem en het paard is dan ook fit en energiek. Als je dan toch regelmatig ontwormt gaat zijn eigen immuunsysteem onderuit. Voorwaarde is wel een goede hygiƫne. Dagelijks mest verwijderen. En met de hele groep gelijk testen op wormen en een kuur geven indien nodig.

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Bij elk onderzoek een (flinke) wormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 21:14

Als de andere paarden geen of een lage besmetting hebben, worden ze dan niet ontwormt?
Zoja dan ligt daar je antwoord.
Daarnaast begrijp ik eerlijk gezegd niet dat je niet zelf de ontworming regelt en toe dient.
Je zal niet de eerste zijn waarbij een stal eigenaar de verkeerde kuur geeft, te weinig geeft en/of niet tijdig herhaald.
Ik ga met wilawander mee qua behandeling en alsjeblieft; ga preventief ontwormen en geloof niet in mestonderzoeken. Deze geven in 70% vd gevallen een verkeerd beeld.

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Bij elk onderzoek een (flinke) wormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 22:30

Jawel, alle paarden worden ontwormt. Het ligt aan de wormbesmetting welke wormenkuur de da voorschrijft. De kuur wordt voorgeschreven door de da. De kuur staat ook op naam van eigenaar en paard. De stalhouder wilt het zelf in de hand houden omdat ze dan zeker weet dat er ontwormt wordt.

Je kan er voor kiezen om zelf te ontwormen. Of dat de stalhouder iedereen zijgang laat gaan qua ontwormen.
Of, de stalhouder doet het.
Onbenut blij dat bij onze pensionstal de stalhouder dit doet. Ik krijg wel een rekening van de da, met daarop de kosten van het onderzoek en de wormenkuur.
Nogmaals, onze stalhouder vertrouw ik hier helemaal in. Daarnaast hebben ze twee mensen in dienst die ik goed ken. Ik weet van hun ook dat het heel secuur gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 09:31

Beetje jammer dat staleigenaren en DA's door sommigen negatief en onbetrouwbaar neer worden gezet mbt mestonderzoek en bijbehorende. Of is het bij sommigen hun eigen wantrouwen jegens de stalhouder.

Ook ik heb een prima stalhoudster welke zelf prima in staat en 100% betrouwbaar is mbt de mestonderzoeken en wormenspuiten. Zo weet je in ieder geval dat alle paarden op de juiste manier ontwormt worden en op het zelfde moment. Als ik de gegevens zou willen weten heb ik vrije inzage in alles.
Zij heeft geen geheimen, handeld niet uit eigenbelang.
Wat voor haar belangrijk is, is het belang en welzijn vh paard.

Ts, we kunnen elkaar wat dat betreft de hand schudden, ook hier 100% vertrouwen. Eigenlijk ook wel wat raar dat je jezelf er een beetje in moet verdedigen mbt mestonderzoek, spuiten en betrouwbaarheid vd stalhouder :')

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-18 21:21

Precies Inxs, je verwoord het heel goed.
Ik denk dat sommige mensen geen vertrouwen in hun eigen stalhouder hebben en dit projecteren op andere. Dit begrijp ik aan de ene kant wel. Vroegahhh, had ik dat ook. Maar soms is iets wat recht is, gewoon recht! Punt!
Helaas is dit een beetje typisch bokt. De TS doet altijd wel dingen fout en er wordt regelmatig een soort van negatieve lading aan gegeven.
Aan de andere kant houden we elkaar zo ook een beetje scherp.

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Bij elk onderzoek een (flinke) wormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 21:28

Google eens op bloedworm en esparcette. Heeft bij mij de eeuwige bloedwormbesmetting de das om gedaan :-)