Het verloop van droes.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
esmee1233

Berichten: 838
Geregistreerd: 03-09-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Het verloop van droes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:02

Droes... wat vreselijk. Smeer je nu met trekzalf? Dat hielp bij mijn pony afgelopen winter heel goed. Is het misschien een idee als ze zo heftig reageert als je wil spoelen om het met een washandje te doen? Mijn pony had er vooral in het laatste stadium toen hij zich eindelijk beter begon te voelen, geen zin meer in, maar met een doekje ging het toen aardig! Sterkte...

Miiej

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 22:00

LovingTweety schreef:
Voor degene met een sterke maag heb ik eventueel ook foto’s van een hele zware droesversie. Ik ben na 20 jaar paarden en 15 jaar in de zorg een hoop gewend. Maar ben hier toch toen flink van geschrokken.

Hopen dat het herstel nu snel gaat TS.


Ik ben ook wel benieuwd :o

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: Het verloop van droes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-18 18:40

Ik smeer nu met laurierzalf. Met een washandje oid heb ik ook al geprobeerd de vorige keer toen het open was.. Maar ga ik zeker nu weer proberen! Temperatuur is gelukkig nog netjes en ze voelt zich goed!

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:49

Mijn pony is vorige week donderdag ziek geworden. Koorts, verkouden, hoesten etc. Bij een paard dat weggegaan van stal is droes geconstateerd. Nu heb ik vandaag te horen gekregen dat mijn pony en een paar andere paarden een lichte vorm van droes hebben. Nou is bij mijn pony zondag alles uit zijn neus komen lopen, groen/geel slijm. Sinds afgelopen maandag is zijn koorts weg en is hij absoluut een stuk fitter. Nog steeds wel snot uit zijn neus maar het gaat weer beter. Hij heeft geen opgezette klieren gehad en geen abses. Hij is helaas ook wel afgevallen. Ik wandel nu iedere dag 20 minuten met hem en ik merk dat hij dat wel fijn vind.

Ik merk alleen dat ik het lastig vind inschatten wanneer ik weer wat met hem kan doen. Ik ga hem nu echt niks laten doen hoor, begrijp me niet verkeerd. Hij krijgt alle rust die hij nodig heeft. Maar hij wil wel graag iets doen, alleen zijn lichaam niet. Wanneer zijn jullie weer gaan opbouwen? Na een maand? Hij heeft wel een lichte vorm (gehad) van droes. Ik ga dan sowieso beginnen met grondwerk en vrijheidsdressuur, rijden doen we voorlopig niet.

horselover22

Berichten: 651
Geregistreerd: 18-08-08
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:10

Ojajoh schreef:
LovingTweety schreef:
Voor degene met een sterke maag heb ik eventueel ook foto’s van een hele zware droesversie. Ik ben na 20 jaar paarden en 15 jaar in de zorg een hoop gewend. Maar ben hier toch toen flink van geschrokken.

Hopen dat het herstel nu snel gaat TS.

Ben ook benieuwd


jep wil ze ook wel zien hoor die foto`s

StalNollie

Berichten: 9114
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Het verloop van droes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 15:02

Ik zou er zeker een maand voor uit trekken en kijken of zijn gewicht dan weer op orde is.

Wandelen kan uiteraard maar weet niet of er in de omgeving paardeb staan? Want ook al is het de lichte vorm je pony kan een ander wel besmetten!!

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: Het verloop van droes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-18 15:48

Ik zou ook zeker niet te snel weer iets gaan doen. Elsa is nu 5 weken koorts en abces vrij en staat nogsteeds in quarantaine. Ze moet nu nog 1 week en heeft er dan dus 6 gehad. Vanaf dan ga ik pas ook weer iets doen, liever eerst echt 100% hersteld!

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Het verloop van droes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 18:10

Nee op het erf kan ik gewoon wandelen. We hebben een grote parkeerplaats dus daar wandelen we nu steeds. Alleen heeft hij steeds meer energie waardoor we toch dingen met hem doen. Ben nu aan het grondwerken en bezig met vrijheidsdressuur . Dat is niet intensief voor hem, alleen mentaal maar hij is er wel rustiger door. Ga zeker niks overhaasten hoor! Maar was gewoon nieuwsgierig hoelang jullie zouden wachten. Ben zo blij dat hij geen dikke bulten enzo had.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:38

Quarantaine is van een compleet andere orde dan herstel!

Vwb herstel: ""gewoon"" goed naar je paard kijken.
Gewichtsverlies is wel even een dingetje - koorst is hard werk voor de spieren, maar wellicht heeft er ook iets anders van de gelegenheid gebruik gemaakt.

Ik ben als kleuter opgevoed met 'dat ik alle kinderziektes moest krijgen', er was de vuistregel van een dag koortsvrij in bed en dan een dag binnen spelen en dan een dag buitenspelen en dan weer naar school.
Met de medische blik van 'kan de patiënt het aan' dan wel: 'met een patiënt die begint te klieren dat-ie het bed uit wil gaat het meestal wel goed'.
(Paarden met een peesblessure zijn hierop de trieste uitzondering.)

Dus als de koorts weg is, de luchtwegen schoon en het paard blij ga je geleidelijk opbouwen.
Heeft een dier het fiks te pakken gehad kan dat na een maand zijn - was het kort en zonder hoge koorts kan het veel sneller.

xZiva_

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: Het verloop van droes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 00:43

Mijn pony is na ruim 6 weken uit quarantaine gegaan, maar het heeft wel een aantal maanden geduurd voor hij écht hersteld was :=

Zou ze zeker niet te snel weer aan het werk zetten.. het ziek zijn vraagt nogal wat van het lichaam

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: Het verloop van droes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-18 21:40

Morgen zou de quarantaine van Elsa voorbij zijn, maar woensdag zag ik opeens pus... Blijkbaar is er dus toch een abces ontstaan. Vreemd genoeg zonder alle symptomen. Na contact met de da willen we uitsluiten of het niet iets anders is nu. Morgen ga ik een swab nemen en dan hopen we daar dinsdag de uitslag van te hebben.. Duimen dat het iets anders is nu

Christiene
Berichten: 7717
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Het verloop van droes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:40

Juist die pus is besmetting.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Het verloop van droes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 22:49

Hmmm droes staat bekend om een oorzaak te zijn van luchtzakontstekingen en kan bij langer blijven zitten on de luchtzakken tot stenen vormen. Ben hier alert op, luchtzak zit achter in de keel is met een bronchoscoop te zien. Zal morgen hier een link naar een topic plaatsen.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Het verloop van droes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 13:22


MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: Het verloop van droes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 10:37

Bedankt voor het topic.
Gisteren de uitslag al ontvangen van de swab, gelukkig geen droesbacterie meer gevonden! Nu dus verder kijken naar een eventuele oorzaak.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Het verloop van droes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 12:04

Suc6 met de verdere zoektocht, zou toch nog een luchtzakontsteking kunnen zijn, hoop het niet voor je.