Help zijn dit mijten??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xkikidegroot

Berichten: 98
Geregistreerd: 14-04-17
Woonplaats: Oosterhout

Help zijn dit mijten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 23:16

Ik keek toenet op het been van mijn paard en daar leek veel modder te zitten en wat wondjes. Dus ik dacht ik wa het been met betadine shampoo en haal de modder weg met de poets handschoen. Alleen ging ik later bedenken dat het niet echt modder kon zijn. Mijn paard zat ook al steeds te bijten aan zijn been. En toen ik thuis kwam zag ik op internet een foto van mijt daar leek het wel erg op. Wat denken jullie?

Afbeelding

Ik heb er helemaal niet bij nagedacht dat het eventueel mijt kon zijn dus ik heb mijn paard gewoon aangeraakt zonder bescherming nu heb ik ook last van kleine rode plekjes. Hopelijk weet iemand wat ik nu het beste kan doen. (Paardrij kleding zit al in een plastic tas en wordt gewassen) :?

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Help zijn dit mijten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 23:29

Zou kunnen ik zie het zo niet. Ik weet niet of het tijd is voor horzels maar misschien dat het ook eitjes kunnen zijn. Anders voor de zekerheid een keer wassen met speciaal spul

Dovahkiin

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Help zijn dit mijten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 00:00

Schilfers opvangen en vragen aan de DA of ze wil checken op mijten. Via de microscoop kan je pas zeker weten of het mijt is of niet. Ik zou niet zomaar gaan rotzooien met allerlei middeltjes

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Help zijn dit mijten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 07:04

Mijten zitten niet op de huid, maar graven gangetjes onder de huid. Paarden krijgen flink veel jeuk en gaan krabben en op de grond stampen. Dat krabben kan leiden tot wondjes, maar de mijten zelf niet.
De plekjes kunnen heel veel oorzaken hebben, van allerlei insecten tot onkruid of allergische reacties.

xkikidegroot

Berichten: 98
Geregistreerd: 14-04-17
Woonplaats: Oosterhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 11:43

xkikidegroot schreef:
Ik keek toenet op het been van mijn paard en daar leek veel modder te zitten en wat wondjes. Dus ik dacht ik wa het been met betadine shampoo en haal de modder weg met de poets handschoen. Alleen ging ik later bedenken dat het niet echt modder kon zijn. Mijn paard zat ook al steeds te bijten aan zijn been. En toen ik thuis kwam zag ik op internet een foto van mijt daar leek het wel erg op. Wat denken jullie?

[ [url=m/plIqnK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb er helemaal niet bij nagedacht dat het eventueel mijt kon zijn dus ik heb mijn paard gewoon aangeraakt zonder bescherming nu heb ik ook last van kleine rode plekjes. Hopelijk weet iemand wat ik nu het beste kan doen. (Paardrij kleding zit al in een plastic tas en wordt gewassen) :?



Afbeelding

Afbeelding
Na het schoonmaken

Afbeelding

JokeRox
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Kalmthout

Re: Help zijn dit mijten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:14

Mijn paard heeft iets gelijkaardigs... Ik ben wel geïnteresseerd in de reacties van anderen....

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Help zijn dit mijten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:16

Ik zou eerder zeggen mok/rasp..

Maar met een huidafkrabsel heeft de da heel vlot een diagnose.. Dat zou ik dus doen.. :)

Rubs

Berichten: 506
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 12:11

DA vragen

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 20:01

Mijn paard heeft ook zoiets. Vooral koot, benen, borst. Toevallig was het vorig jaar ook. Veearts A (ouder persoon met jaren ervaring en doet ook gecompliceerde operaties) die zei dat het regenschurft was en heb een zalfje gehad daarvoor die hij zelf had gemaakt. Dit zalfje hielp eigenlijk niet genoeg. Het waren verder geen mijten ofzo.

Dit jaar heb ik Veearts B erbij gehad (jongere arts) en ze kon geen verklaring geven als dat het door insecten zou komen en als advies 2x per week wassen met Betadine. Ook waren het volgens haar geen mijten. Nog geen resultaat met de betadine, het wordt wel minder, maar dat kan ook door de insecten komen die langzamerhand minder worden.

Horzels zijn het niet. Paard heeft veel jeuk (gehad, het wordt nu minder), geen pijn.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Help zijn dit mijten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 20:03

Bij mijten zie je vaak schilfers. DA kan het voor je checken.

Hoe ziet de manenkam eruit?

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Help zijn dit mijten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 20:13

Topic van bijna een maand terug.. Ik gok dat TS inmiddels wel een da erbij heeft gehad en behandeld heeft.. :')

S0ESJE
Berichten: 19
Geregistreerd: 06-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 20:38

Gewoon even contact opnemen met de dierenarts en het laten onderzoeken.

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Help zijn dit mijten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 15:56

Ik ben wel benieuwd wat het dan is/is geweest?