Paard loopt niet zuiver

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lise20
Berichten: 7
Geregistreerd: 08-03-18

Paard loopt niet zuiver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-18 21:04

Hallo allemaal,
Na verschillende dierenartsen en onzekerheid weet ik geen raad meer, mijn 10 jarige merrie loopt op haar linker achterbeen niet goed. Onze dierenarts adviseerde 2 weken rust en pijnstillers, na 2 weken rust was er geen verbetering en ook begon ze vanvoor te manken. Dierenarts erbij gehaald en nog altijd niets gevonden. Een andere dierenarts erbij gehaald en zij vond ook niets enkel dacht zij dat het uit haar heupen kwam. Naar de kliniek geweest en zij hadden vanvoor een abces gevonden. Na 3 weken mocht de gips er af en het manken vooraan was weg. Wel bleef ze niet goed lopen op haar achterbenen... Ze mankt niet echt maar het lijkt alsof ze niet doorduwt, ook protesteerd ze regelmatig. Ik ben 3,5 weken op vakantie geweest en zij stond dus 3,5 weken op de weide op rust. Nu 3 maanden verder is er nog steeds geen verbetering.

Iemand die iets gelijks heeft meegemaakt of weet wat ik kan doen?
Mvg


Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard loopt niet zuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:08

Zulke vage kreupelheden komen vaker uit de rug of hals dan uit de benen.
Ik zou een goede fysio (het liefst verbonden met een kliniek) eens laten kijken.

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:09

Al een osteopaat of fysio er bij gehad? Zo nee, dat eerst doen. Zo ja; dieper zoeken. Foto's, echo's, er zijn zoveel mogelijkheden om er achter te komen wat je paard heeft.

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:10

Misschien zit er dan ergens iets niet lekker. Zou eens een osteopaat/accupunctuur (of hoe je t schrijft) kunnen proberen. Zodra die van mij heel erg in protest gaat weet ik dat hem ergens iets niet fijn zit. En met gewoon voelen kom je er niet achter. Mijn osteopaat doet vanalles in een dus is niet aan een soort behandeling gebonden.

Instagram: Manon van Spijker Fotografie

Lise20
Berichten: 7
Geregistreerd: 08-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-18 21:15

Dus eerst een osteopaat laten komen, nog niet direct terug naar de kliniek voor fotos,..?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:16

Lise20 schreef:
Dus eerst een osteopaat laten komen, nog niet direct terug naar de kliniek voor fotos,..?


Ik zou een kliniek met fysio zoeken.
Dan kun je evtl direct door voor foto‘s in dezelfde afspraak.

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:16

Heb je al een echo laten maken van de pezen ?


Lise20
Berichten: 7
Geregistreerd: 08-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-18 21:19

Van het achterbeen zijn er röntgenfoto’s gemaakt waar niks op te zien was maar verder niks, ze mankt ook niet elke keer heb ik het gevoel in de kliniek liep ze ineens beter waardoor de DA niet echt iets zag

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:22

CRos95 schreef:
Heb je al een echo laten maken van de pezen ?


Peesproblemen in het onderbeen haal je doorgaans wel uit een goede buigproef.
Je kan niet op de gok alle pezen in je paard in beeld brengen.

Lise20
Berichten: 7
Geregistreerd: 08-03-18

Re: Paard loopt niet zuiver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-18 21:27

Uit die buigoefeningen zag je wel dat het niet verergerde en ook na het verdoven was er geen verschil

Anoniem

Re: Paard loopt niet zuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 13:21

Ik zou het ook in de rug gaan zoeken. Hebben de dierenartsen het daar niet over gehad?

pien_2010

Berichten: 43125
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 14:13

Lise20 schreef:
Iemand die iets gelijks heeft meegemaakt of weet wat ik kan doen?


Ja wij hebben zoiets gelijks meegemaakt en we zijn inmiddels een jaar en 9 maanden verder.

In het begin onderzoek gedaan en de dierenarts na goed kijken van de buigproef een echo van de kogel laten maken hier thuis. Daar kwam uit dat het collateraal baantje er niet tof uitzag en dat had tijd nodig om te genezen (links achter in de kogel).
Dus huppakee, paardje op de wei. Het ging goed met het paardje en we zaten net aan oppakken te denken toen ze op een ochtend kats, maar dan ook kats kreupel aan de andere kant was (rechts achter). Dierenarts huilend gebeld die gelijk kwam. Die schrok heel erg. Paard had een behoorlijke smak gemaakt. Hij heeft hier op het terrein een osteopaat gebeld die tevens dierenarts is. Ons paard kreeg stevige pijnstilling om de tijd te overbruggen.
Osteopaat tevens dierenarts kwam en keek ernstig. Paard had een enorme smak gemaakt zo luidde het oordeel en een flinke verstuiking van de knie. Paardje is goed behandeld manueel door hem en dat loog er niet om. Afwachten maar en rustig op de wei laten. Paardje leek ervan opgeknapt.
Toen na paar maanden weer osteopaat die weer behandeld heeft. Zag er niet verkeerd uit vergeleken met de keer ervoor, we mochten zeeeeer voorzichtig en langzaam gaan stappen aan de hand. Dat ging en beter en beter en de 500 meter werden kmeters en we hadden er plezier in.

Totdat op een dag voor mijn ogen, het andere paard iets suffigs deed en paardje kei maar dan ook kei hard met rechtsachter (pijnlijke been) met haar kogel tegen een laag paaltje klapte. Ze stond gelijk weer helemaal op drie benen. Ik in tranen.

Dus nu rechtstreeks osteopaat/ tevens dierenarts gemaild die er na twee weken weer stond. Diagnose was: knie gaat goed, kogel zat helemaal vast, ze moet los van de klap tegen het paaltje, ook nog een verstuiking op hebben gelopen en er zat vocht dat wees op ontsteking.
Voorzichtig blijven stappen elke dag kort aan de hand zodat het niet weer vast gaat zitten want stilstaan was in dit geval niet goed, zo adviseerde hij. Hij wilde een foto zien van de botten.

Foto gemaakt, uitslag, ontsteking is klaar, geen artrose en kleine verdikking aan het bot te zien waarschijnlijk ten gevolge van de klap. Botten en alles in dat gebied zag er perfect uit. Van die dierenarts mocht ik weer gaan rijden en op mijn zeer verschrikte gezicht vertelde ze begin maar na drie weken en toen ik haar nog met grote ogen aankeek, zei ze "voel het zelf maar goed aan" }> .

Nu lijkt er muziek in te zitten. We maken al heuse tochten met haar aan de hand van dik een uur in stap en draf. als we één dag veel gedraafd hebben doen we de andere dag rustig aan.

Sinds 6 weken zijn we met de devil relief begonnen (zou goed tegen artrose zijn en pezen had ik gelezen) en twee weken geleden met de MSM. In mijn beleving is daar het kantelpunt echt begonnen.

Paardje had zo'n pijn na de laatste osteopaat behandeling dat ik heel dankbaar was dat wij alleen osteopaat hier hebben die tevens bevoegd dierenarts is. Anders had ik me voor de kop geslagen van spijt. Nu had ik er toch vertrouwen in. En terecht. Met de devil relief en Arnica tabletten die ik na de behandeling gaf en traumeel gel op het beetje + groene klein behandelingen op advies osteopaat, zag je haar opknappen en beter en beter worden en sterker.

Als we een dag veel gedaan hebben (zoals gisteren) doen we een dag later alleen maar stappen en rustiger aan. Als we dan namelijk wel gaan draven is ze weliswaar recht maar een beetje kort. Dus steunt ze niet vol op rechts achter. De groene klei en de Arnica zijn we al een tijd geleden mee gestopt.

In overleg met of beter nog op advies van de dierenartsen gooien wij niet het hele register open van foto's, kliniek etc. We hebben een claustrofobisch paardje dus voor haar zou dat heel wat betekenen. Daarnaast zeggen foto's ook niet alles en we volgen in deze de osteopaat / dierenarts die wel röntgenhanden lijkt te hebben en al behoorlijk wat ervaring heeft (50+ en door de beste van Frankrijk opgeleid).
Paardje is veel pijnvrij geweest gedurende de 1ste klacht en nu, is vrolijk, leeft op de wei en we wachten het af en gaan ervoor.

Je moet zelf als eigenaar heel goed meedenken en kijken. De laatste dierenarts die hier de foto's kwam maken, was zeer enthousiast over de Arnica, Devil Relief en MSM. Zij kende al deze producten. Alleen niemand heeft het mij geadviseerd ;( . Ik ben daar tegen aan gelopen via Bokt en ik ben het gewoon gaan proberen omdat met name in UK Engelse recensies het ook hadden over peesblessures en hoe dit spul hielp.

Dus ik heb een terug houdend advies voor je, want jouw paard is niet mijn paard en onze paarden staan hier aan huis en dat is goedkoop en ze zijn onze vrienden.

Advies: volg je eigen gevoel. Laat je niet gek maken. Doe alleen die onderzoeken die nodig zijn of aangeraden worden door deskundigen die jou en je paard goed kennen.

Ik heb een topic gelezen van iemand die ongeveer het zelfde verhaal had als ik met mijn paard. Alleen zij is helemaal leeggelopen op al die klinieken, foto's echo's uitverdoven en weet ik wat niet meer aan therapieën. Ons paard is inmiddels veel verder dan haar paard, iets dat ook niet alles zegt en voor veel minder geld. Of het helemaal goed komt hier? Ik weet het niet.

Wel heb ik goede hoop want van de week om een zadel te testen heb ik er eventjes 2x 500 meter opgezeten in stap en draf om aan de hand weer verder met haar te gaan. Ze voelde gewoon erg stevig en vrolijk goed voorwaarts aan. Net als vroeger. Dat geeft de burger moed. MAAR mijn gevoel zegt, dat ik echt heel voorzichtig moet zijn.

Nu is het plan zo dat we verder gaan aan de hand met wandelen. In oktober gaat ze 2 weken met haar man 24 uur op de wei, omdat wij in NL zijn. Als we terug komen en ze is goed, dan gaan we de revalidatie weer oppakken waarbij we in november het er op gaan zitten met paar honderd meter voorzichtig erbij willen gaan pakken. Eind oktober komt de osteopaat weer en dan kijken we hoe ze is en wat hij ervan zegt.

Wij geloven zelf niet dat ons paardje nog zal worden zoals vroeger maar we hopen dat we er paar keer per week een gezellig buitenritje van anderhalf uur mee kunnen maken. Verder kan ze dan als handpaard mee (hopen we) en dan zien we wel waar het schip strand. Waar we nu al zijn hadden we zelf allang niet meer verwacht.

Dit uitgebreide verhaal vertel ik je, om je een voorbeeld te geven hoe wij ermee omgegaan zijn en hoelang bepaalde blessures duren. Ons paard is altijd 7x 24 uur buiten gebleven op de wei tot en met april en vanaf die datum rond ons huis.

Ik wil je veel wijsheid, geduld en sterkte wensen met je paard in de hoop dat het bij jou wel gauw is opgelost.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 15:30

Helaas heb ik iets soortgelijks meegemaakt, paard protesteert heel erg maar het wordt niet duidelijk waarom. Dierenarts, hoefsmid, instructie, fysio, foto's kliniek en de ene zegt dat het in de boeg zit, de ander ziet wat in het achterbeen en weer een ander vindt dat het paard scheef loopt. Ook een moeilijk karakter en ze moet maar aan het werk voor je, hoorde ik geregeld.

Op zich had iedereen wel gelijk, maar ik bleef het gevoel houden dat er wat anders speelde. De werkelijke reden was dat ze een slechte meniscus heeft waardoor ze al deze symptomen toonde. Wij zijn hierachter gekomen in de universiteitskliniek Utrecht door het filmen met Qhorse. Daar kwamen ze eerst met de prognose voorbeen maar uit de foto's bleek niets heel ergs. Op mijn verzoek zijn ze naar de achterbenen gaan kijken en met een echo is uiteindelijk de slechte meniscus geconstateerd. Vreemd genoeg heeft ze nooit een dikke knie gehad, daarom werd hier eerst niet naar gekeken. In de kliniek hebben ze cortico ingespoten en ze moest op speciaal beslag (na een paar maanden zelf mee gestopt). Bij de controle zo'n 1,5 maand later was wel wat verbetering te zien, maar nog niet goed. Door de winter heb ik haar daarna op rust gezet (overdag in paddock/wei) en na zo'n 6 maanden niets doen weer voorzichtig opgepakt met wat korte buitenritten. Dat doet ze met vol enthousiasme en ze voelt daarbij goed en zuiver gelukkig. Net zoals in de vorige post denk ik niet dat dit paard vol belast kan gaan worden, maar dit is voor nu prima.

Ook mijn advies is daarom dat je je gevoel moet volgen en dat geduld een schone zaak is ;-). En als je echt wilt dat je paard wordt onderzocht tot je weet wat er aan de hand is, neem dan een grote zak geld mee naar de kliniek in Utrecht. Succes!

PS voor vorige poster: devil's relief is ook een pijnstiller, maar dat weet je vast zelf al ;-).

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 15:34

Lise20 schreef:
Uit die buigoefeningen zag je wel dat het niet verergerde en ook na het verdoven was er geen verschil

Hier heb je een gedeeltelijk antwoord, het zit in de bovenste regionen, si gewricht , heupen, rug?? Daar maar eens een goede da voor bij halen. Of een hele goede thermografist. Dan heb je met een beetje geluk de regio waar je het moet zoeken.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

pien_2010

Berichten: 43125
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 17:16

Mirjam schreef:
PS voor vorige poster: devil's relief is ook een pijnstiller, maar dat weet je vast zelf al ;-).
Nee dat wist ik niet. Ik had wel gelezen dat dit bij sommige paarden zo werkte, maar de eerste twee weken dacht ik bij diegene te horen waar de devil relief voor paardje helemaal niets deed. Er zijn mensen zo las ik die het als pijnstiller gebruiken gewoon 1 of 2 dagen, maar zo las ik ook dat werkt zeker niet bij alle paarden. Pas de derde week zag ik opeens dat mijn paardje met sprongen vooruit ging dus ik denk dat het pijnstillend effect bij mijn paardje vrijwel nihil zal zijn, maar de supplementen wel wat doen.
Dank je wel voor je opmerking, want eigenlijk was ik dat pijnstillende al weer vergeten omdat ik dit afgestreept had voor mijn paardje (zie je meestal gelijk na 1 dag zo las ik).

mmvs

Berichten: 191
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 09:30

Lise20 schreef:
Uit die buigoefeningen zag je wel dat het niet verergerde en ook na het verdoven was er geen verschil


Hebben ze bij de kliniek ook gekeken naar ontstekingen ? Een paard van ons heeft achter last en gooit daarom heel erg zijn achterhand naar binnen met rijden. Hier zochten wij eerst niks achter, maar hij begon ook slechter te lopen(maar niet echt mank). Op de kliniek kwamen ze er achter dat hij veel ontstekingen had bovenin bij zijn achterhand. Daar heeft ie (weet zo niet wat) iets voor gekregen en moet in combinatie met recht trainen en osteopaat (die van ons doet niet osteo) verbeteren en we merken nu al vooruitgang en hij is pas kort geleden bij de kliniek geweest.

Instagram: Manon van Spijker Fotografie

Lise20
Berichten: 7
Geregistreerd: 08-03-18

Re: Paard loopt niet zuiver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-18 13:19

Wij zijn bij de kliniek geweest... Zij vertelden ons dat het langs voor kwam, achter zou helemaal ok zijn! Rechts voor! Zij vertelde ons dat we eens moesten nadenken of we wel meer geld willen uitgeven aan een paard dat volgens haar, niet goed in haar vel zit, moeilijk is qua karakter en haar dus nu niet ok gedraagt en volgens haar meerdere dingens waardoor zij mankt... Ik heb haar sinds ik haar kocht tot nu ook nooit anders geweten en ook nooit kunnen rijden zonder zij protesteerde of mank liep. Ik weet dus niet of dit van de pijn is of meer testen, ze hebben nu cortisone ingespoten en verteld dat ze op de wei moet of eventueel inslapen.. Dit komt echt als een grote klap omdat ik haar dus kocht om in de sport te gaan, om eindelijk verder te kunnen en ik ben echt weg van dit paard, moet ik zomaar opgeven en mijn paard dus echt de wei op gooien en niks doen?

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard loopt niet zuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 13:21

En dat hebben ze je verteld zonder onderzoek ??

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Lise20
Berichten: 7
Geregistreerd: 08-03-18

Re: Paard loopt niet zuiver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-18 13:28

Ze hebben terug buigoefeningen gedaan, terug dat verdoven maar er was terug geen verschil.
Ik vroeg of ze hoger niet konden testen en zij vertelde enkel de rug is €1200 maar een rugpacient ziet ze mij er niet uit, daarbij kan je geld blijven uitgeven maar ik vrees dat dit geen zin heeft ik kan nog cortisone inspuiten en haar dan even gerust laten

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Re: Paard loopt niet zuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 16:48

Vind dit toch wel een beperkt onderzoek om zulke uitspraken te doen eerlijk gezegd... Als ze niet specifieker een blessure in het been kan aanwijzen lijkt het me toch dat er wel degelijk meer aan de hand kan zijn...
Wat is nu de bedoeling na de cortisone?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard loopt niet zuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 17:04

Als een paard niet duidelijk reageerd op onderzoek dan loop je al snel vast in de diagnose. Heel vervelend zulke vage klachten. Ik zou zelf waarschijnlijk nog een half jaar in de wei proberen en dan verder besluiten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Christina, Kimmie25501, nuevo_mien en 105 bezoekers