mijten...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jetje_horses
Berichten: 5
Geregistreerd: 19-07-15

mijten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 14:45

hoi hoi
dit is de eerste keer dat ik iets plaats.
mijn friese merrie heeft jeuk aan dr benen. ze stampt en bijt in haar sokken (waar ze trouwens ook een hoop schilfers heeft en later ook wondjes) . dus ik denk aan mijt.
ik heb haar sokken al afgeschoren.
nou heb ik meerdere vragen:
- hoe behandel je dit?
- waarmee behandel je het?
- moet ook haar vriendje behandelt worden?
- moeten ook alle borstels en andere spullen behandelt worden?

- ook heeft ze de laatste tijd last van bloedwormen, alhoewel dat het laatste mestonderzoek weg was na het ontwormen, maar kan dat ook met de mijten te maken hebben?
- en hoe verwijderen jullie horzeleitjes?

ja het zijn een hoop vragen haha maar ja een mens kan niet alles weten en samen weet je meer. het is ook zo lastig omdat iedereen wat anders zegt...

alvast bedankt.
groetjes Juliƫt en Wyke

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Re: mijten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:53

Voor mijten kan je Finecto Horse gebruiken die hebben een poeder voor in het eten en ook een spray om op de benen te sprayen. :)

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:54

De kans is groot dat het mijten zijn inderdaad, maar als je het zeker wil weten kan je het beste de dierenarts een afschraapsel laten onderzoeken. Die heeft dan een middel waarmee je je hele paard moet wassen. Het andere paard ook wassen, ook de borstels, dekjes, dekens, halsters, halstertouwen, je tuig goed schoonmaken en dan moet je dat ook nog herhalen na een aantal dagen. Je box goed leeghalen als ze in een box staat en goed ontsmetten.

Ik heb er geen idee van wat ze te eten krijgt, maar voeding speelt bij Friezen vaak een rol als ze open plekken op hun onderbenen hebben.

Verder speelt weerstand vaak mee bij zowel mijten als bloedworm, dus dat is iets waar je naar kan kijken.

Horzeleitjes kan je verwijderen met zo'n hard grijs poetsblokje of met een speciaal horzelmesje.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:57

Ik vind Cydectin Pour On het allerfijnste middel tegen mijt. Je verdeelt het met een spuitje zonder naald over de vier benen en masseert het een beetje in op de huid, verdeeld over het been.

Finecto werkt preventief een klein beetje, maar werkt zeker niet voldoende als bestrijding.

Ik zou ook even wat informatie opzoeken over CPL. Daar zijn friezen ook gevoelig voor, en dat begint meestal met wondjes en mijten.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:57

tja, ik zou zeggen, doe eens een zoekpoging op Bokt, er zijn tig topics hierover.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 19:18

Ik zou via de veearts,om een middel vragen.
Finecto heb ik nog geen positieve ervaringen tegen mijt gehoord.

Annemiek, cydectin moet ook via de veearts toch?
Hier krijgen we sebacil, of neocidol voorgeschreven,

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 19:31

Cydectin is ook met recept inderdaad. Het schijnt minder giftig te zijn dan sebacil, is op basis van moxidectine zoals een gewone wormkuur dus en het werkt langer waardoor je het in de meeste gevallen niet hoeft te herhalen. Sebacil moet je eigenlijk 3x gebruiken met telkens 10 dagen er tussen en dat komt vrij precies.
Maar op zich werkt sebacil in het begin ook prima. Alleen leken de mijten er na een tijd steeds meer resistent voor te worden bij mijn paarden en werkte het uiteindelijk niet goed genoeg meer.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 19:35

Een pour on is ook makkelijker.
Wel uitkijken in de zon weet ik inmiddels.
Maar niet elke veearts stemt toe in gebruik van zo'n middel.
Ik heb er een die zegt van ga maar wassen!

Ev_a
Berichten: 40
Geregistreerd: 03-12-17

Re: mijten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:54

Heeft een van jullie ook ervaring met een injectie tegen mijten?

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 22:19

Ev_a schreef:
Heeft een van jullie ook ervaring met een injectie tegen mijten?

Dat zal dan vermoedelijk de inspuit versie van de pour on zijn. Is een ontwormingsmiddel dat niet is goedgekeurd voor paarden en een dodelijke allergische reactie kan geven.