Ervaring met O-benen jaarling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Re: Ervaring met O-benen jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 20:23

Net terug van een lange dag in de kliniek. Prognose we gaan het een kans geven zonder operatie met aangepast beslag en ontstekingsremmers ingespoten in de benen. Hij was vrij positief want klinisch bleek dat haar last vanuit de hoef komt dan vanuit de knie. Het verschil voor en na het uitverdoven was gigantisch. Dus we geven ze een kans.
De dierenarts zei zelf als ik ze zag als je toekwam dacht ik dit wordt niets maar de foto's lieten mij een ander beeld zien en dit vermoeden werd bevestigd met de klinische test. Dus ik ga ervoor. Echt sport sport paard gaat ze niet worden waarschijnlijk maar voor wat ik ze wil gebruiken zou dat wel moeten gaan.

cariena1973
Berichten: 510
Geregistreerd: 07-04-09
Woonplaats: Oldenzijl

Re: Ervaring met O-benen jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:27

heel veel sterkte de komende tijd ik blijf t ff volgen

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:55

Oh dat is best fijn nieuws ten opzichte van de verwachtingen! Ik hoop dat het allemaal goed aanslaat, succes!!!

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaring met O-benen jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:24

Dat is onverwacht positief! maar wel fijn nieuws..inslapen kan natuurlijk altijd nog en zo heeft ze nog een kans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:40

Ik heb ook een paard gehad met O benen/ kromme benen. Tot op c.a. 14 jarige leeftijd heb ik nog met haar gereden, waarbij ze op 6 jarige leeftijd pas ingereden is (toen kreeg ik haar haha) en tot 12 jarige leeftijd kon ze ook (bijna) alles wat een normaal paard ook kan. Op een gegeven moment toen ze dus c.a. 12 was begon ze een botwoekering te krijgen in haar knie en konden we beter niet meer in de bak (= veel bochtjes) rijden, lange rechte stukken rijden kon nog wel. Op haar 14e ben ik daar mee gestopt.

Wij hebben altijd gezegd dat ze niet veel ouder dan 15 zou worden wegens haar benen, dat 15 echt al super oud zou zijn geweest voor haar. Uiteindelijk is ze op bijna 18-jarige leeftijd ingeslapen omdat ze echt niet langer kon. De botwoekering was te ver doorgewoekerd en belemmerde haar toen echt te veel in haar leven, waardoor ze ook de rest van haar lijf verkeerd ging gebruiken..

Afbeelding

Afbeelding

Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Re: Ervaring met O-benen jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-18 12:40

Het kromme komt blijkbaar vooral uit de stand van de hoeven en de opgezette knieën. Als je haar hoefbeen recht zet was het beeld al direct anders.
Als je kijkt naar het zwarte voetje daar stond blokje onder in vergelijking met het witte.
Afbeelding
De verdikking op de knie wegdenken en dan krijg je een vrij normaal been.
Hij sprak ook wel voorzichtig en kan goed zijn dat ze er later Idd wel verder artrose op krijgt. Als de ontsteking in die groeischijf onder controle zou geraken zou die beginnende artrose ook moeten stoppen met erger te worden.
Dus we zullen zien voorzichtig positief.

Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Re: Ervaring met O-benen jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-18 23:10

Kleine update. Ze voelt haar na de inspuitingen beduidend beter, ze is veel vrolijker in de weide dus het is wel leuk ze zo te zien.
Ik heb ze vandaag ook een gemeten ze is 16maand en is 160,5 schoft en 165 poep.

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Ervaring met O-benen jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 00:47

Spannend hoor, kon de arts een oorzaak bedenken? Ik hoop dat de behandeling succesvol gaat zijn.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaring met O-benen jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 08:56

Positieve update, dan had ze duidelijk last van die ontsteking. Ik ben heel benieuwd hoe het zich na een tijdje ontwikkeld allemaal.

Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-18 17:08

Hannanas schreef:
Spannend hoor, kon de arts een oorzaak bedenken? Ik hoop dat de behandeling succesvol gaat zijn.


De oorzaak ligt volgens hem bij het te snel te groeien, goed gevoederd zijn en het niet helemaal correct corrigeren door de smid.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Ervaring met O-benen jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 08:27

Wat fijn. Is de rest van de groep nu ook wat aardiger tegen haar?

Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 07:34

Shalimar schreef:
Wat fijn. Is de rest van de groep nu ook wat aardiger tegen haar?


Ze staat de laatste tijd vaak samen met 1 van de merries in de stal. Heb ook de indruk dat ze iets minder naar elkaar uithalen. Ze mag ook al aan de weide poort klaarstaan s'avonds zonder direct te worden weggejaagd. Al had ze wel weer wat haar kwijt op haar kont.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 08:20

Fijn dat het beter gaat! En dat klinkt allemaalnpositief :)

Mijn pony had op zijn 2e jaar enorme X benen/Franse stand. Met wat hulp van de smid en de pony rustig laten uitgroeien, is het hier gelukkig helemaal goed gekomen. :)

2 jaar:
Afbeelding

Ruim 3 jaar:
Afbeelding
Afbeelding

hagelslag
Berichten: 9022
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ervaring met O-benen jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:43

@frummels, oh wauw die kan ik mij nog herinneren. Ziet er goed uit

Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Re: Ervaring met O-benen jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 13:50

Ow amaai daar zie je niets meer aan.

kelly007
Berichten: 863
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Pepingen - belgie

Re: Ervaring met O-benen jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:56

wat fijn dat het al beter met haar gaat. Soms is aangepast kappen, beslagen ook een oplossing op zich

Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 19:40

Ik wil nog een update doen. We zijn nu maand verder en ik moest vandaag terug naar de kliniek. De dierenarts was zelf verbaasd van de progressie. *\o/*
Ze staat nu vooraan met ijzer omdat ze toch beduidend meer sluitage heeft op het eerste kwartiel van de hoef. En met ijzer is die slijtage minder snel dus zou de voet kans hebben om zich terug scheef te zetten.
De smid zelf had zo'n slijtage nog nooit gezien. Hij zei zo'n stand komt vaak voor bij quarter en haflinger maar die slijten de volledige buitenkant en niet het voorste stukje.
Als we zo verder doen lijkt het dat ze toch een recreatieve sportcarrière kan hebben. Waren de dierenarts zijn woorden dus ik in de wolken en nu goede smid zoeken.
En ze af en toe eens in de schouders en benen laten losmaken.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Ervaring met O-benen jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 01:57

Wat een fijn nieuws, een goede smid is zo belangrijk,

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Ervaring met O-benen jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 07:48

Wauw dat is echt super nieuws! Ik moest laatst nog aan dit topic denken, hoe het zou gaan met je paardje. Hopelijk vind je een goede smid, dat is nog een zoektocht op zich.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaring met O-benen jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 08:21

Goed nieuws zeg, fijn om te horen.

Kan de hoefsmid op de kliniek het niet blijven doen voorlopig? (weet je zeker dat het goed gebeurd)

Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 09:18

Ik ben echt super blij.
@elisa we hebben het gevraagd of hij dit wil blijven doen maar is voor hem een eindje. Maar waar de jaarling staat, staan 4 paarden en voor 4 wou hij het eventueel wel doen. Dus nu iedereen overtuigd krijgen.

Been stand nu
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaring met O-benen jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 09:22

Hopelijk krijg je iedereen overtuigd! dat ziet er al heel anders uit, ik ben benieuwd na veel tijd en goede correctie hoe het gaat worden.

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 09:43

Soezee schreef:
Ik ben echt super blij.
@elisa we hebben het gevraagd of hij dit wil blijven doen maar is voor hem een eindje. Maar waar de jaarling staat, staan 4 paarden en voor 4 wou hij het eventueel wel doen. Dus nu iedereen overtuigd krijgen.

Been stand nu
[ [url=m/8qKzPw.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een oplichting.. wat fijn voor je!
Hou ons wel op de hoogte... ik was wel een fanatieke meelezer en nu blij voor je dat het zo uitpakt!